AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #1 Skrevet 22. mai 2017 Hva synes folk om å ta en 'sykedag', dvs en dag hjemme fra jobb om man ikke er syk. Jeg tar det jevnlig med god samvittighet, som regel når jeg er litt sliten og føler jeg trenger å hvile litt. Jobber da mer effektivt når jeg er på jobb igjen. Pleier aldri å være ordentlig syk, så tar jeg sykedag er det enten fordi jeg ikke er helt i form eller bare litt sliten og lei. Jeg har maks 2-3 sykedager i halvåret. Personlig synes jeg dette er helt innenfor. Føler at alle de andre kollegaene mine har minst like mange sykedager, og det eg ikke slik at man får noe bonus for å ikke være syk. Det går heller ikke ut over arbeidet mitt. Men så vet jeg at det også finnes dem som aldri er syke og som liksom ser på dette som en dyd. De kommer på jobb selv om de er syke osv. Og ser på dette som god arbeidsmoral. Jeg er ikke helt enig i det. Mener jeg har god arbeidsmoral selv om jeg tar en sykedag i ny og ne. Jeg gjør det fordi jeg trenger litt mer energi av og til og jeg jobber heller bare mer når jeg er tilbake. Mener god arbeidsmoral handler om å utføre arbeidsoppgaver på en samvittighetsfull måte og ikke være mest mulig på jobb. Anonymkode: edaa3...f0e 6
Chiquita Skrevet 22. mai 2017 #2 Skrevet 22. mai 2017 Sykedager skal brukes når man er syk. Er man ikke syk, skal man bare komme seg på jobb, synes jeg. Det du beskriver er i mine øyne misbruk av systemet. Hvile kan du gjøre på fritiden! 31
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #3 Skrevet 22. mai 2017 Jeg er enig i at jeg utnytter systemer litt, men gjør det noe da? Det går ikke ut over noen andre eller arbeidet mitt. Jeg driver ikke å masker ut egenmeldinger og tar typisk kun en dag om gangen. Man bruker så ekstremt mye tid av livet på å jobbe. Er det virkelig så ille å tenke på seg selv og ikke arbeidsgiver og systemet en gang i blant? Er folk blitt helt hjernevasket slik at alt handler om å følge regler og være en flink liten arbeider. Anonymkode: edaa3...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #4 Skrevet 22. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at jeg utnytter systemer litt, men gjør det noe da? Det går ikke ut over noen andre eller arbeidet mitt. Jeg driver ikke å masker ut egenmeldinger og tar typisk kun en dag om gangen. Man bruker så ekstremt mye tid av livet på å jobbe. Er det virkelig så ille å tenke på seg selv og ikke arbeidsgiver og systemet en gang i blant? Er folk blitt helt hjernevasket slik at alt handler om å følge regler og være en flink liten arbeider. Anonymkode: edaa3...f0e Det går da absolutt utover de som må ta dine arbeidsoppgaver i tillegg til dine når du tar deg "en sykedag"! Gå heller ned i stillingsprosent eller ta ut avspassering om du trenger fri. For sykedager/egenmelding skal benyttes ved sykdom. Nesten så jeg håper dette er en trolletråd. Anonymkode: 61424...d59 10
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #5 Skrevet 22. mai 2017 Jeg sliter med migrene, så sykedagene mine går med på det, så jeg bruker ikke egenmelding på å være hjemme når jeg er sliten eller lei. Men jeg tar meg god tid de morgenene når jeg er veldig umotivert for jobb, så da kommer jeg kanskje 1-2 timer senere. Enkelte kolleger er litt snurte på dette, men jeg har jo for det første fleksitid, og ansvarsområdet mitt på arbeidsplassen er av en sånn art at jeg ofte blir oppringt i helger og når jeg har ferie. Det er ikke så gøy å måtte gå tilbake på hotellrommet for å fiske fram pcen og jobbe en halvtime når kjæresten sitter på stranda med en iskald mojito for å si det sånn. Men jeg gjør det for at jeg da kan ta meg slike "friheter" med god samvittighet. Jeg kunne jo nekta å gjøre noe jobb på fritiden min, for det er ingen som krever det av meg, men jeg liker at ting er i orden. Hvis hele systemet mitt hadde vært rasert når jeg kom hjem fra ferie hadde jeg jo fått mye ekstra å rette opp i, pluss at dette hadde gått over de andre i bedriften. Men det er desverre ikke alle som ser det på samme måten. Anonymkode: 27a84...454 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #6 Skrevet 22. mai 2017 Spørsmålet er: Synes sjefen din dette er greit? Vi kan alle rasjonalisere og forsvare våre handlinger ovenfor oss selv, men det er ikke det som avgjør om handlingen er riktig. Anonymkode: 259b3...90b 4
Måbarefåsiat... Skrevet 22. mai 2017 #7 Skrevet 22. mai 2017 Ja, det gjør noe. Ja, det er forkastelig. Og nei, du har overhode ikke noen høy arbeidsmoral. Du utnytter systemet når du tar ut sykedager når du ikke er syk. Da bruker du fx ferie. Nå skal det sies at man kanskje ikke blir så mye syk når man er uthvilt, men da får du heller jobbe mindre, gå ned i stilling. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #8 Skrevet 22. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går da absolutt utover de som må ta dine arbeidsoppgaver i tillegg til dine når du tar deg "en sykedag"! Gå heller ned i stillingsprosent eller ta ut avspassering om du trenger fri. For sykedager/egenmelding skal benyttes ved sykdom. Nesten så jeg håper dette er en trolletråd. Anonymkode: 61424...d59 Dette kommer jo helt an på hvilken jobb TS har da... Hvis TS er en kontorrotte som meg, så er dette faktisk ganske vanlig. Jeg har vært på arbeidsplasser der enkelte tok "hjemmekontor" veldig ofte. Da deltok de på møter på skype i pysjen, så ingen tvil om at de knapt hadde kommet seg ut av senga for å si det sånn. Men når moralen er lav så blir kvaliteten på arbeidet dårlig. Det kan være at dette kanskje ikke matcher en arbeidshverdag der man jobber i en butikk eller som sykepleier, men det er helt innafor i enkelte kontoryrker. Anonymkode: 27a84...454 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #9 Skrevet 22. mai 2017 2-3 "sykedager" i halvåret er absolutt mye! Anonymkode: b8c70...2b5 12
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #10 Skrevet 22. mai 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at jeg utnytter systemer litt, men gjør det noe da? Det går ikke ut over noen andre eller arbeidet mitt. Jeg driver ikke å masker ut egenmeldinger og tar typisk kun en dag om gangen. Man bruker så ekstremt mye tid av livet på å jobbe. Er det virkelig så ille å tenke på seg selv og ikke arbeidsgiver og systemet en gang i blant? Er folk blitt helt hjernevasket slik at alt handler om å følge regler og være en flink liten arbeider. Anonymkode: edaa3...f0e Fordi det er mange nordmenn med samme lave arbeidsmoral som deg, foreslås jevnlig fra politisk hold å innføre regler om karensdager eller redusert lønn de første fraværsdagene. Temaet er jevnlig oppe til debatt, og én dag er jeg sikker på at det er sånn det blir. Så ja, det gjør veldig mye å ikke tenke på arbeidsgiver og "systemet", men kun seg selv. Anonymkode: a6c07...353 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #11 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva synes folk om å ta en 'sykedag', dvs en dag hjemme fra jobb om man ikke er syk. Jeg tar det jevnlig med god samvittighet, som regel når jeg er litt sliten og føler jeg trenger å hvile litt. Jobber da mer effektivt når jeg er på jobb igjen. Pleier aldri å være ordentlig syk, så tar jeg sykedag er det enten fordi jeg ikke er helt i form eller bare litt sliten og lei. Jeg har maks 2-3 sykedager i halvåret. Personlig synes jeg dette er helt innenfor. Føler at alle de andre kollegaene mine har minst like mange sykedager, og det eg ikke slik at man får noe bonus for å ikke være syk. Det går heller ikke ut over arbeidet mitt. Men så vet jeg