Gå til innhold

Skrev ikke kilder på eksamen... Får jeg nedsatt karakter da?

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på. Hvordan skal man forsvare påstander man legger frem om man på forhånd ikke vet hva oppgaven er og hvilke kilder man bør ha med seg? Det er jo som oftest ikke lov å bruke internett, ergo kan man ikke søke opp kilder. Man har jo leksikon, men disse vil ikke ha all kunnskap nedskrevet. Kan jo ikke laste ned hele internett på forhånd liksom.. Hvordan er det da om man skriver det man husker om feks jens stoltenberg? De fleste vet jo han var statsminister, ap-leder osv. Trenger man kilder på sånt?

Anonymkode: cf061...25c

Det pleier å være lov å ha Internet 

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, Mummikopp skrev:

På vgs og privatisteksamen er det ikke lov.

Det er lov å bruke snl og wikipedia på norsk eksamen, det skal i alle fall være det, men noen fylker har egne regler. 

Anonymkode: 3c34b...189

AnonymBruker
5 minutter siden, Fame skrev:

Det pleier å være lov å ha Internet 

Internett er stengt på eksamen, men noen nettsteder er åpne, bl.a. snl.no, ndla.no (Norsk digital læringsarena), ordbøker og Encyclopedia Britannica. Man kan ikke bruke Google. Wikipedia har vært åpen tidligere, men jeg er usikker på om det fortsatt er åpent. Det er jo dårlig kildekritikk å bruke Wikipedia.

Dette gjelder for vgs.

Anonymkode: edf3b...ad4

• Liker 3
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Internett er stengt på eksamen, men noen nettsteder er åpne, bl.a. snl.no, ndla.no (Norsk digital læringsarena), ordbøker og Encyclopedia Britannica. Man kan ikke bruke Google. Wikipedia har vært åpen tidligere, men jeg er usikker på om det fortsatt er åpent. Det er jo dårlig kildekritikk å bruke Wikipedia.

Dette gjelder for vgs.

Så altså nok sider er åpne til at man finner kilder.

Annonse

AnonymBruker

Man trenger ikke oppgi kilde på det som regnes som allmennkunnskap, f.eks. at grunnloven er fra 1814, at kongen under andre verdenskrig het Haakon og at Ibsen skrev Et dukkehjem. Mesteparten av det som gjennomgås i undervisningen tilhører kategorien allmennkunnskap.

• Liker 2
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder for vgs.

Wikipedia skal være åpent, men man skal være kritisk til hva man finner (derfor skriver man kilder til påstander i teksten). Veldig oversiktlig dersom man skal finne diverse årstall til ulike verk 

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Håper det ordener seg for deg ts :blomst: 

skal ha norsk eksamen 24/5 som privatist- skal jeg skrive 

kilde: eksamen vedlegg ??

Anonymkode: 214fd...470

Ville nok vært litt mer spesifikk enn "eksamen vedlegg" :PGjerne år til eksamen, hvor vedlegget er hentet fra, side i eksamenshefte, osv. Prøv å følg normal kilde oppsett så mye som mulig selv om det bare er vedlegg 

AnonymBruker

Ts her. Jeg prøvde å åpne SNL, men det funket ikke... Wikipedia er jeg ALDRI innpå.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke siterte noe som helst. Eller er redd jeg muligens siterte et ordtak fra vedlegget, men vedlegget var faktisk hele ordtaket... Uansett, Skrev om Kina, og overpopulasjonen der, men hallo det er ting jeg lærte på ungdomsskolen (var svært relevant for oppgaven). Kan da ikke oppgi kilder for det liksom. 

Så lenge jeg ikke stryker er jeg fornøyd selvsagt, men hadde vært stas å få 4 eller høyere, noe jeg dessverre tviler på vil skje hvis eg blir trukket for mangel på kilder... Så utrolig surt å gå ned i karakter. Har liksom egentlig 4 i internasjonal engelsk. Har hørt man alltid går ned én karakter på eksamen. Og hvis kildehenvisning trekker med ned vil det si at jeg går helt ned på 2... Det er dritflaut... 

Anonymkode: 17cfa...3f0

Kan jo også være verdt å nevne at på eksamen av typen "møt opp, svar på spørsmålene i x antall timer, lever og gå hjem" så er det ingen som forventer bruk av kilder. Det gjelder generelt bare når man har tilgang på annet materiale. 

Annonse

1 minutt siden, Ginny skrev:

Kan jo også være verdt å nevne at på eksamen av typen "møt opp, svar på spørsmålene i x antall timer, lever og gå hjem" så er det ingen som forventer bruk av kilder. Det gjelder generelt bare når man har tilgang på annet materiale. 

Vedkommende hadde tilgang på og brukte vedlegg. De skal også være kildehenvisning til

1 minutt siden, Fame skrev:

Vedkommende hadde tilgang på og brukte vedlegg. De skal også være kildehenvisning til

Jada, men tråden generelt fikk det til å høres ut som om det kreves at man husker kilder på alle eksamener og er i stand til å oppgi dem korrekt. Og det er er det ikke. 

AnonymBruker
Akkurat nå, Fame skrev:

Lærerinnen min sa at det ikke var nødvendig med vedlegg som kilder på vgs, bare på høyere studie... Derfor jeg ikke tenkte på det.

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lærerinnen min sa at det ikke var nødvendig med vedlegg som kilder på vgs, bare på høyere studie... Derfor jeg ikke tenkte på det.

Kanskje det ikke er så viktig på akkurat den eksamen du hadde da :) Satser på det

AnonymBruker

På vgs er det ikke så farlig, det er mer en bonus for de som er nøye med kildehenvisning.

På høyere utdanning er manglende kildehenvisning alvorlig. Det er plagiat, tyveri og kan i verste fall føre til fengselsstraff. Ikke bare tap av skoleplass og utestengelse fra alle utdanningsinstitusjoner. 

Anonymkode: fe4d3...a4e

Gjest Linaria

Folk virker sykt nøye på det her :P Jeg har studert høyere utdanning i fire år og må da ha kommet med en og annen påstand uten å huske akkurat hvor jeg har det fra. Skulle jeg liksom skrevet i en høgskoleeksamen "norsk ligner på svensk. Kilde: Norskboka fra barneskolen" 

TS: Jeg tok en privatisteksamen en gang. Feaka helt ut fordi jeg hadde glemt kilder. Fikk 5. Viste seg at jeg hadde tatt feil eksamen så jeg måtte ta nesten samme eksamen på nytt. Var skikkelig nøye på kilder. Fikk 3. 

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville nok vært litt mer spesifikk enn "eksamen vedlegg" :PGjerne år til eksamen, hvor vedlegget er hentet fra, side i eksamenshefte, osv. Prøv å følg normal kilde oppsett så mye som mulig selv om det bare er vedlegg 

På arket med informasjon om eksamen får du oppgitt litt informasjon om vedleggene. Jeg har skrevet eksempler på litteraturliste nedenfor. Årstall, navn og titler er fritt etter hukommelsen.

Ibsen, Henrik (1882) En folkefiende.

Knutsen, Marius m.fl. (2016) Intertekst. Vg3 studieforberedende utdanningsprogram. Oslo: Fagbokforlaget

Lønnum, Erlend (2017) Metaforer på hjernen. URL: http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-12017/metaforer-pa-hjernen/ [Lesedato: 22.05.2017]

Vesaas, Halldis Moren (1955) "Ord over grind" i Harpe og dolk. Oslo: Aschehoug

Lista er alfabetisk etter forfatterens etternavn.

Forfatterens etternavn står først. Publiseringsår står i parentes.

Boktitler står i kursiv. Dikt/noveller står i anførselstegn, og deretter følges boktittelen (dikt-/novellesamlinga) i kursiv.

Håper dette kan hjelpe deg litt!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...