estrella Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Så, da har jeg fått jobb i Alta. Bosatt i Trondheim, opprinnelig fra Stavanger. Svigers er fra Bodø, lenger nord har jeg ikke vært. Men nå flytter jeg til Alta ila sommeren. Hva gjør man da? I jobben er det hovedsakelig bare meg. Så det blir ikke til at jeg kan bli kjent med kollegaer og dermed gå den veien. Jeg har tenkt selv at i verste tilfellet har jeg iallefall mulighet til å lære meg ny hobby Men jeg vil jo gjerne ha noe mer enn jobb + hobby. Det er pr idag ikke avklart hvorvidt min kone blir med (pga jobb), så det er 50/50 om jeg faktisk et helt alene (ikke krise, er "bare" for 1 år i første omgang) eller om jeg har kona og bikkja med. Av fritidsaktiviteter setter jeg stor pris på strikking, matlaging og den type ting. Jeg liker også å bidra som frivillig når jeg har mulighet. Til dere fra området: finnes det frivillige organisasjoner jeg eventuelt kan være med i? Eller arrangeres det kanskje strikkekafe? Jeg anser meg selv som sosial, men er dog litt vanskelig å bli kjent med (litt sjenert i begynnelsen). Så kjenner jeg gruer meg litt til å flytte så langt unna, hva hvis jeg ikke klarer å finne ut hvordan og hvor jeg kan bli kjent med nye folk?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 Herregud, ikke flytt til Alta! Er du gal?? Anonymkode: 42921...486
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Og du er lesbisk i tillegg? Dette kommer du til å angre bittert på. Det er ekstremt vanskelig å få innpass som voksen innflytter i Alta. Jeg har selv bodd der, jeg vet. Ikke gjør det! Anonymkode: 42921...486
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Dette lukter The Shining lang vei. Anonymkode: c850f...a48 2
estrella Skrevet 20. mai 2017 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du er lesbisk i tillegg? Dette kommer du til å angre bittert på. Det er ekstremt vanskelig å få innpass som voksen innflytter i Alta. Jeg har selv bodd der, jeg vet. Ikke gjør det! Anonymkode: 42921...486 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, ikke flytt til Alta! Er du gal?? Anonymkode: 42921...486 Hehe, vel, jobb er jobb. Jeg kan dessverre ikke velge hvor jeg skal bo hvis jeg vil ha relevant jobb. Jeg har heller ikke behov for å fortelle til alle jeg møter at jeg er lesbisk. Egentlig bekymrer det ikke meg, min kone er fra verdens minste sted (nesten).2500 personer og det er null stress der ifh til aksept. Så hvor ille kan det være? Jeg har "alltid hørt" at folk i blant annet Finnmark er hyggelige folk? I verste tilfelle finner jeg ut at Alta suger og at jeg ikke vil være der. Jobben er kun 1 år og gjør det forhåpentligvis lettere å få jobb et annet sted etterpå. (Jeg er nyutdannet nå til sommeren, i et yrke ekstremt vanskelig å få jobb i..jeg kan virkelig ikke takke nei til jobb pga det er feil sted). Jeg får lære meg å kjøre snøscooter og samisk (Snakkes det generelt samisk eller norsk blant eldre? *idiotspørsmål* <-skylder på at jeg er vestlending!)
estrella Skrevet 20. mai 2017 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette lukter The Shining lang vei. Anonymkode: c850f...a48 Hva mener du?
Millimani Skrevet 20. mai 2017 #7 Skrevet 20. mai 2017 27 minutter siden, estrella skrev: Så, da har jeg fått jobb i Alta. Bosatt i Trondheim, opprinnelig fra Stavanger. Svigers er fra Bodø, lenger nord har jeg ikke vært. Men nå flytter jeg til Alta ila sommeren. Hva gjør man da? I jobben er det hovedsakelig bare meg. Så det blir ikke til at jeg kan bli kjent med kollegaer og dermed gå den veien. Jeg har tenkt selv at i verste tilfellet har jeg iallefall mulighet til å lære meg ny hobby Men jeg vil jo gjerne ha noe mer enn jobb + hobby. Det er pr idag ikke avklart hvorvidt min kone blir med (pga jobb), så det er 50/50 om jeg faktisk et helt alene (ikke krise, er "bare" for 1 år i første omgang) eller om jeg har kona og bikkja med. Av fritidsaktiviteter setter jeg stor pris på strikking, matlaging og den type ting. Jeg liker også å bidra som frivillig når jeg har mulighet. Til dere fra området: finnes det frivillige organisasjoner jeg eventuelt kan være med i? Eller arrangeres det kanskje strikkekafe? Jeg anser meg selv som sosial, men er dog litt vanskelig å bli kjent med (litt sjenert i begynnelsen). Så kjenner jeg gruer meg litt til å flytte så langt unna, hva hvis jeg ikke klarer å finne ut hvordan og hvor jeg kan bli kjent med nye folk? Herlig!! Gå for det, det kommer til å gå bra De som bor i nord og vest vet hva det vil si å ta vare på nye innflyttere til stedet 1
estrella Skrevet 20. mai 2017 Forfatter #8 Skrevet 20. mai 2017 1 minutt siden, Millimani skrev: Herlig!! Gå for det, det kommer til å gå bra De som bor i nord og vest vet hva det vil si å ta vare på nye innflyttere til stedet Jeg tenker at det er en unik mulighet til å se deler av landet jeg ellers aldri ville opplevd! Dessuten er det bare 1 år (sånn hvis det blir kjipt). Nei, det er jeg egentlig ikke bekymret for. Er mer om jeg klarer å finne noe mer å gjøre enn jobb.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #9 Skrevet 20. mai 2017 58 minutter siden, Millimani skrev: Herlig!! Gå for det, det kommer til å gå bra De som bor i nord og vest vet hva det vil si å ta vare på nye innflyttere til stedet Har du vært innflytter i Alta? Anonymkode: 42921...486
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #10 Skrevet 20. mai 2017 1 time siden, estrella skrev: Hehe, vel, jobb er jobb. Jeg kan dessverre ikke velge hvor jeg skal bo hvis jeg vil ha relevant jobb. Nei, men å flytte til Alta? Det må du ikke finne på å gjøre. Anonymkode: 42921...486 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #11 Skrevet 20. mai 2017 1 time siden, estrella skrev: Jeg får lære meg å kjøre snøscooter og samisk (Snakkes det generelt samisk eller norsk blant eldre? *idiotspørsmål* <-skylder på at jeg er vestlending!) Hjelpes. Dette blir et langt år for din del. Du har min fulle medfølelse. Anonymkode: 42921...486
Gjest Newroz Skrevet 20. mai 2017 #12 Skrevet 20. mai 2017 Jeg kan ikke noe om Alta, men jeg ser at de har Røde Kors der, så det går i hvert fall an å melde seg inn der. Ellers fant jeg dette for Alta når det gjelder annet frivillig arbeid. Det må jo være noe man kan finne på der også, som alle andre steder? Jeg tror det skal gå bra jeg Uten at jeg aner hva du går til... Bare optimistisk på dine vegne! Tøft gjort!
SPOCA Skrevet 20. mai 2017 #13 Skrevet 20. mai 2017 Så spennende! Tenker at Røde Kors kanskje er tingen, ja, de pleier jo å ha avdelinger over hele landet. Og det er jo mye forskjellig de driver med. Synes det er veldig tøft gjort! 1
estrella Skrevet 20. mai 2017 Forfatter #14 Skrevet 20. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelpes. Dette blir et langt år for din del. Du har min fulle medfølelse. Anonymkode: 42921...486 Nå må du ikke ta alt helt seriøst. Men ja, jeg er helt ukjent med dette stedet, så da spør jeg. Stillingsannonsen spesifiserer at søkere med samisk språk foretrekkes. Da lurer jeg jo på om det er noe man møter ofte (flertall av de jeg skal jobbe med er generelt eldre) eller ei. Nå kan jeg ikke språket, så pytt sann. Det finner jeg tidsnok ut uansett :). 11 minutter siden, Newroz skrev: Jeg kan ikke noe om Alta, men jeg ser at de har Røde Kors der, så det går i hvert fall an å melde seg inn der. Ellers fant jeg dette for Alta når det gjelder annet frivillig arbeid. Det må jo være noe man kan finne på der også, som alle andre steder? Jeg tror det skal gå bra jeg Uten at jeg aner hva du går til... Bare optimistisk på dine vegne! Tøft gjort! Jeg har funnet noe på Facebook, så får se nærmere på det! Noe må det jo finnes som du sier! 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men å flytte til Alta? Det må du ikke finne på å gjøre. Anonymkode: 42921...486 Nå var det strengt tatt ikke et spørsmål hvorvidt jeg bør flytte dit. Jeg skal flytte dit. Spørsmålet mitt var "hvordan kan jeg bli kjent med folk der". Jeg er klar over at det kommer mest sannsynlig å være kjipt og utfordrende i perioder, men jeg velger å gjøre det likevel. 1
estrella Skrevet 20. mai 2017 Forfatter #15 Skrevet 20. mai 2017 5 minutter siden, SPOCA skrev: Så spennende! Tenker at Røde Kors kanskje er tingen, ja, de pleier jo å ha avdelinger over hele landet. Og det er jo mye forskjellig de driver med. Synes det er veldig tøft gjort! Takk for fine ord, jeg gleder meg iallefall! Relevant jobb veier opp for at det er så langt unna nåværende bosted og familie på Vestlandet. Skal se nærmere om røde kors har noe :).
SPOCA Skrevet 20. mai 2017 #16 Skrevet 20. mai 2017 2 minutter siden, estrella skrev: Takk for fine ord, jeg gleder meg iallefall! Relevant jobb veier opp for at det er så langt unna nåværende bosted og familie på Vestlandet. Skal se nærmere om røde kors har noe :). Forøvrig kan det hende du finner noe på frivillig.no? Kanskje de kan gi deg en idé? 2
estrella Skrevet 20. mai 2017 Forfatter #17 Skrevet 20. mai 2017 2 minutter siden, SPOCA skrev: Forøvrig kan det hende du finner noe på frivillig.no? Kanskje de kan gi deg en idé? Takk for tips! Skal se på det
gapskratt Skrevet 20. mai 2017 #18 Skrevet 20. mai 2017 Jeg skal flytte hjem til Finnmark om 3 uker da jeg er nyutdannet og vil bo nært familien. Skal ikke bo så langt fra Alta. Du kan jo melde deg inn i det lokale husflidlaget? De møtes ganske ofte for å drive med håndarbeid. De kjører vel jevnlig kurs i forskjellige ting også, så kanskje du kan lære deg noe nytt? Ellers går det som regel greit å bli kjent med folk. Kan du kanskje være frivillig på dyrebeskyttelsen? Røde kors har sikkert også noe opplegg. Det er veldig fint i Alta. Mange turmuligheter både sommer og vinter. De fleste snakker kun norsk. Det er mange sjøsamer i hele Finnmark, men de fleste mistet det samiske språket under fornorskingsprosessen. Ellers er det bare å bli med på fest dersom du blir invitert. Da blir man raskt kjent med nye folk Om du føler deg ensom må du gjerne ta kontakt. Jeg blir å stikke innom Alta jevnlig 4
estrella Skrevet 20. mai 2017 Forfatter #19 Skrevet 20. mai 2017 25 minutter siden, gapskratt skrev: Jeg skal flytte hjem til Finnmark om 3 uker da jeg er nyutdannet og vil bo nært familien. Skal ikke bo så langt fra Alta. Du kan jo melde deg inn i det lokale husflidlaget? De møtes ganske ofte for å drive med håndarbeid. De kjører vel jevnlig kurs i forskjellige ting også, så kanskje du kan lære deg noe nytt? Ellers går det som regel greit å bli kjent med folk. Kan du kanskje være frivillig på dyrebeskyttelsen? Røde kors har sikkert også noe opplegg. Det er veldig fint i Alta. Mange turmuligheter både sommer og vinter. De fleste snakker kun norsk. Det er mange sjøsamer i hele Finnmark, men de fleste mistet det samiske språket under fornorskingsprosessen. Ellers er det bare å bli med på fest dersom du blir invitert. Da blir man raskt kjent med nye folk Om du føler deg ensom må du gjerne ta kontakt. Jeg blir å stikke innom Alta jevnlig Litt betryggende å høre at folk flest prater norsk (for en rar ting å bekymre seg over, men sånn er det nå 🙊)! Takk, jeg får ta en titt på litt ulike ting når jeg kommer meg opp. Første tiden blir nok preget av panikk (herregud, jeg har ansvar for alt selv!) og så kan jeg tenke mer på fritida. Å, du må gjerne sende meg en pm! Det hadde vært artig å visst om noen som iallefall er mer kjent med området :D
Gjest Cicero Skrevet 20. mai 2017 #20 Skrevet 20. mai 2017 2 timer siden, estrella skrev: Hva mener du? Nei, uff! Og det kommer nok til å gå bra! Støtter forslagene du har fått om å bli med på en felles-hobby, og Røde Kors. Ellers pleier turfolk å være veldig greie, så hvis du liker å bevege deg litt kan du jo se om de har noen dugnader eller noe i nærområdet? Eventuelt bare gå på tur og slå av en prat med folk som er ute og går, man kan bli kjent med mange på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå