Gå til innhold

Leie ut leilighet. Hva kan jeg ta betalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å leie ut leiligheten min da jeg kun bor hos min kjæreste. Leiligheten er 57 kvm, har terrasse, et romslig soverom, stue med plass til både sofa og spisestue, OK str på kjøkken, lite bad. Er også en liten bod utenfor (inne) og en større i kjelleren. 

Betaler 7000kr i lån og 2500kr i felleskostnader (inkl TV, Internett, vedlikehold, dugnad). Strøm utenom. 

Lurer derfor på hva jeg kan leie den ut for? Den er ti min med bil unna sentrum,buss går ofte, fine turområder. 

Har ikke betalt noe til min kjæreste nå når jeg bor hos han (deler innkjøp). Hsr nevnt jeg vil leie ut (i alle fall i perioder, ferier osv). Virker OK for han. Men bør jeg ta opp hvordan vi gjør det økonomisk? Skal jeg leie hos han? Tror ikke jeg vil tjene så mye på å leie ut selv. 

Hvs tror dere jeg kan tjene per mnd på langtidsleie og hvs kan jeg tjene på korttids (helger, ferier)?

Anonymkode: c6ff0...d58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Bruk bl.a Finn til å finne ut hva du kan ta

2) Husk at det er skattbar inntekt når du beregner hva du får inn for å leie den ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

fra 9 til 15 K, men hadd eleid ut til rundt 10 pga det kun er et soverom. 

Anonymkode: 1ee2d...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Hva du kan leie ut for avhenger jo av beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Du sier den er i nærheten av "byen", men det kan jo være så mangt. Sjekk Finn for hva tilsvarende objekter i nærområdet leies ut for. 

Og ja, du bør betale kjæresten din for å bo. Du tenkte vel ikke at du skulle leie ut din leilighet og bo gratis hos han? 

Anonymkode: 489bb...2cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket sentrum ligger det ti min utenfor? Er en viss forskjell på om det er Oslo eller Volda... Hvordan er markedet for korttidsleie der? Skal du leie ut møblert eller umøblert? Har dere hatt seriøse samtaler om at dere faktisk har lyst til å flytte sammen permanent, hver dag hele døgnet? Skal du leie ut på langtidskontrakt er det ingen angreknapp, det bør være litt mer gjennomtenkt enn "siden jeg først er hos ham så mye av tiden uansett...".

Anonymkode: b2c1a...913

• Liker 2
Skrevet

Kommer Ann på hvor du bor. Bor du i drammen ville jeg tenkt 8-9. Bor i Kristiansand, så 6-7. Oslo blir igjen mer enn drammen. Er det andre små byer ville jeg lugget under 6. 

AnonymBruker
Skrevet

I Stavanger så får man leid en leilighet i gåavstand til sentrum for ca. 10000. Da er det minst 65 kvm, to soverom og bod.

Med bare et soverom så kanskje 7500... Tror ikke du vil tjene så mye på dette, du må jo betale skatt av det og.

Anonymkode: 5f9a3...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du kan leie ut for avhenger jo av beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Du sier den er i nærheten av "byen", men det kan jo være så mangt. Sjekk Finn for hva tilsvarende objekter i nærområdet leies ut for. 

Og ja, du bør betale kjæresten din for å bo. Du tenkte vel ikke at du skulle leie ut din leilighet og bo gratis hos han? 

Anonymkode: 489bb...2cf

Spør bare, ikke tenkt å bo gratis :) 

Bor i Bergen, 10min med bil/buss til byn

AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å tatt leie av at kjæresten min som bodde hos meg i min leilighet.

Anonymkode: 314dc...b58

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk på finn til leie og se hva andre tar i området. Se og på hvor lenge annonsen har lagt ute da ser du hvilke priser og boliger som sliter med å få leietakere og hvilke som forsvinner raskt. 

Anonymkode: 44ec9...289

• Liker 2
Skrevet

Leie ut via airbnb?

Skrevet

Leiepris er avhengig av etterspørselen etter denne størrelse leilighet er.  Her jeg bor er etterspørselen etter leiligheter i størrelse ca. 70 kvm, med to soverom, svært stor.  Det finnes mange hybler til leie, men få leiligheter.  Vi leier ut to leiligheter, og leier betaler da for strøm, nett og renovasjon i tillegg til husleien.  Vannavgift betaler vi. 

Som flere nevner, sjekk i nærområdet hva andre leiligheter av samme størrelse og standard koster. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke falt meg inn å tatt leie av at kjæresten min som bodde hos meg i min leilighet.

Anonymkode: 314dc...b58

Selv om kjæresten leide ut sin egen leilighet?

AnonymBruker
Skrevet

Du må få dekket kostnadene dine + litt ekstra. 9 500 kr for å gå i null pr måned. Kan ikke skattereglene ved utleie av bolig, men mener det er noe fradrag som kan gjøres. Tenker du bør opp i ca 11 000 kr i leie pr måned, strøm utenom, ved langtidsutleie. 

Anonymkode: a786d...012

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket område av Bergen, er forskjell på laxevåg, Åsane (Eidsvåg) osv

Skrevet
Spoiler

Hvor mye du har i lånekostnader har veldig lite å si. Er leiligheten fullbelønnet, så blir det fort 10 000 kr i låneutgifter. Er den nesten nedbetalt, så skal man da leie så å si gratis? Det du må tenke er at du tjener  på leien uansett i steden for å ha den stående tom. Snakk med samboeren om han kommer til å kreve leie hvis du skal leie ut din leilighet. Da bør den i hvertfall dekke din leie hos kjæresten, plus en del av lånet/fellesutgiftene. Se på liknende boliger i ditt område. Alder, standard, møblert/umøblert og BELIGENHET har mye å si.

Du kan evt. legge ut en annonse og se responsen. Ved ingen interesse gå litt ned i pris.

Husk å betale skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...