Gå til innhold

Barnehage-gutt ute på kveldene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg beveger meg inn i et vepsebol nå. Men må bare spør noen. 

Vi er flere i feltet her som har lagt merke til at en gutt her, som går i barnehage og er nok 4-5år. Han er ofte er alene ute på kveldene.

Og dagen, men det er jo ikke problemstillingen her da. 

Altså, akkurat nå går han rundt her. Kl 20 en søndagskveld.

Han spurte en annen nabogutt om han ville være med ut, men han skulle jo i seng snart og fikk ikke gå ut. 

Kjenner ikke foreldrene så godt, men gutten er ofte oppom her til oss og mine barn. Sier ikke så veldig mye, men prater litt og er høflig. 

Foreldrene virker ok, faren jobber i barnehage og jeg ser ikke for meg noe omsorgssvikt. 

Men er det greit å spørre foreldrene litt rundt dette, eller er dette bare et eksempel på at vi "andre" har våre rutiner og tror det er rett for alle?

:)

Anonymkode: e765b...93c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at alle situasjoner er forskjellig! Barnehagegutten i huset her legger seg halv 8. Han blir 6 om noen uker. Mens lillesøsteren min la seg kl 8-9 helst 9 på den aldern og var også da lengre ute. Selv så la jeg meg tidlig. 

Fostersøsteren min hun har i alle år trengt mye søvn, mens broren hennes trenger Max 6 timer.. slik har det vært i alle år. Så lenge man ikke tenker det er omsorgssvikt ser jeg ikke noe galt i dette. Merker selv at det mange barn rundt i nabolaget som er våken og ute etter at gutten her har lagt seg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Stusser på at de lar han går rundt alene som han vil om kveldene...

Men nå er jeg en hønemor som bor i by med min sønn og han får overhodet ikke gå alene noe sted enten klokka er 1200 eller 1900. Vi har ikke leggetid klokken 19 som alle andre vi har leggetid 2030 fordi han trenger ikke mer søvn så vi er ikke A4 vi heller. :) 

Anonymkode: 34ada...ddc

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg beveger meg inn i et vepsebol nå. Men må bare spør noen. 

Vi er flere i feltet her som har lagt merke til at en gutt her, som går i barnehage og er nok 4-5år. Han er ofte er alene ute på kveldene.

Og dagen, men det er jo ikke problemstillingen her da. 

Altså, akkurat nå går han rundt her. Kl 20 en søndagskveld.

Han spurte en annen nabogutt om han ville være med ut, men han skulle jo i seng snart og fikk ikke gå ut. 

Kjenner ikke foreldrene så godt, men gutten er ofte oppom her til oss og mine barn. Sier ikke så veldig mye, men prater litt og er høflig. 

Foreldrene virker ok, faren jobber i barnehage og jeg ser ikke for meg noe omsorgssvikt. 

Men er det greit å spørre foreldrene litt rundt dette, eller er dette bare et eksempel på at vi "andre" har våre rutiner og tror det er rett for alle?

:)

Du kan jo spørre og prate med andre om dette for å høre hva de mener om saken. 

Anonymkode: 1ed9c...3ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres litt rart ut, mitt barn som går i 1 klasse legger seg i 19.30- 20 tiden. Innetid til kl 18.30 på hverdager og kan drøye det en halv time/time lenger i helgene. Skal jo finne roen og spise kvelds før leggetid og. Men så skal det være sagt at jeg også er litt hønemor og da:P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg gjort noe. Far til min niese/nevø mistet omsorgen pga forsømmelse og likegyldighet. Han jobbet i bhg. Dette barnet gikk også på selvstyr.

Det sikkert ikke noe galt, men tenk om noe faltisk er galt.

Anonymkode: 60d24...e7e

• Liker 8
Skrevet (endret)

Dette synes jeg virker veldig spesielt. Hva skal han ute å gjøre så sent? Skjønner ikke helt tankegangen til foreldrene. Det er vel ingen/få barnehagebarn som leker ute i gatene kl 20 om kvelden? Tenker foreldrene det er trygt? Hvorfor er han ikke i seng eller hjemme for å slappe av før han skal i seng? De fleste barn på den alderen trenger mye søvn. Her synes jeg virkelig varsellampene bør gå. Snakk med foreldrene, uten å anklage selvfølgelig. Prøv å få til en dialog. Hør med barnehagen, nevn det for dem? Kan hende flere tenker som deg, men ikke tør. Det er nettopp slik man får historier som Christoffer-saken(uten sammenligning forøvrig). 

Endret av kjøttkaker
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tenker også å få en dialog med foreldrene. 

Tenker at det er naturlig å nevne at de må forklare han at andre barn legger seg tidlig, og at han ikke må ringe på så sent til dem. Vesla her blir jo litt furten når hun ikke får bli med ut. Men på en annen side så må jo også hun bare godta at vi har våre rutiner. Hun hører jo ofte de andre (eldre) barna leke ute.

Men jeg er veldig hønemor, og synes jo det er sent. Kl 17.30 trekker vi oss inn og sender eventuelt besøk av barna hjem og begynner på kvelds, stell osv. 

Vi går ikke i samme barnehage, så det enkleste er vell direkte kontakt med foreldrene :)

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm... mitt barn kunne fint ha vært ute en og annen kveld til kl 20/2030 selv om det var barnehage dagen etter. Barnet trenger lite søvn, og det er bedre han er ute og blir sliten enn å ligge i sengen og tvinne tommeltotter lenger enn nødvendig.

Men sønnen min ville aldri ringt på hos noen andre, og stort sett hadde han nok selv valgt å komme inn i stedet for å være ute lenger..

Anonymkode: 5e725...4f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nabogutten og datteren min er tydeligvis begge slike som ikke trenger så mye søvn samt ikke er nødt opp veldig tidlig om morgenen. De er 5 og 6 år. De kan gjerne fly mellom husene her til etter 8. Datteren min trenger litt tid til å lande før hun kan legges, mens naboen ikke trenger mer enn et kvarters tid før han er klar for å gå på badet når han kommer inn. Følgelig blir jeg den som avslutter for ungene, siden hun må inn en stund før ham. 

Ingen grunn til å insistere på at ungene skal sitte i hvert sitt hus og tvinne tommeltotter når det er lyse kvelder og fint vær - så lenge de får nok søvn 😊

Her i huset står vi opp halv åtte-åtte, så om hun sovner halv ti-ti så er det ti timer søvn.

Anonymkode: 0842a...f1a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er trist når små barn tusler ute alene om kvelden. Hvorfor har ikke foreldre ungene inne og gjør avslutningen av dagen litt hyggelig. Det er vel internett som har skylda for at ungene blir overlatt til seg selv.

Anonymkode: 97146...349

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er trist når små barn tusler ute alene om kvelden. Hvorfor har ikke foreldre ungene inne og gjør avslutningen av dagen litt hyggelig. Det er vel internett som har skylda for at ungene blir overlatt til seg selv.

Internett? Barna er jo UTE. 

Anonymkode: 0f66f...64d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så enkelt å svare på sånn uten videre, men det at faren jobber i bhg, er ingen garanti for noe som helst. Jeg har jobbet mange PR med vanskeligstilte barn, og har sett både universitets/og høyskoleutdannede foreldre (deriblant mange barnehagelærere)som har hatt behov for hjelp på hjemmebane. Det kommer jo litt an på helheten. Er det en og annen gang på lyse, varme  vårkvelder han er ute alene, eller er det mer regelen enn unntaket? Er foreldrene i nærheten f.x ved at de av og til kommer ut og sjekker at han har det OK, eller virker de helt fraværende? Virker gutten glad og fornøyd? Leker han bra med de andre barna? Er han aldersadekvat i kontakten med dere voksen (altså f.x ikke påfallende klengete eller kontaktsøkende)? Virker han velstelt (kledd etter vær og vind, nogenlunde ren etc)? Deltar familien i vanlige aktiviteter ellers eller lever de veldig isolert? Hvert av disse punktene er ikke så viktige hver for seg (hvem har vel ikke sendt ut egne barn med bustete hår en gang iblant), men hvis det skurrer på mange punkter, kan du jo vurdere hva du skal gjøre videre. 

Anonymkode: 84964...b80

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så enkelt å svare på sånn uten videre, men det at faren jobber i bhg, er ingen garanti for noe som helst. Jeg har jobbet mange PR med vanskeligstilte barn, og har sett både universitets/og høyskoleutdannede foreldre (deriblant mange barnehagelærere)som har hatt behov for hjelp på hjemmebane. Det kommer jo litt an på helheten. Er det en og annen gang på lyse, varme  vårkvelder han er ute alene, eller er det mer regelen enn unntaket? Er foreldrene i nærheten f.x ved at de av og til kommer ut og sjekker at han har det OK, eller virker de helt fraværende? Virker gutten glad og fornøyd? Leker han bra med de andre barna? Er han aldersadekvat i kontakten med dere voksen (altså f.x ikke påfallende klengete eller kontaktsøkende)? Virker han velstelt (kledd etter vær og vind, nogenlunde ren etc)? Deltar familien i vanlige aktiviteter ellers eller lever de veldig isolert? Hvert av disse punktene er ikke så viktige hver for seg (hvem har vel ikke sendt ut egne barn med bustete hår en gang iblant), men hvis det skurrer på mange punkter, kan du jo vurdere hva du skal gjøre videre. 

Godt svar! Dette håper jeg TS vil følge 😊

Anonymkode: 55f86...51d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusler ute alene? Du får det til å låte som om man er forsømt eller sparket ut av huset. Det vet vi ingenting om. Forresten er det jo det beste som er når man er kid å kan leke ute helt til leggetid. Det største problemet nå til dags er jo at ungene ikke gidder bevege seg ut i det hele tatt, men sitter i sofaen med hver sin iPad.  

For øvrig er det ikke pedofile og overgripere på hvert hushjørne heller til de som måtte tro det. Folk har blitt så hysteriske at de berøver sine barn både frihet og evnen til å bli selvstendig. 

Anonymkode: 969bc...dd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så enkelt å svare på sånn uten videre, men det at faren jobber i bhg, er ingen garanti for noe som helst. Jeg har jobbet mange PR med vanskeligstilte barn, og har sett både universitets/og høyskoleutdannede foreldre (deriblant mange barnehagelærere)som har hatt behov for hjelp på hjemmebane. Det kommer jo litt an på helheten. Er det en og annen gang på lyse, varme  vårkvelder han er ute alene, eller er det mer regelen enn unntaket?

Oftere nå på som det er lysere. Ser han slettes ikke hver kveld heller :)

Er foreldrene i nærheten f.x ved at de av og til kommer ut og sjekker at han har det OK, eller virker de helt fraværende?

De ser vi ikke så mye til, har hendt at storebror kommer og henter han hjem på kvelden er jeg blitt fortalt. 

Virker gutten glad og fornøyd?

Ja, virker fornøyd. Høflig og rolig. 

Leker han bra med de andre barna?

Leker kanskje ikke så veldig bra/ mye med dem. Prøver å få jentungen til å inkludere han, men han kan plutselig gå bort på huska i stedet. Veldig glad i å herje med hunden. 

Er han aldersadekvat i kontakten med dere voksen (altså f.x ikke påfallende klengete eller kontaktsøkende)?

Nei, ingenting påfallende nei. 

Virker han velstelt (kledd etter vær og vind, nogenlunde ren etc)?

Han kommer ofte utkledd som kaptein Sabeltann eller en annen superhelt. :) men ellers fint stelt. 

Deltar familien i vanlige aktiviteter ellers eller lever de veldig isolert?

De er med på dugnad og div, men ellers ser jeg svært lite til dem. Har savnet å støtte på dem på lekeplassen ol. Eller se at de ser etter han. Selv er jeg på hvert hushjørne og ser etter jentungen jevnlig. Vet hvor hun er til enhver tid da, men hun er bare fire år og har nettopp få lov til å være utenfor huset alene :)

Hvert av disse punktene er ikke så viktige hver for seg (hvem har vel ikke sendt ut egne barn med bustete hår en gang iblant), men hvis det skurrer på mange punkter, kan du jo vurdere hva du skal gjøre videre. 

Vanskelig å vurdere. Men får prate litt med foreldrene, kanskje de ser han mer enn jeg får inntrykk av osv :)

Ønsker jo å respektere at andre har andre rutiner enn meg :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mitt nabolag bor det mange unger i barnehagealder og de fleste er ute og leker rundt på plenen/lekeplassen som hører til nabolaget (ligger midt i, uten at de trenger å gå over noen bilvei eller noe slikt for å komme dit) alene både på dagtid i helgene og noen helt frem til ca. 20.30 på kveldstid. Min 4- åring legger seg 19.30, mens naboens 4- åring legger seg 20.30. En av 4-åringene på samme avdeling som min legger seg 17.30 og en annen 18.00. Mens de fleste legger seg vel 19.00 - 20.00. Så det er store variasjoner i leggetid, fordi barn er ulike, akkurat som oss, og noen trenger enormt mye søvn, mens andre ikke trenger like mye søvn. Noen kan sove lengre på morgenen, mens andre må opp tidligere på morgenen, fordi familiesituasjonene er ulike og mens jeg starter 10.00 på jobb, starter foreldrene til andre i barnehagen kl. 07.30 på jobb. 

Foreldrene i mitt nabolag følger jo med på ungen fra vinduet eller verandaen - jeg bor i 1.etg. med hage så jeg er ute i hagen og har kontroll på hvor barnet mitt er, selv om jeg ikke fotfølger han rundt omkring når han leker. 

Når dette er sagt; bor dere et sted hvor ingen kan følge med på barna fra hjemmet sitt så syntes jeg det høres litt ekkelt ut, men barn er vel forskjellige der også. Jeg er nok litt hønemor, så jeg vil ha en viss kontroll hele tiden, selv om jeg ikke følger med som en hauk, så å la 4-åringen min dra på en annen lekeplass en den jeg kan se fra hagen er ikke aktuelt. 

Anonymkode: 089f7...717

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting er jo om gutten er etnisk norsk. I mange kulturer er det vanlig at barna er lengre oppe/ute om kveldene enn her i Norge, og det er ikke nødvendigvis noe galt i det. 

Men ts, er du veldig i tvil ringer du bv og spørrer de om dette er noe å tenke på. Du kan ringe til ett kontor i en annen by/landsdel og du kan være anonym. Det er bare å si at du er litt i tvil på om dette er noe å ta videre eller ikke, og få råd på hvordan det eventuelt skal gjøres. Slik du legger det fram her behøver det ikke være ett tegn på omsorgssvikt, selv om jeg personlig syns det er for sent for barn på den alderen.

Anonymkode: 3a1a0...078

AnonymBruker
Skrevet

Man er nok litt nazi på leggetider her i Norge. Mine barn trenger ikke mye søvn. 3-åringen legger seg kl 21-21.30 og våkner kl 09.00 når han skal i barnehagen. Og i helgene sover han enda senere da vi alltid har masse besøk. Og da våkner han veldig sent. Vi er også vant til å ha med barna over alt som på bryllup,begravelser osv... 

Anonymkode: 2db49...6d3

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er nok litt nazi på leggetider her i Norge. Mine barn trenger ikke mye søvn. 3-åringen legger seg kl 21-21.30 og våkner kl 09.00 når han skal i barnehagen. Og i helgene sover han enda senere da vi alltid har masse besøk. Og da våkner han veldig sent. Vi er også vant til å ha med barna over alt som på bryllup,begravelser osv... 

Anonymkode: 2db49...6d3

De fleste barnehagebarn har foreldre i arbeid og kan ikke sove helt til 09 om morgenen. Veldig mange barn våkner også like tidlig uansett når de blir lagt, så da er rangel sjelden en god ide! 12 timers natt på 3-åringen din er ikke lite søvn, det er helt normalt og kanskje til og med litt mye, han har bare litt annerledes døgnrytme enn de fleste barnehagebarn.

Anonymkode: f7f0e...048

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...