Gå til innhold

Har du revaksinert deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oi, nå ble jeg faktisk usikker. Jeg har tatt alle vaksiner som barn, og så tok jeg påfyll av en del av de i begynnelsen av 20 årene. Nå er jeg 30 og har ikke tatt noe siden det. Hvor ofte og hva bør man ta påfyll av? 

Anonymkode: 5598c...608

AnonymBruker
Skrevet

aldri hørt om revaksinering, tok noen vaksiner når jeg gikk på barne/ungdomsskole. må jeg ta noen på nytt?

Anonymkode: 99a98...35e

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

aldri hørt om revaksinering, tok noen vaksiner når jeg gikk på barne/ungdomsskole. må jeg ta noen på nytt?

Anonymkode: 99a98...35e

noen varer livet ut, andre ikke. Hør med legen din. De har oversikt

AnonymBruker
Skrevet

Fullvaksinert til enhver tid. Påfyll med jevne mellomrom. Føre var prinsipp betalt av arbeidsgiver.

Anonymkode: 76251...1a6

Gjest Tamsi
Skrevet

Jeg gjorde det i februar. Men det var virkelig ikke én person i omgangskretsen som kunne fatte hvorfor jeg gjorde det, jeg måtte forklare det for alle sammen.

Jeg tror ikke folk flest er klar over at noen av vaksinene går ut, selv om det snakkes litt om her inne. Tror folkehelseinstituttet hadde gjort lurt i å sende en enkel reklamekampanje, så får iallefall flere høre om det.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen me oppdatert kikhostevaksine? Den er like viktig å unngå som stivkrampe. Jeg har begge oppdatert.

Det er vel ikke kunnskapsløshet som gjør at noen er motstander av vaksiner? Er vel mer ensidig meningspåvirkning og overbevisning om at de gjør det rette for sine barn. Foreldre med barn på Steinerskolene er kjent for å være i et miljø av vaksinenmotstandere. Dette blir som å diskutere for og mot hva som helst der to interessemotstandere hver står steilt mot hverander. Man blir ikke enig, uansett hvor lenge man diskuterer. Hva med å bli enig om å være uenig og respektere hverandres ulike syn på saken? Og la den diskusjonen ligge i denne tråden? 

Denne diskusjonen tor og mot vaksiner er en avsporing av ts sitt spørsmål. La oss spore tråden på igjen, på om folk har oppdeatert sine utgått på dato vaksiner. 

Anonymkode: 3f3a0...fd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har revaksinert meg der det er behov, noe varer jo livet ut. Snart tid for ny langtur, og da må det fylles på med koleravaksiner og vaksine for tyfoidfeber. Ellers fullvaksinert for alt. 

Anonymkode: 13d2d...365

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, nå ble jeg faktisk usikker. Jeg har tatt alle vaksiner som barn, og så tok jeg påfyll av en del av de i begynnelsen av 20 årene. Nå er jeg 30 og har ikke tatt noe siden det. Hvor ofte og hva bør man ta påfyll av? 

Anonymkode: 5598c...608

10 år varer mange vaksiner. Stivkrampe er en av de det er viktig å fylle på. Planlegger du graviditet så er Røde hunder viktig å kontrollere før du begynner å prøve. Får du Røde hunder under svangeskapet kan fosteret får skader. Å bruke google eller gå på fhi.no og søke på vaksiner er ikke dumt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg revakisnerte samtidig med at jeg tok en haug med reisevaksiner for tre år siden. Så da er det vel syv år til neste gang jeg trenger påfyll. 

Anonymkode: 37248...ed4

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Tamsi skrev:

Jeg gjorde det i februar. Men det var virkelig ikke én person i omgangskretsen som kunne fatte hvorfor jeg gjorde det, jeg måtte forklare det for alle sammen.

Jeg tror ikke folk flest er klar over at noen av vaksinene går ut, selv om det snakkes litt om her inne. Tror folkehelseinstituttet hadde gjort lurt i å sende en enkel reklamekampanje, så får iallefall flere høre om det.

Det er faktisk ikke så mange år siden jeg ble gjort oppmerksom på at ikke alle vaksiner varer livet ut. Tror det har blitt mer fokus på det nå, og det er bra, men fortsatt kunne man hatt en reklamekampanje for å få enda flere til å bli bevisst at det er på sin plass å revakisnere seg. 

Anonymkode: 37248...ed4

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen me oppdatert kikhostevaksine? Den er like viktig å unngå som stivkrampe. Jeg har begge oppdatert.

Å jo da. Som sagt; Fullvaksinert og reboostet med jevne mellomrom. 

Anonymkode: 76251...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har fått påfyll av vaksiner. Siste gang for to år siden. Er også livstidsvaksinert for hepatitt A og B.

Anonymkode: 05a3d...4d5

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jobber på en flyplass så er i kontakt med ekstremt mange mennesker fra alle deler av verden. Har i tillegg vaksinert meg mot vannkopper. 

Anonymkode: 6c96b...184

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen som revaksinerer seg. Må man det da? Familien min har jo vaksinert alle barna. Tror legen min ville nevnt dette om det var sant!! 

Anonymkode: 692f6...590

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke kunnskapsløshet som gjør at noen er motstander av vaksiner? Er vel mer ensidig meningspåvirkning og overbevisning om at de gjør det rette for sine barn. Foreldre med barn på Steinerskolene er kjent for å være i et miljø av vaksinenmotstandere. Dette blir som å diskutere for og mot hva som helst der to interessemotstandere hver står steilt mot hverander. Man blir ikke enig, uansett hvor lenge man diskuterer. Hva med å bli enig om å være uenig og respektere hverandres ulike syn på saken? Og la den diskusjonen ligge i denne tråden? 

Denne diskusjonen tor og mot vaksiner er en avsporing av ts sitt spørsmål. La oss spore tråden på igjen, på om folk har oppdeatert sine utgått på dato vaksiner. 

Tull og tøys det du skriver om steinerskolen. Noen få foreldre har ting å si om vaksinasjon i usa ol. Men alle vaksinerer barna sine! Alle jeg kjenner 9og jeg har gått på 5 forskjellige steinerskoler) var vaksinert. Om de revaksinerer seg vet jeg jo ikke, men man ble uglesett som forelder om man nektet barnet sitt en vaksine. 

Det du skriver er lønner som bidrar til å sidestilles og splitte folket i Norge. Good job!

Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ingen som revaksinerer seg. Må man det da? Familien min har jo vaksinert alle barna. Tror legen min ville nevnt dette om det var sant!! 

Ja det må man. Har aldri hatt en lege som har sagt dette til meg heller, men fhi kan du søke på og få som svar at dette stemmer. 

Gjest Tamsi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da jeg spurte legen min, som var relativt nyutdannet og fra et annet land, bare lo han litt og sa at det var da ikke nødvendig. Jeg syntes det var veldig rart med tanke på alt jeg har lest (har tatt eksamener i mikrobiologi selv). Han sa at joda, han skulle se på det. Senere samme dag ringte han meg og sa at jeg hadde rett og han hadde lært noe nytt. Ganske sykt! :ac: 

Til hans forsvar brukte de en annen praksis der han kom fra, men det var jo ingen av mine venner som hadde hørt om det heller.

Skrevet

Jepp, vaksinerte meg på nytt i februar. Har allerede hatt kikhoste, men man er bare immun i ca fem år har jeg hørt, og jeg vil aldri ha det igjen. Dessuten er det mange i omgangskretsen som driver og får barn, så jeg vil ikke utsette de for fare. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, BlandaDrops skrev:

Det er nesten utelukkende lavtutdannede mødre som er vaksinemotstandere på idealistisk grunnlag, helt uten noen form for innsikt eller tilstrekkelig intellektuell kapasitet til å forstå de potensielt tragiske skadevirkningene manglende vaksinasjon kan føre til.

Nei, med fare for å høres forferdelig totalitær ut så mener jeg ansvaret for vaksinasjon bør tas ut av foreldreansvaret og overføres til statlige myndigheter.

En mor som er vaskedame kan da ikke ha siste ord når en verden av leger er samstemte i sine faglige råd?

Man går da ikke til skomakeren for å undersøke seg for kreft??

Her har du nok litt dårlig innsikt selv, snakk om å kaste stein i glasshus. De som ikke vaksinerer har jevnt over høyere utdannelse, ikke lavere. 

"Exemption percentages were generally higher in regions with higher income, higher levels of education, and predominantly white populations. In private schools, 5.43 percent of children were exempt, compared with 2.88 percent in public schools. In some suburban areas, rates of exemption were near 50 percent."

https://www.seeker.com/anti-vaccination-parents-richer-better-educated-1770662854.html

http://www.thevaccinereaction.org/2016/02/media-struggles-to-pin-stupid-label-on-well-educated-vaccine-dissenters/

Dessuten, å si at de som ikke vaksinerer ikke vet noe om vaksiner faller på sin egen urimelighet. Sier man nei vil man gjerne være trygg på at man gjør rett, da "alle" sier at man gjør feil, så man leser seg opp.

Anonymkode: ffdb3...874

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fyllte på med kikhoste, stivkrampe og difterivaksine (3 i ett) da det var kikhosteutbrudd her nettopp. Både voksne og barn fikk kikhoste, og enkelte hostet til de omtrent mistet pusten veldig lang tid etterpå. Det er en grunn til at man vaksinerer seg i utgangspunktet. Denne vaksinen bør man ta hvert 10. år. Enkelte andre vaksiner, som meslinger og polio er livsvarig,

Anonymkode: f0421...d91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...