AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Er dere klar over at dere gjør ungen til et potensielt mobbeoffer? Anonymkode: fa841...f67 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 Populært innlegg #2 Skrevet 20. mai 2017 Er du klar over at de eneste som gjør noen til et mobbeoffer, er mobberne selv? Anonymkode: 00493...93e 57
Tibbie Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Da jeg gikk på barneskola mobbet vi en fordi han het Øystein, for det var så teit med en stein som lignet på et øye. Navnene trenger altså ikke være så uvanlig før man blir mobbet for det Mobbing i skolegården er dessverre ikke til å unngå. 26
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Hva slags navn er det du mener går under kategorien "dette kan barnet blir mobbet av"...? Anonymkode: 12abc...7c1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 Hva mener du med spesielle navn? Klosetta og Rullegardine og sånne navn eller bare litt uvanlige? Anonymkode: 7530d...3b2 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #6 Skrevet 20. mai 2017 Hva slag navn er det du tenker på? Anonymkode: 89109...3e9
tirben Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 Man kan bli mobbet for alt! Navn peker seg ikke ut som en framtreden grunn. 4
Tanuki Skrevet 21. mai 2017 #8 Skrevet 21. mai 2017 Husker godt fra barneskolen at de eneste som ble ertet eller mobbet for navn var de som hadde gammeldagse navn som Ingeborg, ,og så var det en som hadde samme navn som rektor. 2
Minlillesky Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dere klar over at dere gjør ungen til et potensielt mobbeoffer? Anonymkode: fa841...f67 Er du klar over at om barnet blir mobbet pga navn, så er det ikke barnets feil? Det er mobberen det er noe galt med. Og da må det tas tak i mobberen, for å få slutt på tullet. Min datter har et spesielt navn, men hun får skryt av alle hun har møtt for navnet. Veldig fint, enkelt å uttale og ikke noe alle har Sier det ikke her inne, pga få som heter det 5
Hedy Lamarr Skrevet 21. mai 2017 #10 Skrevet 21. mai 2017 Ei i klassen min het Lise, mobberne kalte henne Fise. Så det har ikke noe med spesielle navn å gjøre, mobberne klarer uansett å mobbe. 11
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #11 Skrevet 21. mai 2017 Jeg har tenkt det samme, at noen velger "mobbenavn". For meg er et typisk mobbenavn et navn som kan rime til stygge regler, f.eks. Gitte rimer på fitte Jeg kjenner et barn med et veldig sjeldent navn, og der er det ansatte i barnehagen som tøyser med navnet... veldig få barn liker at noen fjaset med navnet sitt Anonymkode: 7217a...bfb 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #12 Skrevet 21. mai 2017 Da jeg gikk på barneskolen var det "Emma hemma" som var det store. Emma er jo et veldig fint navn synes jeg jeg tror ikke barn i barneskolealder reagerer på typiske "unge mødre"-navn, bare fordi de er spesielle. Det er vel like enkelt å mobbe noen som har et navn som rimer på noe de kan erte for, som f.eks. Emma hemma. Eller Gitte fitte som blir nevnt over her. Eller Frikk pikk. Du tar poenget. Anonymkode: 23d6a...049 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 Barn blir ikke mobbet fordi det er noe feil med navnet de har. Barn blir mobbet fordi andre barn har foreldre med holdninger som feks TS som tilsier at det er greit å rakke ned på barn med "feil"navn eller andre uvanligheter. Man lærer grunnleggende holdninger hjemme og om ikke foreldrene går foran med et godt eksempel så blir det dessverre en evigvarende ond sirkel. Men viktig å plassere ansvaret der det hører hjemme og det er IKKE hos barnet som blir mobbet, uansett grunn. Anonymkode: 64972...d2d 10
Ella1 Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 Jeg har et "spesielt" navn som skilte seg veldig ut med tanke på at jeg er født på slutten av 70-tallet da de fleste fikk navn som Camilla, Elin og Kine. Jeg ble ikke mobbet for navnet mitt, men fikk ofte høre at det var "rart" når jeg presenterte meg eller ble ropt opp. Jeg likte aldri navnet mitt rett og slett for at jeg ikke likte å skille meg ut. Jeg drømte om å hete noe så enkelt som Marte. Hadde det ikke blitt oppfattet som litt sært og bytte fornavn så hadde jeg sikkert gjort det for lenge siden. I dag er det jo nesten motsatt, har man et helnorsk navn så skiller man seg plutselig ut. Det synes jeg er litt synd for vi har så mange fine navn her i Skandinavia. Å velge såkalte internasjonale navn på barna for at de skal kunne brukes i alle land er bare tull, jeg ville vært superstolt hvis jeg kunne presentert meg med navn som beviste hvor i verden jeg kom i fra. Så mitt barn har fått et veldig enkelt navn som sikkert mange ser på som kjedelig og lite eksotisk, men for meg er det tidløst og krever ingen forklaring på hverken skrivemåte eller uttale. 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #15 Skrevet 20. juni 2019 På 21.5.2017 den 13.00, Minlillesky skrev: Er du klar over at om barnet blir mobbet pga navn, så er det ikke barnets feil? Det er mobberen det er noe galt med. Og da må det tas tak i mobberen, for å få slutt på tullet. Min datter har et spesielt navn, men hun får skryt av alle hun har møtt for navnet. Veldig fint, enkelt å uttale og ikke noe alle har Sier det ikke her inne, pga få som heter det Minlillesky, Hva heter hun? Ble litt nysgjerrig. Anonymkode: fbe56...cae
NewInTown Skrevet 20. juni 2019 #16 Skrevet 20. juni 2019 Hvem er det som mobber noen pga. navn? Nå vet jeg ikke hvor spesielle navn du mener da, men jeg kan ikke huske at noen av barna på vår skole ble mobbet pga. navnet sitt. Og hvis man skal tenke sånn, så kan jeg jo bare få påpeke at en mobber kan finne hva som helst å mobbe et barn for. Det er jo ikke sånn at det fins en "legitim" grunn i mobberens øyne, mobberen har jo issues med seg selv som han projiserer over på en annen... da har det lite å si hva navnet til vedkommende er. 3
mimmis25 Skrevet 21. juni 2019 #17 Skrevet 21. juni 2019 Jeg er lærer på barneskolen og i løpet av 10 år har jeg ALDRI opplevd at barn blir mobbet pga et rart navn. Enig mer fler over her, og ser heller at det ertes med Lise-Fise og ord som rimer på navnene.
Poppip Skrevet 21. juni 2019 #18 Skrevet 21. juni 2019 Barn mobbes ikke pga navnet. Så enkelt er det. Barn har ikke de samme fordommene og oppfatningene som oss voksne om hva som er vanlig eller uvanlig. De synes gjerne de navnene barna de har gått i barnehage og i klasse med, er vanlige navn. Oppfatningen om uvanlige navn kommer først når de blir litt eldre, og møter noen som heter noe de aldri har hørt før. Men når barn mobbes, så kan gjerne navnet bli brukt som en del av mobbingen, uansett hvor vanlig eller uvanlig navnet er. Det er mobberen sin feil og ansvar (eller rettere sagt de voksne rundt mobberen), ikke pga barnet sitt navn. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #19 Skrevet 21. juni 2019 På 20.05.2017 den 17.46, AnonymBruker skrev: Er dere klar over at dere gjør ungen til et potensielt mobbeoffer? Anonymkode: fa841...f67 Jeg ser begge sider av denne saken. Både det TS skriver og alle svarene som kommer. Egentlig kan man bli mobbet for alt. Det er veldig enkelt. En i klassen til mitt barn heter Birger. Tror han daglig blir kalt Burger! Og Lise som Fiser? Jeg tror først og fremst barn blir mobbet pga deres "roller" i samfunnet eller skolen/klasseromme. Det har mer med personlighet/interesser å gjøre enn selve navnet. En gutt på 12 år som er medlem i bygdas strikkeklubb er langt mer utsatt for mobbing enn en som spiller fotball. Samme hva de heter... Samtidig så er det jo litt sånn at når foreldrene gir veldig spesielle navn, så medfører det større fare for mobbing. Hun dama i England eller USA som kalte barnet sitt for ABCD! Altså 4 første bokstavene i alfabetet. Og så blir hun fornærmet når folk ler. Det var en sak om dette i avisa da par flyvertinner lo av navnet til dette barnet. Vi er jo menneskelige alle sammen, og jeg inrømmer at jeg hadde ledd selv når nårn presenterte seg som ABCD. Det er mange faktorer som spiller inn når noen blir valgt ut som mobbeoffer. Ikke bare navnet. Tror navnet har minst å si egentlig.... Anonymkode: c6a27...fdc 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #20 Skrevet 21. juni 2019 Gina i klassen ble kalt vagina. Anonymkode: f2de8...2ca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå