Gå til innhold

Vanlig at en 4-5 åring er moody?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en fantastisk datter som nørner sEg 5 år. Hun er god språklig,hekt grei motorisk, Litt umoden ifht alder på det emosjonelle.  Blitt mer moden dette bhg året. De Siste ukene Opplever vi at hun blir helt fortvilet om ikke akkurat DEN genseren eller buksa er ren (vi legger fram klær sammen med henne kvelden før,men det er aldri rett dagen etter). Skulle klærne ligge til vask er drt stor sorg.  Samme reaksjon på motstand,gjøremål eller aktiviteter.  Er der bare vår datter som svinger slik i følelser,eller er dette normalt?  Har bare henne. Hun har full plass i bhg. Ingen barn rundt oss her hjemme etter bhg og i helger...

Anonymkode: 029d8...cde

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis. Hun er et menneske, ikke en robot,

Anonymkode: b6473...bff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bruke norske ord istedet?

Det heter humørsyk. Ikke moody

Anonymkode: 9c7cd...8ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å bli fortvilet over ting er normalt, men hvordan arter det seg? Da jeg leste overskriften tenkte jeg på en venn av sønnen min, som kan sette seg i en krok og "furte" og trasse i opp til en time hvis noe går ham skikkelig imot. Ganske fascinerende, da min egen sønn er mer sånn fort opp og fort ned igjen. Altså han kan bli veldig sint og lei seg (gjerne over "ingenting"), men det går over i løpet av noen sekunder eller maks et par minutter. De er begge 5 år og helt normale barn.

Anonymkode: de30e...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Det går fort over og det kan skje for "ingenting" sett fra den voksnes synsvinkel😆

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke unormalt ut, det. Les litt om barnets utvikling på ulike alderstrinn, det er flere slike "ustabile trinn" i utviklingen.

Men jeg blir litt bekymret over at hun ikke treffer barn noe annet sted enn i barnehagen. Hvorfor er det sånn? Det høres absolutt ikke bra ut. 

Anonymkode: 3b938...2f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på landet ca 3 km fra sentrum. Vi bor på gården som er overtatt på arv av min mann.  Ingen barn som bor her i nærheten. Hun har venner i bhg som bor i kjøreavstand. Vi inviterer med hjem fra bhg og I helger, men det for andre som får oss travle dager så det er ikke så ofte det passer. Vi har vurdert fritidsaktiviteter, men ingen av hennes venner i bhg har noe av det,i til egg ser vi hvor sliten hun er etter bhg så vi hat vlagt å bruke tiden mellom bhg og leggetid kl 19 som familie.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke unormalt ut, det. Les litt om barnets utvikling på ulike alderstrinn, det er flere slike "ustabile trinn" i utviklingen.

Men jeg blir litt bekymret over at hun ikke treffer barn noe annet sted enn i barnehagen. Hvorfor er det sånn? Det høres absolutt ikke bra ut. 

I alle dager, dette er da absolutt ikke spesielt bekymringsverdig for en på 4,5 :rolleyes: Har selv en på samme alder, som heller ikke går på noen fritidsaktivitet fordi han uansett er helt ferdig etter barnehagen. Det hender at han innimellom er med noen hjem etter barnehagen, men det er stort sett maks et par ganger i barnehagen. Dette er rimelig standard for barna på hans alder i hans barnehage.

Anonymkode: 8e2e5...e64

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror dere bør skaffe dere venner med barn i samme alder. Foreldre i bhg er et godt utgangspunkt, men se dere om blant slekt, venner, bekjente, kolleger osv. I hverdagen går det jo i ett, men i helgene bør dere prøve å være litt sosiale. Jenta er 5 år, da bør hun få ha vennskapsforhold og bli kjent med barn i hjemmesituasjoner også.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I alle dager, dette er da absolutt ikke spesielt bekymringsverdig for en på 4,5 :rolleyes: Har selv en på samme alder, som heller ikke går på noen fritidsaktivitet fordi han uansett er helt ferdig etter barnehagen. Det hender at han innimellom er med noen hjem etter barnehagen, men det er stort sett maks et par ganger i barnehagen. Dette er rimelig standard for barna på hans alder i hans barnehage.

Anonymkode: 8e2e5...e64

Bekymringsverdig? Tja.

Hvis barnet BARE treffer andre barn i barnehagen, og aldri i familie/hjemmesituasjoner, synes jeg ikke det er ideelt, nei. Må ikke være barn fra bhg, men venners barn,søskenbarn, nabobarn osv....jeg tror det er godt for sosial utvikling. Bare det å se og oppfatte samspill mellom foreldre og barn i andre familier, som er noe helt annet enn mellom bhgansatte og barn. Det å ha flere ben å stå på, ikke bare bhg-vennene. Ha med andre barn hjem til sitt rom og sine leker. Være på skogtur med foreldrene OG andre familier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har en kusine på 9 år en kort biltur unna. Ser selvsagt famile med barn på samme alder i middager og bursdager gjennom året, men det er jo ikke hver uke. Har et vennepar med 2 gutter på ca samme alder som vi bl.a sksl dra på ferie med i sommer,men disse barna er såpass forskjellige at leken blir mye voksenstyrt for at den skal opprettholdes.  Disse vennene er faddere til vår datter så vi har jevnlig kontakt ca hver 2 mnd (de bor et stykke unna). Vi velger som vi vil,og det jeg lurte på i innlegget var om humørsvingninger var vanlig i denne alderen....ikke hvor mange venner hun burde ha!

Ts

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har en kusine på 9 år en kort biltur unna. Ser selvsagt famile med barn på samme alder i middager og bursdager gjennom året, men det er jo ikke hver uke. Har et vennepar med 2 gutter på ca samme alder som vi bl.a sksl dra på ferie med i sommer,men disse barna er såpass forskjellige at leken blir mye voksenstyrt for at den skal opprettholdes.  Disse vennene er faddere til vår datter så vi har jevnlig kontakt ca hver 2 mnd (de bor et stykke unna). Vi velger som vi vil,og det jeg lurte på i innlegget var om humørsvingninger var vanlig i denne alderen....ikke hvor mange venner hun burde ha!

Ts

Ja, humørsvingninger er veldig vanlig i den alderen. Her kan verden nesten falle i grus hvis favorittplagget ligger i vaskemaskinen eller det er tagliatelle i pastaretten istedet for vanlig spagetti. Ta det helt med ro, det går over igjen :blomst:.

Skrevet (endret)

Tipper det bedrer seg veldig om barnet får ta med seg venner hjem :) Barn blir sliten etter en lang dag i barnehagen, det skjønner jeg. Men det hindrer meg ikke i å invitere og finne på noe etter barnehagetid. Skal barnet ha besøk av venner i barnehagen hjemme i ukedagene, så avtaler vi med foreldrene ang henting/levering. Barnet som skal hjem til min datter, reiser hjem med meg og min datter rett fra barnehagen. Etter 2-3 timer, blir barnet hentet av foreldrene sine :) Sånn er det begge veier. Veldig enkel og grei løsning. Barnet glemmer at de er slitne når de får ta med venner hjem. Stor stas å vise frem lekene sine, og rommet sitt. Har man husdyr, så er det stas å vise de frem. Vi er av og til på tur foreldre og barn sammen. Det er veldig koselig. Sist så kjørte vi i felles bil til fjellet, gikk opp og fant en fin rasteplass, der vi grillet og barna storkoste seg sammen. Det er veldig viktig for barn å se at foreldrene går overens også. Ikke bare barna. 

I helgene hender det vi treffer noen kjente når vi er ute på lekeplassen i sentrum. Da leker de vel og lenge. Så blir ikke mye besøk i helgene, da hun reiser til far sin annenhver helg, så vi ønsker litt rolige helger også :) 

Vi har og familie rundt oss med barn. Vi bor ikke på samme sted (1 time reise), så når vi får beskjed om at tantebarnet mitt er i området, avtaler vi og barnet mitt og kusinen hennes får leke noen timer sammen, av og til noen dager sammen. Om hun overnatter. 

Jeg er alenemor, bor på landet. Barnehage og skole er 3 km unna sentrum. Barna i barnehagen bor spredt rundt her, de fleste må man kjøre til. Jeg har ikke billappen enda, men klarer allikevel å få ordnet henting/levering, og ta med besøk til min datter hjem. Vi går til og fra barnehagen. Tar ikke lange tiden å gå 3 km :) Min datter er 5 år :) Blir seks iløpet av året. :) 

Anbefaler deg og å melde henne på fritidsaktiviteter. Selv om kanskje svært få eller ingen i din barnehage er meldt på noe, så betyr ikke det at din ikke kan melde seg på. Barn har godt av å være med på noe. Min datter er med i 3 fritidsaktiviteter. Nylig begynte hun på fotball. (den tredje aktiviteten). Kjempe morro for både meg og henne :) Litt hektisk til tider, men veldig morro! :) 

Skriver dette fordi barnet ditt trenger mer besøk, aktiviteter på fritiden? Virker litt sånn..kanskje hun kjeder seg litt når hun ikke får ta med besøk hjem fra barnehagen av og til :) Det prates i barnehagen blant barn som besøker hverandre. Når barnet ikke har noe å komme med, kan de føle seg utenfor..

Endret av Minlillesky
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Minlillesky skrev:

Tipper det bedrer seg veldig om barnet får ta med seg venner hjem :) Barn blir sliten etter en lang dag i barnehagen, det skjønner jeg. Men det hindrer meg ikke i å invitere og finne på noe etter barnehagetid. Skal barnet ha besøk av venner i barnehagen hjemme i ukedagene, så avtaler vi med foreldrene ang henting/levering. Barnet som skal hjem til min datter, reiser hjem med meg og min datter rett fra barnehagen. Etter 2-3 timer, blir barnet hentet av foreldrene sine :) Sånn er det begge veier. Veldig enkel og grei løsning. Barnet glemmer at de er slitne når de får ta med venner hjem. Stor stas å vise frem lekene sine, og rommet sitt. Har man husdyr, så er det stas å vise de frem. Vi er av og til på tur foreldre og barn sammen. Det er veldig koselig. Sist så kjørte vi i felles bil til fjellet, gikk opp og fant en fin rasteplass, der vi grillet og barna storkoste seg sammen. Det er veldig viktig for barn å se at foreldrene går overens også. Ikke bare barna. 

I helgene hender det vi treffer noen kjente når vi er ute på lekeplassen i sentrum. Da leker de vel og lenge. Så blir ikke mye besøk i helgene, da hun reiser til far sin annenhver helg, så vi ønsker litt rolige helger også :) 

Vi har og familie rundt oss med barn. Vi bor ikke på samme sted (1 time reise), så når vi får beskjed om at tantebarnet mitt er i området, avtaler vi og barnet mitt og kusinen hennes får leke noen timer sammen, av og til noen dager sammen. Om hun overnatter. 

Jeg er alenemor, bor på landet. Barnehage og skole er 3 km unna sentrum. Barna i barnehagen bor spredt rundt her, de fleste må man kjøre til. Jeg har ikke billappen enda, men klarer allikevel å få ordnet henting/levering, og ta med besøk til min datter hjem. Vi går til og fra barnehagen. Tar ikke lange tiden å gå 3 km :) Min datter er 5 år :) Blir seks iløpet av året. :) 

Anbefaler deg og å melde henne på fritidsaktiviteter. Selv om kanskje svært få eller ingen i din barnehage er meldt på noe, så betyr ikke det at din ikke kan melde seg på. Barn har godt av å være med på noe. Min datter er med i 3 fritidsaktiviteter. Nylig begynte hun på fotball. (den tredje aktiviteten). Kjempe morro for både meg og henne :) Litt hektisk til tider, men veldig morro! :) 

Det kjøret der hadde tatt livet av både min datter og meg.

Ts: høres ut som datteren din har sterke følelser. Du sier også at hun er litt emosjonelt umoden. Hun går gjennom en helt normal periode i den emosjonelle utviklingen - men kanskje litt senere enn gjennomsnittet. Det går seg til så lenge hun blir møtt på det hun føler, samt lærer å håndtere følelser. 

Anonymkode: 8ee70...d55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hører alt som blir sagt. Har hatt med besøk hjem,men siden vår arb sit gjør at vi aldri får hentet før 1630 blir det korte besøk når hun må legges kl 19 får å få nok søvn. Har vært sånn siden hun var 1 år. I vår kommune må du være 6 år for å kunne delta på organiserte akt-hun fyller 5 til høsten. Skal se på ukedagene å se om vi bedre besøksdagene. Får tydeligvis invadere de vi kjenner med barn i helgene og fylle de opp med besøk siden hun iflg KG kjeder seg når hun er hjemme og må ha aktiviteter😂 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...