Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen vår er snart 3 mnd og vi har til nå ammet i søvn. Har en venninne som fortsatt ammer i søvn og leser om flere andre som ammer i søvn hvor barnet er nærmere 1 år, og opp til 3 år. Dette er helt uaktuelt så nå starter vi med avvenning.

For dere som har lykkes med dette, hvordan gjorde dere det? Pappaen er inne nå og bysser, jeg ammet på sengekanten før han tok over. Babyen er veldig uenig i denne ordningen, så jeg trenger å høre hvordan dere løste dette! 

Anonymkode: 78133...8d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det likt som dere. ingen avvenning, bare full stans i soveamming :) Jeg ammet for kvelden på sengekanten, strøk på baby og sa god natt. Deretter måtte pappaen overta kveldsstell og trøsting/byssing. Hylte vilt og hemningsløst hvis jeg gikk inn og han ikke fikk pupp. Når pappaen bysset var det bare sutring. Var to-tre kvelder med sutring og masse jobb/lite søvn for pappaen - men så gikk det helt over og han sovnet fint selv :) Hadde ikke dårlig samvittighet for det, siden jeg har hatt baby låst på puppen fra 17 til 23 om kveldene i et halvt år :fnise: 

Anonymkode: 273bf...7e0

Skrevet

Høres ut som babyen din ikke er enig og vet du, det er helt greit. Det er en bitteliten baby uten begrep om noe som helst her i verden, hvor det tryggeste stedet i verden er ved mors bryst. Det går ikke an å skjemme bort et lite barn på trygghet, nærhet og kjærlighet hvis det er det du er redd for. Barn som får masse trygghet, nærhet og kjærlighet blir ofte mye tryggere fordi de ikke har opplevd redsel og frykt i like stor grad. Forskning støtter dette, barn som gråter og ikke finner ro i sengen sin er ikke vanskelige der de prøver å manipulere foreldrene sine, barna har ikke evne til å manipulere viljen sin før de er 2 år. Grunnen til at "skrikekurer" funker er fordi barna gir opp når de skjønner at energien de bruker på å si ifra at de trenger foreldrene sine ikke nytter- de blir ikke hørt.

Jeg ammet i søvn til min var året, vår lille kosestund. Vi måtte avvenne da jeg gikk tilbake i jobb den tid, og fordi jeg skulle jobbe natt. Det gikk smertefritt da, mye takket være at han var blitt eldre. Ammingen sluttet han helt av seg selv på dagen også, kort tid etter. 

Vi har hatt en regel hos oss der babyen vår ikke skal gråte i senga å forbinde den med noe skummelt eller trist, for gråter han er det et behov som ikke blir møtt og den eneste "stemmen" han har. Småsutring har det vært, men hører forskjell på gråten også. I dag er han 18mnd og løper til sengen, strekker armene opp og legger seg uten protest. Smiler, vinker og roper natta ❤️ Det trenger ikke bli et problem 😊

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde det likt som dere. ingen avvenning, bare full stans i soveamming :) Jeg ammet for kvelden på sengekanten, strøk på baby og sa god natt. Deretter måtte pappaen overta kveldsstell og trøsting/byssing. Hylte vilt og hemningsløst hvis jeg gikk inn og han ikke fikk pupp. Når pappaen bysset var det bare sutring. Var to-tre kvelder med sutring og masse jobb/lite søvn for pappaen - men så gikk det helt over og han sovnet fint selv :) Hadde ikke dårlig samvittighet for det, siden jeg har hatt baby låst på puppen fra 17 til 23 om kveldene i et halvt år :fnise: 

Men her hyles det, ikke bare sutring!😵 Blir så usikker når vi lar baby gråte på denne måten, men vet jo også at hvis jeg hiver ut puppen så sovner hun ved den! Men trodde ikke at hun skulle hyle så intenst, har jo ikke vondt noe sted!?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Miss.Whitefox skrev:

Høres ut som babyen din ikke er enig og vet du, det er helt greit. Det er en bitteliten baby uten begrep om noe som helst her i verden, hvor det tryggeste stedet i verden er ved mors bryst. Det går ikke an å skjemme bort et lite barn på trygghet, nærhet og kjærlighet hvis det er det du er redd for. Barn som får masse trygghet, nærhet og kjærlighet blir ofte mye tryggere fordi de ikke har opplevd redsel og frykt i like stor grad. Forskning støtter dette, barn som gråter og ikke finner ro i sengen sin er ikke vanskelige der de prøver å manipulere foreldrene sine, barna har ikke evne til å manipulere viljen sin før de er 2 år. Grunnen til at "skrikekurer" funker er fordi barna gir opp når de skjønner at energien de bruker på å si ifra at de trenger foreldrene sine ikke nytter- de blir ikke hørt.

Jeg ammet i søvn til min var året, vår lille kosestund. Vi måtte avvenne da jeg gikk tilbake i jobb den tid, og fordi jeg skulle jobbe natt. Det gikk smertefritt da, mye takket være at han var blitt eldre. Ammingen sluttet han helt av seg selv på dagen også, kort tid etter. 

Vi har hatt en regel hos oss der babyen vår ikke skal gråte i senga å forbinde den med noe skummelt eller trist, for gråter han er det et behov som ikke blir møtt og den eneste "stemmen" han har. Småsutring har det vært, men hører forskjell på gråten også. I dag er han 18mnd og løper til sengen, strekker armene opp og legger seg uten protest. Smiler, vinker og roper natta ❤️ Det trenger ikke bli et problem 😊

Jeg skjønner det, og jeg respekterer at noen vil amme i søvn til babyen er klar for noe annet. 

Men vi har altså lyst å kunne bytte på å legge henne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men her hyles det, ikke bare sutring!😵 Blir så usikker når vi lar baby gråte på denne måten, men vet jo også at hvis jeg hiver ut puppen så sovner hun ved den! Men trodde ikke at hun skulle hyle så intenst, har jo ikke vondt noe sted!?

Babyer kan bli skikkelig sinte ;) Altså, så lenge hun er mett, ren og får kos av trygge pappa hadde jeg ikke hatt vondt av henne... Da er det nok bare protestskriking som går over når hun blir vandt med å sovne uten. Når hun har mat i magen, ren bleie og en trygg omsorgsperson er det jo ikke noe galt. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det, og jeg respekterer at noen vil amme i søvn til babyen er klar for noe annet. 

Men vi har altså lyst å kunne bytte på å legge henne.

Ikke for å være vanskelig og slem nå, men det du skriver er at dere vil sette deres behov fremfor hennes. Hun er altfor liten til å lære å sovne selv, var jeg deg hadde jeg gitt henne den nærheten og trøsten hun trenger. Prøv igjen om noen mnd. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, A4-livet skrev:

Ikke for å være vanskelig og slem nå, men det du skriver er at dere vil sette deres behov fremfor hennes. Hun er altfor liten til å lære å sovne selv, var jeg deg hadde jeg gitt henne den nærheten og trøsten hun trenger. Prøv igjen om noen mnd. 

Stemmer det. Når hun klarer å sovne i vogn, i bæresele og i nestet på dagtid så ser jeg ikke hvorfor vi skal amme i søvn på kvelden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyer kan bli skikkelig sinte ;) Altså, så lenge hun er mett, ren og får kos av trygge pappa hadde jeg ikke hatt vondt av henne... Da er det nok bare protestskriking som går over når hun blir vandt med å sovne uten. Når hun har mat i magen, ren bleie og en trygg omsorgsperson er det jo ikke noe galt. 

Alt er sjekket og sørget for, så jeg vet at hun har det bra men at hun mye heller ville ha ligget i en time på puppen😣 

Nå har hun roet seg der inne, så satser på at vi bare må fortsette slik hver kveld til det er blitt den nye normalen! 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er sjekket og sørget for, så jeg vet at hun har det bra men at hun mye heller ville ha ligget i en time på puppen😣 

Nå har hun roet seg der inne, så satser på at vi bare må fortsette slik hver kveld til det er blitt den nye normalen! 😊

Ja, det tok noen dager hos oss men gikk overraskende raskt! 😀 Fantastisk deilig når vi bare kunne legge han ned i sengen så sovnet han 😍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det tok noen dager hos oss men gikk overraskende raskt! 😀 Fantastisk deilig når vi bare kunne legge han ned i sengen så sovnet han 😍

Håper på det samme! Takk for svar!😘

Skrevet

Men herrefred, babyen er ikke 3mnd engang! Hvorfor i all verden skal du stresse med dette allerede nå? Babyen trenger tydeligvis mammakos på kvelden, og da hadde jeg gitt dette en stund til altså. Det er stor forskjell på en baby på ikke engang 3mnd og f.eks 6mnd. Prøv igjen heller rundt da. Det er snakk om uker siden babyen ble født og da synes ikke jeg det er riktig å sette egne behov for å bytte på legging foran babyens behov.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg fikk vondt inni meg av å lese dette. Babyen er 3 - TRE måneder - gammel, knapt! Du er det tryggeste i verden for jenta di, men det driter du åpenbart i. Hvor er morsfølelsen din egentlig? Kan du ha en fødselsdepresjon? Det er altså ikke normalt å tilsidesette en så liten babys behov for å ikke lage "dårlige vaner" (man lager forresten ikke vaner så tidlig) så jeg ville reflektert litt over dette. Og jeg er ikke noen hysterisk amme-mamma, vi avvente kveldspuppen ved 6,5 måneder helt problemfritt. Ville aldri gått ved 3 måneder. 

Anonymkode: 1edca...2f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Babyen er tre måneder - coome on! Den trenger deg og den trenger nærhet.

Gud bedre...

Anonymkode: 502ed...574

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg fikk vondt inni meg av å lese dette. Babyen er 3 - TRE måneder - gammel, knapt! Du er det tryggeste i verden for jenta di, men det driter du åpenbart i. Hvor er morsfølelsen din egentlig? Kan du ha en fødselsdepresjon? Det er altså ikke normalt å tilsidesette en så liten babys behov for å ikke lage "dårlige vaner" (man lager forresten ikke vaner så tidlig) så jeg ville reflektert litt over dette. Og jeg er ikke noen hysterisk amme-mamma, vi avvente kveldspuppen ved 6,5 måneder helt problemfritt. Ville aldri gått ved 3 måneder. 

Anonymkode: 1edca...2f5

Babyen får jo kos, nærhet og trygghet - av pappa. Pappa er like god som mamma, så lenge far er tilstede, aktiv og tar seg av babyen mye. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Babyen får jo kos, nærhet og trygghet - av pappa. Pappa er like god som mamma, så lenge far er tilstede, aktiv og tar seg av babyen mye. 

Så lenge bsbyen er så liten og ammes så vil jeg nesten påstå at mamma er pitte litt bedre for babyen, enn det pappa er. Fordi mamma har pupp, og den et det noe særegent ved. Den er trygg, god, varm, gir mat, gir kos, hud mot hud og den lukter mamma. Sånn er det bare. Det tar ikke så veldig lang tid før dere er likestilt. Så er det deg babyen trenger for å sove, så bør du lytte til det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det som funket var at jeg ammet i vår seng, og koblet fra før ungen sovnet helt. Deretter lå jeg tett inntil til babyen sovnet. Vår var mye eldre og veldig hissig og frustrert over å bli fratatt brystet, men fant roen etter 20-30 minutter første gang, og deretter raskere, og etter kort tid ville ungen ofte snu seg til siden og sovne med en gang jeg koblet fra. I denne fasen lærte babyen at det går an å finne søvnen uten puppen i munnen, mens h*n fortsatt hadde tryggheten av å ligge inntil meg. Når det var lært, gikk det fint å legge babyen i egen seng etter amming, og stryke litt på og synge til babyen sovnet.

Vår var som sagt mye eldre, og jeg startet prosessen fordi ungen fikk vanskeligere for å sovne ved brystet og våknet lett ved forflytning, og begynte å få mange småoppvåkninger på kvelden der jeg måtte inn og amme. Jeg tror det kan fungere fint med mindre babyer også, i hvertfall er det barnevennlig og mammavennlig å forsøke siden barnet får nærhet hele tiden, bare ikke "smokken".

Anonymkode: 27a92...2c9

Skrevet

Babyen er alt for liten.

Du skriver at hun har roet seg? Nei hun har ikke det skjønner du. Hun har gitt opp fordi hun er sliten og resignerer fordi mamma kommer jo ikke uansett. 

Når det er sagt så avvente jeg begge mine ved å ta det steg for steg framfor å gå "cold turkey". Eldste ammet jeg veldig lenge i søvn. Begynte ved å koble han av før han sov tungt. Så rett før han sovnet osv osv. Yngste gjorde jeg på samme viset bare at med han pumpet jeg hver dag fra tre mnd for å gi han flaske. Så sovnet han i armene mine før jeg la han i senga. Avvente han på samme måte. Brukte en times tid på å legge eldste til han var nærmere året. Yngste gikk det vel gradvis til å ta sånn 20 min, men det var nok fordi at det gikk langt fortere for han å spise seg mett med flaske framfor pupp. Uansett fikk begge nærheten de trengte fram til de var året før vi begynte å øve på å sovne av seg selv. Brukte da opp/ned-metoden. Så ingen skriking her i gården. 

Slikt tar tid med baby dersom man et opptatt av å møte behovene til babyen framfor å fokusere på egne. Hva hadde du egentlig forventet? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hyklerne på kg slår til igjen!

I andre tråder er jo far akkurat like viktig som mor, mor er egentlig bare overflødig etter fødselen hun. 

Så hvorfor kan ikke far legge dette barnet alene? Barnet er mett, rent, varm og har sin omsorgsperson far rett ved seg. 

Stå på TS! :)

Anonymkode: 54abc...60e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...