Gå til innhold

Vanlig slitasje eller rett og slett hærverk -utleie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger objektive meninger.

Kjøkkenet i leiligheten har store svarte brennmerker på benkeplaten (ser ut som om brennvarme kjeler bare har blitt tatt rett av platen og satt rett ned på benkeplaten), her snakker vi 8-10stk brennmerker som synes godt. Jeg mener hele benkeplaten må erstattes i tilsvarende kvalitet, leietaker mener noe annet. 

Det har også blitt slått et stort hull igjennom en vegg et av soverommene og et litt mindre hull igjennom en vegg i stuen. Jeg mener det må fikses tilbake til tilsvarende stand igjen, altså sette inn en ny gipsplate, tapetsere over eller male, leietaker mener han bare kan tapetsere rett over hullet, slik at det ikke synes.

Fem(!) av vinduskarmene i leiligheten er ripet opp ganske dypt, dvs at det ser ut som om noen har tatt en kniv og skjært i sikksakkmønster i vinduskarmene. Jeg mener at det må fikses opp, leietaker mener dette er vanlig slitasje. 

Gulvet i leiligheten ser heller ikke ut, men det så heller ikke strøkent ut da han flyttet inn der heller, og jeg har sagt at gulvet uansett skal skiftes ut når han flytter igjen, så han trenger ikke å være så nøye med det. Men jeg kunne ha vært vanskelig på det, om jeg ville, siden gulvet har blitt såpass mye mer slitt med store hakk og sånne riper etter å ha flyttet møbler flere steder (var bare småriper i gulvet før han flyttet inn). Jeg mener hvert fall at jeg er grei her. 

Er alt dette bare vanlig slitasje som man må regne med eller kan jeg kreve erstatning eller at det fikses opp av leietaker?

Anonymkode: 6c171...900

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er ikke det der vanlig slitasje! Har du noen sinne sått hull rett gjennom en vegg? Eller lagt slike svimerker på benkeplaten? Neppe. Det er ikke normal oppførsel. 

Anonymkode: 4debd...7d4

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at brennmerker på benkeplate samt hull i veggene faller utenfor begrepet vanlig slitasje. Dette bør leietaker helt klart erstatte.

Hva gjelder gulvet, synes jeg du har frasagt deg muligheten til å kreve erstatning for skader ved å gjøre leietaker oppmerksom på at dette uansett skal skiftes ut. Dermed har vedkommende innrettet seg etter dette, noe som kan forklare høyere slitasje enn normalt. 

Vinduskarmene er mer problematiske. Hva som oppfattes som dype riper er svært subjektivt. I mange tilfeller, uten at dette nødvendigvis er beskrivende for din situasjon, har utleier en oppfatning av at utleieobjektet var i bedre stand på utleietidspunktet enn hva som faktisk var tilfellet. Også skader oppfattes ofte og beskrives til andre som mer dramatisk av utleier enn av leietaker. Kan du kanskje legge ut bilder? 

Anonymkode: 69444...493

• Liker 3
Skrevet

Eller dype sikksakk hakk/riper i en vinduskarm? Dette er ikke normalt, så det kan du se på som hærverk. 

• Liker 6
Skrevet

Min personlige mening: gulvet er greit, resten går utover normal slitasje.

Er ikke normalt å slå hull i vegg, herpe vinduskarmer eller ikke gidde å bruke gryteunderlag. 

• Liker 8
Skrevet

Hadde tatt kontakt med utleierens landsforbund og Evt fått de til å hjelpe deg med å stille krav til leietaker om at dette må fikses. 

Benkeplate kan være slitasje, men de aller fleste bruker brikker til kjeler osv nettopp for å ikke lage svimerker eller i verste fall brenne ned leiligheten. Gulvet kunne kanskje sett bedre ut om han brukte knotter under stolbein, sofabein osv. Vet ikke hva som er vanlig slitasje på gulv.. 

hullet i veggen er ihvertfall ikke slitasje. Har aldri opplevd at det plutselig er et hull i veggen pga slitasje.. altså, da skal du i så fall ha en eller annen psykdom som gjør at du må stå ved den aktuelle veggen å grave med skje etc..

Jeg har vært uforsiktig i leid bolig tidligere, men aldri levert fra meg leilighet/hybel i dårlig stand. Jeg har alltid sett på det som en selvfølge at jeg skal ordne opp det som Evt har blitt ødelagt før jeg flytter fra. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger objektive meninger.

Kjøkkenet i leiligheten har store svarte brennmerker på benkeplaten (ser ut som om brennvarme kjeler bare har blitt tatt rett av platen og satt rett ned på benkeplaten), her snakker vi 8-10stk brennmerker som synes godt. Jeg mener hele benkeplaten må erstattes i tilsvarende kvalitet, leietaker mener noe annet. 

Det har også blitt slått et stort hull igjennom en vegg et av soverommene og et litt mindre hull igjennom en vegg i stuen. Jeg mener det må fikses tilbake til tilsvarende stand igjen, altså sette inn en ny gipsplate, tapetsere over eller male, leietaker mener han bare kan tapetsere rett over hullet, slik at det ikke synes.

Fem(!) av vinduskarmene i leiligheten er ripet opp ganske dypt, dvs at det ser ut som om noen har tatt en kniv og skjært i sikksakkmønster i vinduskarmene. Jeg mener at det må fikses opp, leietaker mener dette er vanlig slitasje. 

Gulvet i leiligheten ser heller ikke ut, men det så heller ikke strøkent ut da han flyttet inn der heller, og jeg har sagt at gulvet uansett skal skiftes ut når han flytter igjen, så han trenger ikke å være så nøye med det. Men jeg kunne ha vært vanskelig på det, om jeg ville, siden gulvet har blitt såpass mye mer slitt med store hakk og sånne riper etter å ha flyttet møbler flere steder (var bare småriper i gulvet før han flyttet inn). Jeg mener hvert fall at jeg er grei her. 

Er alt dette bare vanlig slitasje som man må regne med eller kan jeg kreve erstatning eller at det fikses opp av leietaker?

Beskrivelsen din er langt over normal slitasje i en bolig, noe du nok innerst inne også vet. (Og sikkert leieboeren og vet?)

Her må bare leieboeren betale både kjøkkenbenkeplaten, utbedring av vinduskarmer, hull i vegger. En gipsplate med hull i fungerer ikke lengre etter sin hensikt og må skiftes ut i sin helhet. Må hele rommet ordnes så er det ikke nok å bare sette opp en remse tapet på den ene gipsplaten og la resten av rommet stå. 

Blir leieboeren vanskelig og du trenger mer hjelp så anbefales Huseiernes Landsforbund.  Der har du ubegrenset gratis juridisk hjelp på telefon. Og en time gratis juridisk hjelp hos deres advokater i fylket du bor i. 

2 minutter siden, GulSitron skrev:

Hadde tatt kontakt med utleierens landsforbund og Evt fått de til å hjelpe deg med å stille krav til leietaker om at dette må fikses. 

Benkeplate kan være slitasje, men de aller fleste bruker brikker til kjeler osv nettopp for å ikke lage svimerker eller i verste fall brenne ned leiligheten. Gulvet kunne kanskje sett bedre ut om han brukte knotter under stolbein, sofabein osv. Vet ikke hva som er vanlig slitasje på gulv.. 

hullet i veggen er ihvertfall ikke slitasje. Har aldri opplevd at det plutselig er et hull i veggen pga slitasje.. altså, da skal du i så fall ha en eller annen psykdom som gjør at du må stå ved den aktuelle veggen å grave med skje etc..

Jeg har vært uforsiktig i leid bolig tidligere, men aldri levert fra meg leilighet/hybel i dårlig stand. Jeg har alltid sett på det som en selvfølge at jeg skal ordne opp det som Evt har blitt ødelagt før jeg flytter fra. 

Utleierens Landsforbund? Er det et nytt forbund du har startet her og nå? :fnise:  Huseiernes Landsforbund er nok mer erfarne. 

Anonymkode: 5626e...988

• Liker 5
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg ville bare få en bekreftelse på at det ikke er jeg som er vanskelig i denne situasjonen. Jeg har selvsagt ikke tenkt til å kreve erstatning for gulvet, da jeg på forhånd sa i fra om at gulvet skulle skiftes ut uansett, etter at leieboer flytter ut.

TS

Skrevet

Herrefred det der er IKKE vanlig slitasje. Helt enig med deg. Dette er hærverk. Hva er det med folk å behandle ting de ikke eier selv så dårlig? Kontakt huseiernes landsforbund slik at du vet at du får gjort alt på rett måte :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må du ikke gi deg, og du skal i hvert fall ikke godkjenne å låse opp depositumet. Alt bortsett fra gulvet dreier seg om mye mer enn vanlig slitasje. Hvem faen "sliter ut" en vegg ved å slå hull i det? Brennemerker på benkeplaten kan du klart argumentere for at ikke er vanlig slitasje når det er vanlig å bruke gryteunderlag. Riper i karmen er mer subjektivt, men dersom de er veldig dype så kan du kreve erstatning for det også. 

Og til neste utleie: Ta bilder av alt først, så mange og detaljerte bilder som mulig. Særlig av ting av høy verdi i boligen som baderom, benkeplate etc. 

Anonymkode: 9cf2a...5ba

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utleierens Landsforbund? Er det et nytt forbund du har startet her og nå? :fnise:  Huseiernes Landsforbund er nok mer erfarne. 

Haha, var huseiernes landsforbund jeg mente. :fnise:

Skrevet

Kommer an på hvordan vinduskarmene var og hvor dype ripene er. Kan hende vinduene ripper opp karmen når de åpnes? 
Gulv er greit siden du uansett skulle skifte.
Vegen burde erstattes (men om det ikke er for stort hul, kan det kanskje repareres med en gips løsning de selger på class uten at det skal bli for dyrt) :) , når det gjelder benkplaten. Er det av tre kan den kanskje slippes pen igjen uten en dyr renovasjon. :) 
Men både veg og benkplaten burde dekkes av leietager. ^_^ 

• Liker 2
Skrevet

Noen personer burde vært beskyttet fra å leie andres eiendommer...

Denne leietakeren må ha en lav iq om han påstår å slå hull i vegger er normal slitasje. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Dart Flavour skrev:

Noen personer burde vært beskyttet fra å leie andres eiendommer...

Denne leietakeren må ha en lav iq om han påstår å slå hull i vegger er normal slitasje. 

Jepp...Og samme med brennmerker på benkeplate. Utrolig at det finnes noen som er så hull i hodet at man ikke bruker underlag for kjeler man setter der..En kompis av meg opplevde det samme i sin gamle leilighet han leier ut, der var det både svimerker på benkeplate og masse røyklukt i veggene...til tross for avtale om å ikke røyke inne. Var visst et lite helvete å få erstatning da leieavtalen løp ut. 

Men det er god lærdom til jeg selv skal leie ut...Skal ta bilder av absolutt alt, i kontrakten skal det presiseres at at skader utover normal slitasje skal betales, med mange eksempler på hva som innebærer slitasje utover det normale. 

Anonymkode: 9cf2a...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg ville bare få en bekreftelse på at det ikke er jeg som er vanskelig i denne situasjonen. Jeg har selvsagt ikke tenkt til å kreve erstatning for gulvet, da jeg på forhånd sa i fra om at gulvet skulle skiftes ut uansett, etter at leieboer flytter ut.

TS

Husk å ta rikelig med bilder for dokumentasjon av problemene. Også gulvet kan være lurt å ta bilder av for å vise hvordan det ser ut, dersom tingene virkelig tilspisser seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper du krevde depositum, det kommer godt med nå. Det der er ikke normal slitasje. Hull i vegger, svarte brennmerker på kjøkkenbenkene, riper i vinduskarmene - hva slags folk har bodd i leiligheten din egentlig?

Ellers kan du vel neppe kreve erstatning for gulvene, ettersom du sa at de skulle byttes uansett.

Men de andre greiene... jepp.

Anonymkode: 64ae9...88c

• Liker 1
Gjest Cicero
Skrevet

Hvis det å slå hull i vegger er "vanlig slitasje" for leietakeren er jeg glad for at jeg ikke kjenner ham. :P 

Han høres ut som en dust!

Skrevet

Håper du har depositum? Ellers er det vanskelig å få noe ut av de fleste leietakere. Husk også at leietaker selv skal ha fått anledning til å utbedre skadene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har heldigvis depositum, som står på en depositumskonto.

Leietakeren får selvfølgelig en sjanse til å utbedre alt selv, og det må bli gjort på en ordentlig måte. Men allikevel, så er det ikke så lett når leietakeren nekter, og kaller hærverk for normal slitasje og de to hullene i veggen vil han bare tapetsere over... Når det kommer til benkeplaten, så foreslo han å bare foliere over?? Blir lettere oppgitt.... 

TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...