Gå til innhold

Jeg har akkurat kjøpt. Naboen tar seg til rette på MIN tomt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å bygge hus. Naboen nedenfor har av tidligere eier fått lov til å bruke nederste del av tomten som blomsterbedd. Vi måtte grave for å drenere tomten, og ba de da fjerne de plantene de ønsket å redde. De ble rimelig sinte og kjeftet oss huden full fordi vi hever hagen en halv meter (vi har søkt, fått dispensasjon og hvorfor i all verden skulle vi lage til skjev hage når vi har mulighet til å få den flat?). Nå ser jeg at hun PÅ NYTT har plantet nye planter på MIN tomt. Jeg er fortvilet fordi jeg hadde tenkt å plante en liten hekk der for å skjerme barna for å falle ned kanten. Hadde faktisk tenkt til å prate med naboen først slik at de kunne få være med å bestemme og for å prøve å redde naboskapet, men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal ta det opp. Hater slikt. Er konfliktsky og ønsker å bare være snill å grei

Anonymkode: fe46b...ead

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Luk dem vekk.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Her må du bare fære fast helt fra begynnelsen. Gir du etter denne gangen kommer de til å kjøre over deg resten av naboskapet. 

Ring på, si rolig at du ser de har plantet på din tomt, og at om de ønsker å beholde plantene, må de fjerne dem innen x dato. x dato kommer du til å fjerne og kaste alt som er der, og lage hekk. 

Anonymkode: e4fe6...0f3

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte folk tar seg så veldig til rette... Er det mulig? Enig i at det bare er å være bestemt med hyggelig. Dette er en faktaopplysning. Du skal bruke din tomt. Det er egentlig knakende likegyldig for naboen hva du skal bruke den til.

Anonymkode: 10b53...696

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Her må du være hard, husk at naboer som har bodd lenge på en plass, har en tendens til å ville ha det som det alltid har hatt det..

Sitter i samme situasjon selv, skal bygge hus og naboen bruker min tomt til oppbevaring av både bil og tilhenger. Jeg har sagt ifra at de kan la det stå det inntil videre, men når vi begynner å bygge så må de fjerne alt! De slo seg selvsagt vrang på dette, og mente de hadde krav på å bruke denne plassen siden de hadde brukt det i alle år... men jeg er ikke konfliktsky, så dette kommer de ingen vei med når vi skal bygge.. det er trossalt min tomt!

Anonymkode: 6e623...5de

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Enten gir du klar beskjed i skriftlig form eller så lar du saken ligge. 

Skal du ha en slutt på saken, så får du søke advokathjelp om de ikke retter seg etter et brev i postkassa eller på døra. 

De kan hevde at de alltid har gjort dette og derfor skal få fortsette å gjøre det. 

Anonymkode: d202d...0cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten gir du klar beskjed i skriftlig form eller så lar du saken ligge. 

Skal du ha en slutt på saken, så får du søke advokathjelp om de ikke retter seg etter et brev i postkassa eller på døra. 

De kan hevde at de alltid har gjort dette og derfor skal få fortsette å gjøre det. 

Anonymkode: d202d...0cc

Så vidt jeg skjønner av hevdsloven, må de ha brukt denne delen som bed i over 20 år for at de skal kunne påstå de har hevd på den. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi holder på å bygge hus. Naboen nedenfor har av tidligere eier fått lov til å bruke nederste del av tomten som blomsterbedd. Vi måtte grave for å drenere tomten, og ba de da fjerne de plantene de ønsket å redde. De ble rimelig sinte og kjeftet oss huden full fordi vi hever hagen en halv meter (vi har søkt, fått dispensasjon og hvorfor i all verden skulle vi lage til skjev hage når vi har mulighet til å få den flat?). Nå ser jeg at hun PÅ NYTT har plantet nye planter på MIN tomt. Jeg er fortvilet fordi jeg hadde tenkt å plante en liten hekk der for å skjerme barna for å falle ned kanten. Hadde faktisk tenkt til å prate med naboen først slik at de kunne få være med å bestemme og for å prøve å redde naboskapet, men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal ta det opp. Hater slikt. Er konfliktsky og ønsker å bare være snill å grei

Hvis du har søkt, fått dispensasjon, da skal naboen fått varsel om dette i posten. Hvis søknaden er innvilget og klagefristen har gått ut har de mistet sin mulighet til å innvirke i saken. De har ingenting de skulle ha sagt. De kan også glemme å ta området på hevd, da de ikke lenger kan hevde at de i god tro har disponert hagen din som sitt blomsterbedd. 

Endret av Asmodeus
  • Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg skjønner av hevdsloven, må de ha brukt denne delen som bed i over 20 år for at de skal kunne påstå de har hevd på den. 

Hevd gjelder nok i bruke andres tomt som tilleggsjord for blomsterbed. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du bare fære fast helt fra begynnelsen. Gir du etter denne gangen kommer de til å kjøre over deg resten av naboskapet. 

Ring på, si rolig at du ser de har plantet på din tomt, og at om de ønsker å beholde plantene, må de fjerne dem innen x dato. x dato kommer du til å fjerne og kaste alt som er der, og lage hekk. 

Enig, det nytter ikke være fleksibel i dagens samfunn, da blir man overkjørt. TS, du må bare gi en siste - og kraftig - advarsel der du krever at bedet skal være fjernet innen en gitt dato, der man også oppgir at heving av tomten begynner på eller umiddelbart etter denne datoen. 

Anonymkode: e59cc...19f

• Liker 4
Skrevet

Du kan gå frem litt mer hyggelig, men vær tydelig på hvor grensen er. :) 
De har ingen rett til å drive i din hage, loven. :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøpte hus, der naboen hadde fått lov av tidligere eiere til å dumpe hageavfall i hagen, nærmest hans tomt.

En dag jeg vår å jobbet i hagen, kom han med trillebåren sin, klar til å dumpe et lass.

På en hyggelig men bestemt måte sa jeg at det ikke ville være noe dumpeplass lenger, og at jeg hadde andre planer for plassen.

Det verste var at han da prøvde å overtale meg til å la han fortsette.. Jeg hadde lyst til å svare han at "dump det i din egen hage", men svarte bare en gang til at jeg hadde andre planer for plassen.

• Liker 17
Gjest Cicero
Skrevet

Du har allerede gitt beskjed. Hvis du vil være grei kan du alltids si fra igjen, gjerne slik Cathrine88 skisserte.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes det er ubehagelig å snakke med dem, kan kanskje mannen din si i fra?

Anonymkode: 787ee...f60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ok godt å høre at det ikke er jeg som er den kjiipe naboen :nori: Jeg skal nok si ifra selv. Jeg må ta det som en øvelse i å være mer selvhevdende på det som jeg vet jeg har rett i. Nabokjerringa virker veldig kvass og sikkert vant til å få det som hun vil bare hun gjør seg trassig nok. Slike folk har jeg problemer med å forholde meg til, og har tidligere altfor ofte gitt de viljen sin. Men det blir litt annet nå. Såpass voksen må jeg vel være. Hun jamret seg veeeldig over dette blomsterbeddet når vi gikk rundt med nabovarsel. Jeg sa vel noe sånt som at det kunne stå der inntil videre, men i mitt hodet betydde inntil videre til vi skulle bruke det selv. Tok ca. 4 mnd. før vi da sa ifra at hun måtte fjerne det pga. dreneringen. Men mulig hun har misforstått og tolket det som at hun fortsatt kan bruke det... eller bare tatt seg til rette. Slik som i #4 var jo et godt tips :) TS  

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

ok godt å høre at det ikke er jeg som er den kjiipe naboen :nori: Jeg skal nok si ifra selv. Jeg må ta det som en øvelse i å være mer selvhevdende på det som jeg vet jeg har rett i. Nabokjerringa virker veldig kvass og sikkert vant til å få det som hun vil bare hun gjør seg trassig nok. Slike folk har jeg problemer med å forholde meg til, og har tidligere altfor ofte gitt de viljen sin. Men det blir litt annet nå. Såpass voksen må jeg vel være. Hun jamret seg veeeldig over dette blomsterbeddet når vi gikk rundt med nabovarsel. Jeg sa vel noe sånt som at det kunne stå der inntil videre, men i mitt hodet betydde inntil videre til vi skulle bruke det selv. Tok ca. 4 mnd. før vi da sa ifra at hun måtte fjerne det pga. dreneringen. Men mulig hun har misforstått og tolket det som at hun fortsatt kan bruke det... eller bare tatt seg til rette. Slik som i #4 var jo et godt tips :) TS  

Jeg synes faktisk det ikke var så lett å forstå hva du mente. Jeg synes "inntil videre" er naturlig å tolke som mer enn 4 måneder.

• Liker 1
Skrevet

Klarer du å være bestemt og hyggelig på samme tid så tar du turen over og forteller dem at plantene må fjernes fordi det er din tomt. 

• Liker 2
Skrevet

Be kommunen komme å merke opp grensen mellom eiendommene og be naboen møte til oppmålingen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ååå, den jævla naboen:fnise: *synge* Føler med deg, men gjør som sagt over her og bare vær bestemt.

Og for all del,har du noe skriftlig så vis til det. Ikke la henne kjøre over deg.Det er DIN tomt.

Anonymkode: cad1d...64f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...