Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg kunne tenkt meg å studere fysikk. 

Jeg har alltid vært interessert i hvordan ting fungerer, verdensrommet, ect.

Derimot er jeg en gjennomsnitlig student. Jeg har gode karakterer, men jeg har måttet jobbe for dem. 

Har studert ett år på en profesjonsutdanning innen realfag, da mye biologi. Har funnet ut at det ikke er noe for meg, og savner å snakke med likesinnede, altså personer som synes det er gøy og ikke rart å gå veldig i dybden på ting. 

Det eneste er at jeg er redd for at fysikk blir for vanskelig/skummelt. At jeg kanskje overvurderer evnene mine. Hva tror dere? Må man være supersmart for å studere fysikk, eller kan man greie det selv om man ikke er et geni? Jeg er også jente. Kanskje et dumt spørsmål, men er det mange jenter som studerer fysikk egentlig? 

Anonymkode: 1cc1b...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet er nok hvor greit du synes matematikk er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det holder å ha grunnleggende evner og interesse innenfor faget. 

Anonymkode: c0c73...d09

AnonymBruker
Skrevet

Fysikk er et fag som blir kjekkere jo mer tid du bruker på det, og du må regne med å bruke mye tid. Har en kompis som studerer det, og det er ikke sjelden at han sitter i helgene å jobber. Vet ikke hvor godt han utnytter hverdagen, mulig han kunne sluppet det med skikkelig disiplin i ukedagene. Ellers er det visst et godt miljø. Du må ha god tålmodighet, da det ofte tar tid før ting sitter, og det er en god del å lære seg, ettersom du både må forstå teorien og matten rundt. 

Anonymkode: cca41...78f

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Spørsmålet er nok hvor greit du synes matematikk er. 

Matematikk er helt greit synes jeg. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Matematikk er helt greit synes jeg. 

Da tror jeg jeg det skal gå greit.  Man kan selvsagt ikke vite før du har forsøkt, men mitt inntrykk er at det er de som slet med matematikken som slet med fysikkstudiet. Man har gjerne flere matematikkfag første året samtidig som faget mekanikk(newtons lover, osv) er svært nært knyttet opp til matematikk. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste menn som studerer fysikk er gjennomsnittlige. Forskjellen på kvinner og menn er at kvinner ikke tørr. Søk deg inn og prøv

Anonymkode: dad07...f03

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for så mange svar! Tenker at jeg skal ta sjansen på å prøve. Ble veldig gira nå :) Fikk ikke søkt innen fristen i april, men satser likevel på at det er ledige plasser etter hovedopptaket. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for så mange svar! Tenker at jeg skal ta sjansen på å prøve. Ble veldig gira nå :) Fikk ikke søkt innen fristen i april, men satser likevel på at det er ledige plasser etter hovedopptaket. 

Om det ikke er ledige plasser så går det sikkert an å bare ta fagene fra førsteåret som enkeltemner. For så å søke på nytt til neste år og få emnene du tok førsteåret inn i den graden slik du starter på andreåret. Vet ikke om det får på alle studiesteder så sikkert lurt å sjekke det opp om emnene er åpne for studenter utenfor programmet. Fadderuka og slikt får du også være med på om du bare sender dem en mail.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Om det ikke er ledige plasser så går det sikkert an å bare ta fagene fra førsteåret som enkeltemner. For så å søke på nytt til neste år og få emnene du tok førsteåret inn i den graden slik du starter på andreåret. Vet ikke om det får på alle studiesteder så sikkert lurt å sjekke det opp om emnene er åpne for studenter utenfor programmet. Fadderuka og slikt får du også være med på om du bare sender dem en mail.

Tusen takk for tipset! 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tipset! 

Ingen årsak og lykke til med det nye studiet!

Endret av AnonymSjiraff
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen. Jeg lurte på om det er noen som vet om det er realistisk å forvente restplass på fysikkstudiet i Oslo? Det er der jeg på død og liv ønsker å studere. Er så irritert på meg selv for at jeg ikke søkte dit innen fristen, men da visste jeg jo ikke bedre. 

Prøver å finne tall på hvordan det var i fjor, men det er ikke lett. Får heller ikke noe nyttig informasjon fra universitetet. Hadde jo vært greit å vite hvor sannsynligheten ligger slik at jeg kan legge en plan B. 

Er det noen som har erfaring fra hvor det bra å studere fysikk? Er noen steder bedre enn andre? Studentmiljøet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...