AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #41 Skrevet 21. mai 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fyllte på med kikhoste, stivkrampe og difterivaksine (3 i ett) da det var kikhosteutbrudd her nettopp. Både voksne og barn fikk kikhoste, og enkelte hostet til de omtrent mistet pusten veldig lang tid etterpå. Det er en grunn til at man vaksinerer seg i utgangspunktet. Denne vaksinen bør man ta hvert 10. år. Enkelte andre vaksiner, som meslinger og polio er livsvarig, Anonymkode: f0421...d91 De var vaksinerte de da? Anonymkode: ffdb3...874
Silfen Skrevet 21. mai 2017 #42 Skrevet 21. mai 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: De var vaksinerte de da? Anonymkode: ffdb3...874 Man kan få sykdommer selv om man er vaksinert, siden alle de uvaksinerte gjør at sykdommen kan blusse opp. Men sykdomsforløpet blir mye mindre. For rn baby med kikhoste kan vaksine være forskjell på om man overlever eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #43 Skrevet 21. mai 2017 Jeg har kun fulgt vanlig vaksinasjonsprogram som barn, i tillegg til at jeg snart skal ta siste dose av HPV. Hva er det egentlig nødvendig å fylle på med hvis en ikke skal til et spesielt land? Anonymkode: 5ddc0...340
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #44 Skrevet 21. mai 2017 9 minutter siden, Silfen skrev: Man kan få sykdommer selv om man er vaksinert, siden alle de uvaksinerte gjør at sykdommen kan blusse opp. Men sykdomsforløpet blir mye mindre. For rn baby med kikhoste kan vaksine være forskjell på om man overlever eller ikke. Kilde? Vitenskapen bak? Anonymkode: ffdb3...874
Silfen Skrevet 21. mai 2017 #45 Skrevet 21. mai 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kilde? Vitenskapen bak? Anonymkode: ffdb3...874 Vær så god, det er noe magisk der ute som heter google. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #46 Skrevet 21. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: De var vaksinerte de da? Anonymkode: ffdb3...874 Barna hadde fulgt vaksinasjonsprogrammet. Om de Ikke var vaksinert i utgangspunktet ville de blitt enda sykere enn de ble nå. Det anbefales at voksne må fylle på med kikhostevaksinen hvert 10. År for å være beskyttet. Desverre er det få voksne som vet dette, og dette gjaldt også de voksne som ble syke. En småbarnsmor var sykmeldt i flere måneder pga kikhoste, der hun hostet og hostet og hoste. Hun hadde fulgt vaksinasjonsprogrammet men hadde ikke tatt påfylling som voksen. Anonymkode: f0421...d91 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #47 Skrevet 21. mai 2017 22 minutter siden, Silfen skrev: Vær så god, det er noe magisk der ute som heter google. Det finnes ikke noe vitenskap bak det da med andre ord. Anonymkode: ffdb3...874
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #48 Skrevet 21. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna hadde fulgt vaksinasjonsprogrammet. Om de Ikke var vaksinert i utgangspunktet ville de blitt enda sykere enn de ble nå. Det anbefales at voksne må fylle på med kikhostevaksinen hvert 10. År for å være beskyttet. Desverre er det få voksne som vet dette, og dette gjaldt også de voksne som ble syke. En småbarnsmor var sykmeldt i flere måneder pga kikhoste, der hun hostet og hostet og hoste. Hun hadde fulgt vaksinasjonsprogrammet men hadde ikke tatt påfylling som voksen. Anonymkode: f0421...d91 Kilde? Vitenskap? Eller er dette bare bløff? Anonymkode: ffdb3...874
Brukerano Skrevet 21. mai 2017 #49 Skrevet 21. mai 2017 Nå fikk jeg panikk!! Er dette noe legen følger opp med? Eller styrer jeg det selv?? Jeg vil ha de vaksinene jeg kan! Når skal man ta nye??
skruf Skrevet 21. mai 2017 #50 Skrevet 21. mai 2017 Japp. Både mannen min og meg har fyllt opp med vaksiner. Og vi har i tillegg noen ekstravaksiner pga et par afrikareiser. I tillegg så fikk eldstejenta vaksine mot hjernehinnebetennelse da hun var russ og minste på 14 fikk nettopp vaksine mot vannkopper pga hun ikke har hatt vannkopper enda. Man skal ikke kimse av vannkopper. Kommer også til å kjøpe vaksine mot tuberkolose (BCG) til minstejenta da den er tatt ut av det ordinære vaksinasjonsprogrammet. Har derimot aldri tatt influensavaksine. Og har heller aldri hatt influensa. Mulig jeg blir å angre hvis jeg får influensa en dag.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #51 Skrevet 21. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kilde? Vitenskap? Eller er dette bare bløff? Anonymkode: ffdb3...874 Det er faktisk en grunn for at man vaksinerer for kikhoste i utgangspunktet. Kikhoste kan være farlig å få for småbarn/babyer. Man kunne dø av kikhoste. Søk på nettet, spør legen din. Om det ikke akkurat er farlig for voksne å få kikhoste, så kan det likevel være svært plagsomt, og man kan smitte småbarn og babyer. Kikhoste vaksinen er en vaksine som blir mindre virksom etter hvert og leger anbefaler å ta vaksinen hvert 10. År. Anonymkode: f0421...d91 1
Silfen Skrevet 21. mai 2017 #52 Skrevet 21. mai 2017 1 time siden, Brukerano skrev: Nå fikk jeg panikk!! Er dette noe legen følger opp med? Eller styrer jeg det selv?? Jeg vil ha de vaksinene jeg kan! Når skal man ta nye?? Dette må du følge opp selv. Ta kontakt med ditt lokale vaksinekontor.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #53 Skrevet 21. mai 2017 Jepp, jeg har tatt påfyll. Oppdaget behovet ifbm utenlandsreise til eksotisk land for ca 15 år siden, og tok påfyll igjen for noen år siden både fordi noen da var utgått og fordi jeg skulle til andre eksotiske land hvor andre vaksiner ble anbefalt. Nå har jeg fått et eget vaksinekort som ligger sammen med passet, så da er det lett å følge opp. Og til uken skal jeg ta vaksine mot det "nye skumle viruset" som flåtten bærer har begynt å bære nå, som man mistenker kan spre seg i ekspressfart. Anonymkode: b7468...c7d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #54 Skrevet 21. mai 2017 Jepp det har jeg, vært tiende år. Sånn cirka da, det siste tiåret gikk litt raskt forbi meg så det ble 10 + noen år Anonymkode: 1bdfc...473 1
Poppzy Skrevet 21. mai 2017 #55 Skrevet 21. mai 2017 Ja. Gjorde det for noen år siden. Skulle ta stivkrampe pga kattebitt og mener jeg fikk mange andre vaksiner i samme stikk. Helsenorge.no er nede nå så jeg får ikke sjekket akkurat hvilke vaksiner jeg fikk.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #56 Skrevet 22. mai 2017 6 timer siden, Poppzy skrev: Ja. Gjorde det for noen år siden. Skulle ta stivkrampe pga kattebitt og mener jeg fikk mange andre vaksiner i samme stikk. Helsenorge.no er nede nå så jeg får ikke sjekket akkurat hvilke vaksiner jeg fikk. Du fikk nok vaksinen for difteri og kikhoste i samme slengen, som stivkrampe, tenker jeg. Anonymkode: f0421...d91 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #58 Skrevet 22. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har du nok litt dårlig innsikt selv, snakk om å kaste stein i glasshus. De som ikke vaksinerer har jevnt over høyere utdannelse, ikke lavere. "Exemption percentages were generally higher in regions with higher income, higher levels of education, and predominantly white populations. In private schools, 5.43 percent of children were exempt, compared with 2.88 percent in public schools. In some suburban areas, rates of exemption were near 50 percent." https://www.seeker.com/anti-vaccination-parents-richer-better-educated-1770662854.html http://www.thevaccinereaction.org/2016/02/media-struggles-to-pin-stupid-label-on-well-educated-vaccine-dissenters/ Dessuten, å si at de som ikke vaksinerer ikke vet noe om vaksiner faller på sin egen urimelighet. Sier man nei vil man gjerne være trygg på at man gjør rett, da "alle" sier at man gjør feil, så man leser seg opp. Anonymkode: ffdb3...874 Hadde man lest seg opp så hadde man tatt vaksiner. Så enkelt er det. Anonymkode: fba9a...304
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #59 Skrevet 22. mai 2017 Vaksine er å ta ansvar for både egen og andres helse. Jeg har nylig tatt en oppfriskningsdose av vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio i forbindelse med ferietur. Legen som satte vaksinen fortalte at det for tiden var veldig mange som hadde kikhoste. Kikhoste angriper luftvei og bronkiene, og kan som flere skriver i tråden her være dødelig, særlig for små barn. Anonymkode: dc955...e64 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #60 Skrevet 22. mai 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kilde? Vitenskap? Eller er dette bare bløff? Anonymkode: ffdb3...874 Rart at du hevder å ha lest deg opp når dette viser det stikk motsatte. Anonymkode: fba9a...304
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå