AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Jeg er så lei av folk som tror det er flaut å ikke drikke alkohol. Det er helt greit, og faktisk veldig akseptert. Ja selv blant ungdommer er dette akseptert! Var selv russ i år, og jeg drakk ikke. Kunne smake på drikkene til venninnne mine, men det var det. Var 100% edru under hele RT og jeg hadde det fantastisk gøy. Møtte på mange mennesker som underveis la merke til at jeg ikke drakk noe alkohol, og alle syns det var helt greit. Alle hadde forståelse og sa at de tom. respekterte det! De ble selvsagt nysgjerrige på hvorfor, men de syns det var helt greit. Av alle de jeg møtte under RT var det én person som syns jeg var sær. Én person! Grunnen til at jeg kommer med denne utblåsningen er fordi at jeg har lest/sett/hørt mye om folk, spesielt ungdommer og unge voksne, som syns det er flaut at de ikke drikker, og derfor heller velger å holdeseg hjemme. Blir helt oppgitt av det jeg. Det er faktisk ikke slik at noen tvinnger deg til å drikke. De spør om du vil ha, sier du nei, spør de hvorfor. Da gir du de et svar og etter svaret tenker de mest sannsynlig "Ok så bra, enda mer alkohol til meg da!!!". Det er faktisk realiteten. Selv i RT var det null drikkepress. Folk innrømte faktisk til meg at de burde slutte å drikke mye, og andre sa jeg har ansvarfull. Det er greit å ikke drikke alkohol. Folk spør hvorfor ikke, men ellers syns de faktisk det er imponerende og bra. Anonymkode: 70509...7db 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 Du er gammel nok til å forstå at det er forskjeller i ulike miljøer. I noen miljøer eksisterer det et drikkepress, og det er ignorant å hevde at dette bare er oppspinn. Anonymkode: 28d37...6db 4
Ananas. Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Nja. De fleste synes det, men det er også mange som dømmer. Regner med at en del du snakker om blant de som holder seg hjemme var folk som mer eller mindre droppet russetiden, og jeg kan skjønne at de ikke gidder å være med på noe som mer eller mindre ser ut til å være en stor fyllefest. Du har rett i at de aller fleste tar det pent, men det finnes også en del som kommer med slengbemerkninger og teite spørsmål, særlig når man blir litt eldre og må svare på om det er fordi man er gravid e.l. hver eneste gang. Så ja, jeg er enig med deg i at det stort sett er helt uproblematisk, men du har nok vært litt heldig med dem du har truffet på, og så finnes det andre som har vært veldig uheldige med dem de har møtt på.
Gjest Axl Rose Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Jeg har alltid respektert de som ikke drikker selv om jeg drikker selv, men de finnes de som dømmer.
SPOCA Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 Forsåvidt enig, jeg synes heller ikke det er flaut å ikke drikke alkohol. Det jeg har større problemer med er de som skal prakke på meg alkohol når jeg ikke ønsker det selv. "Men bare et lite glass?" eller "men bare..". Jeg merker jeg er lei folk som blir helt satt ut av at man ikke drikker. Faktisk virker det som enkelte har større problemer med at jeg ikke drikker enn meg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #6 Skrevet 21. mai 2017 Jeg var også nettopp russ, og edru gjennom hele russetiden. Jeg klarer fint å stå i mot drikkepresset, men det virker som at mange rundt meg har problemer med mitt valg. Det virket som at jeg skyldte alle en forklaring på hvorfor jeg ikke drikker. Det er ikke flaut å si at jeg ikke drikker, men når folk nesten begynner å spørre meg ut, så blir det ukomfortabelt fordi det rett og slett er et personlig valg. Jeg opplevde at "alt" handlet om alkohol, hvem som ble fullest, drakk mest og gjorde hva i fylla. Jeg kan fint dra på fest og ha det gøy uten alkohol, men nettopp det fokuset som nevnt gjør at stemningen blir ødelagt for min del. Du er heldig som ikke har opplevd problem i forhold til at du ikke drikker. Drikkepresset på mitt hjemsted har ført til at jeg ikke har deltatt i store deler av russefeiringen, rett og slett fordi det ikke har vært gøy. Det er ikke selvsagt at man ikke opplever drikkepress, her var det i hvertfall nesten påkrevd å drikke. Flere i mitt kull har bukket under for presset, og pr.d.d vet jeg kun om en annen person som ikke drikker av vi som var russ. Anonymkode: 622dd...7da 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 Det er mange som gjør det til en flau og ubheagelig situasjon når man avstår fra å drikke!!! To eksempler: Jeg drakk ikke på flere år og var invitert på fest hos sjefen med de 8 andre ansatte. Jeg kom og gledet meg til fest og samvær utenfor jobb men når jeg sa neitakk til punch ble alle kjempe alvorlige og spurte hvorfor ikke?! Dette maset pågikk hele kvelden, jeg sa jeg ikke likte å drikke men de krevde en "mer godkjent" forklaring. Hadde jeg blitt voldtatt? Var jeg en sånn teit kristen? Det gjorde IKKE festen noe gøy ellwr behagelig for meg! Andre settinger har vært med venner der man velger å bli med selvom man ikke drikker, og blir utsatt for KJEMPE press "jooooo kom igjen, ta én drink da!!! Ikke vær så kjedelig!! Nei herregud så teit du er!!! Du ødelegger stemninga!!" Vel det er jo DE som ødelegger stemninga med å kalle meg kjedelig og mene det at jeg ikke drikker ødelegger stemninga. Jeg personlig kan ha det like gøy edru. Problemet som gjør det flaut å ikke drikke er at andre henger seg så sykt opp i det. Hvorfor skal jeg måtte gi en forklaring uansett??? Jeg krever ikke en forklaring fra de hvorfor de ikke er glad i å spise fisk eller hvorfor de kjøpte seg en Toyota istedet for audi, og sier de at det er pga hva de liker så skal jeg kreve en enda større grunn?? Det er jo de som gjør situasjonen flau og synd at det går utover oss for det er jo egentlig de som bør være flaue over reaksjonen sin. Skulle ønske det var mer sosialt akseptabelt, at folk bare sa ok og got over it , eller ikke hang seg så mye opp i det at de i det hele tatt måtte spørre for de kan jo se at jeg ikke holder noen øl og jeg burde ikke måtte forklare meg fordet.! Anonymkode: 0aecf...fd6 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #8 Skrevet 21. mai 2017 Jeg har samme erfaring som deg TS. Ingen som maser, presser eller gjør en sak ut av det. Har fått spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker et par ganger men folk aksepterer et "jeg har bare ikke lyst" uten å mukke. Anonymkode: 34755...b9d
smalls Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 Det er alltid noen som må dømme og ikke forstår at noen faktisk klarer å ha det gøy uten å drikke alkohol. Slike folk må man bare overse. Jeg drikker svært sjeldent nå og de fleste respekterer det. Er selvfølgelig noen som graver og spør, og som synes det er teit jeg er på fest edru, men de bryr jeg meg fint lite om.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #10 Skrevet 22. mai 2017 Fint hovedinnlegg! Ellers må dere tenke på at teite standardreplikker ofte detter ut av folk. Det betyr ikke nødvendigvis at de bryr seg så mye. Det er mange grupper i samfunnet som stadig får samme kjedelige spørsmål. F eks jobber på sykehjem - får vaske gamliser i rompa-spørsmål. Folk som drikker og har det veldig gøy, vil at alle andre skal ha det like gøy som dem. Det er derfor ofte godt ment, om enn ugjennomtenkt. En annen ting er at det å ikke drikke av prinsipp er litt som å leve på streng lavkarbo, være veganer eller ikke ha sex før ekteskapet. Vi mennesker liker å pirke litt på den typen prinsipper fordi de ofte er lite logiske. Hvis man ikke drikker alkohol pga at man ikke liker det, er det jo logisk. Hvis man ikke kan drikke 1,75 dl hvitvin på en sommerdag fordi alkohol er for kaloriholdig, kan være skadelig, er en gift, fører til vold og ulykker - da er ikke sammenhengen logisk, og da får mange lyst til å diskutere det. Litt som religion, egentlig. Men å isolere seg pga dumme kommentarer taper man jo bare på selv. Det går heller an å forklare hvordan man føler det på en hyggelig måte. Ligner også litt på hvordan norske mørkhuda folk stadig får spørsmål om hvor de er fra (Kjelsås, og du?). Å skrive innlegg om det på KG er jo en måte å gjøre folk oppmerksomme på problemet.på - kanskje noen lesere.av denne tråden tenker seg om neste gang. Anonymkode: 77790...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #11 Skrevet 22. mai 2017 På 20.5.2017 den 21.24, AnonymBruker skrev: Jeg er så lei av folk som tror det er flaut å ikke drikke alkohol. Det er helt greit, og faktisk veldig akseptert. Ja selv blant ungdommer er dette akseptert! Var selv russ i år, og jeg drakk ikke. Kunne smake på drikkene til venninnne mine, men det var det. Var 100% edru under hele RT og jeg hadde det fantastisk gøy. Møtte på mange mennesker som underveis la merke til at jeg ikke drakk noe alkohol, og alle syns det var helt greit. Alle hadde forståelse og sa at de tom. respekterte det! De ble selvsagt nysgjerrige på hvorfor, men de syns det var helt greit. Av alle de jeg møtte under RT var det én person som syns jeg var sær. Én person! Grunnen til at jeg kommer med denne utblåsningen er fordi at jeg har lest/sett/hørt mye om folk, spesielt ungdommer og unge voksne, som syns det er flaut at de ikke drikker, og derfor heller velger å holdeseg hjemme. Blir helt oppgitt av det jeg. Det er faktisk ikke slik at noen tvinnger deg til å drikke. De spør om du vil ha, sier du nei, spør de hvorfor. Da gir du de et svar og etter svaret tenker de mest sannsynlig "Ok så bra, enda mer alkohol til meg da!!!". Det er faktisk realiteten. Selv i RT var det null drikkepress. Folk innrømte faktisk til meg at de burde slutte å drikke mye, og andre sa jeg har ansvarfull. Det er greit å ikke drikke alkohol. Folk spør hvorfor ikke, men ellers syns de faktisk det er imponerende og bra. Anonymkode: 70509...7db Hvorfor drikker du ikke? Du er jo ikke normal.... Anonymkode: 26e69...fd2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #12 Skrevet 22. mai 2017 Når man er ung og umoden er det nok litt "flaut" i de fleste miljøer. Når man vokser opp, er det ikke flaut lengre. Personlig ville jeg sikkert som 19-åring ha reagert på det(ikke nødvendigvis negativt, men kanskje syntes det var litt rart), men i dag synes jeg det er helt flott. Å ta seg noen glass en gang i blant med hyggelig selskap er essensielt for meg, men en utsvevende drikkekultur er ikke noe å se opp til. Veldig usunt. Anonymkode: 354b0...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #13 Skrevet 23. mai 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man er ung og umoden er det nok litt "flaut" i de fleste miljøer. Når man vokser opp, er det ikke flaut lengre. Personlig ville jeg sikkert som 19-åring ha reagert på det(ikke nødvendigvis negativt, men kanskje syntes det var litt rart), men i dag synes jeg det er helt flott. Å ta seg noen glass en gang i blant med hyggelig selskap er essensielt for meg, men en utsvevende drikkekultur er ikke noe å se opp til. Veldig usunt. Anonymkode: 354b0...a0d Det siste du skriver der er virkelig sant! Den drikkekulturen som er blant mine jevnaldrende som var russ nå skremmer meg. Jeg er ikke avholds, men foretrekker kosedrikking i ny og ne - og så kan jeg heller bli sett på som litt rar som ikke drakk hele russetiden. Anonymkode: 622dd...7da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå