Klips Skrevet 31. juli 2002 #1 Del Skrevet 31. juli 2002 Dagens plan (på jobben, selvfølgelig :blunke: ) er å lese alle gravid-sidene i KG og andre steder og finne ut av hvordan dette funker. Men mens jeg leter tenkte jeg at jeg skulle ramse opp det jeg så langt (dvs i løpet av i går!) har hørt man skal holde seg unna, og høre om dere mener dette er saklig eller ikke: Kaffe!!!!! Tunge løft hardere trening enn vanlig Skalldyr Kål Sitrusfrukt Papaya Sushi Rått kjøtt (liker det faktisk veldig godt) Katter (buhuuuu) Vibrator Hårbleking (da kanskje også selvbruningskrem?) (og alkohol og tobakk selvfølgelig) er det riktig eller? og hva er farlig med disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adina Skrevet 31. juli 2002 #2 Del Skrevet 31. juli 2002 Vel, ehhhhhhhhh......... du skal leve som du pleier og kan spise og drikke som du vil, men noen opplever sure oppstøt eller andre plager og da er jo for eksempel kanskje ikke kaffe, noe som gjør det noe bedre. Trener du vanlgvis, er det bare og fortsette med det, men det er ikke tiden til å øke/trappe opp........ Og spesielt tunge løft er vel unødvendig(?) Skalldyr og kål, m.m. er ting man anbefaler at du er forsiktig med når du ammer, fordi bebis muligens reagerer på det (hyler!) Så det er også ting du vil finne ut av etterhvert. Bruk sunn fornuft og les ikke for mye om ting du må og ikke må :D Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 31. juli 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 31. juli 2002 Hehe, det er ikke så lett å UNNGÅ å lese om det, da. Og hva om jeg går glipp av noe som faktisk er viktig? Når fx. en her på kontoret sier at "Kaffe må du holde det unna, koffein er skadelig for babyen" er det ikke bare bare å gå og hente seg en kopp. Tenkte jeg kunne kjøpe meg noe koffeinfri, hvis jeg må. At papaya brukes som prevansjonsmiddel gir jo heller ikke bra vibber. Og fra rått kjøtt (og katter) kan man få toxoplasmose, ikke? Hva er det som det er virkelig viktig å holde seg unna? For babyens skyld, ikke for meg ennå, jeg er i fin form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 31. juli 2002 #4 Del Skrevet 31. juli 2002 For ett år siden var den noen som sa at det er större sjanse for abort i förste 12 uker om man drakk mye kaffe. Dvs mer enn 1-2 kopper pr dag (tror jeg). Så drikk kaffe, du, men med måtehold i starten. Du har rett ang. kattene, kjött har jeg ikke peiling på, dessuten skal du heller ikke spise upastaurisert ost og rå fisk. Og ikke trene magemuskler etter at de har startet å flytte på seg (ikke at jeg vet når de gjör det...) hva man ikke vet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 31. juli 2002 #5 Del Skrevet 31. juli 2002 Det eneste jeg har hørt om er at man skal holde seg unna blåskimmelost (var ikke noe problem for meg i allafall ), skalldyr, dårlig stekt mat, alkohol, tobakk og en del legemidler. Frk. Busybody Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 31. juli 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 31. juli 2002 Blåskimmelost også? Her baler det på seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 31. juli 2002 #7 Del Skrevet 31. juli 2002 Noe som derimot er veldig viktig å få i seg er fol(in?)syre tabletter! Slike tabletter bør man visst begynne å ta allerede fra prøvestadiet - det reduserer nemlig sjansen for ryggmarksbrokk hos babyen dramatisk. Så det skal jeg begynne med når den tid kommer (ikke før om et par år). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 31. juli 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 31. juli 2002 Jepp, begynte med folat da jeg sluttet på pillen. Skulle visst spise multivitaminer også, leste jeg et sted? Det gjør jeg ikke. Får vel kjøpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 31. juli 2002 #9 Del Skrevet 31. juli 2002 Hvis du ikke har hatt TOXOPLASMOSE før (antistoffer påvises av blodprøve) skal du helst unngå katter/brukt kattesand, dårlig stekt kjøtt, sushi og jordete grønnsaker/frukt (skyll godt). Alle disse kan meget sannsynlig inneholde viruset som gir deg Toxo., og toxoplasmose mens man er gravid=myyye større risiko for foster-misdannelser. Koffein er ikke bra. Ikke drikk for mye, da det stresser babyen mer enn bra er. Har også hørt at man ikke skal spise mye av Brie og Blåskimmelost. Aner ikke hvorfor. Ellers så bør man ikke trene mer enn man vanligvis gjør, når man er gravid.. Gåturer og svømming går imidlertidig veldig bra... (anbefales faktisk) Ellers er alkohol, tobakk og de fleste legemidler og smertestillende FY-FY! Noen som vet mere?... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 31. juli 2002 #10 Del Skrevet 31. juli 2002 Jeg tror grunnen til at man skal holde seg unna blåskimmelost og er på grunn av muggsoppsporene.. eller noe sånt.. Frk. Busybody Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 31. juli 2002 #11 Del Skrevet 31. juli 2002 Grunnen til at man ikke skal spise blåskimmel ost eller andre "myke oster" laget av upasteurisert melk er at de kan inneholde listeriabakterien som man kan få listerose (?) av og som ikke er bra for fosteret. Andre kiler er fersk kjøtt og fisk deriblant spekeskinke, rakøret, røkelaks og ferdig tilberedt kaldmat som kjøttpålegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 31. juli 2002 Forfatter #12 Del Skrevet 31. juli 2002 Kan man ikke spise kjøttpålegg heller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viking Skrevet 31. juli 2002 #13 Del Skrevet 31. juli 2002 Stakkars folk!!!! Lever dere etter dette? Hvordan klarer dere da å glede dere over svangerskapet. Jeg har gått gravid to ganger, spiste det jeg hadde lyst på utelukke hverken det ene eller andre. JA ja selvfølgelig alkohol og nikotin, men det ser jeg på som en selvfølge. Nå drikker ikke jeg kaffe, men til gjengjeld stor mengder med brus, dette prøvde jeg (iallefall i en periode) å begrense litt. Lev livet, kos deg med god mat og nyt svangerskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 31. juli 2002 #14 Del Skrevet 31. juli 2002 Kan man ikke spise kjøttpålegg heller? Listen over smittekilder er klippet fra doktoronline. Det er et spm der om listeria og graviditet, du finner det sikkert. Jeg tror poenget er at maten ikke skal ligge lenge i kjöleskapet. Dessuten tror jeg alle oster laget i Norge er laget på pasteurisert melk, det er bare i Frankrike de ikke er det (dvs "myke oster"). Dessuten kan du jo bare lese på pakken! Selv er jeg ikke gravid, jeg bare deler med meg av hva jeg har plukket opp :D Her i Sverige får f.eks gravide beskjed om å ikke spise noe serlig fisk fra Östersjöen da de inneholder mye tungmetaller. Noe nyttig info plukker man jo med seg i lunsjen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 31. juli 2002 Forfatter #15 Del Skrevet 31. juli 2002 Hehe, ja lunsj er bra for så mangt. Vi får se hva det blir til. Mer å tenke på enn jeg var klar over. Får kjøpe decaf til i morgen i hvert fall, og slutte å smake på rå karbonadedeig. Og droppe sushi så lenge? Men har en svær danskepølse i kjøleskapet...skal passe på at den ikke blir liggende så lenge, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva Skrevet 31. juli 2002 #16 Del Skrevet 31. juli 2002 Mamma Mia :o Her er det mye å holde seg unna! Kan noen gi meg noen gode argumenter for hvorfor man ikke skal spise sushi? Tror det kom en rapport i fjor som konkludere med at man kunne spise det meste, mye var gamle myter. Men det er jo sikkert ikke lett å spise, dårlig stekt kjøtt, jordbær, drikke kaffe osv når alle skal fortelle deg hvor farlig det er! Ingen vil jo barnet sitt noe vondt og når folk hele tiden skal kommentere hva man spiser og drikker så sitter man vel igjen med dårlig samvittighet. Vil gjerne nyte den ene kaffekoppen sin i fred uten å få dårlig sammvittighet!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 31. juli 2002 #17 Del Skrevet 31. juli 2002 Sunniva! Ubehandlet mat (rå fisk, rått kjött, upasteurisert melk) kan inneholde listeriabakterien. Se ellers Vingas innlegg. Ellers er vel sunn fornuft helt greit! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 1. august 2002 Forfatter #18 Del Skrevet 1. august 2002 Høh, gullfiskminne? Dro rett på café etter jobb og spiste skalldyrsalat og drakk kaffe latte Blubb....blubb....blubb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Polyanna ikke innlogget Skrevet 1. august 2002 #19 Del Skrevet 1. august 2002 Ja, på den listen var det i alle fall mye som IKKE er farlig! Husk ellers at "alt er giftig, det er kun snakk om mengde", så for mange ting er det snakk om å¨ikke overdrive, ikke om å unngå totalt. Først det som skal kun nytes med måte: - Koffein i store mengder er ikke bra, og de fleste anbefaler å holde seg til en kopp eller to med kaffe til dagen - Sukker i store mengder gjennom hele svangerskapet er ikke bra for hverken deg eller babyen. Det kan medføre en veldig feit baby, hyperaktivitet, fedme senere i livet osv. for babyen, og svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning hos deg. Men da snakker vi altså om mengder tilsvarende minimum 2 liter cola til dagen. Ikke normalinntak, med andre ord. Du kan fint kose deg med normalte mengder is og brus. :-) Så to ting som kan medføre fosterskader om du får det i deg: Parasitten toksoplasmose og bakterien listeria. - Tokso finnes først og fremst i smådyr, som katter så kan spise, og det kan havne i bæsjen. Derfor skal du ikke spise kattebæsj (i tilfelle du har for vane å gjøre det....) og du skal la andre ta kattedoen. Men du kan fint koooose masse med pus. :-) Tokso finnes også i jord i sjeldne tilfeller, og i rått kjøtt, spesielt fra svin og sau. Men parasitten er VELDIG sjelden i Norge. Har man hatt den en gang så er man positiv resten av livet, og kun 10-20% av gravide tester positivt på denne. Den er vanligere i sydligere strøk, så der skal du være enda mer påpasselig med pusekatter, uvasket salat og rått kjøtt. Tokso drepes ved varme eller frysing over en ukes tid. Kun 1-2 barn fødes i Norge hvert år med skader pga. tokso. - Listeria er en bakterie som i store mengder kan være forferdelig farlig for mennesker med nedsatt immunforsvar, deriblant gravide. Myndighetene i hele den vestlige verden jakter på bakterien med veldig hyppige kontroller, og trekker tilbake partier med varer som har et mye mye lavere bakterieinnhold enn det som er farlig. Siden den bruker lang tid på å godgjøre seg, er det kun matvarer som ligger lenge og vel en skal passe seg for. Dette gjelder typisk muggoster, gravlaks og rakfisk. Røykelaks lages ofte på steder der det ligger listeria rundt omkring, så selv om denne er varmebehandlet, kan det utvikle seg farlige mengder dersom de blir liggende over tid. Pass generelt på holdbarhetsdatoen på vakummpakket mat. Listeria dør etter et minutt på 73 grader. VIKTIG: Kun 2-20 mennesker har blitt rammet av bakterien hvert år de siste 10 årene, stort sett gamle og syke. Jeg tror ikke det er påvist fosterskader i det hele tatt pga. listeria i denne perioden. Ikke akkurat noe å ligge våken for om nettene, med andre ord..... Så det hyggelige: Du kan ta følgende AV listen din: Kål, skalldyr, katter (å kose med, ikke spise :blunke: ) og sushi. Mange tror at sushi er farlig, men norske næringsmiddelmyndigheter er IKKE enige i det (heldigvis). Rå fisk kan ikke inneholde tokso, og når den er ferskere enn en uke (og det er den jo stort sett som sushi!!) kan den heller ikke inneholde farlige mendger listeria. Rå mat betyr jo en noe høyere risiko for matforgiftning, så velg sushisted med omhu. Men ellers er det bare å kose seg med lekkerbiskenene. Beklager at dette ble langt, men syns du foprtjente et grundigere svar enn "farlig" eller "ikke farlig". Dessverre er det sjelden ting er så svart-hvitt. For eksempel døde nylig 3 amerikanske soldater av vannforgiftning - de hadde bøttet innpå mer enn 10 liter på et døgn. Ingen vil vel derfor påstå at vann er giftig.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 2. august 2002 Forfatter #20 Del Skrevet 2. august 2002 Tusen takk, Polyanna. Det hjalp å få en ordentlig bakgrunn for advaslene, føler meg nå godt rustet til å ta sunne beslutninger for meg og den (bitte)lille. Hvor har du all informasjonen fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå