Gå til innhold

Kan man bli steril av ceracett?

linnnp

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har gått på p-pillen cerazett i snart et år nå. Fikk nå nylig høre at man burde stoppe opp med pillene én gang i måneden for å så ha mensen i 3-4 dager, også starte på pillene igjen. Dette visste ikke jeg før nå og jeg er redd for å bli steril. Har ikke gått på ceracett på en uke nå, men har fremdeles ikke mensen. Kan man bli steril av å gå på pillen så lenge uten "mensenpauser"? Hvordan vet jeg om jeg er steril? Må jeg gå til en gynekolog da? 

Takk for svar på forhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du stopper opp risikerer du graviditet. Fu er ikke beskyttet når du slutter å ta pillene i tide og utide. Følg bruksanvisningen. 

Hadde du risikert sterilitet ville de ikke blitt solgt. 

Snakk med legen din!

Anonymkode: 7496e...1dd

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en myte at man må ha pause med p-piller, det skader ikke kroppen å ikke ha mensen eller å bruke p-piller. Det kan ta lengre tid å bli gravid etter man har sluttet, men man blir ikke steril. Jeg går selv på cerazette. 

Anonymkode: 712cf...512

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke bli steril av p-piller 😊 du skal ikke droppe opp å ta p-pillene.. Men igjen så kan du heller gå over til en type som gir deg blødning om du heller ønsker det. Jeg bruker selv mercilon og har gjort det i 10 år. Hopper over sukkerpillene på sommeren hvis jeg føler for det, men foretrekker å ha blødning som en trygghet 😉 du trenger ingen gynekolog, snakk med fastlegen din :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem hørte du det fra? Det er ikke anbefalt å gå av og på p-piller/minipiller i hytt og pine.

Anonymkode: 82b37...094

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de anbefaler ikke pauser i p-pillene, tvert i mot kan du få store bivirkninger av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den blødningen man får på p-piller er uansett ikke vanlig menstruasjon, så det har ingenting å si. 

Cerazette skal man ta sammenhengende, uten pauser. Ved å ha opphold så forstyrrer du effekten, og du kan risikere at du blir gravid. I tillegg så vil eventuelle bivirkninger kunne forsterkes ved av og på-bruk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fionnuala skrev:

Den blødningen man får på p-piller er uansett ikke vanlig menstruasjon, så det har ingenting å si. 

Cerazette skal man ta sammenhengende, uten pauser. Ved å ha opphold så forstyrrer du effekten, og du kan risikere at du blir gravid. I tillegg så vil eventuelle bivirkninger kunne forsterkes ved av og på-bruk. 

Det er riktig at det er en "fake" menstruasjon, Men mange foretrekker allikevel å få det som en trygghet:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en myte at man skal ta pauser nå og da på p-piller. Det øker faktisk sjangser for blodpropp. Så man har kun en pillefri uke når man skal for å få "mensen", men det er heller ikke farlig å hoppe over

Anonymkode: 689af...570

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en myte at man skal ta pauser nå og da på p-piller. Det øker faktisk sjangser for blodpropp. Så man har kun en pillefri uke når man skal for å få "mensen", men det er heller ikke farlig å hoppe over

cerazette er en minipille, og øker ikke sjansen for blodpropp....................

Anonymkode: 4662a...368

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

cerazette er en minipille, og øker ikke sjansen for blodpropp....................

Jo, når man stopper opp når man ikke skal det så øker det sjansen for blodpropp. 

Steril er det umulig å bli av p-piller og minipiller. 

Anonymkode: 167b0...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, når man stopper opp når man ikke skal det så øker det sjansen for blodpropp. 

Steril er det umulig å bli av p-piller og minipiller. 

Anonymkode: 167b0...dc3

Nei. Cerazette er en gestagenpille, ikke østrogenpille. Hva er kildene dine? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mye vrøvl. Cerazette skal man ta fortløpende uten pause iht. pakningsvedlegget. 

Man kan miste blødningen mens man går på Cerazette, men mensen kommer tilbake når man sluttet å ta pillene. Det er ikke det samme som steril.

Anonymkode: 3e7c8...b78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Silje92 skrev:

Det er riktig at det er en "fake" menstruasjon, Men mange foretrekker allikevel å få det som en trygghet:) 

Trygghet på hva da? Det er jo en trygghet på ingenting, da det ikke er bevis på at eggløsning fungerer uansett. Det er jo kun en frafallsblødning fra oppbygning i livmor. 

Anonymkode: 330b2...a50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trygghet på hva da? Det er jo en trygghet på ingenting, da det ikke er bevis på at eggløsning fungerer uansett. Det er jo kun en frafallsblødning fra oppbygning i livmor. 

Anonymkode: 330b2...a50

Meget rart at legen har sagt noe annet 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Silje92 skrev:

Meget rart at legen har sagt noe annet 🤔

Da spørs det om legen din er gammel. Dette ble oppdatert som myter for mange år siden. 

Anonymkode: 70f8f...3c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da spørs det om legen din er gammel. Dette ble oppdatert som myter for mange år siden. 

Anonymkode: 70f8f...3c4

Legen min er ikke gammel. Det er litt feil det du sier, for hvis blødning uteblir kan der være en indikasjon på at man er gravid og man bør ta en test :) blødningen er ikke der for moroskyld 😉 da alle alle gått på piller uten blødning:) 

Google det så står der overalt. 

Hentet fra sex og samfunn i temaet p-piller:

"Uteblitt blødning

Av og til kan det skje at du ikke får blødning som forventet. Dersom dette skjer to ganger på rad bør du ta en graviditetstest. Du kan ta en graviditetstest tidligst tre uker etter ubeskyttet samleie." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde prevensjonen kunne gjort deg steril så ville det aldri vært på markedet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerazette skal du ta i ett, uten pauser. Det er 28 p-piller på brettet av en grunn. 

Nei, du kan ikke bli steril pga dem. De er helt trygge! Jeg har brukt dem i årevis selv. Var ikke før i fjor at jeg byttet merke. Men jeg ønsker å gå tilbake til de.

Endret av s0la
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silje92 skrev:

Legen min er ikke gammel. Det er litt feil det du sier, for hvis blødning uteblir kan der være en indikasjon på at man er gravid og man bør ta en test :) blødningen er ikke der for moroskyld 😉 da alle alle gått på piller uten blødning:) 

Google det så står der overalt. 

Hentet fra sex og samfunn i temaet p-piller:

"Uteblitt blødning

Av og til kan det skje at du ikke får blødning som forventet. Dersom dette skjer to ganger på rad bør du ta en graviditetstest. Du kan ta en graviditetstest tidligst tre uker etter ubeskyttet samleie." 

Problemet med påstanden din er alle de pilletypene som fremprovoserer uteblitt blødning, som feks Cerazette. Mange kvinner slutter å blø på de pillene. Ifølge din påstand vil de da aldri være trygge på at de ikke er gravide.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/09/no-periods/403894/

Denne artikkelen snakker om bortfallsblødningen og hvorfor den i praksis er unødvendig.
For mange år siden så jeg en dokumentar og senere leste jeg en artikkel om opprinnelsen av p-pillene. Hvordan de oppfant dem og hvordan de testet dem. Under testene ble kvinner spurt om de foretrakk å menstruere eller å slippe menstruasjon i det hele tatt. Kvinnene valgte å menstruere, sannsynligvis mest av gammel vane, men muligens også fordi det ikke ble spesifisert at blødningen de ville få mens de gikk på p-piller i praksis ikke ville ha noen reell funksjon.
(ikke spør meg om link til artikkelen, jeg har prøvd å google den, men finner den ikke igjen, og det eneste jeg husker om dokumentaren er at den gikk på Discoverychannel som del av en av de helse-dokuseriene de hadde på slutten av nittitallet.)

* The menstrual period of a woman using hormonal contraception is sometimes called withdrawal bleeding.  Instead of a ‘natural’ menstrual cycle controlled by the body’s own hormonal fluctuations, withdrawal bleeding is the body’s reaction to the cessation of the hormone dose that the contraceptive has been providing.
På norsk; Bortfallsblødningen er kroppens reaksjon på at de hormonene du får tilført hver dag i tre uker, ikke lenger blir tilført den fjerde uken. Den har ingenting med eggløsning eller mangel på graviditet å gjøre, og man kan likegjerne la være.

* The menstrual period of a woman using hormonal contraception is sometimes called withdrawal bleeding.  Instead of a ‘natural’ menstrual cycle controlled by the body’s own hormonal fluctuations, withdrawal bleeding is the body’s reaction to the cessation of the hormone dose that the contraceptive has been providing. - See more at: https://www.nwhn.org/menstrual-suppression/#sthash.nQpODXRT.dpuf
* The menstrual period of a woman using hormonal contraception is sometimes called withdrawal bleeding.  Instead of a ‘natural’ menstrual cycle controlled by the body’s own hormonal fluctuations, withdrawal bleeding is the body’s reaction to the cessation of the hormone dose that the contraceptive has been providing. - See more at: https://www.nwhn.org/menstrual-suppression/#sthash.nQpODXRT.dpuf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...