Gå til innhold

Er særboer det beste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med en mann som har fire barn fra før. Jeg har ingen. Vi har vært sammen i fire år. Jeg har et godt forhold til stebarna, men moren deres er et hespetre!
Nå har min mann og hun gått i møter på FVK i flere måneder for å få orden på en del ting. Større ting som samvær (de har 50/50) hvor de har hatt tre måneders perioder, men far vil endre dette til 2-3 uker fordi de yngste barna vil det, og mindre ting som at mor synes det er i sin skjønneste orden å valse inn hos oss når det passer henne selv. Også når vi ikke er hjemme.

Problemet er at mor driter i å følge opp det de blir enige om. For eksempel skulle hun ringe/sende sms om hun skulle innom her, men bare den siste uka har hun dukket opp uanmeldt tre ganger. Andre ting nekter hun bare å gjøre, som å be ungene dusje og skifte etter at de har vært hos henne (hun har hester og jeg er ekstremt allergisk). Og samværet skal visst diskuteres herfra og ut evigheten.

Nå kjenner jeg at nok er nok. Jeg er en god stemor for barna. De sier ofte at de savner meg, hvis de trenger noe er det like naturlig å spørre meg som far/mor, de har god kontakt med andre deler av sin stefamilie, og jeg har stilt opp for mor og barna når far har vært borte og mor har trengt barnevakt eller andre ting. Når hun da ikke engang gidder minne dem på å dusje, og jeg/far må lage rene smitteslusen i yttergangen når de kommer fra mor, så begynner jeg å lure på om jeg ikke bare skal flytte ut. Det vil skape problemer for alle andre enn meg, og når jeg føler at jeg blir mer og mer irritert for småting, så er jeg nødt til å gjøre noe. Jeg kan ikke gjøre noe med heksa, men jeg kan jo gjøre noe med mitt eget liv. Bo i en mindre leilighet når barna er her, og her når barna er hos mor.

Alternativt må vel far dra henne for retten og få samværet bestemt der, og få en kjennelse på at hun faktisk ikke kan gå ut og inn av andres hus etter eget forgodtbefinnende. Det vil være vondt for barna om det kommer til det. Vondt for mor også, fordi hun da vil få mindre penger enn hun får nå. Nå har hun barnetrygd for alle fire i tillegg til at alt utstyr blir betalt likt og vi kjøper mesteparten av klærne. Slik blir det ikke hvis hun sørger for at det blir en rettssak.

Anonymkode: 02b20...2ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skift låsene. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har min mann og hun gått i møter på FVK i flere måneder for å få orden på en del ting. Større ting som samvær (de har 50/50) hvor de har hatt tre måneders perioder, men far vil endre dette til 2-3 uker fordi de yngste barna vil det, og mindre ting som at mor synes det er i sin skjønneste orden å valse inn hos oss når det passer henne selv. Også når vi ikke er hjemme.

For det første - hvorfor i himmelens navn har mor nøkler til deres hjem? Og hvorfor skifter dere ikke bare lås hvis dette er en problem? For det andre - 50/50-omsorg med 3 måneders perioder? Barna er kun hos den ene foreldren i tre måneder før de bytter bosted? :klo: Med mindre jeg har misforstått noe vesentlig må det være den særeste samværsavtalen jeg har hørt om...

Anonymkode: ac752...39a

• Liker 12
Skrevet

For deg vil særbo uten tvil være et gode.  Det vil spare deg for mye arbeid, og ikke minst irritasjon.  At mor ikke tar hensyn til din allergi, og ikke minst at hun går inn i deres hus uten tillatelse, er uhørt! 

Men hvorfor har mor barnetrygden når foreldrene har 50/50?  Den skal jo deles, ett år den ene og neste år den andre.  Og hvorfor betaler dere mesteparten av klærne?  Om ikke inntektsforskjellen er stor mellom foreldre, så deler man 50/50 på alt barna trenger.  Har en sønn som har hatt 50/50 i mange år, og slik ordner i hvert fall disse to foreldrene det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mor driter.
Alternativt må vel far dra henne for retten og få samværet bestemt der.

Har du lyst til å utdype hvordan andre mennesker gjør sitt fornødne i toalettet? 

Hvis de har 50/50 i dag så vil ikke retten endre på dette til fars fordel i form av at han ønsker mer.

Ja, du bør kreve særboerskap.Da kan dere bo i hver deres bolig og likevel være sammen. 

Da slipper dere også å drite oppe i hverandre.

Anonymkode: 43364...5c3

AnonymBruker
Skrevet

Skift låser? 

Anonymkode: d1a18...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Skjønte ikke helt det med dusjing. Det er jo klærne som bærer med seg mest allergener, så om de dusjer hos mor hjelper det vel lite når de kler på seg der, går gjennom huset og kjøres hjem i mors bil etterpå?

Anonymkode: e2e67...b03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første - hvorfor i himmelens navn har mor nøkler til deres hjem? Og hvorfor skifter dere ikke bare lås hvis dette er en problem? For det andre - 50/50-omsorg med 3 måneders perioder? Barna er kun hos den ene foreldren i tre måneder før de bytter bosted? :klo: Med mindre jeg har misforstått noe vesentlig må det være den særeste samværsavtalen jeg har hørt om...

Mor har ikke nøkkel, men vi sitter ikke bak låste dører fra morgen til kveld.
I tre måneders periodene er barna hos den andre forelderen annenhver helg. Ja, det er en sær avtale, men det var det mor gikk med på da avtalen ble laget. Hun ville egentlig ha seks måneder.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Zienna skrev:

For deg vil særbo uten tvil være et gode.  Det vil spare deg for mye arbeid, og ikke minst irritasjon.  At mor ikke tar hensyn til din allergi, og ikke minst at hun går inn i deres hus uten tillatelse, er uhørt! 

Men hvorfor har mor barnetrygden når foreldrene har 50/50?  Den skal jo deles, ett år den ene og neste år den andre.  Og hvorfor betaler dere mesteparten av klærne?  Om ikke inntektsforskjellen er stor mellom foreldre, så deler man 50/50 på alt barna trenger.  Har en sønn som har hatt 50/50 i mange år, og slik ordner i hvert fall disse to foreldrene det. 

Vi som er to har selvsagt høyere inntekt. Og mor kommer gråtende og sier barna må slutte på aktiviteter e.l. hvis ikke far også betaler det ene eller det andre. Var enklere å bare gi henne barnetrygden. Når det gjelder klærne, så har hun aldri råd. Må legge til at far ikke tok med seg noe fra deres felles hjem, så jeg synes egentlig hun burde klare seg selv - også med sin del av barna.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke helt det med dusjing. Det er jo klærne som bærer med seg mest allergener, så om de dusjer hos mor hjelper det vel lite når de kler på seg der, går gjennom huset og kjøres hjem i mors bil etterpå?

Anonymkode: e2e67...b03

De klærne kommer i hvert fall ikke rett fra stallen da.

• Liker 1
Skrevet

Å bli særbo kan være en løsning.

En annen løsning dere kan forsøke først, er å stramme inn hvor grei dere er mot mor når hun ikke er grei mot dere. Ikke la henne få all barnetrygd, ikke betal alle klærne kun halvparten, ikke sitt barnevakt for henne. Si at dette er årsak i at hun ikke gidder samarbeide, som at hun buser inn uinvitert og at hun driter i din allergi. Spesielt synes jeg du kan slutte å gjøre henne tjenester når hun ikke gidder være grei mot deg.

Etter en periode med nytt regime kanskje hun finner motivasjon til å respektere deres ønsker.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mor har ikke nøkkel, men vi sitter ikke bak låste dører fra morgen til kveld.
I tre måneders periodene er barna hos den andre forelderen annenhver helg. Ja, det er en sær avtale, men det var det mor gikk med på da avtalen ble laget. Hun ville egentlig ha seks måneder.

Dere låser ikke engang når dere ikke er hjemme...? Men altså, det er lov å være en anelse løsningsorientert selv om det ideelt sett er mor som burde skjerpe seg - er det et problem at uønskede gjester braser inn i tide og utide vil en låst dør hjelpe.

"Det var det mor gikk med på" "Mor kommer og gråter" "Far tok ikke med seg noe" Med andre ord - mor manipulerer og far er en dott som lar seg manipulere og styre. Hvordan kan hun ha råd til å drive med hester, men ikke ha råd til klær til ungene?

Jeg ville gått for særbo - permanent. Livet er for kort til å kastes bort på andres intriger...

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, ViljaH skrev:

Å bli særbo kan være en løsning.

En annen løsning dere kan forsøke først, er å stramme inn hvor grei dere er mot mor når hun ikke er grei mot dere. Ikke la henne få all barnetrygd, ikke betal alle klærne kun halvparten, ikke sitt barnevakt for henne. Si at dette er årsak i at hun ikke gidder samarbeide, som at hun buser inn uinvitert og at hun driter i din allergi. Spesielt synes jeg du kan slutte å gjøre henne tjenester når hun ikke gidder være grei mot deg.

Etter en periode med nytt regime kanskje hun finner motivasjon til å respektere deres ønsker.

Vi har prøvd. Men når hun kommer grinende fordi ungene ikke kan være med på fotball hvis ikke far betaler, eller hun har "glemt" at det er hennes helg og andre ting, så setter vi ungene i skvis med hardt mot hardt. Far har forsøkt å snakke med henne flere ganger, og det ble til sist FVK fordi det ikke nytter. Men nå holder hun jo ikke det de har blitt enige om der heller, så jeg ser i grunnen ikke at det kommer til å bli bedre/forandring.

Jeg har ikke lyst til å flytte. Jeg trives med både mann og barn, men alt det andre begynner å gjøre meg til en sur kjerring. Og hvem vil være det?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke gjøre noe med heksa

Fantastisk måte å omtale mor på.

Det er nok sikkert best for alle om dere blir særboere til barna er eldre.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere låser ikke engang når dere ikke er hjemme...? Men altså, det er lov å være en anelse løsningsorientert selv om det ideelt sett er mor som burde skjerpe seg - er det et problem at uønskede gjester braser inn i tide og utide vil en låst dør hjelpe.

"Det var det mor gikk med på" "Mor kommer og gråter" "Far tok ikke med seg noe" Med andre ord - mor manipulerer og far er en dott som lar seg manipulere og styre. Hvordan kan hun ha råd til å drive med hester, men ikke ha råd til klær til ungene?

Jeg ville gått for særbo - permanent. Livet er for kort til å kastes bort på andres intriger...

Når vi ikke er hjemme er det låst, men datter på 10 kan for eksempel være hjemme. Og joda, vi kunne ha låst døren hele tiden, men hun ville kommet likevel. Forskjellen hadde vært at hun måtte banke på. Og vi kan ikke ta si til ungene at "Nei, mora deres får ikke komme inn her.". Og det er vel det hun vet også, at ingen av oss gjør det, så hun kan bare fortsette.

Jeg er enig med deg i at det ikke henger på greip at hun har råd til hester, men ikke til ting til barna. Og jeg har sagt det til far også. Han mener også at hun egentlig har råd, men samtidig tror han at hun glatt tar ungene ut fra aktiviteter hvis han ikke betaler (og for all del: Det skjer ikke hver måned at hun trenger ekstra). Når det gjelder å gå fra huset uten å kreve noe, så forklarte han det med at ungene jo blir arvinger til syvende og sist. Og jeg bryr meg ikke om han tok noe eller ikke. Jeg nevnte det kun for å vise urimeligheten hos mor. Hun har fått en hel del, men skal fortsatt ha mer.

Men ja, det kan se ut til at det må bli særbo :(

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Mylian skrev:

Fantastisk måte å omtale mor på.

Det er nok sikkert best for alle om dere blir særboere til barna er eldre.

Dessverre ER hun en heks. Og så lenge jeg ikke omtaler henne sånn andre steder enn her, så er det ikke noe problem.

• Liker 4
Skrevet

Dessverre ER hun en heks. Og så lenge jeg ikke omtaler henne sånn andre steder enn her, så er det ikke noe problem.

Din holdning plukkes opp av barna.

Slik jeg leser innleggen dine er det nok uansett best om du flytter for deg selv. Å pålegge barna dusjing og skifting av klær fordi du er allergisk er bare en av momentene som gjør at beste løsning er at du bor for deg selv.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har prøvd. Men når hun kommer grinende fordi ungene ikke kan være med på fotball hvis ikke far betaler, eller hun har "glemt" at det er hennes helg og andre ting, så setter vi ungene i skvis med hardt mot hardt. Far har forsøkt å snakke med henne flere ganger, og det ble til sist FVK fordi det ikke nytter. Men nå holder hun jo ikke det de har blitt enige om der heller, så jeg ser i grunnen ikke at det kommer til å bli bedre/forandring.

Jeg har ikke lyst til å flytte. Jeg trives med både mann og barn, men alt det andre begynner å gjøre meg til en sur kjerring. Og hvem vil være det?

Distanser dere fra hennes problemer. Svar at dere kan vurdere å være mer velvillige hvis hun viser mer respekt for deres ønsker om å ikke buse inn + din allergi. Så får ballen bli liggende i hennes hjørne, hun er fortsatt ansvarlig for å finne løsning. Far overtar jo alt ansvar for henne. Dere kan også si at hun får prioritere ungene over hestene.

Har hun glemt at det er hennes helg, så ikke løs alt umiddelbart for henne. La det være litt plagsomt så har hun motivasjon for å huske bedre neste gang. Det er HUN som setter ungene i skvis, ikke dere. Ikke ta ansvaret for henne.

Høres ut som hun utnytter dere litt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Mylian skrev:

Din holdning plukkes opp av barna.

Slik jeg leser innleggen dine er det nok uansett best om du flytter for deg selv. Å pålegge barna dusjing og skifting av klær fordi du er allergisk er bare en av momentene som gjør at beste løsning er at du bor for deg selv.

De kan ikke plukke opp noe de ikke vet. Og nei, de vet det ikke. De tror jeg elsker heksa.
Hvis et av barna var allergisk, burde jeg vært pålagt å dusje og skifte før jeg hang rundt dem? Er det feil å lære barn å ta hensyn til andre? Skolen pålegger dem å ikke bruke parfyme, sterke skyllemidler, egg i matpakka osv. Huff - stakkars barn :P

• Liker 7
Skrevet

De kan ikke plukke opp noe de ikke vet. Og nei, de vet det ikke. De tror jeg elsker heksa.
Hvis et av barna var allergisk, burde jeg vært pålagt å dusje og skifte før jeg hang rundt dem? Er det feil å lære barn å ta hensyn til andre? Skolen pålegger dem å ikke bruke parfyme, sterke skyllemidler, egg i matpakka osv. Huff - stakkars barn :P

Selvfølgelig vil din holdning plukkes opp av barna, selv om du tror du skjuler den.

Her er det snakk om at du er den voksne og de er barn. Et regime med dusjing og skifting av klær hadde vært helt naturlig om et av barna hadde allergi, at du som stemor klager og oier deg er på ingen måte sammenlignbart. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...