Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det spås krakk og korreksjoner om hverandre, og det har det forsåvidt blitt gjort månedlig(ukentlig?) de siste årene. En dag kommer nok en av dem til å få rett. (Om det blir i vår levetid gjenstår å se).

Hva slags konsekvenser kan en tenke seg at landet som helhet kan rammes av, ved en i første omgang korreksjon på 10% (Og da mest sannsynlig i Oslo)?

Første tanker om problemstillingen er:

• Bankene er godt rustet gjennom de ulike basel-direktivene, noe som medførte renteøkning for en tid tilbake.
    • Bankene har krav om å stille egenkapital bak hvert lån dem gir, så det skal i teorien mye til for å velte disse.
    • En korreksjon eller tilnærmet krakk kan vel så mye føre til rentereduksjon for å holde hjulene i gang
  • De fleste jobber i Norge er trygge, også i nær fremtid.
    • Subjektiv mening: En relativ uavhengighet mellom jobb og boligmarked.
    • Har problemer med å se hva en korreksjon i Oslo skulle ha å si for aktiviteten i Trondheim, da det meste som skjer skjer innad i kommunen eller fylket.
  • Selvfølgelig kan rentemonsteret slå feil vei, men denne er ikke alene basert på boligmarkedet og kan øke uavhengig korreksjon/krakk.

Er jeg helt på jordet her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge jobb markedet er stabilt tror jeg det heller blir en utflating av prisene. 

Det har jo lenge vært forventet at prisene skal gå nedover, så jeg håper de fleste som har kjøpt de siste årene har tatt høyde for dette. Derfor tror jeg det er få som selger med tap, samtidig som både kjøper og selger er mer tålmodige.

Selv om  f.eks. Oslo og Trondheim ikke påvirker hverandre direkte vil jo trendene og forventningene kunne smitte.

Skrevet

Takk for innspill.

Mener selv at hvis prisene begynner å falle i eksempelvis Kristiansand, Stavanger, Trondheim etter en korreksjon i Oslo, så vil det være på grunn av en systempåvirkning. I.e. Oljepris, renter, tilgang på kreditt. Hvilket tilsynelatende i disse dager skjer i nettopp Oslo. Men, utenfor de store byene er det ikke meg bekjent at 5 ganger inntekt som begrensning vil hindre folk i å kjøpe.

En utflating, moderat nedgang, eller på sikt null-vekst fremstår ihvertfall som mer sannsynlig.

AnonymBruker
Skrevet

Prisene er vel i ferd med å flates ut i Oslo nå? Svak oppgang i mars såvidt jeg fikk med meg, det er vel en sterk indikasjon på at markedet roer seg? At det faller ser jeg ikke for meg, men det har jo blitt helt texas hva folk er villige til å gi for noen kvm, et sted må det til slutt stoppe.

Anonymkode: 43e21...316

Skrevet
7 timer siden, reAction skrev:

Det spås krakk og korreksjoner om hverandre, og det har det forsåvidt blitt gjort månedlig(ukentlig?) de siste årene. En dag kommer nok en av dem til å få rett. (Om det blir i vår levetid gjenstår å se).

Hva slags konsekvenser kan en tenke seg at landet som helhet kan rammes av, ved en i første omgang korreksjon på 10% (Og da mest sannsynlig i Oslo)?

Første tanker om problemstillingen er:

• Bankene er godt rustet gjennom de ulike basel-direktivene, noe som medførte renteøkning for en tid tilbake.
    • Bankene har krav om å stille egenkapital bak hvert lån dem gir, så det skal i teorien mye til for å velte disse.
    • En korreksjon eller tilnærmet krakk kan vel så mye føre til rentereduksjon for å holde hjulene i gang
  • De fleste jobber i Norge er trygge, også i nær fremtid.
    • Subjektiv mening: En relativ uavhengighet mellom jobb og boligmarked.
    • Har problemer med å se hva en korreksjon i Oslo skulle ha å si for aktiviteten i Trondheim, da det meste som skjer skjer innad i kommunen eller fylket.
  • Selvfølgelig kan rentemonsteret slå feil vei, men denne er ikke alene basert på boligmarkedet og kan øke uavhengig korreksjon/krakk.

Er jeg helt på jordet her?

En prisnedgang vil ikke ha noen konsekvens for bankene, de får pengene sine uansett og sentralbanken kommer ikke til å sette ned renta for å redde boligprisene. Egentlig vil en prisnedgang på 10, 20 eller 30% ha svært små konsekvenser for andre enn pensjonister som planlegger å selge huset for å flytte til utlandet.

Skrevet
På 21.5.2017 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Prisene er vel i ferd med å flates ut i Oslo nå? Svak oppgang i mars såvidt jeg fikk med meg, det er vel en sterk indikasjon på at markedet roer seg? At det faller ser jeg ikke for meg, men det har jo blitt helt texas hva folk er villige til å gi for noen kvm, et sted må det til slutt stoppe.

Anonymkode: 43e21...316

Siden Finn la ned sin eiendomspuls og EiendomNorge la sine statistikker bak betalingsmur har jeg ikke andre kilder enn Krogsveen sin statistikk. 0.6% opp i april, gjenstår vel å se hva statistikken viser om halvanne uke.

23 timer siden, prt90 skrev:

En prisnedgang vil ikke ha noen konsekvens for bankene, de får pengene sine uansett og sentralbanken kommer ikke til å sette ned renta for å redde boligprisene. Egentlig vil en prisnedgang på 10, 20 eller 30% ha svært små konsekvenser for andre enn pensjonister som planlegger å selge huset for å flytte til utlandet.

Om foreldre har finansiert boliger for studenter vil vel et prisfall i så måte kunne spre seg videre til andre steder av landet. Dog, media må vel først begynne om skrive om tvangssalg og/eller økende konflikter. En frykt kan spre seg.

Alternativt kan man nok forvente slike saker i fremtiden: (Aftenposten) "Mener far presset opp prisen på datters bolig"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...