AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #1 Skrevet 21. mai 2017 Jeg har tre barn; en på fire, ei på sju og en på 11 år. Den yngste og den eldste har alltid hatt behov for mye søvn, mens den mellomste sover "aldri". Hun våkner konsekvent kl. 05.30, uavhengig av når hun legger seg. Nå er hun såpass stor at hun står opp selv, setter på TV'n og finner seg et knekkebrød etc. Problemet er at hun bråker, slik at hun vekker hele huset. Hun synger, smeller med dører, tramper opp og ned trappen osv. En ting er at jeg våkner grytidlig av dette, men ofte vekker hun de andre barna, noe som resulterer i trøtte og slitne unger. Den minste sover gjerne til 09.00, og den eldste enda lenger (når vi har fri). Jeg har snakket med henne utallige ganger om at hun må prøve å være stille slik at de andre får sove, men dette glemmer hun tydeligvis med en gang. Skal innrømme at jeg har lite lyst til å stå opp 05.30 når jeg har fri, men får sjelden sove igjen når jeg først har våknet av henne. Jeg sover i utgangspunktet dårlig, så søvn er "hellig" for meg. Kjenner jeg blir irritert når hun buser inn på soverommet vårt slik at jeg bråvåkner, og det blir en dårlig start på dagen. Av og til har hun rukket å snu kjøkkenet på hodet før jeg våkner, med skuffer og skap vidåpne, matsøl og annet rot. Det er heller ikke så trivelig å stå opp til. Har prøvd å ordne frokost til henne som står klar i kjøleskapet neste morgen, men det hjelper ikke, hun endevender kjøkkenet uansett. Flere som har morgenfugler i familien, og som kanskje har tips til hva jeg kan gjøre/si for å få henne til å forstå at hun må ta hensyn til andre i familien? Anonymkode: 48b72...a15
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #2 Skrevet 21. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tre barn; en på fire, ei på sju og en på 11 år. Den yngste og den eldste har alltid hatt behov for mye søvn, mens den mellomste sover "aldri". Hun våkner konsekvent kl. 05.30, uavhengig av når hun legger seg. Nå er hun såpass stor at hun står opp selv, setter på TV'n og finner seg et knekkebrød etc. Problemet er at hun bråker, slik at hun vekker hele huset. Hun synger, smeller med dører, tramper opp og ned trappen osv. En ting er at jeg våkner grytidlig av dette, men ofte vekker hun de andre barna, noe som resulterer i trøtte og slitne unger. Den minste sover gjerne til 09.00, og den eldste enda lenger (når vi har fri). Jeg har snakket med henne utallige ganger om at hun må prøve å være stille slik at de andre får sove, men dette glemmer hun tydeligvis med en gang. Skal innrømme at jeg har lite lyst til å stå opp 05.30 når jeg har fri, men får sjelden sove igjen når jeg først har våknet av henne. Jeg sover i utgangspunktet dårlig, så søvn er "hellig" for meg. Kjenner jeg blir irritert når hun buser inn på soverommet vårt slik at jeg bråvåkner, og det blir en dårlig start på dagen. Av og til har hun rukket å snu kjøkkenet på hodet før jeg våkner, med skuffer og skap vidåpne, matsøl og annet rot. Det er heller ikke så trivelig å stå opp til. Har prøvd å ordne frokost til henne som står klar i kjøleskapet neste morgen, men det hjelper ikke, hun endevender kjøkkenet uansett. Flere som har morgenfugler i familien, og som kanskje har tips til hva jeg kan gjøre/si for å få henne til å forstå at hun må ta hensyn til andre i familien? Anonymkode: 48b72...a15 Uff, forstår godt at dette er frustrerende.. Har selv en morgenfugl på 4,5, som gjerne står opp både 2 og 3 timer før oss andre i familien. Men han er heldigvis flink til å være helt stille og rolig, han finner frem mat i kjøleskapet (smører til ham kvelden før), skrur på tv'en og spiser foran barne tv i fred og to. Skjønner at det er slitsomt med en syvåring som ikke greier å gjøre det samme.. Vet egentlig ikke hva mer du kan gjøre enn å prøve å forklare at dere andre gjerne vil sove lenger, at dere blir veldig trøtte utover dagen når dere blir vekt så tidlig, og at det kan gjøre resten av dagen mindre hyggelig? Kanskje eksemplifisere med ganger hun selv har trengt mer hvile pga sykdom osv, at det da ville ha vært slitsomt for henne også hvis alle skulle bråke rundt henne? Anonymkode: e87e0...549
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #3 Skrevet 21. mai 2017 Kjøp playstation til henne og la henne spille med lavt volum. Det blir raskt mer interessant enn å løpe rundt i huset. Virker som om hun har rastløs og trenger noe å gjøre på Anonymkode: 50e00...3fc
Biloba Skrevet 21. mai 2017 #4 Skrevet 21. mai 2017 Jeg ville prøvd: 1. Forklare at dere blir slitne og i mindre godt humør når dere ikke får sovet nok. 2. Tatt noen øvingsrunder i huset med henne, hvor stille kan man gjøre ditt og datt, gjør det til en konkurranse. 3. Forklare at det å ikke forstyrre er en betingelse for å få stå opp før kl. X. Dersom hun ikke passer på, må hun bli på rommet på morgenen, selv om det er kjedeligere. Der kan hun ha bøker, eple og vannflaske f.eks. 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #5 Skrevet 21. mai 2017 Vi har PlayStation, men den er hun ikke interessert i 🙄 Jeg har prøvd å stå opp med henne, sette på en film, pakke henne inn i pledd og finne frem mat osv, men hun sitter ikke der lenge før hun kommer på at hun skal hente noe, tegne, synge, gå på do, løpe etter katten osv. De andre barna sitter gjerne under et pledd og koser seg i et par timer om morgenen, om de har stått opp tidlig, men hun har ikke den roen. Hun smeller opp døra på soverommet vårt når hun kommer på noe hun vil si, og det er så innmari vondt å bråvåkne slik 🙈 Har prøvd å forklare henne at hun må banke på, åpne døra forsiktig, gå stille i trapper etc, men det går ikke inn! Det er som at hun er i sin egen verden, kan sitte å leke for seg selv hvor hun da snakker og roper (rollelek), drar frem tegneutstyr og leker, roter i skuffer og skap (finner seg kjeks, saft, frukt, roter på badet), løper ut i bare trusa (uansett vær!) og er full propell fra hun slår opp øynene. Til kvelds er hun jo trøtt, og kan bli litt grinete om ting ikke går hennes vei. Jeg har sagt til henne at hun må prøve å sove litt til, at hun ikke trenger å stå opp med en gang hun våkner. Har prøvd å forklare hvordan det føles for oss andre, jeg har vært rolig, jeg har vært streng, jeg har vært frustrert.. Hun sier at hun skal være stille neste gang, men klarer det ikke. Har prøvd å legge alt til rette for at hun skal slippe å rote gjennom skuffer og skap etter mat, og jeg har prøvd å sagt at hun ikke får gå ned på stua før et visst tidspunkt, men at hun kan være på rommet sitt med iPad, bøker, leker.. Igenting ser ut til å fungere! I dag våknet hun som vanlig 05.30, og romsterte såpass at lillebror våknet. Jeg fikk han heldigvis til å sove igjen, men greier ikke å roe meg såpass at jeg sovner. Ligger bare å venter på neste lyd. Utrolig frustrerende! TS Anonymkode: 48b72...a15
Miss.Wildfox Skrevet 21. mai 2017 #6 Skrevet 21. mai 2017 Hva med en klokka som viser hun forskjell på natt og dag? Trene på at når klokka viser det er natt er det viktig å være stille om hun skal få lov å være oppe, hvis ikke må hun være på rommet sitt. Går an å stille alarm på den, så da kan man jo evt. stille den på et klokkeslett som alarmerer det tidpunktet dere syne det er greit at hun oppfører seg normalt i huset. Type som det her: https://www.vrimmel.no/products/dag--og-natt-klokke-for-barn
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 Akkurat nå, Miss.Whitefox skrev: Hva med en klokka som viser hun forskjell på natt og dag? Trene på at når klokka viser det er natt er det viktig å være stille om hun skal få lov å være oppe, hvis ikke må hun være på rommet sitt. Går an å stille alarm på den, så da kan man jo evt. stille den på et klokkeslett som alarmerer det tidpunktet dere syne det er greit at hun oppfører seg normalt i huset. Type som det her: https://www.vrimmel.no/products/dag--og-natt-klokke-for-barn En 11-åring vet forskjell på dag og natt. De klokkene er beregnet på små barn. Anonymkode: d3b3e...ce9 3
ViljaH Skrevet 21. mai 2017 #8 Skrevet 21. mai 2017 Si at hvis hun ikke klarer å huske å ta hensyn til andre i familien, så vil du legge bort iPad i 3 dager. Og så gjør du det. Evt om hun responderer best på belønning, lage krysseskjema hvor stille morgen tar henne et kryss nærmere noe hun vil. Svømmehall el.l. 1
Mylian Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En 11-åring vet forskjell på dag og natt. De klokkene er beregnet på små barn. Anonymkode: d3b3e...ce9 TS skriver da vitterlig at det er barnet på syv år som står tidlig opp. 4
ViljaH Skrevet 21. mai 2017 #10 Skrevet 21. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En 11-åring vet forskjell på dag og natt. De klokkene er beregnet på små barn. Anonymkode: d3b3e...ce9 Morgenfuglen er 7. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #11 Skrevet 21. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En 11-åring vet forskjell på dag og natt. De klokkene er beregnet på små barn. Anonymkode: d3b3e...ce9 Det er 7-åringen som våkner og bråker. Hun vet nok forskjell på natt og dag hun også, men hun lever tydeligvis helt i sin egen verden og glemmer å ta hensyn til alle de andre. Jeg har dessverre ikke noen gode råd til deg, TS, men skjønner veldig godt at det er frustrerende. Anonymkode: dd984...c89
Miss.Wildfox Skrevet 21. mai 2017 #12 Skrevet 21. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En 11-åring vet forskjell på dag og natt. De klokkene er beregnet på små barn. Anonymkode: d3b3e...ce9 Som de andre sier så handlet dette om 7åringen, og selv om en på 7 også vet forskjell på natt og dag så kan en sånn klokke være en fin hjelper. Mange barn, selv i skolealder, kan ha litt dårlig tidsbegrep og finner hjelp i å se klokken mer fysisk enn bare tall. Noe konkret å forholde seg til. Barnet det gjelder er jo tydelig i sin egen boble og litt distret kanskje. Det skader jo uansett ikke å prøve, gjør det vel? Barn er forskjellig 🙂
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 Her i huset er det ikke morgen for noen før klokka er 06.30. Skal alle trives må man møtes på midten. Anonymkode: e93cd...ae2 1
onyx Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 Nå har vel dette barnet vært morgenfugl lenge, men mange barn har vanskelig for å forstå at det ikke er morgen selv om det er lyst ute nå utover den lyse tiden. Ts, jeg foreslår at du prøver en slik klokke eller vanlig alarm og sier hun ikke får lov å stå opp før denne ringer/lyser. Jeg vil nok også råde til å ikke ha mat på rommet, men drikke er ok. Hun bør heller ikke få lov å drive med så mange aktiviteter der, poenget er jo at hun skal lære å sove litt lengre og da er det greit om det er kjedelig å være våken. Du kan jo også prøve et slags belønningssystem om hun klarer å holde seg til reglene om morgenen og ikke vekke alle sammen. Som et generellt tips er det også greit med lyddempere på skuffer og skapdører. Jeg har noen små plast/skumtopper som demper slamrelyder. Jeg hater sånne lyder uansett tid på døgnet, så greit å prøve ut. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i huset er det ikke morgen for noen før klokka er 06.30. Skal alle trives må man møtes på midten. Anonymkode: e93cd...ae2 Og jeg lærte at våkner man av alminnelig familieståk (bråket fra TS' datter faller innunder det begrepet), er man ikke trøtt nok. Anonymkode: c1b9e...828
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og jeg lærte at våkner man av alminnelig familieståk (bråket fra TS' datter faller innunder det begrepet), er man ikke trøtt nok. Anonymkode: c1b9e...828 Da er vel du sikkert en av det som også er opplært til at det ikke er noe som heter å ikke like når det kommer til mat? Regler uten rot i virkeligheten har vi ikke her i huset. Anonymkode: e93cd...ae2 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #17 Skrevet 21. mai 2017 En slik klokke skal prøves ut ja, takk for tips! ☺️ Til deg som sa at dersom en våkner av "alminnelig familieståk", er man ikke trøtt nok; jeg sover utrolig dårlig, og våkner lett, gjerne flere ganger i løpet av natten. Det handler ikke om at jeg ikke er trøtt, for det skal jeg love deg at jeg er 😅 Mange har søvnproblemer, og når en da blir vekt på en "brutal" (føles brutalt hvertfall) måte grytidlig om morgenen, får i allefall jeg lyst til å grine, blir nesten desperat etter søvn. Har prøvd belønningssystemer og straff (ta iPad etc), men det er ikke interessant nok/viktig nok for henne. Bryr seg lite om at jeg fjerner iPad eller andre goder. TS Anonymkode: 48b72...a15 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #18 Skrevet 21. mai 2017 1 time siden, ViljaH skrev: Si at hvis hun ikke klarer å huske å ta hensyn til andre i familien, så vil du legge bort iPad i 3 dager. Og så gjør du det. Evt om hun responderer best på belønning, lage krysseskjema hvor stille morgen tar henne et kryss nærmere noe hun vil. Svømmehall el.l. Ja, for det hjelper nok å ta paden i 3 dager, når den ikke er problemet.. Anonymkode: b2d9c...2c7 1
ViljaH Skrevet 21. mai 2017 #19 Skrevet 21. mai 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, for det hjelper nok å ta paden i 3 dager, når den ikke er problemet.. Anonymkode: b2d9c...2c7 Å ta bort et privilegie som er viktig for ungen kan fort hjelpe på husken. Her i huset er pad nøkkelordet, i andre hjem kan det være andre ting. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #20 Skrevet 21. mai 2017 Vi har også en morgenfugl. Alltid vært opp kl 05. For han er det da morgen og han forstår ikke tanken bak at vi gjerne vil sove, for i hans hodet er det jo på tide å stå opp. Nå er han bare 4, men han bryr seg hverken om Barne-TV eller IPad. Det betyr at vi må legge oss tidlig å stå opp med han 😊 Det blir en vane å legge seg tidligere, så med litt endret døgnrytme går det bra. Når en av oss voksne står opp m han blir det heller ikke så mye støy at de andre barna våkner. Anonymkode: 4ba3f...418
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå