Gå til innhold

Landskapsarkitekt anyone?

Student98

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har sett en del på landskapsarkitektutdanningen i Ås og har et par spørsmål.

-Hvordan ser jobbmarkedet fremover ut for landskapsarkitekter

-Hvor tung er selve utdanningen, mye realfag relatert?

-Lønnen?

-Studentmiljøet?

-Må tegnekunnskapene være heelt på topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei, jeg studerer selv landskapsarkitektur på Ås og nærmer meg ferdig.

Jobbmarkedet ser ikke så verst ut, mange får jobb før endt master og de aller fleste har fått jobb i løpet av noen måneder etter endt master. Man er svært fleksibel og kan jobbe i veldig mange ulike bedrifter. 

Utdanningen har gjerne ikke så mye realfag, men jeg vil påstå at det er rimelig tungt. Arkitekt- og Landskapsarkitektstudenter er blant dem som på landsbasis bruker mest tid på studiene. Og man sitter gjerne på skolen inn i de sene nattestimer og i helgene. Man må ta stilling til mange ulike problemstillinger i fagene og kravene til gode karakterer er gjerne høye. 

Her finner du informasjon om lønn: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/landskapsarkitekt 

Studentmiljøet på Ås er veldig bra, og det er mye som skjer hele tiden. Det er heller ikke et så stort universitet, og det er lett å komme inn på andre medstudenter. I tillegg er det mange ulike foreninger man kan melde seg inn i. 

Tegnekunnskapene trenger ikke å være helt på topp, man får innføring i tegning og til syvende og sist er det formidlingen som er det viktigste (ikke tegnekvaliteten). 

Til slutt vil jeg bare si at det er et veldig spennende studie, med mange muligheter! :-) 

Anonymkode: f7452...1bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg studerer selv landskapsarkitektur på Ås og nærmer meg ferdig.

Jobbmarkedet ser ikke så verst ut, mange får jobb før endt master og de aller fleste har fått jobb i løpet av noen måneder etter endt master. Man er svært fleksibel og kan jobbe i veldig mange ulike bedrifter. 

Utdanningen har gjerne ikke så mye realfag, men jeg vil påstå at det er rimelig tungt. Arkitekt- og Landskapsarkitektstudenter er blant dem som på landsbasis bruker mest tid på studiene. Og man sitter gjerne på skolen inn i de sene nattestimer og i helgene. Man må ta stilling til mange ulike problemstillinger i fagene og kravene til gode karakterer er gjerne høye. 

Her finner du informasjon om lønn: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/landskapsarkitekt 

Studentmiljøet på Ås er veldig bra, og det er mye som skjer hele tiden. Det er heller ikke et så stort universitet, og det er lett å komme inn på andre medstudenter. I tillegg er det mange ulike foreninger man kan melde seg inn i. 

Tegnekunnskapene trenger ikke å være helt på topp, man får innføring i tegning og til syvende og sist er det formidlingen som er det viktigste (ikke tegnekvaliteten). 

Til slutt vil jeg bare si at det er et veldig spennende studie, med mange muligheter! :-) 

Anonymkode: f7452...1bd

Men vil du si det er tungt fordi det er mye stoff? Eller tungt med tanke på at det er svært vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Student98 skrev:

Men vil du si det er tungt fordi det er mye stoff? Eller tungt med tanke på at det er svært vanskelig?

Tungt som i at det er mye stoff og mye å gjøre (man har mange prosjekteringsemner hvor man leverer et prosjekt i stedet for eksamen). Til tider er det også ganske vanskelig da man må ta hensyn til svært mange forskjellige ting (gjerne også motsigende). Det innebærer også litt regning på terreng og avrenning fra overvann, det kan være vanskelig i begynnelsen men man kommer inn i det. Det jeg syns er det vanskelig er at man må tenke på så mye på en gang, om man gjør en endring vil det påvirke svært mange andre ting. 

Men om du syns det virker interessant ville jeg ikke latt meg skremme av arbeidsmengden og vanskelighetsgraden. Du kommer inn i det, og om det er noe du interesserer deg for vil du finne det veldig givende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Snuppelupp23 skrev:

Tungt som i at det er mye stoff og mye å gjøre (man har mange prosjekteringsemner hvor man leverer et prosjekt i stedet for eksamen). Til tider er det også ganske vanskelig da man må ta hensyn til svært mange forskjellige ting (gjerne også motsigende). Det innebærer også litt regning på terreng og avrenning fra overvann, det kan være vanskelig i begynnelsen men man kommer inn i det. Det jeg syns er det vanskelig er at man må tenke på så mye på en gang, om man gjør en endring vil det påvirke svært mange andre ting. 

Men om du syns det virker interessant ville jeg ikke latt meg skremme av arbeidsmengden og vanskelighetsgraden. Du kommer inn i det, og om det er noe du interesserer deg for vil du finne det veldig givende :)

Slenger meg på her! Har dette studiet på listen, men er usikker om jeg skal ha det som førstevalg. 

Må man være flink til å tegne? ...og er det et studie hvor man må ha master for å ha en sjanse til å skaffe seg et relevant jobb?

Anonymkode: 4ce34...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Student98 skrev:

Hei.

Jeg har sett en del på landskapsarkitektutdanningen i Ås og har et par spørsmål.

-Hvordan ser jobbmarkedet fremover ut for landskapsarkitekter

-Hvor tung er selve utdanningen, mye realfag relatert?

-Lønnen?

-Studentmiljøet?

-Må tegnekunnskapene være heelt på topp?

....vent, er det ikke landskapsingeniør du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....vent, er det ikke landskapsingeniør du snakker om?

For min del er det masteren 5-årig det er snakk om, men ser ut som om anonym ovenfor mener en 3-årig grad, da mulig landksapsingeniør

Endret av Student98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slenger meg på her! Har dette studiet på listen, men er usikker om jeg skal ha det som førstevalg. 

Må man være flink til å tegne? ...og er det et studie hvor man må ha master for å ha en sjanse til å skaffe seg et relevant jobb?

Mener du landskapsingeniør? Jeg studerer landskapsarkitektur, men vi har litt kontakt med landskapsingeniørene også. Der kreves det mindre tegnekunnskaper, men det er jo også et helt annet studie. Tror det er relativt greit å få jobb etter bachelor, men jeg studerer som sagt ikke dette, og vet derfor ikke med sikkerhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei normale mennesker kan ikke bli landskapsarkitekter så det kan du bare glemme TS.

Anonymkode: f9bd3...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei normale mennesker kan ikke bli landskapsarkitekter så det kan du bare glemme TS.

Anonymkode: f9bd3...a66

Hva legger du så i det hvis jeg får spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
AnonymBruker

Ville valgt denne retningen selv men poengkravet er litt for høyt for meg. Jeg har heller valgt å bli arealplanlegger ved å ta geografi også ta en planlegger master. Virker som om jobbmulighetene er bra  innenfor landskapsarkitektur og planlegging. 

Anonymkode: 1bec9...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...