at det også finnes dem som aldri er syke og som liksom ser på dette som en dyd. De kommer på jobb selv om de er syke osv. Og ser på dette som god arbeidsmoral. Jeg er ikke helt enig i det. Mener jeg har god arbeidsmoral selv om jeg tar en sykedag i ny og ne. Jeg gjør det fordi jeg trenger litt mer energi av og til og jeg jobber heller bare mer når jeg er tilbake. Mener god arbeidsmoral handler om å utføre arbeidsoppgaver på en samvittighetsfull måte og ikke være mest mulig på jobb. Anonymkode: edaa3...f0e Du misbruker sykelønnsordningen. Slike som deg skaper problemer for alle andre som er virkelig syke. Anonymkode: b4da2...a83 10
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #12 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva synes folk om å ta en 'sykedag', dvs en dag hjemme fra jobb om man ikke er syk. Jeg tar det jevnlig med god samvittighet, som regel når jeg er litt sliten og føler jeg trenger å hvile litt. Jobber da mer effektivt når jeg er på jobb igjen. Pleier aldri å være ordentlig syk, så tar jeg sykedag er det enten fordi jeg ikke er helt i form eller bare litt sliten og lei. Jeg har maks 2-3 sykedager i halvåret. Personlig synes jeg dette er helt innenfor. Føler at alle de andre kollegaene mine har minst like mange sykedager, og det eg ikke slik at man får noe bonus for å ikke være syk. Det går heller ikke ut over arbeidet mitt. Men så vet jeg at det også finnes dem som aldri er syke og som liksom ser på dette som en dyd. De kommer på jobb selv om de er syke osv. Og ser på dette som god arbeidsmoral. Jeg er ikke helt enig i det. Mener jeg har god arbeidsmoral selv om jeg tar en sykedag i ny og ne. Jeg gjør det fordi jeg trenger litt mer energi av og til og jeg jobber heller bare mer når jeg er tilbake. Mener god arbeidsmoral handler om å utføre arbeidsoppgaver på en samvittighetsfull måte og ikke være mest mulig på jobb. Anonymkode: edaa3...f0e Derfor burde det blitt innført karensdag(er). Så får en slutt på slik snusk. Anonymkode: ff482...039 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #13 Skrevet 22. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor burde det blitt innført karensdag(er). Så får en slutt på slik snusk. Anonymkode: ff482...039 Jepp- og det tror jeg faktisk kommer! For mistenker at TS muligens er noe ung (under 30?) og at dette er holdninger som er mer utbredt i denne gruppen.... å ta sykedager for å hvile er ikke greit! Anonymkode: fbe58...137 1
SweetM Skrevet 22. mai 2017 #14 Skrevet 22. mai 2017 2-3 sykedager i halvåret?!? Det er mer enn jeg hadde i løpet av 7 år i den forrige jobben min. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #15 Skrevet 22. mai 2017 Jeg støtter deg TS. Jeg gjør dette selv fra tid til annen. Til tider er jeg så sliten av jobben, sovet dårlig, lei alt som har med jobb å gjøre. Da er jeg hjemme 1-3 dager ca hver 4-5 mnd uten dårlig samvittighet. Jeg har ikke dårlig samvittighet for dette heller og for de som lurer så er jeg over 50. Anonymkode: 5bec5...816 2
Gjest Snuppi Skrevet 22. mai 2017 #16 Skrevet 22. mai 2017 Egenmelding er ikke fridager du kan bruke da du er sliten og lei, ts. I mine øyne er dette missbruk av ordningen! Vi blir alle trøtte og slitne, du er ikke alene om det men på jobb må en. Om du ikke er syk går du på jobb!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #17 Skrevet 22. mai 2017 Er du sliten og lei 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva synes folk om å ta en 'sykedag', dvs en dag hjemme fra jobb om man ikke er syk. Jeg tar det jevnlig med god samvittighet, som regel når jeg er litt sliten og føler jeg trenger å hvile litt. Jobber da mer effektivt når jeg er på jobb igjen. Pleier aldri å være ordentlig syk, så tar jeg sykedag er det enten fordi jeg ikke er helt i form eller bare litt sliten og lei. Jeg har maks 2-3 sykedager i halvåret. Personlig synes jeg dette er helt innenfor. Føler at alle de andre kollegaene mine har minst like mange sykedager, og det eg ikke slik at man får noe bonus for å ikke være syk. Det går heller ikke ut over arbeidet mitt. Men så vet jeg at det også finnes dem som aldri er syke og som liksom ser på dette som en dyd. De kommer på jobb selv om de er syke osv. Og ser på dette som god arbeidsmoral. Jeg er ikke helt enig i det. Mener jeg har god arbeidsmoral selv om jeg tar en sykedag i ny og ne. Jeg gjør det fordi jeg trenger litt mer energi av og til og jeg jobber heller bare mer når jeg er tilbake. Mener god arbeidsmoral handler om å utføre arbeidsoppgaver på en samvittighetsfull måte og ikke være mest mulig på jobb. Anonymkode: edaa3...f0e Takk for at du er med på å ødelegge gor oss som faktisk har god arbeidsmoral. Dette er grunnen til at det vurderes innføre karensdager. Om du trenger slappe av å få litt mer energi, så får du bruke feriedager, for det er nettopp det feriedager er til for, noen ekstra fridager fordi man føler for det. At det ikke går ut over jobben synes jeg høres merkelig ut. Dersom det ikke har noe å si om du er til stedet eller ikke, så kan sjefen like greit si deg opp. Ingen har behov for en overflødig snylter. Anonymkode: aa250...6cc 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #18 Skrevet 22. mai 2017 Jeg har tatt ut tre sykedager på to år fordi jeg har vært sliten, men jeg har slitt med psykisk helse og har da vært så sliten at alarmklokkene virkelig har begynt å gå. Ikke trøtt og lei, men sliten inn til beinet. Jeg har tatt dem for å ta en pustepause for å unngå å bli ordentlig syk. Jeg lyver ikke til arbeidsgiver. Sjefen kjenner til min historie og synes det er ok. Men jeg har også dager der jeg bare er sliten av jobben, og da biter jeg tennene sammen og går på jobb likevel. Jeg går også på jobb ved mindre sykdom (uten feber eller oppkast, da holder jeg meg hjemme for ikke å smitte andre). Jeg ser på meg selv (og fått tilbakemelding fra sjef) om at jeg er en person med høy arbeidsmoral, men av og til må jeg være proaktiv for å unngå å forsvinne over lengre tid. Noen av de som aldri tar ut sykedager kunne godt tatt ut noen, for jeg er lei av å bli smitta av de som sitter og harker og nyser rundt meg og klager på hvor dårlige de er. Når du kommer inn døra og klager over at du nettopp kasta opp har du ikke noe på jobb å gjøre. Anonymkode: 5f881...33f 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #19 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at jeg utnytter systemer litt, men gjør det noe da? Det går ikke ut over noen andre eller arbeidet mitt. Jeg driver ikke å masker ut egenmeldinger og tar typisk kun en dag om gangen. Man bruker så ekstremt mye tid av livet på å jobbe. Er det virkelig så ille å tenke på seg selv og ikke arbeidsgiver og systemet en gang i blant? Er folk blitt helt hjernevasket slik at alt handler om å følge regler og være en flink liten arbeider. Anonymkode: edaa3...f0e For en holdning du har!! 😡 Anonymkode: 6f2f5...253 2
boblevann Skrevet 22. mai 2017 #20 Skrevet 22. mai 2017 Synes holdningen din er forkastelig. De aller fleste blir trøtt og sliten i blant - men SYKedagene er for når du er SYK. Er man sliten og lei tar man avspasering, ulønnet perm eller feriedager. Ja, det gjør noe. Slike som deg gjør at det stadig vekk er snakk om karensdager og lavere sykelønn under egenmelding - noe som er veldig trist for oss som faktisk bare er hjemme når vi er SYK. Skjerp deg. Alle blir lei av og til. Ta deg sammen og gled deg til helg i stede. Eller finn deg en ny jobb du faktisk trives i, så slipper du å misbruke sykelønnsordningen. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå