Tjorven Skrevet 30. desember 2004 #1 Skrevet 30. desember 2004 Jeg kjøpte meg en kjole til 250 kr før jul, og etterpå oppdager jeg at den må renses. Jeg synes det er for ille å betale mye penger for å rense en kjole til 250 kr, så jeg tenkte jeg skulle ta sjansen på å vaske den. Men hvordan bør jeg isåfall vaske den? Noen tips?
Tjorven Skrevet 30. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2004 Tja, det er i sånn veldig glatt stoff (vet ikke hva det heter jeg), og med sort tynt stoff inni. Begge stoffene er glatte og med silke-look (men det er selvsagt ikke det)...
Veronal Skrevet 30. desember 2004 #4 Skrevet 30. desember 2004 Det er vel som regel fôret som er den største utfordringen (dvs. at fôret fremdeles "passer" etter vask), og som medfører renseanvisningen. Uansett - hadde aldri giddet å rense en kjole til 250,-. Jeg hadde kjørt på med enten Milo på ullprogram eller håndvask med BioTex og håpet det beste.
Tjorven Skrevet 30. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2004 Jepp, det var det jeg også tenkte. Får vel prøve meg med milo og skånsom vask med vaskemaskinen. Siden kjolen var så billig, gidder jeg ikke koste på den rens. Får håpe det går bra. Takk uansett!
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #6 Skrevet 30. desember 2004 På vaskeseddel står det hvilke stoff den er laget av. Blir en kjole møkkete da+ Holder det kansje med å ta en fuktig klut og henge den ut til luft+
ella.P Skrevet 31. desember 2004 #7 Skrevet 31. desember 2004 Jeg har selv en kjole hvor jeg, etter kjøp, oppdaget bare skulle renses. Jeg tok sjansen og vaska den med mildt vaskepulver - på skåneprogram i vaskemaskin, og med lite sentrifugering. Dette gikk helt fint. Har også vaska en hvit jakke til dattera mi i maskin - den skulle heller ikke vaskes, men renses. Jakka ble som ny den. De fleste tekstiler er undermerket - dvs oppgitt mindre enn det de egentlig tåler. Dette fordi at produsenten skal ha alt sitt på det rene, om du ikke gjør vaskinga/rensinga riktig. I endel tilfeller er det lang og kraftig sentrifugering som tar knekken på plagget - og ikke selve vasken. Jeg tror nok at hvis jeg var deg, ville jeg tatt sjansen på å vaske kjolen ja....Min erfaring er ihvertfall at det stortsett går bra :-)
Tusseline Skrevet 2. januar 2005 #8 Skrevet 2. januar 2005 Sjekk den lille lappen som befinner seg innenfor kjolen, hvor det som regel står oppført hvilke stoffer den er laget av. Dersom den er beregnet til å vaskes i lav temperatur og den består av stoffer som ikke tåler altfor mye, bør du være ekstra påpasselig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå