Hoppetaujenta Skrevet 21. mai 2017 #1 Skrevet 21. mai 2017 Jeg betaler gjerne for å høre på musikk og jeg lytter mye. Så kom jeg til å lure på hvordan denne ordningen kommer kunstnerne til gode. Får de penger for hver lytting av hver låt, eller er det andre ordninger der ute? Noen som vet litt om dette?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #2 Skrevet 21. mai 2017 Top secret avtaler. Anonymkode: 838f7...a15
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #3 Skrevet 21. mai 2017 De får penger etter hvor mange ganger låten deres lyttes til, ja. Ifølge denne artikkelen er satsen mellom 3-5 øre per avspilling. Men i realiteten vil det jo variere etter hvor mye inntekter Spotify har. Spotify har blitt kraftig kritisert for å ha en urettferdig betalingsmodell der mindre artister (f.eks. på nasjonalt nivå) sitter igjen med nesten ingenting, til tross for at de har en del lyttere i sitt land. Siden Spotify tjener på antall abonnenter, og ikke tar betalt for hver sang som spilles av, så vil det ikke finnes noen helt rettferdig måte å fordele pengene på. La oss si at jeg betaler 100kr i måneden for spotify og KUN hører på norsk musikk. Mesteparten av mine penger vil likevel gå til å finansiere amerikanske artister, siden de er såppas mye større enn de norske på et internasjonalt nivå. Anonymkode: d8e61...763 3
Hoppetaujenta Skrevet 21. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2017 Takk for opplysninger. Jeg liker ikke at lydkunst nesten skal bli gitt bort. Ikke stort verdt liksom. Det beste er kanskje å kjøpe cd`ene...men de koster jo ikke stort de heller og mye forsvinner på veien før det når bankkontoene til artistene. Hmm...da skal jeg stryke jeg vil bli en godt betalt artist på lista mi.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #5 Skrevet 21. mai 2017 Du kan jo også se litt nærmere på hvordan det er med å kjøpe de på iTunes. Jeg gjør ikke det, så jeg vet ikke. Anonymkode: f0ea0...33d 1
Mars Quirinus Skrevet 21. mai 2017 #6 Skrevet 21. mai 2017 Jeg er veldig fornøyd med Google Music uten abonement. Du kan laste opp musikk du har fra før og du kan kjøpe ny musikk i Google Play. Kan og laste musikken ned til PC eller mobil til offline bruk. Finnes app til de fleste plattformer, både android og Apple. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå