Gå til innhold

øyelegen fant ingen øyesykdom, så han nevnte at det kunne komme fra hjernen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg ser pulserende lysflater som danser forran øynene mine avogtil, men jeg har aldri vondt i hodet, umtatt når jeg har feber. når jeg hadde feber i fjor, så fikk jeg i starten på feberen (første dagen) så vondt i hodet at jeg spydde av det på natta, og det kom pressvondt bak øynene mine som kom når jeg la meg ned, som gjorde at jeg følte øynene mine skulle "poppe ut". så fikk jeg nestenlammelser i kroppen når jeg skulle sove, etter mye hosting, og dødsfølelser som fikk meg til å gispe etter luft for å "ikke dø", å sette meg skrekkslagen opp hele de to neste nettene. jeg målte tempen når jeg følte meg friskere en liten uke etter feberstart, og da klarte jeg ikke fortsette til den pep, for da såg jeg blåhvite lysende prikker "tv-snø aktig" og ble ør, svak som om jeg ble sugd mot gulvet og skyntet meg i blinde av hvittblått lys og full ørhet og piping i venstre øret og nestendøvhet "tunell/tåke-hørsel" til sofaen i stua i leiligheten på huk og satte meg. lydene på tven ble som om noen som snakker i en pute. så gikk det over etter et par minutter. jeg har aldri fått noe sånt før.

kan denne "verste noensinne" febersyken i april i fjor ha vært en skade på hjernen min siden jeg fikk den nestenbevissthetstapet, og siden det kommer lysflekker når jeg skal sove/våkner, og rykkninger/småørhet iblandt?

Endret av autisten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha fått atypisk migrene.
Det er noen som har migrene uten å ha hodepine, men aura, lysblink, flekker foran øynene, kvalme, svimmelhet, lodotter i ørene og sensitivitet for lyd eller lys er noen av symptomene de får likevel.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Minya skrev:

Du kan ha fått atypisk migrene.
Det er noen som har migrene uten å ha hodepine, men aura, lysblink, flekker foran øynene, kvalme, svimmelhet, lodotter i ørene og sensitivitet for lyd eller lys er noen av symptomene de får likevel.

ok. øyelegen (utenlandsk gammel mann) sa at migrene er blodårer som trekker seg sammen. stemmer det? er det da nevrologi, når det bare gjelder blodårer?

AnonymBruker
Skrevet

Synet vårt er en nevrologisk prosess, så ja, hvilken "form" hjernen er i kan påvirke synet ditt. Om du er syk i de områdene av hjernen som har med syn å gjøre

Har du en diagnose? Jeg mener, ikke nødvendigvis diagnose knyttet til syn, men om du er syk generelt

Anonymkode: afec6...830

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synet vårt er en nevrologisk prosess, så ja, hvilken "form" hjernen er i kan påvirke synet ditt. Om du er syk i de områdene av hjernen som har med syn å gjøre

Har du en diagnose? Jeg mener, ikke nødvendigvis diagnose knyttet til syn, men om du er syk generelt

jeg har autisme høytfungerende. jeg er ikke syk generelt, men jeg har merket at jeg nylig har fått horisontale "tverrgående" striper på tåneglene. jeg går til psykolog, men hun sier at jeg ikke skal være redd for synene, fordi alle i verdwn får hodepine normaltsett, og at alt bare er helseangst. jeg opplever symptomer som stråling gjennom kroppen ut til tærne når jeg ligger og skal sove, men jeg tør ikke bruke flere uføretrygd penger på doktor/psykologitimer når de ikke finner epilepsi i EEG og derfor konkluderer med at ingenting er galt i hodet mitt. psykologen sier at kvelefornemmelsene mine når jeg skal sovne om natta bare er helseangst, fordi fjorsårets døgn ekg var normal.

AnonymBruker
Skrevet

Merket faktisk ikke at nicket ditt var autisten før nå. Problemet med å være autist er at man gjerne ordlegger seg på en måte der andre mennesker tror man er gal eller innbiller seg ting. Så selv om du genuint opplever disse tingene kan det være at helsepersonell ikke tror på deg fordi du ordlegger deg "rart". Det er et ganske stort problem innenfor helsevesenet. 

Jeg er selv autist og har synsfortyrrelser. Jeg har "visual snow". Jeg har opplevd å bli behandlet ganske dårlig av leger osv (generelt, ikke knyttet til synet mitt). Vet at jeg kan fremstå som noe dum pga diagnosen min, men jeg forstår som regel mer enn folk er klar over. 

I ditt tilfelle ville jeg forsøkt bytte psykolog. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merket faktisk ikke at nicket ditt var autisten før nå. Problemet med å være autist er at man gjerne ordlegger seg på en måte der andre mennesker tror man er gal eller innbiller seg ting. Så selv om du genuint opplever disse tingene kan det være at helsepersonell ikke tror på deg fordi du ordlegger deg "rart". Det er et ganske stort problem innenfor helsevesenet. 

Jeg er selv autist og har synsfortyrrelser. Jeg har "visual snow". Jeg har opplevd å bli behandlet ganske dårlig av leger osv (generelt, ikke knyttet til synet mitt). Vet at jeg kan fremstå som noe dum pga diagnosen min, men jeg forstår som regel mer enn folk er klar over. 

I ditt tilfelle ville jeg forsøkt bytte psykolog. 

jeg skal skifte til min forrige psykolog nå på oppfølgings timen min 23 mai. psykiatrien er en spesialpsykiatri ppu. de kan masse om autisme fordi jeg er på autisme/psykisk utviklingsavdelingen på psykiatrien der på sykehuset. (jeg har nornal inteligens/ikke psykisk itviklingshemmet, og den avdelingen gjalt vissnokk autister i alle iq spektere også.

Skrevet

Gå til en annen øyelege, eller spør fastlegen din om det "holder" med fastlegen eller om han mener den øyelegen du har er god nok. Evt velg privat øyelege

Skrevet
Akkurat nå, Millimani skrev:

Gå til en annen øyelege, eller spør fastlegen din om det "holder" med fastlegen eller om han mener den øyelegen du har er god nok. Evt velg privat øyelege

jeg gikk til en specksavers øyelege, han var svært stressa og sint og forstod ikke når jeg spurte om resultat på papir ting, for han sa bare "jeg ike vil bry meg om det, jaj ike lagge briller" og "du skal ike bry daj om det, du har friske åyne". han tok faktisk alle tester for både syn og grå/grønn stær. han såg ut som tysk gal forsker og han var tysk og vanskelig å spørre om øynene mine. han ble sint når jeg spurte etter brilleseddelen, og sa "det vil jeg ike bry meg om!" jeg aner ikke nå hva resultatene ble. han holdt det hemmelig på pc skjermen også. han var alene på 6 passienter som skulle sjekke øynene sine. jeg måtte vissnokk ta samme synstest igjen på optikker, for p få vite hva brilleseddelen er. jeg er nå redd for å gå til øyelege via legehenvisning igjen, for plutselig setter de meg på en like sinna øyelege fra andre land som ikke forstår speåket, igjen. så jeg skal prøve å ringe private øyeleger fremover. er private billigere enn ogfentlige øyeleger?

Skrevet
2 minutter siden, autisten skrev:

jeg gikk til en specksavers øyelege, han var svært stressa og sint og forstod ikke når jeg spurte om resultat på papir ting, for han sa bare "jeg ike vil bry meg om det, jaj ike lagge briller" og "du skal ike bry daj om det, du har friske åyne". han tok faktisk alle tester for både syn og grå/grønn stær. han såg ut som tysk gal forsker og han var tysk og vanskelig å spørre om øynene mine. han ble sint når jeg spurte etter brilleseddelen, og sa "det vil jeg ike bry meg om!" jeg aner ikke nå hva resultatene ble. han holdt det hemmelig på pc skjermen også. han var alene på 6 passienter som skulle sjekke øynene sine. jeg måtte vissnokk ta samme synstest igjen på optikker, for p få vite hva brilleseddelen er. jeg er nå redd for å gå til øyelege via legehenvisning igjen, for plutselig setter de meg på en like sinna øyelege fra andre land som ikke forstår speåket, igjen. så jeg skal prøve å ringe private øyeleger fremover. er private billigere enn ogfentlige øyeleger?

Det er vel mange andre optikere å velge i der du er? Eller så er det sikkert ikke  langt til neste optiker. 

Private øyeleger er dyrere enn offentlige øyeleger, men optikere er også dyrere enn offentlige øyeleger. Offentlige øyeleger trenger du henvisning til, det trenger du ikke til optikere eller private øyeleger

Skrevet
2 minutter siden, Millimani skrev:

Det er vel mange andre optikere å velge i der du er? Eller så er det sikkert ikke  langt til neste optiker. 

Private øyeleger er dyrere enn offentlige øyeleger, men optikere er også dyrere enn offentlige øyeleger. Offentlige øyeleger trenger du henvisning til, det trenger du ikke til optikere eller private øyeleger

ok. gjør øyelegene synstest til briller og gir vanligvis brillesedler, eller er det bare opptikkere som gjør det?

AnonymBruker
Skrevet

Synsforstyrrelser kan ha mange årsaker utenfor selve øynene, blant annet blodtrykk (for høyt eller for lavt) og såkalt øyemigrene. Jeg har alskens rare synsforstyrrelser som lysende prikker, diverse flytere i alle mulige varianter inni øyet og blitzflekker som plutselig oppstår uten at jeg har sett mot noe lyst. Har vært hos øyelege flere ganger uten at de finner noe galt med øynene. De ser alle flyterne/"fluene" i øynene mine men sier det er helt normalt og noe som bare enkelte mennesker har flere av enn andre. Fastlegen sier også at jeg mest sannsynlig har øyemigrene da jeg har hatt anfall der jeg får en "blind flekk" midt i synsfeltet som utvikler seg til lysende sikksakkmønster som beveger seg utover i synsfeltet. Etterhvert som disse flekkene blir større, blir synet normalt midt i synsfeltet, og sikksakkflekkene beveger seg ut av synsfeltet og blir til slutt borte. Veldig ekkelt og jeg kan ikke kjøre bil mens det står på, men det går ganske fort over. Jeg har aldri hodepine når jeg får disse anfallene. Dette er nevrologisk og kommer av at blodårene i hodet trekker seg sammen.

Kunne du ha bedt legen om å få tatt røntgen av hodet? Hvis du er veldig plaget kan det jo være greit å sjekke at det ikke er noe alvorlig galt fatt siden du har mange ubehagelige plager. I beste fall er det ingenting, men da kan du jo også bli beroliget og vite at alt er i orden. Synsforstyrrelser kan også bli verre av at psyken er i ulage, så det kan være greit å få bekreftet at alt er i orden.

Anonymkode: 73324...6e1

Skrevet

ok. gjør øyelegene synstest til briller og gir vanligvis brillesedler, eller er det bare opptikkere som gjør det?

Øyeleger gjør jo også det ja

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synsforstyrrelser kan ha mange årsaker utenfor selve øynene, blant annet blodtrykk (for høyt eller for lavt) og såkalt øyemigrene. Jeg har alskens rare synsforstyrrelser som lysende prikker, diverse flytere i alle mulige varianter inni øyet og blitzflekker som plutselig oppstår uten at jeg har sett mot noe lyst. Har vært hos øyelege flere ganger uten at de finner noe galt med øynene. De ser alle flyterne/"fluene" i øynene mine men sier det er helt normalt og noe som bare enkelte mennesker har flere av enn andre. Fastlegen sier også at jeg mest sannsynlig har øyemigrene da jeg har hatt anfall der jeg får en "blind flekk" midt i synsfeltet som utvikler seg til lysende sikksakkmønster som beveger seg utover i synsfeltet. Etterhvert som disse flekkene blir større, blir synet normalt midt i synsfeltet, og sikksakkflekkene beveger seg ut av synsfeltet og blir til slutt borte. Veldig ekkelt og jeg kan ikke kjøre bil mens det står på, men det går ganske fort over. Jeg har aldri hodepine når jeg får disse anfallene. Dette er nevrologisk og kommer av at blodårene i hodet trekker seg sammen.

Kunne du ha bedt legen om å få tatt røntgen av hodet? Hvis du er veldig plaget kan det jo være greit å sjekke at det ikke er noe alvorlig galt fatt siden du har mange ubehagelige plager. I beste fall er det ingenting, men da kan du jo også bli beroliget og vite at alt er i orden. Synsforstyrrelser kan også bli verre av at psyken er i ulage, så det kan være greit å få bekreftet at alt er i orden.

ok. jeg skal spørre fastlegen til neste time.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, autisten skrev:

Øyenleger tar synstester men gir vel kanskje ikke brillesedler. Mulig du kan få med utskrift av resultatet som optiker kan bruke men de fleste optikere vil vel helst ta synstesten selv av flere årsaker, helst da for å tjene penger ;)
Det er heller ikke uvanlig at optikere er raskere ute med å anbefale briller enn øyenleger. Du kan oppleve at øyenlegen sier du har normalt godt syn og ikke trenger briller, mens optikere som selger briller mener du bør begynne med briller.

Skrevet
1 minutt siden, Millimani skrev:

Øyeleger gjør jo også det ja

ok. det var det det virket som han gråhårede gamle mannen gjorde på meg også. han tok alle mulige tester, som at jeg måtte se bokstaver på veggen og lese bokstavene med forskjellige glass og sånt forran øynene. men han holdt resultatene på testene hemmelig. han NEKTET meg å få vite syns resultatene.

Skrevet

1 minutt siden, autisten skrev:

ok. jeg skal spørre fastlegen til neste time.

Har optikeren tatt bilde av netthinne eller øyet? Mange optikere gjør det, men ikke alle. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Øyenleger tar synstester men gir vel kanskje ikke brillesedler. Mulig du kan få med utskrift av resultatet som optiker kan bruke men de fleste optikere vil vel helst ta synstesten selv av flere årsaker, helst da for å tjene penger ;)
Det er heller ikke uvanlig at optikere er raskere ute med å anbefale briller enn øyenleger. Du kan oppleve at øyenlegen sier du har normalt godt syn og ikke trenger briller, mens optikere som selger briller mener du bør begynne med briller.

Øyeleger gir brillesedler jo. Hvordan skulle pasientene eller fått noe med seg til optikerne som bestiller og lager brillene? 

Optikere sjekker synet for skjeve hornhinner, noe øyeleger utrolig nok ikke gjør. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok. det var derfor jeg gikk til øyelegen i tillegg til å sjekke om jeg hadde arvet mammas øyestær, og lysene. men han jobbet på egen øyelegebygg. det låg en etasje over specsavers bygget. han ville ikke høre og ikke fortelle meg noen resultater. han ble sint når jeg spurte om å få resultatene på papir, og sa bare da at han ikke driver å lage briller.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Millimani skrev:

Har optikeren tatt bilde av netthinne eller øyet? Mange optikere gjør det, men ikke alle. 

Øyeleger gir brillesedler jo. Hvordan skulle pasientene eller fått noe med seg til optikerne som bestiller og lager brillene? 

Optikere sjekker synet for skjeve hornhinner, noe øyeleger utrolig nok ikke gjør. 

jeg spurte øyelegen om resultater som jeg kunne vise brilleland når jeg skulle ljøpe briller, men da ble han sint og sa at han ikke ville bry seg om det for han lager ikke briller...

jeg vet ikke om han tok bilde av øyene. han sjekket med øyelapp og blinkende lys og pupillutvider øyedrypp som svei. jeg mtte sitte i en time før han tok meg inn for å se på hvordan pupillene hadde utvidet seg 

Endret av autisten
Skrevet

jeg spurte øyelegen om resultater som jeg kunne vise brilleland når jeg skulle ljøpe briller, men da ble han sint og sa at han ikke ville bry seg om det for han lager ikke briller...

Da kan ikke den øyelegen jobben sin. Understreker at jeg strengt tatt ikke har noe faglig erfaring, men har ei venninne som er optiker og jeg har selv lært litt gjennom henne, og ellers ved syns-korrigering og testing. Anbefaler deg å velge en annen enn den du har

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...