Gå til innhold

psykolog vs psykiater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen som har prøvd begge og vil si noe om forskjellen? hvordan det var, hva dere likte best osv?

Anonymkode: bef3e...7cf

AnonymBruker
Skrevet

Grovt forenklet:

psykiater: inn til avhør av symptomer som resulterer i medisiner, oppjusteringer og evt enda flere medisiner. 

Psykolog: terapi

Spørs hva du trenger da... 

Anonymkode: 13476...485

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker psykolog uten tvil. Hilsen tidligere traumatisert. 

Anonymkode: 13476...485

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En psykiater er lege i bunn, med spesialisering innen psykiatri. Psykiaterens hovedområde er altså kroppen. Tilsvarende som psykiater innen psykologi vil være en psykologspesialist, da en psykolog har kun psykologutdanning og ingen spesialisering. Med spesialisering vil en psykolog feks være spesialisert innen voksenpsykologi, barnepsykologi, arbeidspsykologi, samfunnspsykologi, familiepsykologi, nevropsykologi osv. En psykolog vil ha mer kunnskap om psykologi og hjernen, men ikke så mye om resten av kroppen. 

For å sammenligne på samme grunnlag må du sette en psykologspesialist opp mot en psykiater. Er det kroppen/medisiner osv du har mest problemer med, gå til en psykiater. Ønsker du samtaleterapi, gå til en psykologspesialist med spesialisering innen feks voksenpsykologi, avhengig av hva du sliter med.

Anonymkode: d2fd7...3c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tror kanskje det ikke er annet tilbud enn psykiater her. usikker. husker ikke hva som ble sagt. tror kanskje jeg har adhd. var gjennom en nevropsykologisk undersøkelse for noe annet tidligere, men det ble aldri nevnt at jeg kunne ha adhd. betyr det at det er umulig at jeg har det? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

tror kanskje det ikke er annet tilbud enn psykiater her. usikker. husker ikke hva som ble sagt. tror kanskje jeg har adhd. var gjennom en nevropsykologisk undersøkelse for noe annet tidligere, men det ble aldri nevnt at jeg kunne ha adhd. betyr det at det er umulig at jeg har det? 

Det betyr sannsynligvis at de i de nevropsykologiske testene ikke fant den problematikken som er typisk for personer med ADHD - problemer med arbeidsminne og prosesseringshastighet. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr sannsynligvis at de i de nevropsykologiske testene ikke fant den problematikken som er typisk for personer med ADHD - problemer med arbeidsminne og prosesseringshastighet. 

jeg hadde 40 poeng forskjell mellom arbeidsminne og prosesseringshastighet (arbeidsminne var lavest)

AnonymBruker
Skrevet

Psykiater. De er mer intelligente (mest sannsynlig) noe som gjør at de forstår lettere hvilke problemer også de skjulte som man kan slite med og har fokus på både terapi og medisiner.

Anonymkode: 7c321...dec

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En psykiater er lege i bunn, med spesialisering innen psykiatri. Psykiaterens hovedområde er altså kroppen. Tilsvarende som psykiater innen psykologi vil være en psykologspesialist, da en psykolog har kun psykologutdanning og ingen spesialisering. Med spesialisering vil en psykolog feks være spesialisert innen voksenpsykologi, barnepsykologi, arbeidspsykologi, samfunnspsykologi, familiepsykologi, nevropsykologi osv. En psykolog vil ha mer kunnskap om psykologi og hjernen, men ikke så mye om resten av kroppen. 

For å sammenligne på samme grunnlag må du sette en psykologspesialist opp mot en psykiater. Er det kroppen/medisiner osv du har mest problemer med, gå til en psykiater. Ønsker du samtaleterapi, gå til en psykologspesialist med spesialisering innen feks voksenpsykologi, avhengig av hva du sliter med.

Dette.

• Liker 1
Skrevet

Psykiatere har en dypere og bredere forståelse når det kommer til psyken, hjernen og resten av kroppen mens psykologer er gode på trøsting og småprat.

AnonymBruker
Skrevet

håper det er ok for ts, et lite "sidespørsmål": hvis man er fysisk syk og sliter med angst i forskjellige former - vil det være bedre å til psykiater? 

Anonymkode: 47ddb...efe

Skrevet (endret)
3 timer siden, MajorasMaske skrev:

Psykiatere har en dypere og bredere forståelse når det kommer til psyken, hjernen og resten av kroppen mens psykologer er gode på trøsting og småprat.

Enig i denne. 

Jeg har vært i terapi med tre psykologer og én psykiater. Ingen tvil om hvem jeg foretrekker å gå til. 

Det kommer så klart an på personen også, ikke bare utdanningen, men jeg føler ikke jeg har fått noen god hjelp av psykologspesialisten jeg gikk til. Psykiateren min derimot har nok, og holder fortsatt på, å redde livet mitt. Først fem-seks år utdanning for å bli lege hvor det også er fokus på psykiatri, så fem år til i spesialisering for å bli psykiater. Nå har min psykiater enda mer videreutdanning, men selv grunnutdanningen er veldig bred. 

Endret av Skadeskutt
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiater. De er mer intelligente (mest sannsynlig) noe som gjør at de forstår lettere hvilke problemer også de skjulte som man kan slite med og har fokus på både terapi og medisiner.

Anonymkode: 7c321...dec

det høres positivt ut. der er sikkert alltid unntak osv, men gikk til en psykolog før og det var nytteløst. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

håper det er ok for ts, et lite "sidespørsmål": hvis man er fysisk syk og sliter med angst i forskjellige former - vil det være bedre å til psykiater? 

Anonymkode: 47ddb...efe

ja, spør i vei, jeg er interessert i hvilke erfaringer folk har generelt

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog liker jeg best. 

Der kan jeg snakke om tanker, følelser og hendelser i livet generelt og få teknikker på hvordan jeg skal få det bedre. 

Hos psykiater er det mer "men da øker vi dosen antidepressiva, hade"

Anonymkode: 03483...071

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykolog liker jeg best. 

Der kan jeg snakke om tanker, følelser og hendelser i livet generelt og få teknikker på hvordan jeg skal få det bedre. 

Hos psykiater er det mer "men da øker vi dosen antidepressiva, hade"

Anonymkode: 03483...071

Da kan han ikke være spesielt engasjert. Min psykiater er ikke sånn overhodet. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En psykolog er ofte mer spesialisert på samtaleterapi og hjernen. En psykiater kan mer om kroppen og medisiner, men er ikke alltid så god på samtaleterapi. Dette varierer selvsagt veldig fra person til person, men generelt er psykologene bedre på samtaleterapi mens psykiaterne er bedre til å finne medisiner og finne en diagnose.

Anonymkode: 7d255...79e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror effekten av terapi er mer personavhengig enn at yrkestittel er avgjørende for hvor vellykket en terapeutisk behandling er. I tillegg er det jo sånn at ikke alle psykiatere tilbyr samtaleterapi, men kun utreder, diagnostiserer og eventuelt medisinerer, og overlater en eventuell mer langsiktige samtalebaserte terapibiten til en psykolog. Psykologspesialister har på sin side ikke lov til å vurdere og foreskrive medikamenter, så det hender ofte at pasient/klient/bruker må få hjelp begge steder, spesielt i startfasen av behandlingen.

Anonymkode: b676c...ee0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En psykolog er ofte mer spesialisert på samtaleterapi og hjernen. En psykiater kan mer om kroppen og medisiner, men er ikke alltid så god på samtaleterapi. Dette varierer selvsagt veldig fra person til person, men generelt er psykologene bedre på samtaleterapi mens psykiaterne er bedre til å finne medisiner og finne en diagnose.

Det er ikke min erfaring. Tenker det er en grunn til uttrykket hobbypsykolog og ikke hobbypsykiater. Min generelle erfaring er at man nesten like gjerne kan prate med en venn som har litt kunnskaper om psykisk helse framfor å gå til psykolog. Satt heit på spissen. 

Anonymkode: e020d...245

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke min erfaring. Tenker det er en grunn til uttrykket hobbypsykolog og ikke hobbypsykiater. Min generelle erfaring er at man nesten like gjerne kan prate med en venn som har litt kunnskaper om psykisk helse framfor å gå til psykolog. Satt heit på spissen. 

Anonymkode: e020d...245

Psykologer har en seks år lang utdanning der man spesialiserer seg på hjernen og psykologi. Psykiatere har fem års spesialisering innen psykologi. Så dette synes jeg ble veldig kunnskapsløst skrevet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykologer har en seks år lang utdanning der man spesialiserer seg på hjernen og psykologi. Psykiatere har fem års spesialisering innen psykologi. Så dette synes jeg ble veldig kunnskapsløst skrevet.

Psykologer har ikke den grunnlegende fysiologien til å forstå hjernen. De har spesialisert seg i noe alle kan litt om, nemlig psyken.

Anonymkode: 20bc8...023

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...