Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...på spørsmål om konflikter? Hvordan du håndterer konflikter, om du er konfliktsky osv? Det virker som konflikter er det arbeidsgivere er mest redd for og her har jeg brent meg på å være ærlig. (Har vært i en konflikt og det ble et salig styr selv om jeg reagerte "etter boka".)

Anonymkode: 30f5c...bd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At jeg velger å involvere nærmeste leder hvis det oppstår konflikter mellom meg og en kollega.

AnonymBruker
Skrevet

Det riktige svaret er vel at du informerer sjef. Personlig hadde det kommet an på hva konflikten gjaldt

Anonymkode: e9e61...a39

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde svart at jeg er litt konfliktsky, så jeg skyr alt av unødvendig drama. Men dersom det skulle oppstå en slik situasjon, så lar jeg det enten ligge eller kontakter nærmeste leder. Avhengig av sak.

Og det er jo helt sant. Tror at en leder ville satt pris på det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg sier som sant er at det må minst to parter til for å skape en konflikt og at jeg gjør min del for å løse den. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er jo spørsmålet: "hvordan håndterte du din siste konflikt på jobb?". 

Antar de at alle har vært i konflikter på jobb? Er det negativt uansett hva man svarer her? :klo:

Jeg har ikke vært i konflikt på jobb enda, har bare jobbet et par år så det ser kanskje annerledes ut om 20 år, hvem veit.

Anonymkode: 69293...7e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er jo spørsmålet: "hvordan håndterte du din siste konflikt på jobb?". 

Antar de at alle har vært i konflikter på jobb? Er det negativt uansett hva man svarer her? :klo:

Jeg har ikke vært i konflikt på jobb enda, har bare jobbet et par år så det ser kanskje annerledes ut om 20 år, hvem veit.

Anonymkode: 69293...7e5

Jeg har heller aldri vært i konflikt og jeg har nå vært i arbeidslivet i 22 år. Jeg har vært i få konflikter ellers i livet også. Tror ikke det er unormalt. 

Jeg svarer det på intervju. Sier samtidig at jeg ikke liker eller går like godt overens med alle kolleger, men at jeg forstår at sånn er det for alle og at jeg klarer å samarbeide med folk uansett.

Anonymkode: 9dbb4...244

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det riktige svaret er vel at du informerer sjef. Personlig hadde det kommet an på hva konflikten gjaldt

Det er det jeg har svart og det jeg har gjort. Problemet er når sjefen ikke klarer å håndtere saken...

Intervjuer vil gjerne ha referanse fra nåværende sjef, og jeg har jo ingen anelse om hva min nåværende sjef vil si. Sjefen er en likandes kar, det er ikke det. Pga konflikten ble jeg sykemeldt (jeg var varsler og endte som svarteper,) og det å være borte lenge fra jobb er jo heller ikke noe en ny arbeidsgiver vil finne attraktivt. Jeg vet ikke hva intervjuer spør en referanse om, men antar at (syke)fravær er et tema. Dette blir det ofte spurt om i selve intervjuet også, og om jeg svarer at jeg er frisk som en fisk og referansen svarer langtidssykemeldt klinger det dårlig. 

Enden på visa er at jeg har lært at man ikke sier ifra til ledelsen om det er problemer på jobb, man søker seg bort fort som f. Men dette bør man sikkert ikke si i en intervjusituasjon. Jeg kan jo si at jeg varsler ledelsen og stoler på at hen tar tak i situasjonen. Men når neste spørsmål da er om jeg har vært i en konflikt må jeg jo nesten svare ja, i tilfelle dette tas opp med nåværende sjef. Erfaringsmessig (jepp, har rota meg bort i intervju på dette...) graver de og spør i intervjuet, og enden på visa er jo at det kommer frem at sjefen min er udugelig (jeg sa ingen ting om det siden man ikke skal snakke negativt om nåværende arbeidssted, men det lyser nok gjennom) og at jeg ble sykemeldt.

Så hvordan løser jeg dette? Finner en annen referanse enn sjefen og bortforklarer hvorfor? Lyver i intervju og sier jeg aldri har vært i konflikt? Sier jeg har vært i en konflikt og har lært mye av det? (Her må jeg prate bort hva jeg har lært, -se første setning i forrige avsnitt...)

Så, hva hadde du/dere gjort?

En annen ting er lojalitet. Jeg har svart at lojalitet går begge veier, da jeg (igjen) har lært at arbeidsgiver gir f i arbeidstager når det gagner ham selv. Dette har jeg selvfølgelig ikke sagt, men jeg ønsker å gi inntrykk av at jeg forventer lojalitet fra arbeidsgiver tilbake. Jeg er ikke lojal når ledelsen setter meg i en uholdbar situasjon fordi jeg gjør det rette og varsler når ting ikke er som det bør på en arbeidsplass. Hard lærdom fra arbeidslivet her, altså. Nå vil jeg bare komme meg vekk!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller aldri vært i konflikt og jeg har nå vært i arbeidslivet i 22 år. Jeg har vært i få konflikter ellers i livet også. Tror ikke det er unormalt. 

Jeg svarer det på intervju. Sier samtidig at jeg ikke liker eller går like godt overens med alle kolleger, men at jeg forstår at sånn er det for alle og at jeg klarer å samarbeide med folk uansett.

Hva om det foregår mobbing og trakassering på jobb? Hva om det er _store_ problemer innad i gruppen som ødelegger for kollegaer og for bedriften som helhet? Lar du det skure og gå? 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg sier som sant er at det må minst to parter til for å skape en konflikt og at jeg gjør min del for å løse den. 

Oppfølgingsspørsmål: hva gjør du for å løse konflikten? Når det løser frykt av intervjuer/potensiell sjefs øyner, fordi hen ser for seg en troublemaker...og du skjønner svaret -ikke- er å varsle ledelsen....

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Tibbie skrev:

Jeg hadde svart at jeg er litt konfliktsky, så jeg skyr alt av unødvendig drama. Men dersom det skulle oppstå en slik situasjon, så lar jeg det enten ligge eller kontakter nærmeste leder. Avhengig av sak.

Og det er jo helt sant. Tror at en leder ville satt pris på det.

Litt typisk norsk :-D 

Tror du ikke ledere ville satt pris på at "lojale arbeidstagere" varsler når ting er så til de grader håpløse på jobb at det går ut over bedriften? 

Ville det ikke påvirket deg om f.eks arbeidsmiljøet var ekstremt dårlig, eller at det var andre forhold på jobb som preget arbeidsdagen din i slik grad at du ikke får gjort jobben din ordentlig? 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, The Kitten skrev:

Dette er bullshit, du kan ikke ha sett noen bli mobbet på arbeidsstedet. Jeg ble vitne til at en ung jente ble mobbet og plagd av en eldre kollega. Hun skapte ikke konflikten, noen presset sine kjipe holdninger på henne. Hun forsøkte og stå opp for seg selv (konflikt), men sluttet i jobben til slutt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om det foregår mobbing og trakassering på jobb? Hva om det er _store_ problemer innad i gruppen som ødelegger for kollegaer og for bedriften som helhet? Lar du det skure og gå? 

Nei da. Har opplevd at en kvinnelig kollega fikk seksuelle kommentarer fra en annen kollega. Da snakket jeg med verneombud som tok det videre. Men stort sett holder jeg meg unna baksnakking o.l. som det er mye av rundt omkring. Har aldri opplevd at det er noe ledelsen ikke vet om. Mobbing av enkeltpersoner har jeg heldigvis ikke opplevd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...