Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Tiden bare flyr avgårde og om to eksamener er jeg plutselig ferdig på videregående. Regner med å gå ut med et snitt på litt over 5, og har derfor en del veier åpne. Problemet er bare at jeg ikke aner hva jeg vil, noe som er ekstremt stressende.. Har så klart søkt meg inn på diverse studier, men vet ærlig talt ikke hva jeg vil. Vil jo ikke starte på et studie bare for å gjøre det, og føler jeg tar et skudd i blinde. På en annen side så kvier jeg meg veldig for å ta et friår, da alle rundt meg mener det er en dårlig idè, da det kan være hardt å komme tilbake på skolebenken, men må si at det er dette som frister mest nå. Om jeg skulle tatt et friår hadde jeg så klart jobbet, men jeg er redd for å sitte med skjegget i postkassa og ikke få tak i jobb og eventuelt få et hull i CV'n. Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget egentlig, noen som har vært borti samme problemstilling eventuelt bare har noen gode råd? Setter pris på alt av tips og råd.

Klem 

Anonymkode: 16ba0...3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du ikke hva du vil. så tar du deg et friår. Opparbeid deg litt arbeidserfaring. Det kan også hjelpe til på veien med å finne ut av hva du vil bli/studere.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig å komme deg på skolebenken igjen dersom du er, og også har vært i en god stund, innstilt på å ta høyere utdanning. Dette er en generalisering, og det gjelder i hovedsak for de som generelt sett ikke trives så godt på skolen og ikke har noen realistiske mål om høyere utdanning og som fort blir komfortable i en jobbsituasjon med mer penger i kassen. Det er veldig mange som tar både ett og to friår før de kommer i gang med studiene, og for å være ærlig skulle jeg ønske jeg gjorde det samme. Jeg var imidlertid veldig heldig med at jeg relativt tidlig visste hva jeg ønsket å studere. 

Jeg er veldig enig i at det ikke er hensiktsmessig å studere bare for å studere. Det du evt. kan gjøre dersom du vil jobbe dette året er å melde deg opp som enkeltemnestudent å ta ex.phil. Dette er et emne du må ha dersom du velger å gå på en offentlig utdanningsinstitusjon i Norge. Da blir du litt kjent med høyere utdanning samtidig som du bruker et år på jobb og å tenke. Det er veldig lurt å sette av tid til å tenke og vurdere utdanningsvalg. Det er ikke alltid at det faller rett i hendene på deg. 

To av mine nærmeste venner har tatt friår. Den ene i ett år, og den andre i to år. De begge er på skolebenken nå. Jeg har også flere venner som startet på studier rett etter videregående, men som byttet studium neste år og dermed også begynte helt fra scratch. Selv byttet jeg studieår etter det første året og valgte også å starte helt på nytt. Dette er ikke uvanlig.

Anonymkode: 513f9...e3f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig å komme deg på skolebenken igjen dersom du er, og også har vært i en god stund, innstilt på å ta høyere utdanning. Dette er en generalisering, og det gjelder i hovedsak for de som generelt sett ikke trives så godt på skolen og ikke har noen realistiske mål om høyere utdanning og som fort blir komfortable i en jobbsituasjon med mer penger i kassen. Det er veldig mange som tar både ett og to friår før de kommer i gang med studiene, og for å være ærlig skulle jeg ønske jeg gjorde det samme. Jeg var imidlertid veldig heldig med at jeg relativt tidlig visste hva jeg ønsket å studere. 

Jeg er veldig enig i at det ikke er hensiktsmessig å studere bare for å studere. Det du evt. kan gjøre dersom du vil jobbe dette året er å melde deg opp som enkeltemnestudent å ta ex.phil. Dette er et emne du må ha dersom du velger å gå på en offentlig utdanningsinstitusjon i Norge. Da blir du litt kjent med høyere utdanning samtidig som du bruker et år på jobb og å tenke. Det er veldig lurt å sette av tid til å tenke og vurdere utdanningsvalg. Det er ikke alltid at det faller rett i hendene på deg. 

To av mine nærmeste venner har tatt friår. Den ene i ett år, og den andre i to år. De begge er på skolebenken nå. Jeg har også flere venner som startet på studier rett etter videregående, men som byttet studium neste år og dermed også begynte helt fra scratch. Selv byttet jeg studieår etter det første året og valgte også å starte helt på nytt. Dette er ikke uvanlig.

Studiested* skulle det selvfølgelig stå. 

AnonymBruker
Skrevet

Åh, det er så godt å høre. Jeg skal så absolutt ta høyere utdanning, har søkt meg inn på juss og lektor i samfunnsfag (med statsvitenskap), men jeg er fortsatt veldig usikker og føler meg overhode ikke klar. Føler meg veldig sett ned på av å ta friår pga. nettopp den generaliseringen, men vet med meg selv at det garantert blir studier, men alt til sin tid. Om jeg tar et jobb-år nå, så har jeg jo fortsatt førstegangsvitnemålet neste år. Er veldig beroligende å høre deres erfaringer, så tusentakk :) 

Anonymkode: 16ba0...3c0

Skrevet (endret)

Så lenge du selv vet hva du vil, er det bare å drite i hva andre mener. Det er ditt liv. De mener det sikkert godt, men de har sikkert egne ideer om hva du "burde" gjøre.

Har selv hatt flere "friår" etter vgs med sykdom og jobbing før jeg søkte på universitet, og jeg kan si med sikkerhet at jeg er utrolig gira og motivert for å studere nå. Jeg var så utrolig lei alt som hadde med skole å gjøre.

Nå syns jeg til og med matte er gøy! Og det var faget jeg hatet aller mest.

Noen trenger rett og slett en pause fra alt som har med skole å gjøre for å få ny energi.

Om du vil ta et friår som du bruker til jobbing, er det veldig smart det og. Du får kanskje spart opp litt til studietiden og får deg verdifull erfaring i jobb. Kanskje du vokser litt mer på det og? Som sagt, det er ditt liv og jeg regner med du vet best hva du vil. ;) 

Endret av TinyBean
Skrevet

Jeg tror mange av de som sliter med å komme tilbake til skolebenken er de som droppet ut av vgs, og dermed må ta opp fag før de i det hele tatt får begynt å studere. Du er ferdig med vgs (gratulerer! :D ), og ett friår eller to gjør ingenting. Det er nå du er ung og uten særlige forpliktelser. 

Normalt ville jeg anbefalt å ta et år på folkehøgskole, men jeg antar at det er begrenset med plasser nå så tett opp til sommeren. Men ellers er et jobbår også fint. Ikke ha for mye hastverk, så ordner det seg nok. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange i din alder ser kanskje ned på de som tar et friår, men i din situasjon syns jeg det virker lurt. Det er dyrt å velge helt feil studie - du opparbeider deg studielån og tærer kanskje på egne sparepenger - i tillegg til tapt inntekt for dette året. Når du først har startet på et studie, så kan det også være vanskelig å slutte - selv om studiet ikke føles riktig. Jeg vet personlig om flere personer som har tatt utdanning på nytt fordi det første de valgte var helt feil. Dette var personer som begynte rett etter vgs, og som ikke visste hva de egentlig ville.

Jeg syns du burde ta et friår og jobbe. Samtidig prøver du å lage deg en liste over ulike studier - gå i dybden - sjekk ut studieplanen for faget og hva fagene inneholder. Bor du i nærheten av en høgskole eller universitetet, kan du også dra dit å låne bøker. Ellers burde du bruke et par tusenlapper på å kjøpe bøker fra adlibris.no hvor du finner så og si alle pensumbøker som brukes ved norske studiesteder. Prøv å tenk litt i dybden om hva ulike jobber medfører av arbeidsoppgaver. Feks lekter i samfunssfag - da kan du jobbe på skoler i hele landet, du vil måtte forelese, blir kanskje litt personlig kontakt med elevene, det er mer faglig rettet enn å bli allmennlærer, mest sannsylig ikke noe superstressende jobb, kanskje god blanding av menn og kvinner på arbeidsplassen, du slipper turnus, du må møte forberedt til hver time, kanskje litt kveldsarbeid hjemme innimellom, sikkert bra studiemiljø underveis i studiene, sannsynligheten for å få jobb er nok helt gjennomsnittelig bra, osv. Prøv og visualiser deg hvordan det vil være. 

Det at man ikke klarer å sette seg på skolebenken etter 1 friår, er bare tull. Dette vil være helt forskjellig fra person til person. Jeg er ganske sikker på at dette vil gå helt fint for deg. Verre med de som ikke liker skolen, ikke har noen ambisjoner og som har dårlig snitt, og derfor ikke har allverdens med muligheter.

Anonymkode: 0430f...b14

Skrevet

Det er hardt å sitte på skolebenken når du ikke vet hva du vil studere. Ta et friår, reis, jobb, få livserfaring. Det er gøy å være student, og spesielt når man er motivert for det man studerer!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok to friår etter vgs. Folkehøgskole + jobbing. Jeg var rimelig skolelei, så det var veldig godt med noen friår! Var ikke tungt å begynne å studere, syns jeg :)

Anonymkode: 70dcc...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du bør ta et friår om det er dette du vil. Du har gode argumenter for dette. Begynn allerede nå med å forhøre deg om jobb. Snakk med kjente, foreldre til venner som kan kjenne noen som... Forhør deg på steder du kan tenke deg å jobbe. Ikke vær kresen! Du trenger ikke å svare før i månedsskiftet juli/august om du ønsker å takke ja til studieplass. 

Anonymkode: b89f6...097

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...