Gå til innhold

P-stav og mensen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ta mitt første prevensjonsmiddel og kom frem til at p-stav var det mest sikreste og billigste i lengden.

lurte på hvem som skriver ut p-stav for meg og om hvordan mensen er med denne staven? Får man ikke mensen på ett helt år? 

Anonymkode: 9ab84...022

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer. P-staven varer lengre enn ett år. Noen mister mensen helt, noen får uregelmessige blødninger, noen blør mindre, noen blør mer.

Anonymkode: 72dea...e4e

• Liker 1
Skrevet

Legen skriver den ut til deg, men jeg vil anbefale deg å prøve p-pillene med samme virkestoff først, sånn at du ikke bruker masse penger på noe du må fjerne igjen om 4 måneder. 
Jeg blødde konstant i 4 måneder før jeg fjernet den. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
Skrevet

Jeg fikk massive humørsvingninger og hadde mensen i 3 måneder i strekk.

Skrevet

Første gang jeg hadde en fikk jeg ikke mensen de tre årene den var inne, veldig deilig. 

Andre gang hadde jeg den inne 6 mnd, i de mnd hadde jeg 3 uker mens og 1 uke uten. Aldri igjen! 

AnonymBruker
Skrevet

Åh æsj! Hva er vitsen med p-stav da? Trodde greia var at man slapp å ha mensen... Hmm p-piller er dyrt i drift syns jeg, pluss jeg er ikke en av de som "husker" alltid å ta pillen.. tenkte p-stav ville gjøre sitt... nå er jeg usikker

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh æsj! Hva er vitsen med p-stav da? Trodde greia var at man slapp å ha mensen... Hmm p-piller er dyrt i drift syns jeg, pluss jeg er ikke en av de som "husker" alltid å ta pillen.. tenkte p-stav ville gjøre sitt... nå er jeg usikker

Det finnes ingen prevensjonsmidler som garantert fjerner mensen. De fungerer forskjellig fra person til person. Man må bare prøve seg fram til man finner noe som passer. Og et lite tips, å bytte etter 6 måneder fordi mensen er uregelmessig er ikke lurt, da fortsetter den bare å være uregelmessig. Det tar ofte litt tid før det stabiliseres med prevensjonsmidler :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare være tålmodig. Tar noen mnd før alt går seg til å kroppen. P-stav er mild på kroppen, ikke blodproppfare og veldig sm mengder hormoner. Du vil mest sannsynlig ha småblødninger (typ du trenger kun truseinnlegg/noen dråper) i noen mdn, så vil du ha mindre mensen, eller miste mensen totalt. Staven sitter inne i 3 år. Jeg mistet mensen helt i3 år etter noen mnd med tilvenning. 

Anonymkode: 3134a...77b

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitsen er at man slipper å huske pillene, at man KAN miste mensen. 
men jeg ville pratet med legen din om jeg var deg. 
Du trenger ikke gå på de med samme virkemiddelet som p-stav lengre en 3-4 måneder før dere vet om de funker. Om de funker, så kan du sette i stav. 
Om ikke, kan du vurdere spiral. 

Men igjen, snakk med legen. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom du er under 28 år, kan du få satt inn P-staven gratis på for eksempel Ungdommens Hus, om dere har et slikt tilbud. Ellers kan du bli henvist til sykehuset for å sette den inn. P-staven holder i 3 år. Jeg mistet først menssmertene, så mistet jeg mensen. P-staven er det prevensjonsmiddelet som flest mister mensen med.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Silje Lien skrev:

Dersom du er under 28 år, kan du få satt inn P-staven gratis på for eksempel Ungdommens Hus, om dere har et slikt tilbud. Ellers kan du bli henvist til sykehuset for å sette den inn. P-staven holder i 3 år. Jeg mistet først menssmertene, så mistet jeg mensen. P-staven er det prevensjonsmiddelet som flest mister mensen med.

Får satt den inn gratis, men må fortsatt betale for den på apoteket når du henter den. 1200 kr. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får satt den inn gratis, men må fortsatt betale for den på apoteket når du henter den. 1200 kr. 

Det måtte ikke jeg da jeg var under 28. Nå må jeg det, derimot.

Skrevet
2 timer siden, Silje Lien skrev:

Jeg er under 28 og måtte betale 1200 for den på apoteket og 300 for innsettelse

Skrevet
3 timer siden, Silje Lien skrev:

På helsenorge sier de dette:

Nexplanon er en p-stav med 3 års varighet, og koster normalt 1135 kroner.

Er du 16–17 år, er middelet gratis.

Er du 18 år, betaler du 223 kroner.

Er du 19 år, betaler du 679 kroner

Skrevet
4 minutter siden, Gremlin skrev:

På helsenorge sier de dette:

Nexplanon er en p-stav med 3 års varighet, og koster normalt 1135 kroner.

Er du 16–17 år, er middelet gratis.

Er du 18 år, betaler du 223 kroner.

Er du 19 år, betaler du 679 kroner

Vi har noe som heter Ungdommens Hus i kommunen vår, som gir og setter inn p-stav (eller få annen prevensjon) gratis til de som er under 28 år. Da er både selveste staven + legetimen gratis.

Skrevet
Akkurat nå, Silje Lien skrev:

Vi har noe som heter Ungdommens Hus i kommunen vår, som gir og setter inn p-stav (eller få annen prevensjon) gratis til de som er under 28 år. Da er både selveste staven + legetimen gratis.

Åja, hørtes ut som et kjempebra tilbud! Skulle ønske det var sånn her også, jeg har alltid betalt fullpris for de p-stavene jeg har hatt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det prevensjon jeg har vært mest fornøyd med. Jeg blødde nesten ikke, og truseinnlegg holdt i massevis de dagene det kom litt blod.

Anonymkode: 27c57...1c1

Skrevet
8 minutter siden, Gremlin skrev:

Åja, hørtes ut som et kjempebra tilbud! Skulle ønske det var sånn her også, jeg har alltid betalt fullpris for de p-stavene jeg har hatt.

Ja, absolutt! Er kjempeglad for at vi har tilbudet :)

Skrevet

Veldig varierende :) Men det kan ta en stund før kroppen venner seg til staven - og du kan risikere uregelmessige blødninger på den tiden. Når jeg satt inn min hadde jeg mensen i 3 uker før den forsvant helt av seg selv. Har ikke hatt det siden, på mange år. Får kanskje noe som kan kvalifisere til en liten mellomblødning. Den varer 1 dag, kommer hver 6. mnd og jeg trenger så vidt å bruke truseinnlegg. Så her har det fungert utmerket :nori: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...