Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns du om dem og bør håndpenger forsvinne etter hvert? Jeg liker sedler og mynter og vil beholde dem. 
images?imageId=8861822&x=0&y=0&cropw=0&c

Anonymkode: 9ee7f...5bd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff.. De er så stygge! Bruker heldigvis ikke så mye sedler. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns du om dem og bør håndpenger forsvinne etter hvert? Jeg liker sedler og mynter og vil beholde dem. 
images?imageId=8861822&x=0&y=0&cropw=0&c

Anonymkode: 9ee7f...5bd

Spesielle sedler. Tar nok litt tid til å venne seg til dem, da jeg er godt vant med de jeg har :fnise: Kontanter bør være tilgjengelig. Veldig greit å ha til dugnader, kirke som samler kollekt, bruktboder osv. Jeg håndterer økonomien min bedre når jeg kan se pengene i hånden. Bruker jeg kort, har jeg mindre kontroll :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er bakgrunnen for dette? 

Anonymkode: 454be...3cf

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er bakgrunnen for dette? 

Vel, først hadde man naturalhusholdning supplert med byttehandel, senere ble gradvis penger av edelmetaller innført som et mer fleksibelt betalingsmiddel, og så... eller var det ikke det du lurte på?

• Liker 4
Gjest Cicero
Skrevet

Stygge, men det viktigste er at vi får beholde kontanter. Jeg vil i hvert fall kunne kjøpe ting uten at det kan spores nøyaktig hvor og hva jeg kjøpte til enhver tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns sedler/mynter er bra å ha. På kort er det lett å bruke pengene og la de forsvinne, men for hånd så svir det litt ekstra og man er mer forsiktig.

Dessuten, hvis man ikke skal ha sedler/mynter, hvordan skal man da betale hvis man mister bankkort og/eller mobil? Venninna mi mista både bankkort, førerkort og mobil for en stund tilbake. Da måtte hun jo ha penger for hånd for å kunne betale div...

Anonymkode: 3e24d...0b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Leifr skrev:

Vel, først hadde man naturalhusholdning supplert med byttehandel, senere ble gradvis penger av edelmetaller innført som et mer fleksibelt betalingsmiddel, og så... eller var det ikke det du lurte på?

Har du tungt for det? Tråden dreier seg om nye sedler (du kan til og med se bilde av det i hovedinnlegget), og det var åpenbart det jeg refererte til. 

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet

Hvorfor er alle like store? Er ikke dette litt vanskelig for blinde? 

Skrevet

Jeg er veldig glad i kontanter og håper de ikke forsvinner :) Syntes det er godt å ha for fullstendig kontroll. Jeg tar feks ut matbudsjettet i kontant hvis vi skal spare, for da ser jeg hvor mye jeg bruker og syntes det er lettere å disponere. Merker på meg selv at jeg har lettere for å småhandle hvis jeg bruker kortet enn hvis jeg har en 200 lapp jeg ikke vil "sprekke". 

Ellers bryr jeg meg ikke så veldig mye om hvordan de ser ut :) Syntes kanskje de ligner litt mer på euro? Kanskje litt trist å miste personene på sedlene, men ikke noe jeg ikke kan leve uten :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De sedlene der er enda en grunn til at jeg ikke bruker kontanter. Har ikke brukt kontanter på mange år og gleder meg til disse forsvinner

Anonymkode: 637e5...e4c

Skrevet
15 timer siden, Linaria skrev:

Dette er mitt ankepunkt også; og ikke bare for blinde, det er utrolig mye bedre for de med syn også. 

Jeg ville bli overasket om det ikke er funksjoner i sedlene som hjelper blinde og fargeblinde, men det er i utgangspunktet lite funksjonelt for oss med trefingre. 

Forutsetninggen for ett kontantløst samfunn, er anonyme digitale penger. Norges bank har begynt å utrede det, og teknologien eksisterer, men vi må se politisk vilje til å forstå problemet, noe vi ikke har idag.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Linaria skrev:

Dette er selvsagt tenkt på: http://www.norges-bank.no/Sedler-og-mynter/Ny-seddelserie/Om-sedlene/

KOBBERTRYKK OG TAKTILE MERKER FOR BLINDE OG SVAKSYNTE

Kobbertrykket som brukes på sedlene, gir et følbart trykk – du kan kjenne det med fingrene dine. På sedlene er blant annet hovedmotivet på forsiden trykket med kobbertrykk.

Langs kortsidene av sedlene er det trykket lett følbare, taktile streker. Strekene er sammensatt på en måte som gjør at blinde og svaksynte kan skille valørene fra hverandre.

Anonymkode: c621b...ee8

Gjest Linaria
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er selvsagt tenkt på: http://www.norges-bank.no/Sedler-og-mynter/Ny-seddelserie/Om-sedlene/

KOBBERTRYKK OG TAKTILE MERKER FOR BLINDE OG SVAKSYNTE

Kobbertrykket som brukes på sedlene, gir et følbart trykk – du kan kjenne det med fingrene dine. På sedlene er blant annet hovedmotivet på forsiden trykket med kobbertrykk.

Langs kortsidene av sedlene er det trykket lett følbare, taktile streker. Strekene er sammensatt på en måte som gjør at blinde og svaksynte kan skille valørene fra hverandre.

Anonymkode: c621b...ee8

Så bra! Jeg husker bare jeg så en video av en amerikansk blind mann som slet skikkelig med forskjellen på amerikanske sedler, da de er helt like i størrelse. Flott at det er tenkt på i Norge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...