Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 5/22/2017 den 10.07, AnonymBruker skrev:

Hva synes folk om å ta en 'sykedag', dvs en dag hjemme fra jobb om man ikke er syk. 

Jeg tar det jevnlig med god samvittighet, som regel når jeg er litt sliten og føler jeg trenger å hvile litt. Jobber da mer effektivt når jeg er på jobb igjen. Pleier aldri å være ordentlig syk, så tar jeg sykedag er det enten fordi jeg ikke er helt i form eller bare litt sliten og lei. Jeg har maks 2-3 sykedager i halvåret. Personlig synes jeg dette er helt innenfor. Føler at alle de andre kollegaene mine har minst like mange sykedager, og det eg ikke slik at man får noe bonus for å ikke være syk. Det går heller ikke ut over arbeidet mitt.

Men så vet jeg at det også finnes dem som aldri er syke og som liksom ser på dette som en dyd. De kommer på jobb selv om de er syke osv. Og ser på dette som god arbeidsmoral.

Anonymkode: edaa3...f0e

Selvsagt har du ikke god arbeidsmoral når du jukser med egenmeldinger. Du har rett i en ting, at det heller ikke er god arbeidsmoral å komme på jobb syk, spesielt ikke hvis man er smittsom. Men du skal jo ikke ha noen "bonus" for at du tydeligvis aldri er syk, det skal du bare prise deg lykkelig over. Hvor mange sykedager du har i forhold til andre er helt irrelevant. Noen er mye mer syke enn andre, og det er ikke noe man akkurat er glad for selv om man får flere dager "fri". Men juksere som deg får komme seg på jobb. 

Anonymkode: ecf01...7c2

AnonymBruker
Skrevet
På 5/22/2017 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Ts her: jeg er kontorrotte og mitt fravær går ikke ut over mine kollegaer mer enn at de kanskje må ta et par telefoner mer. Alle som prøver å nå meg kan legge igjen nr og navn eller sende e-post. Jeg har kontroll nok på arbeidsoppgavene mine til at det er greit å være bort 1 dag innimellom.

Er man skikkelig sliten mener jeg det er bedre å være hjemme og hvile 100% for så å gå på jobb å yte masse to dager etterpå. Fremfor å være på jobb i 2-3 dager å yte 50% fordi man er sliten og lei.

Hvis du synes dette er helt greit, så regner jeg med det er dette du sier til sjefen når du ringer også?

"Hei, X her, jeg er som vanlig ikke syk, noe jeg aldri er, men da føler jeg også at jeg har fortjent en fridag, så jobber jeg heller hardere i morgen. Tar det på egenmeldingen. Greit?"

Hva angår hvor mange dager som faktisk er "greit", så kommer jo det an på hvor mye man er syk. Er du syk 20 dager i et år er det mye, men likevel greit å være borte. Er du derimot aldri syk, men jukser to dager med egenmeldingen, er det ikke greit. Alle burde klare å se denne forskjellen. Det er ikke synd på folk som må jobbe hver dag fordi de alltid er friske.

Anonymkode: ecf01...7c2

AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2017 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Hadde ts jobbet i helsevesenet hadde jeg skjønt det faktisk. For hvis man er så sliten at man ikke klarer å gjøre jobben sin eller ikke 100% så er det best for pasientene og kollegaer at man holder seg hjemme. Grunnen til at det er stort fravær I helsevesenet er forde man må ta hensyn til smitte og at man må yte på topp. På et kontor kan man vel ta det litt mer med ro, prioritere og avvente med oppgaver det ikke haster med.

Anonymkode: 65ae8...0da

Jaja, og så må man leie inn vikar fordi noen sniker seg unna jobb, og så blir det økt arbeidspress på de som faktisk kommer på jobb. Helt til de også blir så slitne at de må bruke "syke-"dager for å komme til hektene igjen. Slappinger altså! 

Anonymkode: 301a0...c69

AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2017 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Hadde ts jobbet i helsevesenet hadde jeg skjønt det faktisk. For hvis man er så sliten at man ikke klarer å gjøre jobben sin eller ikke 100% så er det best for pasientene og kollegaer at man holder seg hjemme. Grunnen til at det er stort fravær I helsevesenet er forde man må ta hensyn til smitte og at man må yte på topp. På et kontor kan man vel ta det litt mer med ro, prioritere og avvente med oppgaver det ikke haster med.

Anonymkode: 65ae8...0da

Jeg syntes faktisk det hadde vært enda værre dersom TS hadde jobbet i helsevesenet. Der må det jo settes inn vikar for den som er syk, noe som medfører store kostnader for arbeidsgiver (som i dette tilfellet er det offentlige, som finansieres av våre alles penger) Alternativet er at arbeidsgiver ikke får tak i vikar (eller rett og slett ikke har råd) noe som igjen fører til større arbeidspress på de som er igjen på jobb. Disse blir igjen enda mer slitne, og fraværet til skulkeren fører igjen til fravær blant de andre ansatte. 

TS: Dette er absolutt ikke innafor, og det håper jeg du forstår selv også. Har du en kontorjobb hvor det ikke gjør så mye at du er borte en dag bruker du av flexitiden din for å hvile ut. En dag jobber du litt mer, en annen litt mindre (eller tar helt fri dersom du har jobbet inn nok timer til det) 

Anonymkode: 15ae7...013

Skrevet
På 22.5.2017 den 13.16, AnonymBruker skrev:

Du sammenligner egenmelding med hjemmekontor? Jada, greit nok at noen kanskje har litt lavere tempo på hjemmekontor, men det betyr ikke at man ikke er på jobb. I mitt yrke er det lett å tro at vi er late fordi man ikke ser alle oppgavene vi gjør. Den dagen vi kanskje ser ut som et lykketroll på hodet (som om vi nettopp har stått opp) så har vi gjerne jobbet noen døgn i strekk først - uten mer søvn enn 2-3 timer, så hjemmekontor er da et gode slik at vi kan ha en dag hjemme der vi har litt lavere tempo og press, men fortsatt er på jobb i forhold til avklaringer, e-post, innkjøp osv. Det er absolutt ikke det samme som sykemelding! Det er mange oppgaver de som jobber på "gulvet" eller har en fysisk jobb ikke legger merke til når det gjelder kontorrelaterte oppgaver. 

For det andre er hjemmekontor en ordning kun mellom arbeidstaker og giver. Arbeidsgiver tilbyr det ikke hvis h*n ser det misbrukes, for også for oss kontoransatte kan retten til hjemmekontor lett dras inn igjen hvis den misbrukes, det er ikke hjemlet rett til hjemmekontor i hverken AML eller tariffavtaler. I motsetning til retten til egenmelding som er lovbestemt. 

Anonymkode: b8dc1...d39

Hvorvidt hjemmekontor har lavere tempo eller ei er høyst diskutabelt.

Jeg jobber i et kognitivt yrke, hvor jeg er ansatt for den erfaringen og kunnskapen jeg besitter. Selv om jeg har behov for å være i et kompetansemiljø (et felles kontormiljø) med faglige diskusjoner med kolleger en rekke dager, er det ikke tvil om at jeg jobber langt mer effektivt hjemmefra enn på kontoret. Min arbeidsgiver har tilrettelagt for digitale løsninger, som gjør at jeg får tilgang til det jeg har behov for på hjemmekontor. 

Det jeg får utrettet på én dag med hjemmekontor tilsvarer i gjennomsnitt to dagers jobb på kontoret. 

Skrevet
På 22.5.2017 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Ts her: jeg er kontorrotte og mitt fravær går ikke ut over mine kollegaer mer enn at de kanskje må ta et par telefoner mer. Alle som prøver å nå meg kan legge igjen nr og navn eller sende e-post. Jeg har kontroll nok på arbeidsoppgavene mine til at det er greit å være bort 1 dag innimellom.

Er man skikkelig sliten mener jeg det er bedre å være hjemme og hvile 100% for så å gå på jobb å yte masse to dager etterpå. Fremfor å være på jobb i 2-3 dager å yte 50% fordi man er sliten og lei.

Det konmer selvfølgelig an på type arbeid. Hadde jeg f.eks jobbet i barnehage og jeg visste mitt fravær ville by på problem med enten for få folk eller stress meg å finne vikar hadde terskelen for å være hjemme vært høyere. Men om jobben tillater det: er det så forkastelig å være hjemme inntil 3 dager i halvåret noen dager der man kjenner at man trenger det? Jeg er da ikke syk i tillegg til disse 3 'sykedagene'.

Skikkelig sliten av å jobbe på kontor? Og du skriver i hovedinnlegget at du tar syke dag om du er LITT sliten... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...