AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #1 Del Skrevet 22. mai 2017 Jeg trenger litt hjelp. Jeg jobber fra 0830 til 1700 mandag til fredag. Dette utgjør 42,5 timer i uka. I min kontrakt står det at jeg jobber 40 timer per uke. Jeg har 30 min lunsj. Det står ikke noe om lunsj i min arbeidsavtale. Betyr dette at jeg jobber 2,5 timer for mye vær uke? Eller er dette normalt? Anonymkode: 16c95...2fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #2 Del Skrevet 22. mai 2017 Lunsj er ikke medregnet i arbeidstiden, med mindre det står spesifisert i arbeidskontrakten at du har betalt lunsj. Du sier det ikke står noe om lunsjen i kontrakten din, da betyr det at lunsjen er ubetalt. Når du da er på jobb fra 08:30 til 17:00, er du på jobb i 8,5 time. Dette er da 8 timer jobb, og 0,5 time ubetalt lunsjpause. Altså jobber du bare 8*5 = 40 timer uken. Anonymkode: 78211...89b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stmpelkvinnen Skrevet 22. mai 2017 #3 Del Skrevet 22. mai 2017 Takk Anonymkode: 78211...89b Jeg trodde det var normalt å jobbe f.eks 8 til 16 og samtidig ha lunsj på 30 min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #4 Del Skrevet 22. mai 2017 Når lunsjen er ubetalt pass på at arbeidsgiveren ikke utnytter dette til gratisarbeid. Anonymkode: 74749...f17 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #5 Del Skrevet 22. mai 2017 Jeg vil si at det vanlige er 37,5t + lunsj sånn at man er på jobb 8t om dagen til sammen. Det er sånn det har vært hos alle selskapene jeg har jobbet hos bortsett fra ett som hadde 40t + lunsj. Anonymkode: a51a0...654 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #6 Del Skrevet 22. mai 2017 Når jeg tenker etter tror jeg at de fleste inkludert lederen min gikk hjem etter 8 t på det stedet som hadde 8 t + lunsj også. Anonymkode: a51a0...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #7 Del Skrevet 22. mai 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si at det vanlige er 37,5t + lunsj sånn at man er på jobb 8t om dagen til sammen. Det er sånn det har vært hos alle selskapene jeg har jobbet hos bortsett fra ett som hadde 40t + lunsj. Anonymkode: a51a0...654 Standard arbeidstider er 37,5 timer i uken, ja, men ts har altså 40 timer i sin kontrakt. Det er ganske mange yrkesgrupper som har noe annet enn 37,5 timer i uken. Anonymkode: 78211...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drikkerbrushverdag Skrevet 22. mai 2017 #8 Del Skrevet 22. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Standard arbeidstider er 37,5 timer i uken, ja, men ts har altså 40 timer i sin kontrakt. Det er ganske mange yrkesgrupper som har noe annet enn 37,5 timer i uken. Anonymkode: 78211...89b Lærere har 43 timer i uken (eller var det 42?), og tar dette ut som avspasering (all ferie utenom de vanlige 5 ukene). Stusser mer over at TS ikke får kompensasjon for de ekstra timene, men antar at hen har høyere lønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stmpelkvinnen Skrevet 22. mai 2017 #9 Del Skrevet 22. mai 2017 16 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev: Lærere har 43 timer i uken (eller var det 42?), og tar dette ut som avspasering (all ferie utenom de vanlige 5 ukene). Stusser mer over at TS ikke får kompensasjon for de ekstra timene, men antar at hen har høyere lønn. Jeg får ingen kompensasjon og har 27500kr før skatt. Jeg jobber som saksbehandler/kundersericemedarbeider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #10 Del Skrevet 22. mai 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Standard arbeidstider er 37,5 timer i uken, ja, men ts har altså 40 timer i sin kontrakt. Det er ganske mange yrkesgrupper som har noe annet enn 37,5 timer i uken. Hun spurte også om det er normalt med 40t + lunsj. Jeg tror ikke det er det. Anonymkode: a51a0...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drikkerbrushverdag Skrevet 22. mai 2017 #11 Del Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, Stmpelkvinnen skrev: Jeg får ingen kompensasjon og har 27500kr før skatt. Jeg jobber som saksbehandler/kundersericemedarbeider. Jeg ville absolutt vurdert å melde meg inn i en fagforening som kan gi deg råd mot ditt yrke, men umiddelbart synes jeg dette (og spørsmålet ditt om 40t + lunsj) høres litt mye ut for en gjennomsnittlig god inntekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stmpelkvinnen Skrevet 22. mai 2017 #12 Del Skrevet 22. mai 2017 Hva kan en fagforeningen hjelpe meg med? Det er ingen hos oss som er organiserte. Jeg jobber også alene på min avdeling. De andre ansatte her i Norge er en økonomiskjef, administrerende leder og en analytikker. Jeg har vurdert å melde meg inn i Parat, men føler det ikke har noe hensikt da jeg blir den eneste som er organisert. Må man ikke være flere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reAction Skrevet 22. mai 2017 #13 Del Skrevet 22. mai 2017 Normalen, så langt en kan kalle det det, er 7,5 time og 30 min lunsj som blir 8 timer om dagen eller 37.5 t/uke + 2,5 t lunsj. Hvis du ikke kan ta lunsj til fast tid eller på arbeidsstedet, så kvalifiserer dette til betalt lunsj. Altså 40 timer per uke. En halvtimes lunsj har man krav på, det ovenfor impliserer at du tar lunsj i bilen eller må flytte den på grunn av møter. Videre er det anledning for arbeidsgiver å pålegge en arbeidstaker å jobbe inntil en halvtime ekstra hver dag, slik at arbeidstiden blir 40 timer + lunsj, uten overtidskompensasjon (Også kalt merarbeid) (Man får selvsagt betalt normal timelønn for disse). Dette kan selvsagt ikke kombineres med forrige avsnitt, for arbeidsmiljøloven er ganske klar på: Arbeid utover 40 timer skal kompenseres med overtidsgodtgjørelse. Hvorvidt TS er ansatt i en bedrift som av natur må avvike fra det normale, alternativt har godkjenning til å avvike vet jeg ikke. Men det virker logisk, i et arbeidsmiljøperspektiv, at det må være en form for orgnanisering/klubb/verneombud etc. som følger med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #14 Del Skrevet 22. mai 2017 56 minutter siden, reAction skrev: Normalen, så langt en kan kalle det det, er 7,5 time og 30 min lunsj som blir 8 timer om dagen eller 37.5 t/uke + 2,5 t lunsj. Hvis du ikke kan ta lunsj til fast tid eller på arbeidsstedet, så kvalifiserer dette til betalt lunsj. Altså 40 timer per uke. En halvtimes lunsj har man krav på, det ovenfor impliserer at du tar lunsj i bilen eller må flytte den på grunn av møter. Videre er det anledning for arbeidsgiver å pålegge en arbeidstaker å jobbe inntil en halvtime ekstra hver dag, slik at arbeidstiden blir 40 timer + lunsj, uten overtidskompensasjon (Også kalt merarbeid) (Man får selvsagt betalt normal timelønn for disse). Dette kan selvsagt ikke kombineres med forrige avsnitt, for arbeidsmiljøloven er ganske klar på: Arbeid utover 40 timer skal kompenseres med overtidsgodtgjørelse. Hvorvidt TS er ansatt i en bedrift som av natur må avvike fra det normale, alternativt har godkjenning til å avvike vet jeg ikke. Men det virker logisk, i et arbeidsmiljøperspektiv, at det må være en form for orgnanisering/klubb/verneombud etc. som følger med. Det er full anledning til å bestemme at arbeidstaker skal jobbe 40 timer hver uke + lunsj, uten noen form for ekstra timelønn eller overtid. 40 timer er max etter arbeidsmiljøloven, lunsj er i tillegg. Selv om de fleste har 37,5 timer (inkl eller pluss lunsj) er altså 40 timer helt greit. Anonymkode: 3aeee...e45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reAction Skrevet 23. mai 2017 #15 Del Skrevet 23. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er full anledning til å bestemme at arbeidstaker skal jobbe 40 timer hver uke + lunsj, uten noen form for ekstra timelønn eller overtid. 40 timer er max etter arbeidsmiljøloven, lunsj er i tillegg. Selv om de fleste har 37,5 timer (inkl eller pluss lunsj) er altså 40 timer helt greit. Anonymkode: 3aeee...e45 Selvsagt. For TS sin del er dette korrekt. Spørsmålet blir bare om lunsjen er i lovens forstand betalt eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #16 Del Skrevet 23. mai 2017 40 timers arbeidsuke er normal etter arbeidsmiljøloven, 37,5 er avtalefestet dvs forhandlet fram mellom arbeidsgiversiden og LO. Anonymkode: dd536...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå