Gå til innhold

Halvt barnebidrag fra far i ferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på mitt første år som aleneforsørger, og mottar barnebidrag hver måned fra far. I år er første sommeren vi skal avvikle hver for oss, og far skal ha barnet i to uker i juli (ferie). Er det da rett og rimelig at han betaler bare halvt barnebidrag den måneden?

Han har ikke spurt eller noe sånt altså, men jeg bare lurer på hva som er vanlig og om jeg bør si fra om det eller noe...?

Ellers i året har han bare barnet annenhver helg, ikke noen hverdager i tillegg. Kanskje et par ekstra dager når det er skolefri da, sånn som i høstferien og vinterferien.

Anonymkode: 13388...1eb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her nekter far å betale hele bidraget når han har jr. 2 uker i sommer. Han må jo ha råd til å ha ungen sier han. Jeg har ikke giddet å ta en kampen. Så tror det er vel opp til far og hva han mener. Jeg kunne strekke meg til halvparten  men  ungen først.  Og svelger kameler.

Anonymkode: 63795...b1b

Skrevet

Bidraget beregnes vanligvis ut fra gjennomsnittlig samværsprosent gjennom året. Har dere gjort det slik, skal far betale lik sum hver måned, også i ferien.

• Liker 10
Skrevet

Bidraget er jo regnet ut fra en gjennomsnittlig inntekt og gjennomsnittlig samvær pr år og fordelt på 12 mnd. Så nei, far skal ikke betale halvt bidrag, fordi det allerede er tatt hensyn til ferien ved utregning av bidraget. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på mitt første år som aleneforsørger, og mottar barnebidrag hver måned fra far. I år er første sommeren vi skal avvikle hver for oss, og far skal ha barnet i to uker i juli (ferie). Er det da rett og rimelig at han betaler bare halvt barnebidrag den måneden?

Han har ikke spurt eller noe sånt altså, men jeg bare lurer på hva som er vanlig og om jeg bør si fra om det eller noe...?

Ellers i året har han bare barnet annenhver helg, ikke noen hverdager i tillegg. Kanskje et par ekstra dager når det er skolefri da, sånn som i høstferien og vinterferien.

Det et gjennomsnittet av samvær over 12 eller 24 mnd.som er grunnlaget. Noen velger over 24 mnd. pga. ulik ferie med barnet annet hvert år. 

Det er ikke så uvanlig at dette dukker opp. Det er ganske naturlig når en ikke vet hvordan det fungerer og hva som er grunnlaget. Dette et mulig og opplyse om.

Dere var sikkert tilitt mekling hos det lokale familevern kontoret ved samlivsbruddet. Her skulle mekler ha opplyst om hvordan bidraget fungerer.

Jeg ville sendt han en e-post med lenke til NAV.no. Dette fra sider som forteller om grunnlaget. (Hvis dere ikke har privat avtaleom noe annet ) Du kan også vise til kalkulatoren hos NAV.  Der er det plass til fast samvær ferie og tilfeldig samvær. Tilfeldig samvær kan være innarbeidet fridag eller turnus. Noen vet dette på forhånden.

Du kan også prøve legge inn selv i kalkulatoren. Det  kan komme som en overraskelse for noen at ferie og tilfeldig samvær, kan endre bidraget om en ligger I grensen for endringer I samværsklasse. Noen spekulerer faktisk på dette. Men ut fra det du forteller er det nok samværsklasse 2. Det ekstra samværet vil neppe tippe over til klasse 3. 

Men de som har klasse 2. Fredag -mandag annen hver uke igjen dag I uken, vil med litt ferie og noen dg.ekstra komme over I klasse 3.

Konklusjonen er bidrag som vanlig I ferien med begrunnelsen at det regnes over 12-24 mnd. MEN hvis dere har en privat ordning står dere fritt til det. Altså velge noen som halvt bidrag I ferier.  Jeg regner med dere har SKRIFTLIG avtale eller vedtak fra NAV vedrørende bidraget. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet går på sfo resten av året,er det rimelig at far betaler mindre bidrag for juli.Hos oss er sfo stengt hele juli,så da slipper du den utgiften.Bidraget er jo beregnet utifra utgifter du har til barnet,deriblant betaling for sfo.

Anonymkode: 93e9b...be3

Skrevet

Bidraget beregnes på et gjennomsnitt, så nei. Han skal ikke betale mindre en måned.7Tankegangen til AB over er dermed ikke riktig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere har privat avtale bestemmer dere helt selv.. 

om dere ikke har regnet total samvær gjennom hele året vil det være naturlig å redusere/ droppe barnebidraget de månedene dere har barnet likt.

Om dere bruker NAVs kalkulator eller får nav til å beregne må dere huske å få med alle feriene og da betales samme beløp. 

Ps: om dere har tatt utgangspunkt i det første forslaget tror jeg du har en meget samarbeidsvillig eks om du er den som foreslår red/ ingen bidrag ;) gi og ta- i det lange løp vil du tjene på det :)

Anonymkode: fa5ec...7db

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på om ts har lagt inn nøyaktig beregning av samvær eller gjennomsnittlig,i bidragskalkulatoren?

AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2017 den 16.55, Peter007 skrev:

Konklusjonen er bidrag som vanlig I ferien med begrunnelsen at det regnes over 12-24 mnd. MEN hvis dere har en privat ordning står dere fritt til det. Altså velge noen som halvt bidrag I ferier.  Jeg regner med dere har SKRIFTLIG avtale eller vedtak fra NAV vedrørende bidraget. 

Da vi skulle beregne bidraget til å begynne med, gikk vi inn på NAVs sider og brukte kalkulatoren der (la inn hans og min inntekt osv). Den beregnet han skulle betale 2700,- i mnd. Jeg sa at vi runder av, du kan betale 2500,-. Og det sa han selvsagt var greit.

Vi har en skriftlig avtale ja, men den er på mer samvær en far faktisk har. Far har bare halvparten av hverdags-samværet som sto i den opprinnelige avtalen. Jeg har ikke brydd meg om å krangle på det. Det er ikke noe vedtak fra NAV ang. bidraget eller samvær, da vi har kommet frem til alt det uten å krangle og far betaler hver mnd som han skal.

AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2017 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet går på sfo resten av året,er det rimelig at far betaler mindre bidrag for juli.Hos oss er sfo stengt hele juli,så da slipper du den utgiften.Bidraget er jo beregnet utifra utgifter du har til barnet,deriblant betaling for sfo.

Barnet er for gammelt til å gå på sånt. Han er tenåring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...