Gå til innhold

Hvorfor er det så mange hundefolk der ute som ikke skjønner dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på hunderaser! HVA en hund krever av fysisk og mental stimuli er individuell, men veldig rasebetinget. De har sine gener, og retninger innen avl. En fuglehund vil ofte leite etter fugl, brukshunder må brukes! Det er stor forskjell på en hund som er avlet opp til å ligge på sofaen og gå i utstillingsringen, og en hund som er avlet opp til å jakte eller gjete. 

Det er så mange som rett og slett ikke skjønner det, det er søren ikke rart at det er mange dårlige hundeeiere der ute. Stakkars hunder

Anonymkode: c7fda...cd5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Fordi folk har innstillingen:

"vennen min har en og den er jo som et menneske"

"den er jo så søt" (som valp ja, værre når du får en voksen rottweiler som har blitt bortskjemt som valp) 

"hund er hund"

"jeg ville ha den fordi den ikke krevde mye pelsstell" (nei men hva med alt det andre? Som at den har behov for 3 timer sammenhengende trening om dagen) 

"vi hadde en da jeg vokste opp" (ja du var et barn å så ikke hvor store problemer hunden egentlig hadde på grunn av lite stimuli osv) 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, HappyWaffle skrev:

Fordi folk har innstillingen:

"vennen min har en og den er jo som et menneske"

"den er jo så søt" (som valp ja, værre når du får en voksen rottweiler som har blitt bortskjemt som valp) 

"hund er hund"

"jeg ville ha den fordi den ikke krevde mye pelsstell" (nei men hva med alt det andre? Som at den har behov for 3 timer sammenhengende trening om dagen) 

"vi hadde en da jeg vokste opp" (ja du var et barn å så ikke hvor store problemer hunden egentlig hadde på grunn av lite stimuli osv) 

ja, antakeligvis..

Det er bare irriterende at folk ikke forstår betydningen av selektiv avl, genetikk og hva du får i en hund (hva som kreves av deg som eier). 

Frustrerende

Gjest HappyWaffle
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, antakeligvis..

Det er bare irriterende at folk ikke forstår betydningen av selektiv avl, genetikk og hva du får i en hund (hva som kreves av deg som eier). 

Frustrerende

Å det der er bare noen av unnskyldningene jeg har hørt oppigjennom tidene. Helt enig med deg. Det skulle vært egne offisielle tester for å kartlegge hva slags hund du får lov til å skaffe deg, sånn at man er sikret at hunden får den trening og stimuli den har behov for

Skrevet

Altfor mange går bare etter utseende når de skaffer seg hund. Og enkelte tror at hunder under 3-4 kilo er fritatt for oppdragelse (og derfor har jeg lært min 40 kilo tunge labrador å overse dem, skjer det noe er det jo den "store slemme hunden" som får skylda...). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...