AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #1 Skrevet 22. mai 2017 For et par måneder siden ble jeg tilbudt en jobb ved siden av skolen. Jeg har veldig dårlig betalt, og butikken jeg jobber i stenger 18 så har veldig korte arbeidsdager (etter skolen eller helg). Når jeg ble tilbudt jobben var det snakk om å jobbe 2-3 kvelder i uken + kanskje 1 lørdag i måneden. Vi regnet på det, og kom frem til at jeg sannsynligvis kom til å tjene rundt 25k/året. Derfor bestilte jeg frikort, for jeg har ikke råd til å "spare" ved å skatte over, for jeg er student og avhengig av hva jeg kan få hver mnd. Vi er 3 stykker som jobber på denne butikken. Så ble plutselig en av de jeg jobber med gravid, og ble først sykemeldt i 4 uker. Hun var sikker på at hun kom til å komme tilbake etter det. Dette betydde at i denne perioden fikk jeg en del mer vakter, men fremdeles slik at jeg kom til å ligge et godt stykke under frikortgrensa. Dessverre så ble dette til et svært komplisert svangersskap og hun er nå sykemeldt på fulltid, og min arbeidsmengde har skutt i været. Nå tjener jeg veldig mye mer i mnd enn hva jeg hadde sett for meg. De har nå satt opp sommerlista, og jeg jobber såpass at jeg kommer til å gå over frikortgrensen. Problemet er at det allerede er mai så jeg har allerede tjent en del. Jeg trodde at X kom til å komme tilbake på jobb, så hadde ikke bestilt frikort, for sjefene sa det virkelig ikke var noe vits fordi jeg ikke kom til å jobbe så mye. Men nå ser jeg jo at jeg gjør det... Så det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre nå? Det jeg har tjent til nå har jeg ikke skattet av. Jeg har vel tjent kanskje 20k til nå.. Hvis jeg bestiller skattekort nå, hva i all verden skal jeg skatte da? Jeg kan jo ikke gå tilbake og skatte av hva jeg alt har tjent. La oss si grensen er på 50k, og jeg tjener 51k, må jeg da skatte av det som går over grensen (1k) eller hele lønna? Hvor mye burde jeg sette skatten på hvis jeg regner på at jeg blir å tjene ca 60k og allerede har 20k som er "uskattet"? Anonymkode: 08e39...d02
boblevann Skrevet 22. mai 2017 #2 Skrevet 22. mai 2017 Mener du må skatte av det som går over grensa, altså 1000 kr. Du bestiller deg skattekort. Der får du f.eks. 15 %. Så kontakter du lønningskontoret eller arbeidsgiver, og ber dem trekke litt mer, f.eks. 20%. Du står fritt til å betale så mye skatt du vil - skattekortet er en ''nedre grense'' av minimum skatt du må betale. Altså, hvis du får 15% kan du be dem trekke 20% eller 25%. På den måten er du innafor og risikoen for restskatt blir liten. Du kan også sende en epost til skatteetaten og spørre dem.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #3 Skrevet 22. mai 2017 Jeg hadde ikke giddet å gjøre noe med det hvis jeg bare gikk litt over grensen. Du vil uansett få tilbake det du betaler for mye til neste år. Anonymkode: d54d2...eda
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #4 Skrevet 22. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye burde jeg sette skatten på hvis jeg regner på at jeg blir å tjene ca 60k og allerede har 20k som er "uskattet"? Dette blir automatisk beregnet for deg når du bestiller skattekortet. Tast inn hva du forventer å tjene så ordnes alt for deg. Et kjapt søk på skattekalkulator og beregning med 60k inntekt uten noen fradrag gir at du totalt skal betale 1338 kr i skatt. Fordelt utover resten av året blir det ca 240 kr pr måned å betale i skatt. Anonymkode: 0c2ac...c78
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #5 Skrevet 22. mai 2017 Ingen krise! Bestill skattekort fra Skatteetaten ved å følge linken under. Underveis i bestillingen blir du bedt om å legge inn forventet inntekt for året. Slik korrigerer du for beløpet du ikke har betalt skatt (den korrekte terminologien er egentlig trygdeavgift, men det trenger du ikke å bry deg om) av. I praksis medfører det at du må skatte litt høyere av pengene du tjener fremover enn hva du hadde gjort dersom skattekort var bestilt med det samme. http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Skjema-for-a-bestille-skattekort/ Anonymkode: 15a92...e35
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #6 Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I praksis medfører det at du må skatte litt høyere av pengene du tjener fremover enn hva du hadde gjort dersom skattekort var bestilt med det samme. Bare for å ha det på det rene: Den totale summen du betaler i skatt blir den samme uansett. Forskjellen skyldes at du ikke har betalt skatt på pengene du har tjent til nå, slik at du må "betale tilbake" skatt på allerede opptjent inntekt. Anonymkode: 15a92...e35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå