Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre familier som har opplevd det?

Da onkelen til mammas søskenbarn  arvet gården etter sine foreldre men  ble syk og klarte ikke ta vare på seg selv og måtte begynne på sterke medisiner som gjorde at han igjen ikke alltid var like oppmerksom og dessverre av den grunn foretok en del ukloke disposisjoner så opplevde familien at naboene beriket seg på det,

Han havnet i det som kalles dårlig selskap. Dårlige naboer utnyttet han og dyrebare famileklenodier og annet av verdi forsvant ut på bygda. Han ble regelrett robbet. Tomter som ble gitt bort for en slikk og ingenting, skilt ut fra hovedbruket tomter som det idag er bygget nye huser på,og som det er konstante stridigheter seg imellom og hovedbruket. om hva som helst. 

Flere år senere fikk onkelens niese tatt tilbake gården på odel og da opplevde de at  mange snille folk fra bygda kom tilbake med eiendeler som hadde tilhørt gården og som de indirekte hadde fått tak i med det formål å bringe dem tilbake til gården for de mente at det var der de hørte hjemme. Såkalte gode naboer. Og flere av disse snille naboene var til og med i familie til de dårlige naboene og da ergret de dårlige naboene seg over det at det skjedde noe bra, at klenodiene ble brakt tilbake dit de hørte hjemme.

Også har du de dårlige naboene,de som helst hadde ønsket å slå kloa i gården og mislikte sterkt at den kom i familiens eie.De som har som formål å slå kjepper i hjulet for alt man måtte foreta deg og koser seg når det går en dårlig og ergrer seg når det går bra for en.

Dette var en liten observasjon,ikke så rent liten kan man si, av menneskers ulike vesen,og kunne sikkert skrives bøker om, og jeg lurer på  hvordan menneskers ulike karaktertretkk  dannes, erhverves de underveis elller ligger det i genene ?

Anonymkode: 8b04f...397

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir preget av miljø, men det ligger også noe arv der fra før av. Du har et utgangspunkt, så kommer hele verden og påvirker deg. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre familier som har opplevd det?

Da onkelen til mammas søskenbarn  arvet gården etter sine foreldre men  ble syk og klarte ikke ta vare på seg selv og måtte begynne på sterke medisiner som gjorde at han igjen ikke alltid var like oppmerksom og dessverre av den grunn foretok en del ukloke disposisjoner så opplevde familien at naboene beriket seg på det,

Han havnet i det som kalles dårlig selskap. Dårlige naboer utnyttet han og dyrebare famileklenodier og annet av verdi forsvant ut på bygda. Han ble regelrett robbet. Tomter som ble gitt bort for en slikk og ingenting, skilt ut fra hovedbruket tomter som det idag er bygget nye huser på,og som det er konstante stridigheter seg imellom og hovedbruket. om hva som helst. 

Flere år senere fikk onkelens niese tatt tilbake gården på odel og da opplevde de at  mange snille folk fra bygda kom tilbake med eiendeler som hadde tilhørt gården og som de indirekte hadde fått tak i med det formål å bringe dem tilbake til gården for de mente at det var der de hørte hjemme. Såkalte gode naboer. Og flere av disse snille naboene var til og med i familie til de dårlige naboene og da ergret de dårlige naboene seg over det at det skjedde noe bra, at klenodiene ble brakt tilbake dit de hørte hjemme.

Også har du de dårlige naboene,de som helst hadde ønsket å slå kloa i gården og mislikte sterkt at den kom i familiens eie.De som har som formål å slå kjepper i hjulet for alt man måtte foreta deg og koser seg når det går en dårlig og ergrer seg når det går bra for en.

Dette var en liten observasjon,ikke så rent liten kan man si, av menneskers ulike vesen,og kunne sikkert skrives bøker om, og jeg lurer på  hvordan menneskers ulike karaktertretkk  dannes, erhverves de underveis elller ligger det i genene ?

Det er en del ting som ikke henger helt sammen i historien din her. Muligens fordi du ikke kjenner hele saken. Det er f.eks strenge regler for å skille ut tomter fra et driveverdig gårdsbruk. Dette er ikke så lett å få gjort og både kommunen og ofte fylkesmannen har sitt å si i den forbindelse. Prisene er også ofte fastsatt av et jordstyre. Og det må gjerne en omregilering av arealet til, for å få dette igjennom i kommunen. Derfor tviler jeg på at vedkommende har blitt lurt til dette  

Når det gjelder at onkelens niese etter flere år fikk tatt gården tilbake på odel, så kan dette heller ikke stemme  Dette er nemlig noe som må skje innen et år etter at onkelen har overtatt og til odelstakst og det er også tvilsomt om denne litt perifere niesen har odelsrett.

Det er mange ting som spiller inn her, men det kan uansett ikke ha skjedd veldig lettvint, nærmest over natten, som du hevder. Her er det nok mye synsing og uvitenhet  

Anonymkode: fd3de...1e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Niesen fikk overtatt  gården flere år etter at tabben med å skille ut tomtene ble begått.

Dette var på 60tallet  og  detaljene vet jeg med sikkerhet stemmer da jeg har studert dokumententene sammen med min kusine.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Niesen fikk overtatt  gården flere år etter at tabben med å skille ut tomtene ble begått.

Dette var på 60tallet  og  detaljene vet jeg med sikkerhet stemmer da jeg har studert dokumententene sammen med min kusine.

Ts

dokumentene*

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det er greit. Men da har hun ikke overtatt på odel. Da har hun fått overta gården etter å ha forhandlet seg frem til det og ikke pga odelsrett. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit. Men da har hun ikke overtatt på odel. Da har hun fått overta gården etter å ha forhandlet seg frem til det og ikke pga odelsrett. 

Hun overtok gården på odel.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lignende situasjoner i familien: 

1. Eldre dame i familien gav gjennom mange år bort alt fra gifteringer til antikke festdrakter til en venninne, også ganske gammel. Begge damene er nå døde. Ingen åpen eller stor konflikt rundt dette, men jeg vet at mange i familien mener at arvingene til damen som mottok burde gi tilbake noen av gavene. Dette er ikke store verdier, men mer gjenstander av affeksjonsverdi for de som har en relasjon til de som opprinnelig eide sakene.

Noe som gjør saken ekstra sår er at flere av tingene som ble gitt bort aldri tilhørte hun damen som gav dem. Det er snakk om arvgods som hennes barn har fått fra deres fars side av familien, men som ble oppbevart på familiegården der denne damen hadde borett. 

2. En dame gikk bort og hennes voksne barn arvet henne. Hun eide blant annet en fiskebåt som broren (barnas onkel) disponerte. Da hun døde solgte broren denne båten videre til et annet familiemedlem som tok den i bruk. Broren mente ar han hadde kjøpt båten fra dødsboet, altså fra barna. 

Noen år senere solgte barna denne båten ut av familien. De hevdet at de aldri hadde solgt båten til deres onkel og at det derfor var deres å selge videre. 

Det familiemedlemmet som altså kjøpte båten fra broen endte opp uten båt. Broren var på dette tidspunktet død, og det forelå ingen dokumentasjon av salget. 

Den siste historien er mest noe vi alle ler av, og har tatt med godt humør, da denne broren var en liten raring som også var veldig glad i penger. 😂

Anonymkode: 31303...91c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...