*Lene* Skrevet 30. desember 2004 #1 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg fikk kritikk fra familiemedlemmer for at min 11 år gamle sønn så på nyhets-sendingene fra katastrofeområdene! Dette er faktisk en realitet, en naturkatastrofe og en forferdelig ulykke for millioner av mennesker! Jeg velger dermed å gi sønnen min full innsikt i nyhetene! Velger dere å skjerme barna deres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quinden Skrevet 30. desember 2004 #2 Del Skrevet 30. desember 2004 Helt enig med deg. Man kan ikke skåne dem for dette, det vises jo 24 timer på forskjellige kanaler, men vær med ham når han ser dette og forklar ham underveis, og svar ham på alt han lurer på. Det er sterk kost både for store og små, men aviser etc. er fyllt med dette så det er umulig å unngå at unger får dette med seg. Ser mange på hans alder har engasjert seg med innsamlinger etc. tror det er viktig at de får ta del i dette på en eller annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 30. desember 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 30. desember 2004 Nettopp! Jeg ser nyhetene sammen med han selvfølgelig! Som du skriver, det er sterk kost..Både for han og meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #4 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg går til psykolog for tida, blant annet på grunn av problemer som har røtter i den typen situasjoner. Da jeg var barn, var det voksne rundt meg som ikke så barns behov for å skjermes, og jeg fikk dermed høre ting som jeg ikke hadde noen forutsetninger for å bearbeide. Da kan resultatet bli sekundær traumatisering - altså at man faktisk får traumer av ting som andre har opplevd. Det er klart det er grader av modenhet, og barn må gradvis få mer og mer innsyn i de harde realitetene. Men jeg vil absolutt si at en elleveåring skal skjermes fra en god del av det som tv-kanalene ukritisk spyr ut nå om dagen. Samtidig må barnet få hjelp til å forstå det som foregår. Mitt råd blir å bruke radio og aviser. Vi trenger ikke å se bilder av likhauger eller foreldreløse barn for å skjønne at dette er forferdelig. Sjekk forøvrig denne linken: http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneom.../imaker?id=8720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #5 Del Skrevet 30. desember 2004 NOEN ting skal barn skjermes for. Jeg sitter selv med 9 åringen min i sofan ved siden av meg og ser på nyhetssendingene. MEN, så snart jeg skjønner at det kan dukke opp et lik på skjermen, så før han beskjed om å ikke se.. Noe han heller ikke gjør. Lyden slås også av tv om det høres ut til at reporteren skal si noe som kan være ille.... Min sønn er veldig bekymret for klassekamerater han vet skulle til Siri Lanka i juleferien og vil gjerne følge litt med. Dem kommer også helt sikkert til å snakke om dette når skolen begynner igjen på nyåret. For håpentlig vis så er det ingen tomme pulter på skolen hos oss... Husk at når et barn ser et lik fra denne katastrofen, så kan det være at det brenner seg inn på "netthinnen" dems. Flere av likene jeg selv så i går var langt fra pene. Mange av dem var oppblåste. Og når det er snakk om at det lukter av lik som går i forråtnelse så er nok ikke det heller noe barna bør høre.... Jeg var selv med og så min bestefar da han døde. Nå var ikke han "skadet" på noen måte, men det tok meg mange år før jeg klarte å se han for meg på en annen måte enn da han lå i kisten... Jeg var 17 da han døde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #6 Del Skrevet 30. desember 2004 NOEN ting skal barn skjermes for. Jeg sitter selv med 9 åringen min i sofan ved siden av meg og ser på nyhetssendingene. MEN, så snart jeg skjønner at det kan dukke opp et lik på skjermen, så før han beskjed om å ikke se.. Noe han heller ikke gjør. Lyden slås også av tv om det høres ut til at reporteren skal si noe som kan være ille.... Min sønn er veldig bekymret for klassekamerater han vet skulle til Siri Lanka i juleferien og vil gjerne følge litt med. Dem kommer også helt sikkert til å snakke om dette når skolen begynner igjen på nyåret. For håpentlig vis så er det ingen tomme pulter på skolen hos oss... Husk at når et barn ser et lik fra denne katastrofen, så kan det være at det brenner seg inn på "netthinnen" dems. Flere av likene jeg selv så i går var langt fra pene. Mange av dem var oppblåste. Og når det er snakk om at det lukter av lik som går i forråtnelse så er nok ikke det heller noe barna bør høre.... Jeg var selv med og så min bestefar da han døde. Nå var ikke han "skadet" på noen måte, men det tok meg mange år før jeg klarte å se han for meg på en annen måte enn da han lå i kisten... Jeg var 17 da han døde Helt enig. Må bare legge til at jeg synes de er flinke til å si fra på forhånd på NRK når det vet det kommer en reportasje som inneholder sterke scener. Da har man i det minste som foreldre mulighet til å slå av tv'en før de små får se. Tror ikke en 11-åring har godt av å se oppblåste, svarte lik i hauger. At slik ting kan skje og at mange har det vondt er noe man kan forsøke å formidle til dem, men på en versom måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 30. desember 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 30. desember 2004 Hørtes kanskje litt vel konsekvent ut i mitt første innlegg... Meen der de sier det er sterke bilder, da går vi og finner på noe annet! Ellers sier dere andre mye fornuftig.. Til ettertanke for meg! men det er jo vanskelig å skjerme barna da!? HVoren man er, ser, eller hører snakkes det og vises fra katastrofen... HVor går alders grensen liksom? Eller skal man dømme sine egne barn utifra hvor mentalt oppegående de er? Syns det er vanskelig egentlig jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #8 Del Skrevet 30. desember 2004 Nei, lett er det ikke... Linken i innlegget over er til en side hvor barneombudet kommer med noen råd om denne konkrete situasjonen. Synes den er verd å lese. Lykke til, alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 31. desember 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 31. desember 2004 Nei, lett er det ikke... Linken i innlegget over er til en side hvor barneombudet kommer med noen råd om denne konkrete situasjonen. Synes den er verd å lese. Lykke til, alle sammen! Takk :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 31. desember 2004 #10 Del Skrevet 31. desember 2004 Da vi var små, prøvde mine foreldre mest mulig og skjerme oss for tv-nyheter, både generlet og når det skjedde store kriser. Det er så voldsomt for barn med bilder, gråtende og skrikende menesker etc. Vi fikk høre på radio-nyheter i stedet, og så snakket vi mye om det, når det skjedde store ting. Lillesøsteren min var i flere år hysterisk redd for og reise med båt/ferge, og innrømmet år senere at hun hadde sittet og sett nyheter fra Scandinavian Star (alene) og at det bare hadde satt seg helt fast. Derfor ville ihvertfall jeg gjort mye for og skjerme mine barn mot voldsomme bilder, og heller snakke om det. Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari N Skrevet 4. januar 2005 #11 Del Skrevet 4. januar 2005 Synes at også Simon Flem Devold sin artikkel om barn og katastrofen var bra jeg. Snakk med barna om det som skjer Han gir noen gode råd han også, i tillegg til Atle Dyregrov og Magne Raundalen har sagt. Det er bra å se an barns alder og hva de individuelle tålegrensen er, men husk at dette er veldig skremmende. Husk at barn kan få med seg mer enn det voksne tror de kan. Ellers synes jeg at barn hverken skal skånes ellere bli utsatt for mye av disse bildene fra katarofen. (De minste barna bør jo ikke se bilder fra dette synes jeg da) Noe midt i mellom er vel best, men er enig med SFD at det å snakke og være sammen med barna må være det viktigste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå