AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #21 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går da absolutt utover de som må ta dine arbeidsoppgaver i tillegg til dine når du tar deg "en sykedag"! Gå heller ned i stillingsprosent eller ta ut avspassering om du trenger fri. For sykedager/egenmelding skal benyttes ved sykdom. Nesten så jeg håper dette er en trolletråd. Anonymkode: 61424...d59 Du skjønner vel at dette er en strategi Ts bruker for å provosere. Eldgammelt triks og alle dumme biter på så oppnår ts å få fokus dreid dithen han/hun vil. Anonymkode: 5eec3...a6d
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #22 Skrevet 22. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner vel at dette er en strategi Ts bruker for å provosere. Eldgammelt triks og alle dumme biter på så oppnår ts å få fokus dreid dithen han/hun vil. Anonymkode: 5eec3...a6d Hvor er det TS ønsker å få dreid fokuset hen? Anonymkode: 259b3...90b 1
Luckiness Skrevet 22. mai 2017 #23 Skrevet 22. mai 2017 (endret) Jeg mener man har god arbeidsmoral når man kommer på jobb frisk, evt. at man holder ut selv om man er forkjølet, har litt hodepine, har forstuet en fot (men går ok så lenge man tar en paracet innimellom) e.l. At man da heller gjør så godt man kan gjennom arbeidsdagen, selv om man gjerne ikke er like effektiv som når man er 100% frisk. Og at man kun benytter sykedager når man faktisk er syk. Man skal ikke benytte sykedager kun fordi man er trøtt, sliten og/eller lei. Det er ikke å være syk. Da får du heller ta ut ulønnet permisjon eller ferie. Er du for mye lei av arbeidet ditt bør du kanskje se deg etter et nytt arbeidssted eller gjøre noe selv med holdningene dine. Endret 22. mai 2017 av Luckiness 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #24 Skrevet 22. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva synes folk om å ta en 'sykedag', dvs en dag hjemme fra jobb om man ikke er syk. Jeg tar det jevnlig med god samvittighet, som regel når jeg er litt sliten og føler jeg trenger å hvile litt. Jobber da mer effektivt når jeg er på jobb igjen. Pleier aldri å være ordentlig syk, så tar jeg sykedag er det enten fordi jeg ikke er helt i form eller bare litt sliten og lei. Jeg har maks 2-3 sykedager i halvåret. Personlig synes jeg dette er helt innenfor. Føler at alle de andre kollegaene mine har minst like mange sykedager, og det eg ikke slik at man får noe bonus for å ikke være syk. Det går heller ikke ut over arbeidet mitt. Men så vet jeg at det også finnes dem som aldri er syke og som liksom ser på dette som en dyd. De kommer på jobb selv om de er syke osv. Og ser på dette som god arbeidsmoral. Jeg er ikke helt enig i det. Mener jeg har god arbeidsmoral selv om jeg tar en sykedag i ny og ne. Jeg gjør det fordi jeg trenger litt mer energi av og til og jeg jobber heller bare mer når jeg er tilbake. Mener god arbeidsmoral handler om å utføre arbeidsoppgaver på en samvittighetsfull måte og ikke være mest mulig på jobb. Anonymkode: edaa3...f0e Tre sykedager i halvåret er ikke spesielt lite, spør du meg. Det er mer enn det jeg vanligvis har på et år iallefall. Jeg synes det er innafor å ta en sykedag dersom man er ekstremt sliten eller så underernært på søvn at formen kan likestilles med sykdom (f.x fordi man er svimmel, har hodepine og mageverk), men ikke om man bare er litt sliten og vil kose seg hjemme. Anonymkode: 3790b...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #25 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette kommer jo helt an på hvilken jobb TS har da... Hvis TS er en kontorrotte som meg, så er dette faktisk ganske vanlig. Jeg har vært på arbeidsplasser der enkelte tok "hjemmekontor" veldig ofte. Da deltok de på møter på skype i pysjen, så ingen tvil om at de knapt hadde kommet seg ut av senga for å si det sånn. Men når moralen er lav så blir kvaliteten på arbeidet dårlig. Det kan være at dette kanskje ikke matcher en arbeidshverdag der man jobber i en butikk eller som sykepleier, men det er helt innafor i enkelte kontoryrker. Anonymkode: 27a84...454 Du sammenligner egenmelding med hjemmekontor? Jada, greit nok at noen kanskje har litt lavere tempo på hjemmekontor, men det betyr ikke at man ikke er på jobb. I mitt yrke er det lett å tro at vi er late fordi man ikke ser alle oppgavene vi gjør. Den dagen vi kanskje ser ut som et lykketroll på hodet (som om vi nettopp har stått opp) så har vi gjerne jobbet noen døgn i strekk først - uten mer søvn enn 2-3 timer, så hjemmekontor er da et gode slik at vi kan ha en dag hjemme der vi har litt lavere tempo og press, men fortsatt er på jobb i forhold til avklaringer, e-post, innkjøp osv. Det er absolutt ikke det samme som sykemelding! Det er mange oppgaver de som jobber på "gulvet" eller har en fysisk jobb ikke legger merke til når det gjelder kontorrelaterte oppgaver. For det andre er hjemmekontor en ordning kun mellom arbeidstaker og giver. Arbeidsgiver tilbyr det ikke hvis h*n ser det misbrukes, for også for oss kontoransatte kan retten til hjemmekontor lett dras inn igjen hvis den misbrukes, det er ikke hjemlet rett til hjemmekontor i hverken AML eller tariffavtaler. I motsetning til retten til egenmelding som er lovbestemt. Anonymkode: b8dc1...d39 1
juliane Skrevet 22. mai 2017 #26 Skrevet 22. mai 2017 2-3 skulkedager i halvåret er ikke greit, nei. Det jeg HAR gjort er å ta en "strategisk sykedag", hvis jeg merker jeg går og hangler og har en arbeidsdag der jeg ser det ikke er noen krise hvis jeg er borte (ingen hasteoppgaver, ingen møter etc.). Da har jeg tatt en sykedag selv om jeg hadde klart å gå på jobb den dagen, sovet og hvilt meg hele dagen og forhåpentligvis fått tatt knekken på det som plager meg slik at jeg ikke risikerer å få en større smell en av de nærmeste dagene. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #27 Skrevet 22. mai 2017 Hadde ts jobbet i helsevesenet hadde jeg skjønt det faktisk. For hvis man er så sliten at man ikke klarer å gjøre jobben sin eller ikke 100% så er det best for pasientene og kollegaer at man holder seg hjemme. Grunnen til at det er stort fravær I helsevesenet er forde man må ta hensyn til smitte og at man må yte på topp. På et kontor kan man vel ta det litt mer med ro, prioritere og avvente med oppgaver det ikke haster med. Anonymkode: 65ae8...0da 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #28 Skrevet 22. mai 2017 Dette her er jo helt uproblematisk for samfunnet! Ts jobber, betaler skatt og fungerer på en samfunnsnyttig måte. Så lenge det ikke må settes inn vikar koster det heller ikke arbeidsgiver store summer akkurat. Jeg elsker jobben min, og gjør ikke det samme selv, men dette plager meg ikke i det hele tatt at ts gjør. Vi snakker om noen dager i året her. Det plager meg langt mer med de som er "syke" i årevis og lever på mine skattepenger, samtidig som de orker å gjøre akkurat det som passer dem.... Anonymkode: bd96c...376
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #29 Skrevet 22. mai 2017 Ts her: jeg er kontorrotte og mitt fravær går ikke ut over mine kollegaer mer enn at de kanskje må ta et par telefoner mer. Alle som prøver å nå meg kan legge igjen nr og navn eller sende e-post. Jeg har kontroll nok på arbeidsoppgavene mine til at det er greit å være bort 1 dag innimellom. Er man skikkelig sliten mener jeg det er bedre å være hjemme og hvile 100% for så å gå på jobb å yte masse to dager etterpå. Fremfor å være på jobb i 2-3 dager å yte 50% fordi man er sliten og lei. Det konmer selvfølgelig an på type arbeid. Hadde jeg f.eks jobbet i barnehage og jeg visste mitt fravær ville by på problem med enten for få folk eller stress meg å finne vikar hadde terskelen for å være hjemme vært høyere. Men om jobben tillater det: er det så forkastelig å være hjemme inntil 3 dager i halvåret noen dager der man kjenner at man trenger det? Jeg er da ikke syk i tillegg til disse 3 'sykedagene'. Anonymkode: edaa3...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #30 Skrevet 22. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her: jeg er kontorrotte og mitt fravær går ikke ut over mine kollegaer mer enn at de kanskje må ta et par telefoner mer. Alle som prøver å nå meg kan legge igjen nr og navn eller sende e-post. Jeg har kontroll nok på arbeidsoppgavene mine til at det er greit å være bort 1 dag innimellom. Er man skikkelig sliten mener jeg det er bedre å være hjemme og hvile 100% for så å gå på jobb å yte masse to dager etterpå. Fremfor å være på jobb i 2-3 dager å yte 50% fordi man er sliten og lei. Det konmer selvfølgelig an på type arbeid. Hadde jeg f.eks jobbet i barnehage og jeg visste mitt fravær ville by på problem med enten for få folk eller stress meg å finne vikar hadde terskelen for å være hjemme vært høyere. Men om jobben tillater det: er det så forkastelig å være hjemme inntil 3 dager i halvåret noen dager der man kjenner at man trenger det? Jeg er da ikke syk i tillegg til disse 3 'sykedagene'. Anonymkode: edaa3...f0e Sorry, men jeg syntes du forsøker å rasjonalisere en hvit løgn. Jeg syntes fortsatt ikke det er greit selv om du mener at det ikke går utover noen andre. Jo, det gjør det. Det går utover arbeidsgiver i form av utgifter til sykelønn, og det er heller ikke greit å unødvendig øke arbeidsmengden til kollegaer selv om det dreier seg om aldri så lite. Anonymkode: b8dc1...d39 1
Whistler Skrevet 22. mai 2017 #31 Skrevet 22. mai 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva synes folk om å ta en 'sykedag', dvs en dag hjemme fra jobb om man ikke er syk. .................. Jeg er ikke helt enig i det. Mener jeg har god arbeidsmoral selv om jeg tar en sykedag i ny og ne. Jeg gjør det fordi jeg trenger litt mer energi av og til og jeg jobber heller bare mer når jeg er tilbake. Mener god arbeidsmoral handler om å utføre arbeidsoppgaver på en samvittighetsfull måte og ikke være mest mulig på jobb. Anonymkode: edaa3...f0e Arbeidsgiver betaler for arbeidkraften din OG din tilstedeværelse. Det er helt greit at du blir sliten av det. Arbeiderbevegelsen har jo gjennom de siste hundre årene sørget for at man har 7,5 timers dag og fri både lørdag og søndag. Fritiden er ikke minst ment for at man skal kunne restitueres. Det skulle jo bare mangle om man ikke utførte arbeidsoppgavene sine samvittighetsfullt. Jeg kunne tenke meg at akkordarbeid ville være noe for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #32 Skrevet 23. mai 2017 På 22.5.2017 den 10.35, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at jeg utnytter systemer litt, men gjør det noe da? Det går ikke ut over noen andre eller arbeidet mitt. Jeg driver ikke å masker ut egenmeldinger og tar typisk kun en dag om gangen. Man bruker så ekstremt mye tid av livet på å jobbe. Er det virkelig så ille å tenke på seg selv og ikke arbeidsgiver og systemet en gang i blant? Er folk blitt helt hjernevasket slik at alt handler om å følge regler og være en flink liten arbeider. Anonymkode: edaa3...f0e Hvorfor søker du deg ikke en 80%stilling om du trenger så mye tid til å hvile? Du vet der er andre som betaler for deg når du er borte? Alt etter hvilken jobb du har så er det kanskje andre som må ta byrden når du er borte. Dette er utnytting av systemet og et tydelig tegn på at du ikke vet hvor godt vi har det i Norge. Denne rettigheten har blitt kjemper frem og senest i går var det innslag i nyhetene om at alle ungdomspartiene ønsker å innføre karensdag. Da blir det slutt på latskapen din, tenker jeg! Anonymkode: 32b0b...aeb 1
Timsy Skrevet 23. mai 2017 #33 Skrevet 23. mai 2017 (endret) Hvis du er så effektiv dagen etter som du sier, hvorfor jobber du ikke da et par timer overtid nå og da? Så kan du ta ut de timene som avspasering senere. Så trenger du ikke misbruke en velferdsordning som er basert på tillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Du utnytter systemet. Hadde du tatt en sykedag en sjelden gang for å hente deg inn og for å unngå å ende opp med en sykemelding kunne jeg skjønt det. Men du driver altså systematisk med å ta deg "fridager" opp til annenhver måned. Da er det faktisk ikke greit. Er du riktig uheldig oppdager arbeidsgiveren mønsteret ditt. Da kan det hende du mister egenmeldingsrettighetene dine for en stund. Strengt tatt er vel det du driver med faktisk illojalt mot arbeidsgiver. Endret 23. mai 2017 av Timsy 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #34 Skrevet 23. mai 2017 Jeg har en ekstremt psykisk belastende jobb og må noen ganger ta en "sykedag" for å klare å holde ut, men dette skjer max 2 ganger i året og gjerne etter en veldig belastende periode, så jeg tenker det er helt innafor og handler om å forhindre utbrennthet. Men jeg anser ikke dette som helt det samme som ts beskriver, og 2-3 dager i halvåret er mye!!! Anonymkode: 402af...039
Navne Løs Skrevet 24. mai 2017 #35 Skrevet 24. mai 2017 På 22.5.2017 den 10.07, AnonymBruker skrev: Hva synes folk om å ta en 'sykedag', dvs en dag hjemme fra jobb om man ikke er syk. Jeg tar det jevnlig med god samvittighet, som regel når jeg er litt sliten og føler jeg trenger å hvile litt. Jobber da mer effektivt når jeg er på jobb igjen. Pleier aldri å være ordentlig syk, så tar jeg sykedag er det enten fordi jeg ikke er helt i form eller bare litt sliten og lei. Jeg har maks 2-3 sykedager i halvåret. Personlig synes jeg dette er helt innenfor. Føler at alle de andre kollegaene mine har minst like mange sykedager, og det eg ikke slik at man får noe bonus for å ikke være syk. Det går heller ikke ut over arbeidet mitt. Men så vet jeg at det også finnes dem som aldri er syke og som liksom ser på dette som en dyd. De kommer på jobb selv om de er syke osv. Og ser på dette som god arbeidsmoral. Jeg er ikke helt enig i det. Mener jeg har god arbeidsmoral selv om jeg tar en sykedag i ny og ne. Jeg gjør det fordi jeg trenger litt mer energi av og til og jeg jobber heller bare mer når jeg er tilbake. Mener god arbeidsmoral handler om å utføre arbeidsoppgaver på en samvittighetsfull måte og ikke være mest mulig på jobb. Anonymkode: edaa3...f0e Tja, er man helt på felgen og utslitt, så er det omtrent som om man skulle være syk. Men da mener jeg fullstendig utslitt. Hvorfor tar du ikke ut noen fridager? Det blir jo feil å få betalt for å være hjemme og se på Netflix osv når man åpenbart ikke er syk? Jeg var fullstendig utslitt i februar og det skjedde en del på privaten, da tok jeg ut 2 feriedager med god samvittighet og ordnet vaktene mine. Ingen ble belastet. Nå aner jeg ikke hvilken jobb du har, men på min jobb er det som regel daglig leder som blir belastet og må jobbe ekstra om noen er syke og man ikke får inn ekstra folk. Kjipt å måte jobbe over 100% fordi noen er litt groggy. Ikke rart mange daglig ledere blir utbrent selv.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #36 Skrevet 24. mai 2017 Jeg hadde nylig en sånn dag hvor verden rett og slett bare ble for tung til å møtes. Jeg var utslitt og umotivert og så ikke ut. Jeg tok hjemmekontor! Fem timer på kontor-rommet hjemme med inntensiv jobbing, og så litt slæck sofasliting med epostsvar resten av dagen. Jeg fikk gjort masse den dagen, og samtidig kommet litt til hektene. Sykedager er sleipt! Og skaper dårlig stemning blandt kollegaer Anonymkode: 56d5d...ef0 1
Lou Salome Skrevet 24. mai 2017 #37 Skrevet 24. mai 2017 Kan du ikke avspasere? Det gjør jeg når jeg har det slik, og da kan jeg gjøre ærend, gå til frisøren eller lignende også, helt med god samvittighet. En slik "kontorrottejobb" du beskriver har vel fleksitid og kjernetid?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #38 Skrevet 24. mai 2017 Ja, jeg avspasserer også hvis det kan planlegges. Jobber såpass mye at jeg har en del. Hvis du er så sliten betyr det at du jobber mer enn stillingsprosenten din. Hvis du ikke gjør det, og fortsatt er såå sliten så ofte bør du trappe ned. Anonymkode: 56d5d...ef0
Outlander Skrevet 24. mai 2017 #39 Skrevet 24. mai 2017 og dere lurer hvorfor folk blir irritert når de ser kollegene ut på danseklubb når de er sykemeldt. Dette.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #40 Skrevet 24. mai 2017 Det er belastning av jobben som gjør at jeg blir sliten hovedsakelig. Jeg holder ut uten disse dagene, men det er slitsomt når det kommer til det punktet der jeg ikke har overskudd til å finne på ting på fritiden fordi jeg trenger den til å hente meg inn. Jeg har ikke lyst til å sykemelde meg fordi jeg er redd for at det kan virke negativt på karrieren min. Jeg ser mennesker rundt meg, som stiller så høye krav til seg selv i jobben sin at de blir utbrent. Jeg har ikke lyst til å ende opp sånn, så jeg forsøker å lytte til kroppen min. Hvis jeg kjenner at jeg har skikkelig behov for 1-2 dager med hvile og søvn, så gjør jeg det. Fordi jeg tror ikke jeg er så uunnværlig i jobben min at jeg ikke kan være borte i en dag eller to. Og jeg vet at jeg er effektiv nok til at det ikke er vanskelig å komme ajour med arbeidsoppgavene. Jeg blir heller aldri det jeg vil kalle syk, så jeg må med andre ord aldri være hjemme med influensa osv. Men jeg kan nok teste ut å jobbe mer en dag, og så mindre neste. Det kan kanskje fungere. Anonymkode: edaa3...f0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå