AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #1 Skrevet 21. mai 2017 Jeg vil gjerne redusere kjøttforbruket og ser mange skriver at kjøtt lett kan erstattes med linser, bønner, ris o.l. Men har noen konkrete eksempler på retter der dere gjør dette og hvor mye? Jeg erstatter allerede en del av kjøttdeigen i feks taco og chili con carne med bønner, men sliter mer når det gjelder andre ting enn kjøttdeig/texmex! Personlig spiser vi ekstremt lite supper og gryteretter, men kom gjerne med eksempler her også som andre kan få nytte av Anonymkode: 97df5...8f0
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #2 Skrevet 21. mai 2017 Enklere å lære seg noen vegetarretter og spise de. Tror ikke det funker i lengden om du forsøker spise vanlige kjøttmåltid der du bytter ut kjøttet med bønner. Bedre å lage mat sentrert rundt bønner Anonymkode: ced2f...1fe 4
Lill3My Skrevet 21. mai 2017 #3 Skrevet 21. mai 2017 Passer nesten bare fisk for tiden, bare kjøtt når samboer lager middag og vil ha kjøtt :-) ellers går det mye i omeletter og ovnspanekaker, "kjøttboller" av bønner, linser, quinoa, og/eller grønnsaker. Vegetarlasagne, burgere av linser/kikerter/egg og ost. Det finnes en masse veggisprodukter i butikkene også nå. Alt Fr pålegg til burgere til soya-deig. Sjekk ellers ut matblogger, der er det nye inspirasjon å finne. lindastuhaug.no har nettopp lagt utukesmeny hvor den ene dagen er vegetariske bønne-boller. På den bloggen finner du for øvrig enormt mye bra 1
Brukerano Skrevet 21. mai 2017 #4 Skrevet 21. mai 2017 En god start er å Google deg litt frem. Det finnes ekstremt mye på nettet. Mamma og lillesøster gikk fylt vegetarianer, og det var lett! Mamma sliter aldri med hva dem skal spise lengre!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #5 Skrevet 21. mai 2017 Denne er god hvertfall https://www.buzzfeed.com/merleoneal/vegan-shepherds-pie?bffbtasty&ref=bffbtasty&utm_term=.go2wEmk3E#.qaO3LKp9L Og grønnsakslasagne. I stedenfor kjøtt steker du litt store biter av løk, squash og sellerirot, før du hiver over tomatboks og krydderier for å lage sausen. Resten gjør du som vanlig lasagne. Anonymkode: fe38d...bae
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #6 Skrevet 21. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Denne er god hvertfall https://www.buzzfeed.com/merleoneal/vegan-shepherds-pie?bffbtasty&ref=bffbtasty&utm_term=.go2wEmk3E#.qaO3LKp9L Og grønnsakslasagne. I stedenfor kjøtt steker du litt store biter av løk, squash og sellerirot, før du hiver over tomatboks og krydderier for å lage sausen. Resten gjør du som vanlig lasagne. Anonymkode: fe38d...bae Og linser - det glemte jeg å si! FInnes også en del nye produkter i butikkene nå som er soyabasert og er kjøtterstatninger. Rema har meat-ish-serien hvertfall. Anonymkode: fe38d...bae
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 Takk for svar ser endel har misforstått meg litt, jeg er ikke interessert i å kutte kjøttet, denne tråden er for retter der kjøttmengden kan reduseres gode/nye rene vegetarretter tester jeg ofte og det ligger mye godt ute på nett, det er mat der kjøtt kan reduseres, men ikke nødvendigvis utgå, jeg sliter med. Anonymkode: 97df5...8f0 1
Ild Skrevet 22. mai 2017 #8 Skrevet 22. mai 2017 Jeg vil påstå at de aller fleste retter kan kjøttmengden reduseres, og bruke samme mengde eller litt mer krydder/saus. Jeg begynte med å redusere til halv mengde kjøtt og legge til dobbel mengde grønnsaker i stedet. Nå har jeg gått over til ren vegetar på veldig mange retter. Taco: tilsett kun halve mengden kjøtt + bønner/squash/løk/paprika (tilsvarende litt over dobbelt mengde av kjøttet du tok bort) og bruk mer krydder Pasta og kjøttsaus: bruk halv mengde kjøtt og tilsett grønnsaker du liker (jeg bruker bønner, raspede gulrøtter, eplebiter og ellers det jeg finner i kjøleskapet) Grill: grill mindre kjøtt og grill mer grønnsaker/ha mer og bedre tilbehør (veldig glad i å grille mais, sopp, tomat, paprika, squash, aubergine, asparges) Lag retter uten kjøtt, som tomatsuppe eller løksuppe, vegetarburger med potetbåter, pasta med ostesaus og en stor salat, generelt salater kan lages lett med lite/ikke noe kjøtt (salat med mye mat, som egg, potet, oster -chevre, mozarella, parmesan, blåmuggost, tunfisk, reker, litt spekeskinke, avocado, nøtter osv - ikke alt på en gang, da) og godt brød og olje til Pizza kan også lett lages med lite/uten kjøtt. Se feks trines matblogg fir eksempler
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #9 Skrevet 22. mai 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne redusere kjøttforbruket og ser mange skriver at kjøtt lett kan erstattes med linser, bønner, ris o.l. Men har noen konkrete eksempler på retter der dere gjør dette og hvor mye? Jeg erstatter allerede en del av kjøttdeigen i feks taco og chili con carne med bønner, men sliter mer når det gjelder andre ting enn kjøttdeig/texmex! Personlig spiser vi ekstremt lite supper og gryteretter, men kom gjerne med eksempler her også som andre kan få nytte av Anonymkode: 97df5...8f0 Hvorfor vil du reduser kjøttforbruket? Anonymkode: a7e38...b52
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #10 Skrevet 22. mai 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar ser endel har misforstått meg litt, jeg er ikke interessert i å kutte kjøttet, denne tråden er for retter der kjøttmengden kan reduseres gode/nye rene vegetarretter tester jeg ofte og det ligger mye godt ute på nett, det er mat der kjøtt kan reduseres, men ikke nødvendigvis utgå, jeg sliter med. Anonymkode: 97df5...8f0 Hvis jeg var deg ville jeg heller hatt hele vegetar dager og spist kjøtt med god samvittighet de andre dagene. Å fjerne deler av kjøttet og erstatte med bønner eller linser er grusomt kjedelig i lengden. Trines matblogg har en egen vegetar kategori med masse mettende vegetarmat man kan velge mellom. Mye curry, lasagne, gryteretter, og pastaretter, samt salater. Anonymkode: 7334e...9fa
Karolito Skrevet 22. mai 2017 #11 Skrevet 22. mai 2017 Jeg er ikke vegetarianer, men liker og roe litt ned på kjøttet av og til. Denne grønnsaksgratengen spiser vi nesten en gang i uken, bare fordi den er så innmari god: http://enkleoppskrifter.no/2017/04/23/199/ Har hatt torsk til noen ganger, men det er absolutt ikke nødvendig.
bopera Skrevet 22. mai 2017 #12 Skrevet 22. mai 2017 Samboeren har alltid vært en voldsom kjøtteter. Han ble syk en periode, og vi fikk beskjed om å kutte ned på inntaket av rødt kjøtt og svin. Det jeg syns var lettest, var å lære meg vegetarretter, og så heller fordele én porsjon kjøtt på to personer. F.eks. laget jeg veganer-lasagne med et tynt lag med 200 gram kjøttdeig. Og så innførte vi "meatless monday", der vi hadde en hel dag uten kjøttprodukter, det vil si at vi også kuttet kjøttpålegg på brødskiver.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #13 Skrevet 22. mai 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg var deg ville jeg heller hatt hele vegetar dager og spist kjøtt med god samvittighet de andre dagene. Å fjerne deler av kjøttet og erstatte med bønner eller linser er grusomt kjedelig i lengden. Trines matblogg har en egen vegetar kategori med masse mettende vegetarmat man kan velge mellom. Mye curry, lasagne, gryteretter, og pastaretter, samt salater. Anonymkode: 7334e...9fa Anonymkode: 856f2...68b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #14 Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 856f2...68b Jeg er veganer selv, men er klar over at andre har en ulik etisk stilling til kjøtt enn det jeg har.... Anonymkode: 7334e...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #15 Skrevet 22. mai 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veganer selv, men er klar over at andre har en ulik etisk stilling til kjøtt enn det jeg har.... Anonymkode: 7334e...9fa Det er første gang jeg har vært bort i en veganer som sier at man skal spise kjøtt med god samvittighet. Greit at man har ulike syn,men jeg vil aldri oppfordre noen til å spise animalier uansett.Og i hvert fall ikke med god samvittighet Anonymkode: 856f2...68b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #16 Skrevet 23. mai 2017 Takk for gode tips grunnen til at jeg redusere kjøttforbruket er rett og slett for å kutte ned matbudsjettet Jeg spiser ikke kjøtt til andre måltider enn middag og syns middager uten kjøtt er veldig godt, men samboer elsker kjøtt og er lite glad i grønnsaker. Han spiser alt da, så når vi reduserer kjøttet synes han fortsatt maten er god Anonymkode: 97df5...8f0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #17 Skrevet 23. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er første gang jeg har vært bort i en veganer som sier at man skal spise kjøtt med god samvittighet. Greit at man har ulike syn,men jeg vil aldri oppfordre noen til å spise animalier uansett.Og i hvert fall ikke med god samvittighet Anonymkode: 856f2...68b Dersom man følger etiske leveregler som tilsier at man kan spise kjøtt med god samvittighet så er det ikke noe jeg skal eller kan endre på. Jeg har mine prinsipper, og andre har sine egne. Ellers oppfordrer jeg jo andre til å ha en kjøttfri dag i uka med tanke på miljø, samt tenke på helsen. Anonymkode: 7334e...9fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå