skb Skrevet 30. desember 2004 #1 Skrevet 30. desember 2004 I alle bakeri her i byen sel dei kake med nøttebotn, eit tjukt lag vaniljekrem og assortert frukt i gele på toppen. Kunne godt tenkje meg å lage kaka sjølv. Er det nokon som kan hjelpe med oppskrift og framgongsmåte? Nøttebotn er ingen problem, men korleis unngår eg at frukta lagar klissete vaniljekrem og at frukta ikkje renn ut over sidene? På førehand takk for hjelpa.
Gjest bakemester harepus Skrevet 30. desember 2004 #2 Skrevet 30. desember 2004 Lag først en nøttebunn. Det midterste sjiktet kan du lage på flere måter. Enten kan du bare piske krem og blande med eggeplommer og vanilje. Eller så kan du også ha oppi litt gelatin så det blir mer som fromage. Ha dette oppå nøttebunnen (som fortsatt står i forma) Så lager du gelé (jeg bruker litt mindre vann enn det står på pakken) og har oppi de bærene du ønsker. La dette bli passe tykt før du putter det på toppen av kaka (fortsatt med den runde rundt springforma). Når geleen er helt stiv tar du av forma igjen. Dersom du bruker frosne bær kan du ha de i fryst tilstand oppi geleen. Da vil den stivne fortere. Håper det gikk an å forstå.. ikke så lett å forklare. Spør om du lurer på noe.
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #3 Skrevet 30. desember 2004 Enten kan du bare piske krem og blande med eggeplommer og vanilje. Eller så kan du også ha oppi litt gelatin så det blir mer som fromage. Ha dette oppå nøttebunnen (som fortsatt står i forma) Så lager du gelé (jeg bruker litt mindre vann enn det står på pakken) og har oppi de bærene du ønsker. La dette bli passe tykt før du putter det på toppen av kaka (fortsatt med den runde rundt springforma). Når geleen er helt stiv tar du av forma igjen. Dersom du bruker frosne bær kan du ha de i fryst tilstand oppi geleen. Da vil den stivne fortere. Dette høyrest så enkelt ut at til og med eg kan klare det. :-) Kva gele nyttar du, og kor mykje vatn?
Gjest Scheherazade,ei innlogget Skrevet 31. desember 2004 #4 Skrevet 31. desember 2004 Jeg pleier å bruke den ferdige Meierienes vaniljekrem. Den er kjempegod og akkurat passe konsistens til den type kaker. Gele bruker jeg jordbærgele med 3 dl vann. Denne lar jeg bli så stiv at den såvidt begynner å klumpe seg litt. Fruktene og bærene legger jeg oppå vaniljekremen. Hvis jeg er virkelig i støtet hender det at jeg lager et mønster, ellers bare heller jeg på slik at det bugner. Dersom du vil bruke feks eple skåret i tynne strimler, bør disse få litt sitronsaft på seg. Ellers er jordbær, bjørnebær, bringebær, blåbær eller physalis godt oppå. Masse frukt iallfall, minst slik at du ikke ser vaniljekremen. Deretter øser jeg den halvstive geleen over. Når geleen er stiv, tas kakeringen av. Eventuelt kan du bygge rundt stramt med aluminiumsfolie mens det stivner dersom kaken blir høyere enn formen. Hvis du vil skjule kanten er det fint med sjokolade rundt. Smelt en plate kokesjokolade, smør sjokoladen tynt utover et bakepapir. Når den begynner å stivne, tar du en kniv og markerer strimler med høyde litt høyere enn kaken. Hvis du er heldig, klarer du kanskje å bruke to, tre strimler til å dekke rundt kaken. Men mest sannsynlig er det litt vanskelig å få av bakepapiret, så da bruker du bare litt flere skjøter. Ta sjokoladen forsiktig av og klem rundt kaken. Den er ganske føyelig. Jevn til, og du har fått et sjokoladebånd rundt kaken. Hvis du virkelig vil imponere, kan du lage litt melisglasur, ha den i en sprøytepose og sprøyte mønster i sjokoladen før den stivner helt. For eksempel tynne kruseduller eller som jeg gjorde engang gjorde, lage hjerter. Dette høres sikkert skikkelig avansert ut, men det blir veldig imponerende og flott! Sjokoladebånd rundt kaker slår alltid an... Lykke til!
skb Skrevet 2. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2005 Wow! :-) Takk for forklaringa. Den kaka høyrdest så flott ut at det må testast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå