Gå til innhold

Tøying etter trening

Persephone

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å trene styrke med noen kompiser, og etter vi var ferdige begynte jeg å tøye ut. Han ene fortalte meg at det ikke var lurt å tøye etter styrketrening. Han sa det var bedre å tøye litt før man begynner å trene, og ellers hvis man er støl.

Tidligere har jeg trent en del aerobic og zumba, og der er det jo inkludert uttøying i programmene. Jeg vil jo tro at det er forskjellig hva som er best når det kommer til tøying avhenging av typen trening siden man bruker musklene forskjellig. Så hva er det egentlig som passer best av tøying til styrketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tøying etter trening har null effekt mot skader.

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-generelle/uttoyning-effektivt-eller-ikke/

6 minutter siden, Persephone skrev:

Ah, så varme opp, tøye litt, og så styrketrening?

Og forresten hvor mye bør man varme opp før styrketrening? Jeg tenker på tredemølle. Er veldig ny når det kommer til styrketrening, og de jeg trener med gidder ikke å varme opp først. Klarte så vidt å få dem med tre minutter på tredemølla først, men det er vel bedre enn ingenting. Tenker kanskje jeg kan komme dit en stund før dem og varme opp og tøye.

På tredemølla bruker jeg noen minutter (4-5 min) rask gange som oppvarming.

Anonymkode: e1eab...7a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tøying etter trening har null effekt mot skader.

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-generelle/uttoyning-effektivt-eller-ikke/

På tredemølla bruker jeg noen minutter (4-5 min) rask gange som oppvarming.

Anonymkode: e1eab...7a3

Dette blir litt feil å si, i og med at tøying gjør deg mykere, og dermed gjør at sannsynligheten for å pådra seg muskelrelaterte skader avtar. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du øke leddutslaget ditt er det bevegelighetstrening som gjelder 👌 lett tøying etter styrke er ikke skadelig, men jeg ville ikke kjørt fullt ut. Husk at når du trener styrke "skader" du muskaturen din under styrketrening og hard tøying bør ikke utføres. Jeg personlig foretrekker bevegelighetstrening før økta og lett uttøying etter økta 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppvarming på tredemølle er en grei start, men det er lurt å gjøre mobilitetsøvelser og øvelser med lette vekter også.

Anonymkode: 20d3a...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Silje92 skrev:

Skal du øke leddutslaget ditt er det bevegelighetstrening som gjelder 👌 lett tøying etter styrke er ikke skadelig, men jeg ville ikke kjørt fullt ut. Husk at når du trener styrke "skader" du muskaturen din under styrketrening og hard tøying bør ikke utføres. Jeg personlig foretrekker bevegelighetstrening før økta og lett uttøying etter økta 

Her merker jeg at jeg ikke kan så mye om styrketrening. Hva er bevegelighetstrening, og hvor lett er lett uttøying?

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppvarming på tredemølle er en grei start, men det er lurt å gjøre mobilitetsøvelser og øvelser med lette vekter også.

Hva tenker du på når du skriver mobilitetsøvelser? Vi gjorde for det meste øvelser med maskin og litt med vekter eller egen kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lurt å tøye etterpå for å unngå skader og få bedre bevegelighet. Du får bedre og tryggere teknikk på spesielt markløft og knebøy om du er noenlunde myk. Tøyer du for mye før du løfter vil det gå ut over hvor tungt og lenge du klarer å trene etterpå: http://suppversity.blogspot.no/2012/08/stretching-before-workouts-makes-you.html

Selv tøyer jeg litt mellom settene mens jeg varmer opp. Yoga er forresten veldig bra for å bli både mykere og sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke hør på de treningskompisene dine. Høres ut som de kun har fokus på å pumpe. 

Bevegelighetstrening kan f.eks være yoga. 

Jeg har alltid en bøy- og tøyøkt i uka, men tøyer ut daglig. Faktisk. Fordi jeg har noen skader som hindrer meg i hverdagen om jeg ikke tøyer og bøyer. Så strekk ut. Vær fleksibel. Unngå stramme sener. Tøying er bra! 

Men alt for mange har hengt seg helt opp i at tøying ikke hjelper for stølhet. Og det stemmer jo. Men de overser glatt alle fordeler med tøying fordi det tydeligvis er så jentete :P 

Og som flere sier. Tøy alltid lett ut før en styrkeøkt. Du klarer ikke å få til en riktig knebøy om du ikke er fleksibel nok. Så tøy og strekk og forbered kroppen på tunge løft. 

Anonymkode: a34b6...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør ikke tøye hvis en har gjort mye skade på muskulatur, (trent tungt). Å tøye delvis skadde fiber har ingenting for seg.

Gruppetimetreninger som Tabata, Zumba, step osv. (kroppsvekt/lette vekter), belaster ikke fibrene nok til at de blir skadet, og dermed kan en godt tøye etterpå. (Iallefall hvis du har et ok treningsgrunnlag).

Før styrketrening kan en godt legge inn litt tøying og skumrulle etter oppvarming. Personlig kjører jeg en lett cardio økt i uka hvor det egentlig bare er oppvarming for en tøyeøkt etterpå. Alternativt Yogastretch.

Behovet for å arbeide med smidighet er jo individuelt, men noen baseøvelser kan føre til skader hvis en ikke er smidig nok. Anbefaler egentlig å få en instruktør til å se på når en gjør tunge løft, slik at de kan korrigere og si ifra hvis spesielt hofteleddet er for lite fleksibelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble du støl? 

Anonymkode: e9bf1...5ca

Ja. Klarte så vidt å komme meg ut av senga.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mobilitetsøvelser:

http://fitnessbloggen.no/gode-oppvarmings-og-mobilitetsovelser-bedre-baseloft/

(Det er så synd at Fitnessbloggen er lagt ned!)

Takk! Skal prøve å jobbe litt med dette.

Nå er jeg veldig forvirra egentlig siden det er flere her som sier forskjellige ting. Tror kanskje jeg prøver meg på å tøye ut utenom styrketreninga, for eksempel en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjell på mobilitetstrening og fleksisbilitetstrening. 

Tøyning bør man gjøre etter at musklene er varme. Det har ikke innvirkning på hvor sterkt man løfter, men det har innvirkning på hvor fleksibel og mobil kroppen er, og gir deg bedre "range". 

Anonymkode: 8b9f7...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tøyning gjør ingenting for stølhet, gangsperre, eller å være sår i musklene. Men det gjør noe med hvor stiv kroppen er, og det er definitivt positivt å ikke være stiv som en stokk, enten man driver med fotball, styrketrening, eller generell aktivitet i hverdagen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Persephone skrev:

Ah, så varme opp, tøye litt, og så styrketrening?

Og forresten hvor mye bør man varme opp før styrketrening? Jeg tenker på tredemølle. Er veldig ny når det kommer til styrketrening, og de jeg trener med gidder ikke å varme opp først. Klarte så vidt å få dem med tre minutter på tredemølla først, men det er vel bedre enn ingenting. Tenker kanskje jeg kan komme dit en stund før dem og varme opp og tøye.

Man bør varme opp før styrketrening, men det trenger ikke være ved løping eller typisk cardio-aktiviteter. Det beste er lette øvelser som varmer opp de muskelgruppene du skal bruke. 

Hvis du f.eks skal bruke mye armer hjelper det jo ikke å bare løpe. ;) 

Litt jogging på stedet, litt luft-kickboxing, svinging med armene, knebøy uten belastning kan være nok. 5 min er nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje denne kan hjelpe:

http://www.mensfitness.com/training/pro-tips/fit-five-mobility-vs-flexibility

Vær klar over at selv noen som har drevet med styrketrening i årevis kan gjøre det feil. Det er utrolig mye motstridende informasjon ute og går, og man må ta det meste med en klype salt, tilegne seg kunnskap og prøve å gjøre gode vurderinger på hvorvidt det folk sier høres riktig ut. 

Men jeg tenker at det sier jeg selv litt at hvis man er så stiv i kroppen at man ikke klarer å ta knebøy ned forbi 90 grader vinkel så er dette et hinder for treningen sin, ergo er bevegelighetstrening og tøyning viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hva det er du vil oppnå med tøyingen, rett og slett. Skal du drive aktivt med styrketrening og baseløft (bøy, benk, mark) så er det optimalt med en bevegelig kropp. Mobilitetsøvelser er derfor tingen. Selv kjører jeg gjennom en sekvens av dette som oppvarming før hver eneste styrkeøkt. Dette har to formål. Jeg vil forbedre mobiliteten min generelt, og det er en optimal og øvelses spesifikk oppvarming. Oppvarming er å forberede kroppen på hva som kommer. Å gå på mølla er flott om du skal løpe, men før styrketrening er det lite hensiktsmessig. Kjør på om du vil, selvsagt, men dynamisk oppvarming er mye bedre. Du åpner opp hoftene, kobler på skulderbladene, myker opp ryggen etc.

Disse ti øvelsene før hver styrkeøkt vil være en super oppvarming, da de forbereder kroppen på hva som skal skje og vil gjøre kroppen mer bevegelig på sikt:

https://www.funkygine.com/2017/04/17/ukas-mobilitetsovelse-10/

Om du vil avslutte økten med statisk (holder strekken over tid) tøying så skal ikke jeg stoppe deg, og det er vel aldri skadelig om gjort riktig. Men det er ikke et must for å forbedre styrketreningen din. Der burde du legge inn innsatsen før økten og regelmessig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SpankMe skrev:

Det spørs hva det er du vil oppnå med tøyingen, rett og slett. Skal du drive aktivt med styrketrening og baseløft (bøy, benk, mark) så er det optimalt med en bevegelig kropp. Mobilitetsøvelser er derfor tingen. Selv kjører jeg gjennom en sekvens av dette som oppvarming før hver eneste styrkeøkt. Dette har to formål. Jeg vil forbedre mobiliteten min generelt, og det er en optimal og øvelses spesifikk oppvarming. Oppvarming er å forberede kroppen på hva som kommer. Å gå på mølla er flott om du skal løpe, men før styrketrening er det lite hensiktsmessig. Kjør på om du vil, selvsagt, men dynamisk oppvarming er mye bedre. Du åpner opp hoftene, kobler på skulderbladene, myker opp ryggen etc.

Disse ti øvelsene før hver styrkeøkt vil være en super oppvarming, da de forbereder kroppen på hva som skal skje og vil gjøre kroppen mer bevegelig på sikt:

https://www.funkygine.com/2017/04/17/ukas-mobilitetsovelse-10/

Om du vil avslutte økten med statisk (holder strekken over tid) tøying så skal ikke jeg stoppe deg, og det er vel aldri skadelig om gjort riktig. Men det er ikke et must for å forbedre styrketreningen din. Der burde du legge inn innsatsen før økten og regelmessig.  

Henger meg på her og Funkygine sine øvelser! Jeg har i lang tid hatt en fast rutine med å kjøre Squat to stand, World greatest stretch, hofteåpneren, sittende hofteåpner (kan også gjøres på benk eller step for dypere variant) universalstrekk + en øvelse for bevegelighet i rygg. Kattkrum heter den ;P 

Etter alle øktene mine, spesielt kondisjonsøkter gjør jeg ofte mye av det samme, men fokuserer på hamstring, fremside lår, mye hofter og hofteleddsbøyere + evt litt på bryst :) 

I tillegg kan du alltids jobbe med strikk hvis du ønsker oppvarming på spesifikke områder som inkluderer sete. 

gravid-katten1.jpg

kattkrum.jpg

Endret av Silje92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tøying har ingen effekt på stølhet, men det gjør deg mer bevegelig og myk. Hvis du trener tung styrke bør du ikke tøye ut så mye fordi musklene trenger hvile. Ved annen lett trening, som zumba, kan du gjerne tøye mer. 

Anonymkode: 35921...aea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...