Gå til innhold

Cooper test

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om litt over 4 måneder må jeg ta en cooper test på høyere utdanning. Har ikke trent på mange år og er kraftig overvektig. Hvordan kan jeg gå frem for å i det minste klare å springe 1800 meter på 12 min? 

Anonymkode: 17fb0...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når jeg varmer opp med lett jogg før trening blir det fort 2 km på 12 min. 10 km/t er ikke særlig fort utendør, så det skal du klare lett med trening. På 4 mnd skal du klare det fint. Du må ikke gå for hardt ut med en gang mtp overbelastning og du må prøve å gå ned i vekt for at det ikke skal bli for stor belastning på beina dine. 

http://www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml

Se på det som et spark i ræva til en varig livsstilsendring og gå virkelig inn for det! 

Anonymkode: 5b087...d34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så glad for at jeg ikke har LOV til å løpe sånn jeg 😅 Husker med gru ungdomsskolen og den jævla testen. 

Anonymkode: 041a5...dea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Intervall trening, er super trening, for å øke kondisen. Og på 4 mnd, får du gjort en del.

Jeg løp 3 km på min Cooper test.

Anonymkode: 3d140...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så glad for at jeg ikke har LOV til å løpe sånn jeg 😅 Husker med gru ungdomsskolen og den jævla testen. 

Jeg også. Trodde aldri jeg skulle høre det navnet igjen. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg varmer opp med lett jogg før trening blir det fort 2 km på 12 min. 10 km/t er ikke særlig fort utendør, så det skal du klare lett med trening. På 4 mnd skal du klare det fint. Du må ikke gå for hardt ut med en gang mtp overbelastning og du må prøve å gå ned i vekt for at det ikke skal bli for stor belastning på beina dine. 

http://www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml

Se på det som et spark i ræva til en varig livsstilsendring og gå virkelig inn for det! 

Takk for svar! 4 måneder er heldigvis lenge og jeg skal nok få det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde synes det var veldig trist om jeg ikke kunne jogget fordi det utgjør en gedigen forskjell i hverdagslivet å ha god kondis og å være i god fysisk form. Nå er jeg i veldig god form for tiden og synes det er så deilig å kunne gå i full fart opp masse bakker uten å bli sliten i det hele tatt. Så holder man ut generelt bedre på jobb og slikt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg likte den testen faktisk.

TS. Hva med å søke opp treningsprogrammer til marathonløp? Det finnes flere forskjellige nivåer, så du trenger ikke å starte for hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg løper cooper test jevnlig, bare for å se hvordan formen er. Har en sånn app. Der skriver jeg at jeg er kvinne, 33, høyde, vekt osv. Så regner appen ut hvor langt jeg løper på 12 minutter, og gir meg et svar på hvor god form jeg er i.

Jeg er litt overvektig og ikke spesielt veltrent. Jeg pleier i grunn å jobbe rolig, og da kommer jeg ofte inn rundt 2000 meter. Rekorden er 2300. Mitt verste resultat var 1650, men da gikk jeg en del. Bare ved å gå relativt hurtig så kan du komme opp i 1200 til 1400 meter. Så det er ikke så mye over gangfart du må oppi for å klare 1800. Det burde være innen rekkevidde!

Anonymkode: e4c99...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn med å gå turer først. Gå i godt tempo sånn at du blir anpusten og varm. Hold på i 30 min eller mer hver gang. Gjør dette 3-4 ganger i uka. Etter et par uker begynner du å legge inn korte joggeperioder. feks gå 10 min (oppvarming), jogg 1 min, gå 2 min (gjenta 5 ganger), gå 5 min. Så etter et par uker (eller før om du kjenner at du har mer å gi) øker du joggepreiodene slik at du feks jogger 1,5-2 min og går 1-1,5 min. Fortsett sånn med å øke joggeperiodene og minsker pausene for hver uke. Prøv også etter hvert å feks jogge 5 min, gå i 2 min (3 ganger). Her minsker du også pausene i mellom jogge øktene etter hvert. Og vips vil du være i stand til å jogge i 15 min sammenhengende. Og da er nok kravet om 18000 på 12 min innen rekkevidde.

Husk at du skal bli god og sliten hver gang for å bedre formen. Og du må trene minst 3 ganger i uka for å være sikret fremgang. Legger du inn litt hverdagsaktivitet utenom også vil det og bidra positivt. Gå av bussen et stopp tidligere, gå trappene, parker lengre unna døra når du handler osv. Det høres banalt ut, men det hjelper faktisk. Legg gjerne inn en gåtur de dagene du ikke trener også, men da kan de være i vanlig tempo.

Anonymkode: 4cde3...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk alle sammen! I dag hadde jeg så mye energi og motivasjon, at jeg gikk en tur på rundt 8 km. Prøvde å jobbe litt, men det ble maks 1,5 min i strekk. Er fornøyd med det som en start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...