AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #1 Skrevet 22. mai 2017 Som tittel: hvordan lære å like trening? Og videre: hvordan lære seg å bli strukturert og finne mål og mening i treningen? Syns det er kjedelig nesten uansett. Jeg ender bare opp med å vimse rundt og bli ufokusert og gidder ikke å fortsette økta. Trener hjemme, da det ikke er noe senter her. Kun hjemmet og skogen. Prøver å gjøre styrkeøvelser, men går lei da det blir så repetivt. Med mange øvelser blir det derimot så komplisert og ork. Men jeg vil jo ha bedre kondis og bli sterkere, så hvordan forandrer jeg meg fra sofagris til ihvertfall halv-aktiv person? Anonymkode: c578a...0e2
Gjest Cicero Skrevet 22. mai 2017 #2 Skrevet 22. mai 2017 Treningssenter må til for min del hvert fall. Rart det der, jeg greier ikke å konsentrere meg om trening hjemme, men med en gang jeg er på gymmet har jeg stålfokus og legger sjela mi i treninga. Sett deg et mål i hvert fall, det er viktig! Noe håndfast og overkommelig og en plan for hvordan du skal oppnå det. Fremgang er motiverende!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #3 Skrevet 22. mai 2017 For meg funket det å fokusere på enten kondis eller styrke og ofte, men korte økter(rundt 20 min). Bestem noen dager på forhånd når du skal trene og følg det du har satt opp, selv om du ikke har lyst akkurat da. Funkerer også veldig bra for meg å ikke presse meg selv, men fokusere på gjennomføring. Anonymkode: 4add1...32a 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #4 Skrevet 22. mai 2017 Men følger dere program med ferdige øvelser, og antall repetisjoner eller trener dere bare fritt frem? Anonymkode: c578a...0e2
fitlife Skrevet 22. mai 2017 #5 Skrevet 22. mai 2017 Ha konkrete og målbare mål. Feks: Innen X dato skal jeg klare X push ups. Skriv ned målene dine og ha de et sted du ser de hele tiden/svært ofte. Feks på toalettveggen eller som telefonbakgrunn. Sett av tid til å trene, og ha "belønning" tilgjengelig som du kan få etter økta. Feks et varmt bad eller en deilig fruktsalat. "Hype" opp eller kom i riktig humør/"gir" med musikk og spis god, næringsrik mat så du har mye energi. Hvis du trener riktig vil du få fremgang, og det er kjempemotiverende. Når du får det er det nok til å fortsette. Planlegging er også svært viktig, i alle fall for meg. Jeg skriver et dokument på nettbrettet i forkant av hver uke, med oversikt over middager, avtaler OL., i tillegg til plan over hver treningøkt og når jeg skal gjennomføre de. I treningsdelen skriver jeg hva jeg skal trene, hvilke øvelser med repetisjoner, sett og belastning/hva jeg skal gjøre i ordnet rekkefølge, deretter hovedøvelsene med sett, reps, belastning og notat om spesielt fokus om jeg har det (feks bevegelsesmønster, om en del av øvelsen skal gjøres sakte, eller tenke på kontakt med muskelen). Til slutt gjerne noe jeg vet kommer til å gi endorfinrush og gjerne litt ekstra svette for å avslutte økta bra, feks noen korte, intense motbakkeintervaller. Du kan også lage et dokument der du skriver fremgang fra uke til uke. I uke 1 kan du teste hvor mange reps/belastning du klarer i ulike øvelser eller hvor fort du klarer å løpe en distanse. Neste uke trenger du ikke gjøre eksakt like mange repetisjoner, du kan gjerne løpe andre ruter eller gjøre annet repetisjonsantall med annen belastning. Dette kalles variasjon og gir i alle fall meg en del motivasjon etter noen flere uker (minst en måned) kan du teste igjen. Da er det viktig at detgjennomføres under samme forhold. Ikke skift løpesko eller plutselig begynne å trene på treningssenter feks. Så gjelder det å holde seg til planen da. Det er kanskje det vanskeligste. Men jeg kan nesten love deg at du kommer til å bli supermotivert når du ser resultatene! 1
Tvist Skrevet 22. mai 2017 #6 Skrevet 22. mai 2017 'hva med å bli med på organisert aktivitet, om det finnes der du bor? Dansekurs, karate, joggegruppe... det du kan ha lyst til.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #7 Skrevet 22. mai 2017 Det som har funket for meg når det gjelder strukturert og regelmessig trening er å faktisk slutte å tenke og analysere for mye over "har jeg lyst til dette", "er jeg motivert i dag", "er dette gøy eller ork". Tidligere har jeg følt for mye på det, men denne gangen så bestemte jeg meg for å bare gå i gang og gjennomføre de øktene jeg hadde planlagt uansett. Lysten vil ikke være der i begynnelsen, spesielt om man er utrent. Den dukker opp etter hvert. Legg opp en plan. Feks 3 kondisjonsøkter (for meg er det løping) og 2 styrkeøkter i uken. Si til deg selv at du skal gjennomføre disse uansett hva du føler for. Ikke tenk motivasjon eller disiplin, men tenk at du skal gjøre denne treningen på samme måte som du står opp og går på jobb eller skole hver dag. På samme måte som du pusser tennene og dusjer hver dag. Du bare gjør det. Det er snakk om noen få timer i uken. Du har tid og overskudd til det. Etter noen måter med trening jeg egentlig ikke hadde lyst til om jeg lot meg selv kjenne på det, så begynte det å bli gøy. Kondisjonen bedret seg og jeg kunne løpe fortere og lengre, og jeg ble mye sterkere på grunn av styrketreningen. Nå gleder jeg meg til øktene mine, de har blitt en så integrert del av hverdagen min at det hadde føles feil å ikke trene. Anonymkode: fc392...8e0 2
penny_ Skrevet 22. mai 2017 #8 Skrevet 22. mai 2017 (endret) Du må finne en motivasjonsfaktor som er viktig nok til at du gidder å gjøre noe så kjedelig som å trene. Det er også nødvendig med mestringsfølelse, og da må du utfordre deg selv og sette deg mål som du blir stolt av å klare. Er målene viktig nok for deg, så klarer du det. Endret 22. mai 2017 av penny_ 1
The Kitten Skrevet 23. mai 2017 #9 Skrevet 23. mai 2017 Du må finne den treningsformen du trives med. Jeg elsker å jogge, mens andre hater det f.eks.
Skadeskutt Skrevet 23. mai 2017 #10 Skrevet 23. mai 2017 Jeg tror ikke det nytter å klare å trene over lang tid dersom man ikke liker det man gjør. Jeg er veldig glad i jogging, sykling og turer. Helst fjellturer så jeg får brukt muskulaturen godt. Trener ikke så mye styrke. Synes det er kjedelig, men jeg får evig nok muskler av på underkroppen av den treningen jeg gjør, også har jeg et par kettlebells hjemme som jeg kan trene kjernemuskulaturen til mage og rygg. Det holder for meg. Jeg har trent i årevis på senter, og liker det i grunn enda, men jeg liker enda bedre å trene ute. Har trent mindre og mindre på senter den siste tiden så til slutt bestemte jeg for å melde meg ut. Så bruker jeg heller pengene på å ha godt nok utstyr.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #11 Skrevet 23. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Men følger dere program med ferdige øvelser, og antall repetisjoner eller trener dere bare fritt frem? Anonymkode: c578a...0e2 Det er lurt å ha en plan på forhånd som du følger så slipper du å vimse rundt og bli ufokusert. Anonymkode: 61606...587
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #12 Skrevet 23. mai 2017 Ikke ha fokus på om du har lyst eller ikke, da får du jo aldri gjort det. Trening er som husarbeid, det er ikke særlig gøy eller spennende, men det må bare gjøres regelmessig. Jeg jogger/løper noen ganger i uka, og har gjort det i 15 år. Men kan aldri si at jeg faktisk har hatt LYST til å trene. (Men det er uansett helt irrelevant om jeg har lyst, jeg må jo bare få det gjort.) Det siste året har jeg imidlertid begynt å høre på podcaster mens jeg er ute og løper, og noe av det jeg lytter til er så spennende at da kan jeg faktisk innimellom kjenne på en lyst til å trene Anonymkode: 52e4a...ba7
sofie777 Skrevet 23. mai 2017 #13 Skrevet 23. mai 2017 Tråden er ryddet for persondebatt sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #14 Skrevet 24. mai 2017 Jeg bruker treningsvideoer på youtube. Da er det ingenting for meg å holde styr på, jeg bare følger det de sier at jeg skal gjøre. Og så er de så motiverende også. Og så føles det så veldig veldig godt når du er ferdig. Jeg synes heller ikke trening er så veldig kjekt akkurat når jeg holder på. Men det er kjekt når jeg løfter mer, springer raskere, og så føles det så herlig etterpå. Finn noe du liker. Om ikke vekttrening hjemme er noe for deg, prøv noe annet. Men test ut de videoene. Du kan også finne dansevideoer på YT, eller Kickboxing, eller aerobic, eller alskens cardio, hva med yoga? Det finnes SÅ mange muligheter. Prøv ut forskjellige ting til du finner noe du synes er tålelig kjekt. Jeg liker trening nå, men likevel er jo dørstokkmila ofte ganske lang. Anonymkode: 4ec6c...ab1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #15 Skrevet 24. mai 2017 Hva med å drite i å trene, men heller bare prøve å gjøre aktivitet som en naturlig del av livet? Bruke sykkelen eller gå når du skal steder og prøve å gjøre alt litt tungvint og helt på grasrota. Bruke kroppen og hendene der man kan? Da er det mer logisk og naturlig. Å bare bruke energi for å "trene" er egentlig helt meningsløst..Skjønner veldig godt at du syns det er umotiverende å gjøre det hjemme, på et treningssenter blir man i det minste hjernevasket nok av saueflokk mentaliteten til at man tror det er meningsfullt og sånn det skal være. Alene er det ikke like lett å se meningen i å slite seg ut for ganske lite motiverende grunner som at man kanskje lever et par år mer, og får en finere kropp eller noe.. Anonymkode: f64de...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #16 Skrevet 24. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å drite i å trene, men heller bare prøve å gjøre aktivitet som en naturlig del av livet? Bruke sykkelen eller gå når du skal steder og prøve å gjøre alt litt tungvint og helt på grasrota. Bruke kroppen og hendene der man kan? Da er det mer logisk og naturlig. Å bare bruke energi for å "trene" er egentlig helt meningsløst..Skjønner veldig godt at du syns det er umotiverende å gjøre det hjemme, på et treningssenter blir man i det minste hjernevasket nok av saueflokk mentaliteten til at man tror det er meningsfullt og sånn det skal være. Alene er det ikke like lett å se meningen i å slite seg ut for ganske lite motiverende grunner som at man kanskje lever et par år mer, og får en finere kropp eller noe.. Anonymkode: f64de...4c0 Det kan virke som du ikke er vant med å trene. Motivasjonen for meg er ikke at jeg lever flere år eller at jeg får en finere kropp, det er derimot at jeg føler meg mye bedre, jeg har et bedre humør, blir sjeldnere sur eller påvirket av ytre faktorer, i tillegg har jeg et bedre immunforsvar og jeg er mer konsentrert og fokusert når jeg jobber og studerer. Trening gjør livet mitt så utrolig mye bedre på så mange måter, så det synes ikke jeg i alle fall er meningsløst. Anonymkode: 4ec6c...ab1
Skadeskutt Skrevet 24. mai 2017 #17 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan virke som du ikke er vant med å trene. Motivasjonen for meg er ikke at jeg lever flere år eller at jeg får en finere kropp, det er derimot at jeg føler meg mye bedre, jeg har et bedre humør, blir sjeldnere sur eller påvirket av ytre faktorer, i tillegg har jeg et bedre immunforsvar og jeg er mer konsentrert og fokusert når jeg jobber og studerer. Trening gjør livet mitt så utrolig mye bedre på så mange måter, så det synes ikke jeg i alle fall er meningsløst. Anonymkode: 4ec6c...ab1 Helt enig i denne. Jeg gjør det for en finere kropp da, men det du skriver i innlegget ditt er absolutt hovedårsaken, og dessuten så elsker jeg å trene og bevege meg. For meg er trening en hobby og noe som gir meg glede i hverdagen. Absolutt ikke meningsløst. Jeg er dog usikker på om treningsgleden var der da jeg begynte å trene for ti år siden. Vet rett og slett ikke om treningsgleden min er noe som kom etter hvert. Årsaken til at jeg begynte å trene var utelukkende fordi jeg ville være tynnere og strammere (var 16 år). All den andre effekten oppdaget jeg etter hvert som jeg ble flink til å trene regelmessig og det ble tydelig hvor positivt det var for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå