Gå til innhold

En kalori er en kalori, samme hvor den kommer fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på en litt ekstrem diett tre uker nå og skal over til å vedlikeholde nå, spise sunt og variert.

Og så lurer jeg på dette med kalorier - jeg har aldri telt kalorier før, fordi lavkarbo har funket for meg og da har jeg ikke trengt å tenke på kalori noe særlig.

Jeg driver og legger inn hva jeg spiser på Samsung Health og appen selv har kalkulert at jeg bør ligge på 2250 kcal pr dag. Er det passende for en voksen kvinne på 170 cm? (Tør ikke skrive vekt, for da blir vel innlegget mitt slettet pga de nye reglene)

Hvis det er passende; er det det samme om jeg får i meg kaloriene fra sunt eller usunt? Er en kalori en kalori?

Kan jeg f.eks spise hamburger, pizza eller pølser så lenge jeg holder meg til 2250 kcal? Eller er det ikke så enkelt som det? Jeg vet jo at man bør spise grønnsaker og sunt, men hvis jeg skal kose meg en dag og spise litt junk og godteri f.eks. Så lenge jeg holder meg til samme kalori som på vanlige dager, vil jeg da fortsatt holde vekta og gå ned i vekt over tid? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjeller på kalorier

Se om den dokumentaren om sukker fremdeles ligger på NRK den forklarte det bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja du kan gå ned i vekt på kun sjokolade.

Anonymkode: a84bc...acb

• Liker 1
Skrevet

Ok, skal sjekke det.

Men, hvis det er sånn at en kalori ikke er en kalori og at man må passe på hvilken mat man spiser også, blir det da ikke feil å si at bare man kutter kalorier og beveger seg (altså spiser mindre og trener mer) blir feil?

For mange år siden gikk jeg på pulverkur. Etter fire-fem intensive uker med pulver så skulle jeg introdusere kroppen for middag. Det var så og så mange kalorier. Jeg gikk på en smell og spiste heller godteri for det antall kalorier jeg skulle hatt i mat. Det var jo helt høl i huet, jeg fikk jo ikke riktig med næring av det. 

Men, da er det sånn at for å telle kalorier så må man telle de riktige kaloriene? 

Skrevet

Du kan spise 2250 kalorier i rent sukker hver dag og gå ned i vekt. I teorien. I praksis vil du bli sulten, slapp, kvalm og syk lenge før du kan se noen endring på vekta.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis lavkarbo fungerer på deg, hvorfor er det sånn at du da skal ned i vekt? Det jeg tenker er at lavkarbo ikke fungerer om det er sånn at man ikke har normal vekt til tross for å ha gått på lavkarbo lenge. Det absolutt beste for kroppen er å spise sunt og variert. Man blir dårlig av å spise usunt og mye mer sulten. 

Anonymkode: 18ac9...826

• Liker 2
Skrevet

En kalori er en kalori ja. Men sunnere matvarer vil gjerne mette mer for hver kalori. Du klarer ikke å fungere på for eksempel to sjokoladeplater om dagen, ihvertfall ikke i lengden.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En kalori er en kalori på utsiden av kroppen, men man bruker mer energi på å "vinne ut" næring og energi fra protein enn karbohydrater og fett. Derfor vil et proteinrikt kosthold gjøre deg mettere, og samtidig vil ca. 30% av kaloriene fra protein bli brukt opp bare på fordøyelsen av selve maten i proteinet. Prøvde å finne en veldig god artikkel som forklarte dette, men jeg fant den dessverre ikke. Men altså, dette er bare sånt man leser for interesse, og er egentlig ubetydelig. 

Når du teller kaloriene dine så vil 2250 bli 2250 enten det kommer fra rein sjokolade eller variert kosthold. Men som du sier, selvsagt er det bedre for kroppen å fylles med næring enn tomme kalorier. Jeg synes pølse og grillmat og litt sjokolade i ny og ne er en del av et balansert kosthold og liv. Med mindre man skal bli topptrent trenger man ikke være veldig strikt på akkurat hva som kommer inn i munnen, for folk flest går det helt fint å skeie ut med usunn mat, og det går i alle fall ikke inn på vektnedgangen så lenge man fremdeles er i kaloriunderskudd. 

Prøv deg frem med denne mengden i noen uker/en måned, og se om du går ned i vekt, om du ikke går ned, kan du sette grensen litt lavere, og så prøver du deg frem til det fungerer. :) 

Lykke til! 

Anonymkode: b3c81...f4c

• Liker 3
Skrevet

Nei.

Kalorier i fra f.eks sukker påvirker insulin og hormoner negativt og du legger lettere på deg. Særlig da fett rundt magen. Samme gjelder da alkohol. 

• Liker 2
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis lavkarbo fungerer på deg, hvorfor er det sånn at du da skal ned i vekt? Det jeg tenker er at lavkarbo ikke fungerer om det er sånn at man ikke har normal vekt til tross for å ha gått på lavkarbo lenge. Det absolutt beste for kroppen er å spise sunt og variert. Man blir dårlig av å spise usunt og mye mer sulten. 

Jeg gikk på lavkarbo for noen år siden og gikk ned ca 30 kg, men så gikk jeg over til høykarbo igjen (bæsja på leggen der, for å si det sånn) og da gikk jeg jo opp alt igjen ...

Jeg har altså ikke gått på lavkarbo lenge denne gangen.

Og uansett så skulle lavkarbo være en kur, men en livsstil. Moderat lavkarbo og kutte helt ut sukkr, ris, pasta, poteter og brød funker for meg. Ville bare ha en kickstart med en litt ekstrem variant noen uker, men jeg skal nå tilbake til vanlig lavkarbo, med sunn mat - kjøtt, fisk, kylling og grønnsaker. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, debattanten skrev:

Nei.

Kalorier i fra f.eks sukker påvirker insulin og hormoner negativt og du legger lettere på deg. Særlig da fett rundt magen. Samme gjelder da alkohol. 

Ikke hvis man ikke går i overskudd vel? 

Anonymkode: b3c81...f4c

AnonymBruker
Skrevet

En kalori er en kalori vektmessig, men ikke helsemessig. Sukker og hvitt hvetemel bør du jo begrense, for eksempel til en og annen kosedag eller til ganske små mengder per dag, men du vil ikke legge på deg med mindre du går i kalorioverskudd.

Anonymkode: 6eca6...b65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En kalori er en kalori, ja. Sier seg selv.

Anonymkode: 3094c...cd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kalori er et energimål, og det er absolutt. De fleste av dere blander sammen energimengden i det man spiser, med metabolismen - altså hvordan kroppen omsetter næringsstoffene, og hvilket energinivå som kreves for dette. Noen substanser krever mer energi å omdanne en andre, og derfor kan nettoenergigevinsten variere selv om kaloriinnholdet er det samme. Dette er egentlig veldig enkelt, men tydeligvis vanskelig å begripe.

Anonymkode: 325ad...ceb

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kalori er en kalori vektmessig, men ikke helsemessig. Sukker og hvitt hvetemel bør du jo begrense, for eksempel til en og annen kosedag eller til ganske små mengder per dag, men du vil ikke legge på deg med mindre du går i kalorioverskudd.

Anonymkode: 6eca6...b65

Jeg holder meg unna alt som har med hvetemel å gjøre fordi jeg blir så oppblåst i magen av det.

Sukker kuttet jeg ut i februar også, så det er også ute av systemet. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En kalori er en kalori, ja. Sier seg selv.

Anonymkode: 3094c...cd0

Grunnen til at jeg spør er jo fordi folk "flest" sier jo at dersom man går i kaloriunderskudd så skal man gå ned i vekt. Men, hvis det er f.eks 2250 som er min grense og så lenge jeg f.eks holder meg til 2000 hver dag, så skulle jeg da "automatisk" gått ned, men hva hvis jeg ikke gjør det? Da vil jeg få svar som at jeg enten teller feil, glemmer å telle noe eller at jeg juger for meg selv. Men, hvis jeg virkelig ikke går ned om jeg virkelig teller absolutt alt jeg får i meg og jeg ligger under 2000 og ikke går ned, hva kan være feil da?

Og det var bare hypotetisk, jeg har som jeg nevnte i HI ikke telt kalorier før, så jeg vet bare ikke helt om det virkelig funker sånn at jeg kan spise hva jeg vil så lenge jeg holder meg til maks 2000 kcal pr dag. 

Skrevet
15 minutter siden, Ordkløverenga skrev:

Grunnen til at jeg spør er jo fordi folk "flest" sier jo at dersom man går i kaloriunderskudd så skal man gå ned i vekt. Men, hvis det er f.eks 2250 som er min grense og så lenge jeg f.eks holder meg til 2000 hver dag, så skulle jeg da "automatisk" gått ned, men hva hvis jeg ikke gjør det? Da vil jeg få svar som at jeg enten teller feil, glemmer å telle noe eller at jeg juger for meg selv. Men, hvis jeg virkelig ikke går ned om jeg virkelig teller absolutt alt jeg får i meg og jeg ligger under 2000 og ikke går ned, hva kan være feil da?

Og det var bare hypotetisk, jeg har som jeg nevnte i HI ikke telt kalorier før, så jeg vet bare ikke helt om det virkelig funker sånn at jeg kan spise hva jeg vil så lenge jeg holder meg til maks 2000 kcal pr dag. 

Husk at du forbrenner mindre jo mer du går ned, så du må justere underveis. Det kan også hende at du ubevisst beveger deg mindre, så vær obs på dette. Her kan skritteller være til god hjelp. Lykke til!

Skrevet
19 minutter siden, Ordkløverenga skrev:

Jeg holder meg unna alt som har med hvetemel å gjøre fordi jeg blir så oppblåst i magen av det.

Sukker kuttet jeg ut i februar også, så det er også ute av systemet. 

Tar det punktvis.
Du har fremdeles sukker i blodet. Heldigvis, for uten det hadde du vært dau!
2000 kalorier er den mengden "gjennomsnittskvinnen" trenger for å holde vekta. Det høres mye ut hvis du skal ned i vekt.
Du må ha kaloriunderskudd hver dag (eller hver uke), og i ukesvis, før du kan være sikker på å se effekten. Men du vil ha effekten selv om du ikke ser den, hvis du har kaloriunderskudd.
Når du går ned i vekt, vil du trenge færre kalorier for å holde vekten, og tilsvarende færre for å gå ned. Du vil også gå saktere ned etterhvert som du blir lettere. Dette er som de skal være.
Å telle kalorier funker for vektnedgang, og du går ned i vekt uansett hva du spiser, så lenge du virkelig spiser mindre enn energibehovet ditt hver dag (eller igjennomsnitt hver uke).

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En kalori er et energimål, og det er absolutt. De fleste av dere blander sammen energimengden i det man spiser, med metabolismen - altså hvordan kroppen omsetter næringsstoffene, og hvilket energinivå som kreves for dette. Noen substanser krever mer energi å omdanne en andre, og derfor kan nettoenergigevinsten variere selv om kaloriinnholdet er det samme. Dette er egentlig veldig enkelt, men tydeligvis vanskelig å begripe.

Anonymkode: 325ad...ceb

Dette.

I tillegg er det forskjell på hvor kaloriene "blir av", avhengig både av hva du spiser og hvordan du bruker kroppen. Du kan overleve på ganske lite protein og fett, men det vil gå ut over henholdsvis musklene og sannsynligvis humøret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ordkløverenga skrev:

Jeg gikk på lavkarbo for noen år siden og gikk ned ca 30 kg, men så gikk jeg over til høykarbo igjen (bæsja på leggen der, for å si det sånn) og da gikk jeg jo opp alt igjen ...

Jeg har altså ikke gått på lavkarbo lenge denne gangen.

Og uansett så skulle lavkarbo være en kur, men en livsstil. Moderat lavkarbo og kutte helt ut sukkr, ris, pasta, poteter og brød funker for meg. Ville bare ha en kickstart med en litt ekstrem variant noen uker, men jeg skal nå tilbake til vanlig lavkarbo, med sunn mat - kjøtt, fisk, kylling og grønnsaker. 

Hvorfor enten lavkarbo eller høykarbo? Kan du ikke bare spise normalt? Jeg blir ikke tjukk av å spise karbohydrater og det blir heller ingen andre normalvektige mennesker som har et normalt inntak av karbohydrater. Det handler om hvor store mengder man spiser og hvor mye man beveger seg. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...