Gå til innhold

Facebook - folk du kanskje kjenner..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Facebook sier at det er tilfeldig hvem som kommer opp som "Folk du kanskje kjenner". Vel, dette tviler jeg sterkt på nå! Jeg var hos frisøren her om dagen. Frisøren hadde jeg aldri vært hos før, men hun var superfornøyd med resultatet (jeg også), og var fra seg av glede osv. Dagen etterpå står hun som nr 1 på listen over folk jeg kanskje kjenner..... Vi har INGEN felles venner, og jeg ante ikke hva hun het engang, så jeg har aldri søkt henne opp, men kjente igjen bilde, da hun har et spesielt utseende... Noen dager senere dukker en kvinne opp på jobben min. Hun er fra samme kommune som meg, og jeg vet hvem hun er, men kjenner henne ikke direkte. Senere samme kveld, stod hun som nr 1 på folk jeg kanskje kjenner. Her har vi flere felles venner da, men likevel... Tilfeldig? Neppe. Disse har søkt meg opp etterpå, og derfor har de kommet opp på listen over folk jeg kanskje kjenner. Eller kan det være at mobiltelefonene som synkroniserer på en eller annen måte, siden vi har vært i nærheten av hverandre? Har Facebook en slik funksjon?

Det gjør meg ingenting om disse har vært på min profil (gjør jo sånne ting selv :) ), men synes det er skremmende hvis det er slik at vi dukker opp på "folk du kanskje kjenner-listen" når vi går inn på personer uten felles kjente. Har vi felles kjente, er det liksom mer naturlig ;)  Kjenner jeg blir litt stresset. Hender jo jeg søker opp folk som jeg har vært borti, f.eks. de som intervjuet meg til en jobb.....  Læreren til barna osv. En mann som jeg ofte møter på butikken, som jeg er litt nysgjerrig på :sjokk:

Anonymkode: da784...67a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Facebook vet hvor du har vært, ja, og vil nok matche deg med folk du har truffet. 

En gang opprettet jeg en ny profil, og da kom det opp en hel haug av folk jeg kjenner under "personer du kanskje kjenner". Da hadde jeg altså ikke lagt til en eneste fra før, ei heller søkt på dem. Så jeg antar at facebook bruker stedsdata (som vi sikkert har godkjent at de bruker) til å finne folk man kanskje kjenner. 

Skrevet

Kanskje litt på siden, men jeg kjøpte tilfeldigvis en pakke potetmel for noen uker siden, betalte med bankkortet og scannet coop-appen i kassa. 15 minutter senere dukker det opp et sponset innlegg fra hoff potetmel i newsfeeden på fb... Da ble jeg skremt!

Kanskje man skulle lese vilkårene til facebook skikkelig. Det dukker stadig opp folk jeg kanskje kjenner på fb, skal begynne å bli litt mer bevisst på det framover. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd at folk jeg har telefonnummer til, men ikke har på FB eller har felles kjente med har kommet opp som venneforslag. Antar det er noe syncing av kontakter som FB snapper. Begynner igrunn å bli jævla skummelt hvordan tine logges både her og der uten jeg har det minste kontroll lenger. For det er jeg for lat til.

Anonymkode: 69c6a...2c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en hund for noen år siden. Jeg hadde aldri søkt opp selgeren av hunden før på Facebook, men noen dager etter at hunden var i hus var hun en av de "folk du kanskje kjenner". Lurer på om hun har vært å sett på profilen min før hun solgte meg hunden, og det var derfor hun dukket opp?

Min teori, uten å vite om dette faktisk stemmer eller ikke, er at hvis du har vært innpå profilen til noen, vil Facebook prøve å få dere til å bli venner, og foreslå dere for hverandre. Iallefall den andre veien. Noe jeg synes er litt ekkelt, for da kan jo kanskje folk indirekte finne ut at jeg har vært innpå å sett på profilen deres?

Anonymkode: ee7b7...58d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har på GPS, så vet jo facebook hvor du er, og om du for eksempel er i nærheten av frisøren, eller hun ofte logger inn på arbeidsplassen eller noe sånt, så kan hun fort dukke opp som "folk du kanskje kjenner", eneste som skal til er jo at dere begge er på facebook på samme sted igrunn...

Anonymkode: 44a27...823

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd at folk jeg har telefonnummer til, men ikke har på FB eller har felles kjente med har kommet opp som venneforslag. Antar det er noe syncing av kontakter som FB snapper. Begynner igrunn å bli jævla skummelt hvordan tine logges både her og der uten jeg har det minste kontroll lenger. For det er jeg for lat til.

