AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #1 Skrevet 21. mai 2017 Jeg jobber på et aldershjem med relativt oppgående brukere, veldig variert. Er bare vikar her og har ingen kompetanse siden jeg enda er bare 21 år. Har vært sommervikar, men det er så lenge i mellom. Problemet er at de eldre er ikke så begeistret for vikarer, noe jeg kan forstå, men jeg kan ikke la være å ta meg nær av det. Det er to brukere som er veldig kvass og har ikke troen på at nye kan gjøre slik som de faste. Vet det er meget teit, siden de er gamlinger. Men jeg føler at jeg er dårlig i jobben min og kan bli fornærmet. Så jeg trenger noen metoder som gjør meg mer hardhudet på jobb. Tips? Anonymkode: 03416...f37
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #2 Skrevet 21. mai 2017 Hva med å heller snakke med "gamlingene"? Du sier de er oppgående, og da regner jeg med at det går an å snakke med dem? De er jo mildt sagt voksne mennesker. De er vel lei av at det alltid skal være noen nye som skal være deres nærmeste hjelp, og som du sier - det er forståelig. Hva med å sette deg ned til dem og si at du skjønner det er kjedelig, men at du bryr deg og prøver så godt du kan. Disse menneskene trenger rutiner, og de orker ikke knytte seg til folk som bare er der midlertidig. Det hadde ikke du heller giddet. Om de blir veldig negative, så møt dem med forståelse og hyggelige ord, men si "men sånn er det dessverre, så la oss ha det så hyggelig som mulig mens vi kan". Anonymkode: 4e4ad...d99 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #3 Skrevet 21. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å heller snakke med "gamlingene"? Du sier de er oppgående, og da regner jeg med at det går an å snakke med dem? De er jo mildt sagt voksne mennesker. De er vel lei av at det alltid skal være noen nye som skal være deres nærmeste hjelp, og som du sier - det er forståelig. Hva med å sette deg ned til dem og si at du skjønner det er kjedelig, men at du bryr deg og prøver så godt du kan. Disse menneskene trenger rutiner, og de orker ikke knytte seg til folk som bare er der midlertidig. Det hadde ikke du heller giddet. Om de blir veldig negative, så møt dem med forståelse og hyggelige ord, men si "men sånn er det dessverre, så la oss ha det så hyggelig som mulig mens vi kan". Anonymkode: 4e4ad...d99 Jeg prøver virkelig å snakke med dem, men de sier det ikke til meg, men bak min rygg sammen med de andre brukerne. Det er noen jeg er på godsiden med, men det er to brukere som virkelig ikke snur om. Jeg kommer til å være der mye i sommer, derfor gidder jeg ikke å grue meg til jobb fordi jeg tar ting personlig. ts. Anonymkode: 03416...f37
jentafralandet Skrevet 21. mai 2017 #4 Skrevet 21. mai 2017 Lettere sagt enn gjort, men du må rett og slett bare ikke ta det personlig. Tenk deg å ha en så rutinepreget dag som disse brukerne, noe må de jo snakke/sladre om. Du får bare jobbe så godt du kan og kanskje du klarer å bevise for dem at du er like god i jobben som de andre, du trenger bare litt mer tid og tyngde. Jeg vil jo tro at det er som livet generelt, man kan ikke gå overens med alle, men man kan late som, hvertfall den lille tiden du har sammen med disse to brukerne.
Bambidilla Skrevet 21. mai 2017 #5 Skrevet 21. mai 2017 Hadde du ikke gjort jobben like bra som de faste så hadde du vel neppe fortsatt vært vikar der....kan du si. Neida.....spør heller om det er noe spesifikt de er misfornøyd med og om hvordan de mener at du skal gjøre jobben for at det skal bli bedre. Så får du selv bestemme om du skal ta det til deg eller ei. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #6 Skrevet 21. mai 2017 2 minutter siden, jentafralandet skrev: Lettere sagt enn gjort, men du må rett og slett bare ikke ta det personlig. Tenk deg å ha en så rutinepreget dag som disse brukerne, noe må de jo snakke/sladre om. Du får bare jobbe så godt du kan og kanskje du klarer å bevise for dem at du er like god i jobben som de andre, du trenger bare litt mer tid og tyngde. Jeg vil jo tro at det er som livet generelt, man kan ikke gå overens med alle, men man kan late som, hvertfall den lille tiden du har sammen med disse to brukerne. Hun KAN ikke bli like god i jobben som de andre. Når fru Olsen har Britt og Tove som primærpleiere, der en av de stort sett alltid er på jobb, har jobbet i 10-20 år, og har vært der hele fru Olsens tid på sykehjemmet så vil det være en utopi at ts skal bli "like god". Det blir hun aldri. Hun bør derimot starte å omtale dem med respekt. De er ikke "gamlinger". Der er eldre beboere på et sykehjem, som skal motta den respekten de fortjener, også her på nettet. Vi har kun ts side av saken, og mtp at det finnes mye rart av vikarer rundtom så kan det godt hende hun ikke har noe på en slik plass å gjøre. Heldigvis er vi flinke å luke ut de udugelige på min arbeidsplass. Ts bør jobbe med seg selv eller få seg en annen jobb. Anonymkode: ac50e...994 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun KAN ikke bli like god i jobben som de andre. Når fru Olsen har Britt og Tove som primærpleiere, der en av de stort sett alltid er på jobb, har jobbet i 10-20 år, og har vært der hele fru Olsens tid på sykehjemmet så vil det være en utopi at ts skal bli "like god". Det blir hun aldri. Hun bør derimot starte å omtale dem med respekt. De er ikke "gamlinger". Der er eldre beboere på et sykehjem, som skal motta den respekten de fortjener, også her på nettet. Vi har kun ts side av saken, og mtp at det finnes mye rart av vikarer rundtom så kan det godt hende hun ikke har noe på en slik plass å gjøre. Heldigvis er vi flinke å luke ut de udugelige på min arbeidsplass. Ts bør jobbe med seg selv eller få seg en annen jobb. Anonymkode: ac50e...994 Wow. Jeg tror ikke du skal bedømme om jeg gjør en god jobb eller ikke. Det er heller ikke relevant. Jeg gjør det beste for alle brukerne som er her, og gjør alle mine plikter og behandler de med respekt. Jeg kan nok ikke bli så gode som de andre, med tanke på kompetanse og erfaring. Jeg gjør alltid jobben min, slik at alle brukerne har det bra. "Gamlinger" var bare et uskyldig begrep og ikke ment negativt i det hele tatt. Det er heller ikke et sykehjem, men et alderspensjonat. Ts. Anonymkode: 03416...f37 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #8 Skrevet 21. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow. Jeg tror ikke du skal bedømme om jeg gjør en god jobb eller ikke. Det er heller ikke relevant. Jeg gjør det beste for alle brukerne som er her, og gjør alle mine plikter og behandler de med respekt. Jeg kan nok ikke bli så gode som de andre, med tanke på kompetanse og erfaring. Jeg gjør alltid jobben min, slik at alle brukerne har det bra. "Gamlinger" var bare et uskyldig begrep og ikke ment negativt i det hele tatt. Det er heller ikke et sykehjem, men et alderspensjonat. Ts. Anonymkode: 03416...f37 Du virker ganske umoden når du påstår at det ikke er relevant for tråden din om du gjør en god jobb eller ikke. Det er i aller høyeste grad relevant mtp brukerens opplevelse av din hjelp. Sykehjem eller alderspensjonat spiller nada rolle i denne sammenhengen. Kan godt skjønne de er misfornøyde om du har de samme holdningene på jobb som i denne tråden. Anonymkode: ac50e...994 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 Om du gjør en god jobb eller ikke er kjemperelevant. Jeg jobbet i hjemmehjelpen flere somre da jeg var yngre og flere av de gamle akket og uffet seg over sommervikarene. Mest pga av at de da måtte forholde seg til nye personer hele sommeren, i motsetning til ellers i året. Og det var så klart litt liten tro på at sommervikarene kunne gjøre jobben like bra som de gode gamle traverne. Jeg fikk masse gode tilbakemeldinger og de som var litt ugne første gang jeg kom ville gjerne ha meg tilbake neste sommer En del er jo veldig vanskelige å ha med å gjøre, men de fleste kan også overbevises om at du duger! Det hendte jeg fikk advarsler før jeg skulle til en ny bruker om at denne personen var spesielt vrien og uhyggelig mot nye, men jeg klarte å håndtere det bra. Jattet gjerne med selv om enkelte ting var urimelige, men først og fremst var jeg hyggelig og blid og gjorde det som var forventet tok gjerne en kaffekopp om det ble satt fram! Men nå var dette i hjemmehjelpen, så var gjerne hos brukerne i 1,5 - 3 timer. Anonymkode: 2bdf4...941
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #10 Skrevet 21. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du gjør en god jobb eller ikke er kjemperelevant. Jeg jobbet i hjemmehjelpen flere somre da jeg var yngre og flere av de gamle akket og uffet seg over sommervikarene. Mest pga av at de da måtte forholde seg til nye personer hele sommeren, i motsetning til ellers i året. Og det var så klart litt liten tro på at sommervikarene kunne gjøre jobben like bra som de gode gamle traverne. Jeg fikk masse gode tilbakemeldinger og de som var litt ugne første gang jeg kom ville gjerne ha meg tilbake neste sommer En del er jo veldig vanskelige å ha med å gjøre, men de fleste kan også overbevises om at du duger! Det hendte jeg fikk advarsler før jeg skulle til en ny bruker om at denne personen var spesielt vrien og uhyggelig mot nye, men jeg klarte å håndtere det bra. Jattet gjerne med selv om enkelte ting var urimelige, men først og fremst var jeg hyggelig og blid og gjorde det som var forventet tok gjerne en kaffekopp om det ble satt fram! Men nå var dette i hjemmehjelpen, så var gjerne hos brukerne i 1,5 - 3 timer. Anonymkode: 2bdf4...941 Takk for at du viser forståelse og ikke går til angrep. Jeg skal prøve å ikke ta ting så personlig og sette på et ekstra smil i stedet. ts. Anonymkode: 03416...f37
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #11 Skrevet 21. mai 2017 Jeg begynte å jobbe med eldre da jeg var 19. Hadde bachelor da jeg var 21. Det hjalp ikke nødvendigvis med utdannelse. Kan også være at du bare er ung. Ellers er det noe annet. Tror det alltid vil være noe. Du må bare legge det vekk. Tenk heller at med tid så beviser du de at du kan gjøre en god jobb du også. Hvis de er så oppegående som du sier så ser de sikkert det etterhvert. Anonymkode: 57234...5af
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #12 Skrevet 21. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du viser forståelse og ikke går til angrep. Jeg skal prøve å ikke ta ting så personlig og sette på et ekstra smil i stedet. ts. Anonymkode: 03416...f37 Nei, du må ikke ta det personlig. Enkelte er fryktelig vrange å ha med å gjøre! Å jatte litt med (innenfor rimelighetens grenser så klart), samt å være hyggelig kommer du stort sett langt med Og noen kommer du rett og slett ikke langt med i det hele tatt! Anonymkode: 2bdf4...941
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 Du kan jo forsøke å tenke deg at du er hjelpetrengende da ts, og i steden for å få noen med kompetanse til å hjelpe seg så kommer det en jente uten peiling. Hadde du syns det var kjekt? Neppe. Utrolig trist at eldre mennesker må ta til takke med hvermansen som jobber i pleien fordi det er for lite faglærte folk. Anonymkode: 84549...f8e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo forsøke å tenke deg at du er hjelpetrengende da ts, og i steden for å få noen med kompetanse til å hjelpe seg så kommer det en jente uten peiling. Hadde du syns det var kjekt? Neppe. Utrolig trist at eldre mennesker må ta til takke med hvermansen som jobber i pleien fordi det er for lite faglærte folk. Anonymkode: 84549...f8e Men det er ikke hennes feil. TS: Du får ignorere de, men samtidig ha dette i bakhodet da dette kan være noe av det som ligger til grunn for deres holdninger. Får du kommentarer direkte kan du si at du forstår det, men det er dessverre slik det er fordi søster Jensen har ferie og du er hennes vikar. Men sørg for å være ydmyk når du sier det og ikke sarkastisk. Forøvrig vil jeg råde deg til å be om å få veiledning med nærmeste leder/avd.leder en dag det er tid og ta opp disse tankene, for de er ikke uvanlige. Kanskje kan du få råd i hvordan gjøre en bedre jobb eller hvordan håndtere disse situasjonene. Anonymkode: b4a84...dcc
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 Jeg kan forstå om de blir skeptiske når vikarer er på jobb. Kanskje blir det mange nye å forholde seg til og noe som ikke kjenner de. De er rett og slett utrygg. Hvis de er oppegående mentalt synes jeg likevel det ikke er greit om de snakker stygt om deg. Enten så får du vinne tillitt med å bli bedre kjent eller så får du si til dem at du faktisk blir lei deg når de snakker skarpt til deg. Kanskje det gir dem en vekker. Anonymkode: 33f4a...ac6
Gjest Froning Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så jeg trenger noen metoder som gjør meg mer hardhudet på jobb. Tips? Prøv å endre "mindset". "Du gjør ditt beste og du jobber for å gjøre deres hverdag bedre... Liker de det ikke kan de kjøsse deg i rævva for du får betalt uansett"
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #17 Skrevet 21. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo forsøke å tenke deg at du er hjelpetrengende da ts, og i steden for å få noen med kompetanse til å hjelpe seg så kommer det en jente uten peiling. Hadde du syns det var kjekt? Neppe. Utrolig trist at eldre mennesker må ta til takke med hvermansen som jobber i pleien fordi det er for lite faglærte folk. Anonymkode: 84549...f8e Ingen vits i å være frekk mot TS, hva vet du om hun har peiling eller ikke? Mange ufaglærte er dyktige i jobben sin! Og ikke alle faglærte er flinke, selv om de har jobbet i mange år. Og de eldre bør være glad for at det finnes ufaglærte som vil jobbe når de faste har reist på ferie om sommeren! Men klart det er kjedelig for dem å forholde seg til flere nye, men sånn er det bare. Anonymkode: 2bdf4...941
s0la Skrevet 21. mai 2017 #18 Skrevet 21. mai 2017 (endret) Det kommer seg etterhvert. Du må bare stenge følelsene ute, ikke bry deg. Bare ikke tenk over det de sier. Jeg sa ingenting tilbake når jeg ble kjeftet opp for ingenting. Jeg fortsatte arbeidet og fokuserte på oppgavene istedet for frekkhetene. Viste ingenting annet enn respekt og vennlighet tilbake. Det er vanskelig i starten, men man må bare venne seg til å få kjeft og ikke ta det personlig. Har egentlig ingen konkrete råd. Jeg bare ble vant til det og stengte alle følelser ute i sånne situasjoner. Endret 21. mai 2017 av s0la
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå