Gå til innhold

Piercing i brusken (helix). Hvilken øredobb bør man ha i starten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Jeg tok piercing oppe i brusken på øret (cartilage/helix piercing) og det har gått veldig fint så langt. Det er en uke eller to siden nå. Jeg tar ikke på den; hun som piercet sa at jeg ikke bør gjøre det. I tillegg skulle jeg bare dusje og la vannet rennet over det og det skulle være godt nok.

Det har begynt å gjøre litt vondt, men jeg tror det er fordi jeg renset det for hånd noen ganger da jeg ikke fikk dusjet. Det går som regel over etter en times tid dersom jeg ikke kommer borti området.

Jeg har hørt litt forskjellig om hvilke type piercing man bør ha i starten, altså den første piercingen. Noen sier at den bør ha litt lengde, slik at det får rom til å "puste". Men jeg fikk en kjempekort piercing med en stor, flat bakdel som er helt tett inntil øret. Er det normalt og har det ikke noe å si egentlig? Er bare redd for at det kanskje var feil og at jeg lettere kan få infeksjon, og kanskje det er derfor jeg har litt mer vondt nå. Men det at jeg har rørt området da jeg renset kan jo ha forårsaket det så klart. 

Anonymkode: f7dae...932

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Leste litt på nett nå (fant ikke noe ang øredobber). Det har nemlig begynt å gjøre mer vondt og det er en bankende smerte. Tok et bilde og området er VELDIG hovent. Dette skal visstnok være en normal del av prosessen. Det er vel kroppens måte å forhindre infeksjon. 

Men jeg er redd for at piercingen er for kort. Kan det stemme? Jeg vet at jeg ikke kan ta den ut heller, selv ved infeksjon fordi det kan bli sperret inne og bli mye verre.

Er det bare å vente og skylle med saltvann da? Det er jo ikke noe å gjøre ang piercingen. Den må jo bli der. 

1495402459675.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tok den så fikk jeg samme smykket, men beskjed om å rense med en q-tips morgen og kveld og bruke saltvann.

Jeg fikk også en slik reaksjon, men jeg ville begynt å rense hadde jeg vært deg. Og prøvd å snu litt på smykket slik at jeg fikk rensa litt inni.

Anonymkode: b313f...972

AnonymBruker
Skrevet

Men dersom du er i tvil, ville jeg dratt tilbake slik at de fikk se på det, evt bytte til et lengre smykke. Det er kjipt med for lange smykker også, for de sitter gjerne mer fast i hår og lignende.

Skrevet

Jeg fikk også stang da jeg tok i øret (tragus), men jeg byttet kjapt til ring fordi det er enklere å rense da. 
På de andre piercingene mine har jeg fått beskjed om å rense med korhexidin 2-3 ganger om dagen :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk så mye for svar! :)

Kanskje jeg ringer hun som piercet meg for å høre. 

Jeg trodde det verste var over da hun var ferdig å pierce, haha. Nope! Dette er verre. Blir bare mer og mer vondt. Men jeg leste at mange opplevde det samme etter et par dager så det er vel normalt.

Kan jeg bruke vanlig mineralsalt når jeg lager saltvann forresten? Prøvde å lage det nå. Renset området, men det er alt for vondt å røre på piercingen. Så jeg skylte det i stedet. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vondere å ikke røre piercingen etter hvert enn å røre den akkurat nå, for å si det sånn. Jeg kjøpte saltløsning på apoteket som jeg renset med.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Har vært på apoteket og kjøpt Bacimycin (hun som piercet anbefalte det) og saltløsning. Har renset området og smurt et tynt lag med sårsalven. Tok også en Ibux. Det gikk fra veeeldig vondt til ingen smerter i det hele tatt. Føles mye bedre! Er fortsatt veldig hovent, men skal fortsette å gjøre dette to ganger daglig i fem dager for og se om det går over.

:) 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Har vært på apoteket og kjøpt Bacimycin (hun som piercet anbefalte det) og saltløsning. Har renset området og smurt et tynt lag med sårsalven. Tok også en Ibux. Det gikk fra veeeldig vondt til ingen smerter i det hele tatt. Føles mye bedre! Er fortsatt veldig hovent, men skal fortsette å gjøre dette to ganger daglig i fem dager for og se om det går over.

:) 

Bacimycin er for infeksjoner. Jeg er ikke sikker på om piercingen din er infisert, men tror heller den har hovnet opp. Det er såpass kort tid siden du tok den at jeg tror det er en hevelse. Men har du fått ringt til pierceren din? Hvis du har mulighet vil jeg anbefale deg å dra til piercingstudioet du var på og få dem til å se på den. Ikke ta den ut selv.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Persephone skrev:

Bacimycin er for infeksjoner. Jeg er ikke sikker på om piercingen din er infisert, men tror heller den har hovnet opp. Det er såpass kort tid siden du tok den at jeg tror det er en hevelse. Men har du fått ringt til pierceren din? Hvis du har mulighet vil jeg anbefale deg å dra til piercingstudioet du var på og få dem til å se på den. Ikke ta den ut selv.

Hun ba meg gjøre det og sa at det mest sannsynlig blir bedre. Det sto på papiret også, at jeg skulle bruke den, så hun vil nok si det samme hvis jeg drar dit.

Ingen smerter så og si i hele går etter jeg renset. Våknet opp til noe som kjentes ut som et øre som revner opp... Sitter nå på badgulvet. Litt redd for å svime av. Jeg har vanligvis høy smerteterskel, men dette gjør vondt! 

Det ser likens ut som i går; ikke mer eller mindre hovent. Bare veldig smertefullt og vondt. Å komme borti området nå er IKKE godt. 

Er det normalt at det gjør så vondt ved "bare" en hevelse? Prøver å legge is på det, men å være borti området er så fælt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tror det kan være en begynnende infeksjon faktisk, fordi lymfeknuften bak øret er hoven og skikkelig vond den og. 

Blir vel et lite legebesøk i dag ser jeg for meg...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk infeksjon i en slik piercing og det kunne ha endt med et deformert øre. Kom deg til legen umiddelbart.

Anonymkode: bc3b8...3ac

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk infeksjon i en slik piercing og det kunne ha endt med et deformert øre. Kom deg til legen umiddelbart.

Huff... Skal ringe legevakt kl 8 da jeg ikke har fastlege her..

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det forresten? Hva gjorde legen og tok du den ut?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det forresten? Hva gjorde legen og tok du den ut?

Ts

Den ble tatt ut av lege og jeg fikk en sterk antibiotikakur. Ikke risiker å ødelegg øret ditt.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ble tatt ut av lege og jeg fikk en sterk antibiotikakur. Ikke risiker å ødelegg øret ditt.

Ok! Leste at det ikke er lurt å ta ut piercingen før etter man har tatt kuren, ellers risikerer man at infeksjonen blir fanget under huden. Kan det stemme? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

...endte opp på sykehuset jeg. :ler: Men ikke noe alvorlig, de ville bare undersøke det på øre, nese og halsavd. 

Legen på legevakta anbefalte å fjerne den, men da jeg spurte om infeksjoner som stenges inne ble han litt usikker og ringte s.huset. Så nå er jeg spent. 

Ts

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok! Leste at det ikke er lurt å ta ut piercingen før etter man har tatt kuren, ellers risikerer man at infeksjonen blir fanget under huden. Kan det stemme? 

Ts

Infeksjoner fanges inni øret om du tar ut piercingen, ja. Dette er det veldig mange leger som ikke vet om, som er grunnen til at du burde dra til en piercer som er utdannet innen piercinger om det er noe. Men ta den kuren du har fått av legen, men ikke ta ut piercingen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Persephone skrev:

Infeksjoner fanges inni øret om du tar ut piercingen, ja. Dette er det veldig mange leger som ikke vet om, som er grunnen til at du burde dra til en piercer som er utdannet innen piercinger om det er noe. Men ta den kuren du har fått av legen, men ikke ta ut piercingen.

Han tok ut piercingen.... Og nå er jeg veldig bekymra i tilfelle det fanges inni. Prøvde å nevne det, men han sa den måtte ut. Det tok LANG tid og måtte få en del bedøvelse til slutt fordi det var så vondt. Det var helt forferdelig.

Prøvde å ringe hun som piercet meg, men virket ikke som hun forsto at det var betent og bare gjentok det samme. 

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tok ut piercingen.... Og nå er jeg veldig bekymra i tilfelle det fanges inni. Prøvde å nevne det, men han sa den måtte ut. Det tok LANG tid og måtte få en del bedøvelse til slutt fordi det var så vondt. Det var helt forferdelig.

Prøvde å ringe hun som piercet meg, men virket ikke som hun forsto at det var betent og bare gjentok det samme. 

ts

Hmm, jeg vet virkelig ikke jeg. Men du fikk bekrefta at det var en infeksjon?

Men er piercingstudioet langt unna, eller er det eventuelt et annet piercingstudio i ikke for lang avstand fra deg? Det er jo ikke så lett for pierceren å vite hva det er uten å se på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...