Det er fordi du har synkronisert Messenger med kontaktlista di på mobilen. 

Hvis folk bare ikke gir alt av tillatelser til Facebookappen og på Messenger så blir det mindre av slikt. 
Jeg har ikke oppgitt mobilnummer på Facebook heller. Hva skal de med det, eller bekjente? Og mailadressen er en jeg aldri bruker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, da er det vel slik at vi blir koblet opp når man er i nærheten/samme sted :) Håper igrunnen at det er det, og ikke at man kan se hvem som sniktitter ;) 

Anonymkode: da784...67a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, bobleplast_ skrev:

Facebook vet hvor du har vært, ja, og vil nok matche deg med folk du har truffet. 

En gang opprettet jeg en ny profil, og da kom det opp en hel haug av folk jeg kjenner under "personer du kanskje kjenner". Da hadde jeg altså ikke lagt til en eneste fra før, ei heller søkt på dem. Så jeg antar at facebook bruker stedsdata (som vi sikkert har godkjent at de bruker) til å finne folk man kanskje kjenner. 

Hvordan kan Facebook vite hvor du har vært?

Anonymkode: 3c927...b4b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan Facebook vite hvor du har vært?

Gps/stedstjenester

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så klart bruker Facebook andre måter for å sette sammen listen over folk du kanskje kjenner. Det er slettes ikke slik at de nødvendigvis har søkt deg opp. Men det sitter nok noen på sin Facebook som får opp din profil på denne listen som også tenker at du har søkt dem opp når du bare har sendt en e-post for eksempel. 

Anonymkode: 6a5dc...0dd

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, daemonia skrev:

Hvis folk bare ikke gir alt av tillatelser til Facebookappen og på Messenger så blir det mindre av slikt. 
Jeg har ikke oppgitt mobilnummer på Facebook heller. Hva skal de med det, eller bekjente? Og mailadressen er en jeg aldri bruker. 

Dette stemmer ikke når personene ikke er på kontaktlista. Eller messinger. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke når personene ikke er på kontaktlista. Eller messinger. 

Ehm, jo det stemmer i form av at det kan ha blitt gitt tilgang til posisjonstjenester. 
Jeg skrev jo også "alt av tillatelser" til begge appene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, daemonia skrev:

Jeg kan ikke huske å ha gjort det, men det har jeg mest sannsynlig gjort allikevel. Jeg holdt telefonnummeret mitt utenfor FB i lang tid og ble egentlig litt overrasket over da jeg sjekket at det lå inne allikevel, for det har jeg (i hvert fall på ett tidligere tidspunkt) vært veldig bevisst på ikke å legge inn. Men det mases og gnages jo hele tiden fra alle hold både på mobiler og diverse tjenester om synkroniseringer og forsikringer i tilfelle mobiler, iPader blir stjålet osv osv. Det er lett å resignere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får opp folk jeg har ringt/som har ringt meg, som har sendt meg mail/sms osv..

Anonymkode: dcbfd...e6e

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, daemonia skrev:

Ehm, jo det stemmer i form av at det kan ha blitt gitt tilgang til posisjonstjenester. 
Jeg skrev jo også "alt av tillatelser" til begge appene. 

Altså, jeg har ikke messenger og jeg har heller ikke noen apper.

AnonymBruker
Skrevet

Kun de jeg har som venner kan se på fb min. Den er IKKE åpen for alle, ikke engang "venners venner".

Men jeg snoker glatt på andres profiler, og irriterer meg grønn når de har lukka profil🙊

Anonymkode: 993ec...8cc

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har ikke messenger og jeg har heller ikke noen apper.

Du trenger jo ikke akkurat å ha messenger eller noen andre apper for å ha stedtjenester skrudd på inne på Facebook.

Det virker egentlig ikke som du har satt deg helt inn i hva du gir Facebook tilgang på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kun de jeg har som venner kan se på fb min. Den er IKKE åpen for alle, ikke engang "venners venner".

Men jeg snoker glatt på andres profiler, og irriterer meg grønn når de har lukka profil🙊

Dette er jo ikke tema for tråden. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke tema for tråden. 

Eh, jo. Hvis hun er redd for at de som dukker opp har vært å snoket på siden hennes, så er det jo det. Skjønner?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...