Hannahkarlsen Skrevet 21. mai 2017 #1 Skrevet 21. mai 2017 Jeg har lenge slitt med spiseforstyrrelser og undervekt. Gleden kom veldig når jeg har vippet opp på 50kg. Er 20 år og aldri har jeg veid så mye. Jeg er kjempestolt av meg selv. Har nå fått ordre nå fra leger om trening. Og derfor spør jeg dere om hjelp til en nybegynner som ønsker å trene masse muskler. Jeg ønsker hovedsakelig ikke å bygge meg opp på noen måte. Men jeg vet at hvis jeg trener masse så hjelper det på sulthetsfølelsen og matmengde jeg får i meg. Jeg ønsker da tips om deres beste øvelser som man ikke trenger all verdens kunnskap om. Sliter veldig med at når jeg drar til treningssenteret vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #2 Skrevet 22. mai 2017 På 21.5.2017 den 21.54, Hannahkarlsen skrev: Jeg har lenge slitt med spiseforstyrrelser og undervekt. Gleden kom veldig når jeg har vippet opp på 50kg. Er 20 år og aldri har jeg veid så mye. Jeg er kjempestolt av meg selv. Har nå fått ordre nå fra leger om trening. Og derfor spør jeg dere om hjelp til en nybegynner som ønsker å trene masse muskler. Jeg ønsker hovedsakelig ikke å bygge meg opp på noen måte. Men jeg vet at hvis jeg trener masse så hjelper det på sulthetsfølelsen og matmengde jeg får i meg. Jeg ønsker da tips om deres beste øvelser som man ikke trenger all verdens kunnskap om. Sliter veldig med at når jeg drar til treningssenteret vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Hvordan klarte du å endre tankemønsteret ditt? Dette er jo kjempe bra. Så glad på dine vegne. Hvor ofte tenker du på mat og trening nå? Eller har du klart å kvitte deg med slike tanker? Anonymkode: c209d...68c
Skadeskutt Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 Så bra at du begynner å komme deg. Godt jobba!
linsejesus Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 Godt jobba! Min erfaring er at jeg blir mer sulten av løping o.l. enn styrketrening. Jenter har mye vanskeligere for å legge på seg muskler enn menn, så du vil neppe oppleve det som et problem at du blir større. Men du blir garantert sterkere om du trener styrke og spiser nok. Jeg ville begynt med et enkelt program med baseøvelser, dvs. øvelser som trener store deler av kroppen på en gang. Knebøy, markløft, pushups, pullups, skulderpress. Ikke vær redd for å begynne med lett vekt! Disse er enklere å gjøre med apparater uten å skade seg, men du får litt bedre effekt av å gjøre dem med frivekter. Da bruker du flere muskler og får bedre balanse. Men da er det desto viktigere at du får litt veiledning så du gjør dem med rett teknikk. De ansatte på gymmen bør være behjelpelige med det, og de har garantert hatt folk som har enda mindre peiling enn du kanskje føler du har. Det kan være greit å følge et program så du vet hva du skal gjøre og enkelt kan måle framgang. F.eks Stronglifts eller Starting Strength (google det). Igjen, begynn forsiktig, ingen vits i å prøve å sette rekorder fra dag en.
Hannahkarlsen Skrevet 24. mai 2017 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2017 Jeg gikk virkelig på veggen. Lå da tre uker i sengen med dårlig immunforsvar og depresjoner. Fikk da klarmelding av lege at det å trene og være i masse aktivitet kunne lønne seg. Så da begynte jeg å trene og det falt i smak. Nå skal jeg da sier at jeg sliter fortsatt med å få i meg nok mat. Det er noe jeg syntes er kjempevanskelig og i det heletatt huske på å spise. Jeg føler ingen sultfølelse. Så nei tankene er ikke helt borte. Livredd for å legge på meg og har perioder der jeg ønsker å gå ned i vekt men jeg har en fantastisk person som hjelper meg gjennom det værste
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #6 Skrevet 25. mai 2017 33 minutter siden, Hannahkarlsen skrev: Jeg gikk virkelig på veggen. Lå da tre uker i sengen med dårlig immunforsvar og depresjoner. Fikk da klarmelding av lege at det å trene og være i masse aktivitet kunne lønne seg. Så da begynte jeg å trene og det falt i smak. Nå skal jeg da sier at jeg sliter fortsatt med å få i meg nok mat. Det er noe jeg syntes er kjempevanskelig og i det heletatt huske på å spise. Jeg føler ingen sultfølelse. Så nei tankene er ikke helt borte. Livredd for å legge på meg og har perioder der jeg ønsker å gå ned i vekt men jeg har en fantastisk person som hjelper meg gjennom det værste Hvordan klarer du å glemme å spise? Eller er det en slaks bevisst glemming? Jeg har også mistet sultfølelsen men mat frister innerst inne som regel alltid uansett. Tror det er litt problemet som ligger bak alle vekt, mat og treningstanker. Virkelig kjedelig når mat blir et så stort problem Anonymkode: c209d...68c
Lill3My Skrevet 25. mai 2017 #7 Skrevet 25. mai 2017 Anbefaler deg å starte forsiktig med hovedfokus på mobilitet og øvelser med egen kroppsvekt. Ville gjort det i 4 ukers tid med gradvis økning i antall repetisjoner og sett. Så kan du begynne å bruke ytre vekter og lære deg baseøvelser som knebøy, markløft, pullups, dips, Skulderpress og roing samt supplere med diverse støtteøvelser. Har du muligheten kan du vurdere å spandere på deg selv noen PT - timer, det er virkelig fortjent!! Ikke minst er det givende og nuttig Det som er fint ed styrketrening kontra feks løping er at du blir STERK, at du bygger opp kroppen fremfor å tære på den, og st du rent estetisk kan forme kroppen din. Ofte er det lettere å "akseptere" vektøkning når noe av det består av muskelmasse og ikke bare fett. Samt st en ofte kan bli motivert til å spise fordi en jonsker å se fremgang på trening. Av egenvektstrening kan du forresten teste ut øvelser som -BEIN: Gående utfall, bulgarsk utfall, hipthrurst, Glute bridge, rygghev, diverse øvelser med mini band, knebøy, Box jump, tåhev, Bear squat -OVERKROPP: roing med kroppsvekt (=opptrekk til stang), roing i slynger, chins med strikk, pushup, planke, Velg feks 2-3 øvelser for bein og 2-3 fotnoverkrop og kjør gjennom alle øvelsene etter hverandre, ta pause og gjenta 2-3 ganger til. Se gjerne på YouTube OL for instruksjoner av øvelsene, og lek deg litt med slyngetrening (Google "trx") Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #8 Skrevet 25. mai 2017 Jeg ville meldt meg på et yogakurs. Da får du trent styrke og mobilitet. I tillegg forteller instruktøren deg hva du skal gjøre. Anonymkode: 7f16d...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå