Gå til innhold

Hva er dette for en blomst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Feil fokus her, men den lilla blomsten i ugresset: Hva er dette for noe?IMG_20170521_195307.thumb.jpg.7195a152d2bcc06d1124444060d17978.jpg

Anonymkode: a8bc9...193

Skrevet
1 minutt siden, Pysa skrev:

Forglemmegei

Den ser ikke sånn ut.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Arabella skrev:

Kan det være denne?

Ja, det ser bra ut! Så artig vekst.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pysa skrev:

Forglemmegei

Nei. Forglemmegei har ikke klokker.

1 time siden, Arabella skrev:

Kan det være denne?

Storklokke blomstrer fra juli til august, står det. Så med mindre bildet er gammelt tviler jeg sterkt. I tillegg har den 3-6 cm lange klokker (derav navnet), og blomsten på bildet til TS ser da ut til å være mye mindre (sammenliknet med de gulgrønne blomstene av marikåpe som den står rett ved siden av)? 

Beklager, TS, jeg vet ikke hva det er jeg heller. Men tross klokkeformen likner det etter min mening ikke på noen av de norske artene i klokkeslekten

Anonymkode: d29cd...909

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å, ok, så det er kanskje noe veldig spesielt? Eller importert? Bildet var helt ferskt, kan ta bedre i morgen.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, ok, så det er kanskje noe veldig spesielt? Eller importert? Bildet var helt ferskt, kan ta bedre i morgen.

Neida, det trenger ikke være så uvanlig. Bare noe som ikke er i klokkeslekten (selv om det har klokkeliknende blomster). :) Hvor lange er klokkene, forresten?  

• Liker 1
Skrevet

Hei, det ser ut som en gammel svibel. Sånn en har inne til jul, så har den blitt plantet ut og da blir den litt "tynnere" enn de lubne vi kjøper til jul. Lukter den noe? Evnt grav den opp og sjekk om det er en løk festet til den. Tipper svibel eller en variant av scilla/russeblåstjerne

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Bianconera skrev:

Hei, det ser ut som en gammel svibel. Sånn en har inne til jul, så har den blitt plantet ut og da blir den litt "tynnere" enn de lubne vi kjøper til jul. Lukter den noe? Evnt grav den opp og sjekk om det er en løk festet til den. Tipper svibel eller en variant av scilla/russeblåstjerne

Jeg tenkte først at neida, scilla ser jo ikke sånn ut i det hele tatt! Når jeg hører navnet scilla tenker jeg nemlig på de "vanlige" blåstjernene, selv om jeg burde vite bedre. Og så begynte jeg å google, og kom over Scilla campanulata ... Denne er rosa, men viser tydelig både knopper og utsprungne blomster. Legg spesielt merke til de litt mørkere "spissene" utenpå de knoppene som fremdeles peker oppover. Dette likner veldig på blomsten til TS.  :) 

• Liker 2
Skrevet

Det er nok en scilla, spør du meg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...