AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Jeg jobber som lærer. Min samboer og jeg ønsker å begynne og prøve etter sommeren. I forhold til et skoleår, når er det best at vi har termin? I forhold til permisjon, og at skolen slutter i juni og begynner i august. Jeg vet at det ikke er mulig å planlegge til punkt og prikke, men jeg sluttet på p-piller for 1 år siden, slik at kroppen min har fått tilbake syklusen sin. Anonymkode: df4cc...eb4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som lærer. Min samboer og jeg ønsker å begynne og prøve etter sommeren. I forhold til et skoleår, når er det best at vi har termin? I forhold til permisjon, og at skolen slutter i juni og begynner i august. Jeg vet at det ikke er mulig å planlegge til punkt og prikke, men jeg sluttet på p-piller for 1 år siden, slik at kroppen min har fått tilbake syklusen sin. Anonymkode: df4cc...eb4 Jeg har ingen anelse men tenker jo selv at det hadde vært en ekstra "bonus" å gå ut i permisjon når august kommer og det er klart for skolestart. Anonymkode: 41348...2c0 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Det er vel litt lurt å tenke på hvor barnet skal når permisjonen din er over? Er det dagmamma som gjelder, spiller kanskje ikke oppstartstidspunktet på året så stor rolle, men er det barnehage, så er opptak i august (etter fellesferien i juli) det vanligste for nye barn. Det blir fort fullt, og det er sjelden ledige plasser midt i året. Da må man vente til neste år etter sommerferien igjen. Om det gikk an å planlegge og velge, ville jeg prøvd å få termin i juli eller august. Da klaffer det med barnehagestart og permisjonsslutt, samt skoleåret. Eller juni. Så får du ta et par mnd med kontantstøtte og være hjemme sommeren over. Hvis du planlegger litt og sparer opp penger å ha i bakhånd og begynner sparingen allerede nå, så har du fint råd til et par-tre måneder med ulønnet permisjon før skolestart og barnehagestart. Så ja, jeg ville forsøkt å time det til termin i juni, juli eller august. Selv har jeg et vår-barn, og sparte alt jeg kunne av penger under graviditeten. Dette pga barnehageplassene og opptaket var 1. august, og barnet mitt var født 3-4 mnd før det. Så jeg sparte alle pengene jeg kunne, og søkte ulønnet permisjon fra jobb noen mnd ekstra, og søkte kontantstøtte i noen måneder for de månedene. Jeg hadde da fri sammen med barnet hele den sommeren etter at den lønnede permisjonen var over. Det var supert. Vi besøkte barnehagen han skulle begynne i mange ganger hele sommeren, når de var åpne, og jeg ble godt kjent med de ansatte og barna der. Siden jeg hadde fri, kunne jeg tilbringe et par timer i barnehagen med barnet mitt veldig ofte, og la han bli vant til omgivelsene og folkene, og bruke gooood tid på det. Den offisielle tilvenningen rett før oppstart gikk da som en lek, barnet var så godt vant til å være der. Anonymkode: 53bc8...f19 2
bobleplast_ Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Jeg er elev, og noe av det verste jeg vet er når en lærer forsvinner midt i skoleåret, spesielt i 2. halvår. Så ville lagt meg til sensommer/høst. 1
Listen Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 15. August 😂😂😂 sommerferie før fødsel og sommerferie som forlenger permisjonen etter fødsel - der du praktisk lar far overta perm og dere kan være hjemme sammen i to mnd! 😊 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #6 Skrevet 20. mai 2017 Som lærer selv tenker jeg tidligst mulig på året. Ikke av hensyn til jobben, men av hensyn til barnet. Jeg ser hvor mye spesielt guttene i 1. Klasse sliter med å tilpasse seg skolehverdagen. En jente født i januar vs. En gutt født i desember har et veldig stort forskjell i modningsnivå. Anonymkode: 36421...525 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Som lærer selv tenker jeg tidligst mulig på året. Ikke av hensyn til jobben, men av hensyn til barnet. Jeg ser hvor mye spesielt guttene i 1. Klasse sliter med å tilpasse seg skolehverdagen. En jente født i januar vs. En gutt født i desember har et veldig stort forskjell i modningsnivå. Anonymkode: 36421...525 Dette kan diskuteres. I min 7. klasse er noen av de sterkeste elevene født mellom oktober-desember, og sånn har det vært siden 1.klasse. Men at teorien du legger frem her stemmer nok for mange. Anonymkode: 69c82...d3c 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #8 Skrevet 21. mai 2017 På 20.5.2017 den 17.28, AnonymBruker skrev: Det er vel litt lurt å tenke på hvor barnet skal når permisjonen din er over? Er det dagmamma som gjelder, spiller kanskje ikke oppstartstidspunktet på året så stor rolle, men er det barnehage, så er opptak i august (etter fellesferien i juli) det vanligste for nye barn. Det blir fort fullt, og det er sjelden ledige plasser midt i året. Da må man vente til neste år etter sommerferien igjen. Om det gikk an å planlegge og velge, ville jeg prøvd å få termin i juli eller august. Da klaffer det med barnehagestart og permisjonsslutt, samt skoleåret. Eller juni. Så får du ta et par mnd med kontantstøtte og være hjemme sommeren over. Hvis du planlegger litt og sparer opp penger å ha i bakhånd og begynner sparingen allerede nå, så har du fint råd til et par-tre måneder med ulønnet permisjon før skolestart og barnehagestart. Så ja, jeg ville forsøkt å time det til termin i juni, juli eller august. Selv har jeg et vår-barn, og sparte alt jeg kunne av penger under graviditeten. Dette pga barnehageplassene og opptaket var 1. august, og barnet mitt var født 3-4 mnd før det. Så jeg sparte alle pengene jeg kunne, og søkte ulønnet permisjon fra jobb noen mnd ekstra, og søkte kontantstøtte i noen måneder for de månedene. Jeg hadde da fri sammen med barnet hele den sommeren etter at den lønnede permisjonen var over. Det var supert. Vi besøkte barnehagen han skulle begynne i mange ganger hele sommeren, når de var åpne, og jeg ble godt kjent med de ansatte og barna der. Siden jeg hadde fri, kunne jeg tilbringe et par timer i barnehagen med barnet mitt veldig ofte, og la han bli vant til omgivelsene og folkene, og bruke gooood tid på det. Den offisielle tilvenningen rett før oppstart gikk da som en lek, barnet var så godt vant til å være der. Anonymkode: 53bc8...f19 Takk for svar! Mange fornuftige punkt du nevner. TS Anonymkode: df4cc...eb4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 På 20.5.2017 den 17.31, bobleplast_ skrev: Jeg er elev, og noe av det verste jeg vet er når en lærer forsvinner midt i skoleåret, spesielt i 2. halvår. Så ville lagt meg til sensommer/høst. På 20.5.2017 den 17.31, bobleplast_ skrev: Jeg er elev, og noe av det verste jeg vet er når en lærer forsvinner midt i skoleåret, spesielt i 2. halvår. Så ville lagt meg til sensommer/høst. Det forstår jeg. Dette er også en av grunnene til at jeg forsøker å planlegge litt. På 20.5.2017 den 17.39, AnonymBruker skrev: Som lærer selv tenker jeg tidligst mulig på året. Ikke av hensyn til jobben, men av hensyn til barnet. Jeg ser hvor mye spesielt guttene i 1. Klasse sliter med å tilpasse seg skolehverdagen. En jente født i januar vs. En gutt født i desember har et veldig stort forskjell i modningsnivå. Anonymkode: 36421...525 Dette kan diskuteres. Jeg har flere sterke elever som er født sent på året. Er selvfølgelig enkelt tilfeller med tanke på modning. Anonymkode: df4cc...eb4 2
ViljaH Skrevet 21. mai 2017 #10 Skrevet 21. mai 2017 Jeg hadde gått for sommerbarn. Juni-aug helst. Da kan barnet bli 14 mnd før barnehage, og du får startet som normalt på høsten. Etter 1.sept er veldig dumt for dere som familie pga barnehageplass. Jeg har selv juni-barn og det var ikke noe problem å strekke permisjon til august med ferier. Både du og far har 5 uker over 2 kalenderår = 20 uker å skjøte på permisjon med. Mulig lærere har det anderledes med sommerferie. Men vil jo tro at hvis du mister betalt sommerferie pga fødsel det første året, så får du betalt frisommer som vanlig det andre året?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #11 Skrevet 21. mai 2017 På 5/20/2017 den 17.39, AnonymBruker skrev: Som lærer selv tenker jeg tidligst mulig på året. Ikke av hensyn til jobben, men av hensyn til barnet. Jeg ser hvor mye spesielt guttene i 1. Klasse sliter med å tilpasse seg skolehverdagen. En jente født i januar vs. En gutt født i desember har et veldig stort forskjell i modningsnivå. Anonymkode: 36421...525 Håper inderlig ikke du er forutinntatt når du får nye elever, og "ser" elevene slik du tror de er utfra fødselsdato.. Anonymkode: 36a3c...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #12 Skrevet 21. mai 2017 Jeg ville satset på sensommeren...Men bor du i Oslo er det nå barnehagegaranti frem tom november, så satser du juli/august, har du noen mnd å "bomme" på😉😊 Anonymkode: 616ea...84c
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 Virker som mange mener det er så innmari lett å planlegge å få barn AKKURAT når det passer ut i fra visse måneder. Da må dere virkelig være heldige med å få klaff med en gang hvis dere skal planlegge så nøye. Alt kan skje, som feks en spontanabort, eller at dere bruker lengre tid enn planlagt på å bli gravide. Mitt råd er å starte prøvingen når dere selv er klare for det, så får dere heller ta det andre som det kommer når dere faktisk har blitt gravide.. Anonymkode: 441fc...de8 2
Peter007 Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 På 20.5.2017 den 15.23, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som lærer. Min samboer og jeg ønsker å begynne og prøve etter sommeren. I forhold til et skoleår, når er det best at vi har termin? I forhold til permisjon, og at skolen slutter i juni og begynner i august. Jeg vet at det ikke er mulig å planlegge til punkt og prikke, men jeg sluttet på p-piller for 1 år siden, slik at kroppen min har fått tilbake syklusen sin. Anonymkode: df4cc...eb4 Det spillervel ingen rolle. Du er offentlig ansatt og tingene går sin gang. Det viktigste vanvittige er vel å tilpasse det slik det passer med barnehage inntak.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 For at barnet skal bli så gammel som mulig før barnehagestart, ville jeg prøvd å få ett barn i mai/juni. Barnet starter da i barnehage når skolen starter i august. Rekker da å bli opptil 14-15 mnd før barnehagen Anonymkode: b2830...b2c 1
Sheltay Retrac Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker som mange mener det er så innmari lett å planlegge å få barn AKKURAT når det passer ut i fra visse måneder. Da må dere virkelig være heldige med å få klaff med en gang hvis dere skal planlegge så nøye. Alt kan skje, som feks en spontanabort, eller at dere bruker lengre tid enn planlagt på å bli gravide. Mitt råd er å starte prøvingen når dere selv er klare for det, så får dere heller ta det andre som det kommer når dere faktisk har blitt gravide.. Anonymkode: 441fc...de8 Noen blir jo gravide bare man ser hardt på dem også, så hvorfor ikke prøve å time det, og se om det går?
Catnip Skrevet 22. mai 2017 #17 Skrevet 22. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper inderlig ikke du er forutinntatt når du får nye elever, og "ser" elevene slik du tror de er utfra fødselsdato.. Anonymkode: 36a3c...2b8 Nå må du ta deg sammen, det er selvfølgelig ingen lærere som gjør det. Enig med det alle skriver her, at det kan være lurt med termin i juli/august, en grunn er jo å først få 8 uker sommerferie, og så gli inn i permisjon etter det. Dessuten slipper man å starte opp med en klasse i august, for så å måtte forlate dem senere på året. Jeg er også lærer, men kjenner at akkkurat nå vil jeg bare at det skal klaffe. Det er ikke alle forunt å kunne planlegge og velge seg når de vil bli gravide, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #18 Skrevet 22. mai 2017 9 timer siden, Catnip skrev: Nå må du ta deg sammen, det er selvfølgelig ingen lærere som gjør det. Enig med det alle skriver her, at det kan være lurt med termin i juli/august, en grunn er jo å først få 8 uker sommerferie, og så gli inn i permisjon etter det. Dessuten slipper man å starte opp med en klasse i august, for så å måtte forlate dem senere på året. Jeg er også lærer, men kjenner at akkkurat nå vil jeg bare at det skal klaffe. Det er ikke alle forunt å kunne planlegge og velge seg når de vil bli gravide, dessverre. Eh. Jo, av alle de tusen lærere så er det noen som er forutinntatte. Om du er lærer burde du virkelig ta inn over deg at kollegene dine også kan gjøre feil. Du vet vel at det forekommer at lærere mobber? Og at det er påvist at lærere har ulike holdninger til barn ut fra klasse; at Kristian og Sebastian forskjellig fra Nataniel og Krisander? Så kategorisk denne læreren uttaler seg mot gutter født i desember, er det grunn til å spørre. Når du som lærer sier "Nå må du ta deg sammen, ingen lærere gjør det", så fornekter du at lærere kan gjøre feil og ha biaser. Denne type fornektelse er om mulig enda verre, da det fullstendig forhindrer bekjempelse av mobbing og stigmatisering. Du bør seriøst ta et oppgjør med dine egne realotetsoppfatninger. Anonymkode: 36a3c...2b8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #19 Skrevet 23. mai 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette kan diskuteres. Jeg har flere sterke elever som er født sent på året. Er selvfølgelig enkelt tilfeller med tanke på modning. Anonymkode: df4cc...eb4 man må selvsagt se større på det. Det finnes masse forskning på at de født tidligere på året har visse fordeler. https://www.nrk.no/trondelag/tidligfodte-presterer-best-i-skolen-1.12599932 https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/280244/Nora-Marie Brattebø.pdf?sequence=1 https://www.hks.harvard.edu/pepg/PDF/events/Munich/PEPG-04-24Strom.pdf Anonymkode: 36421...525 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #20 Skrevet 23. mai 2017 På 21.5.2017 den 21.06, AnonymBruker skrev: Håper inderlig ikke du er forutinntatt når du får nye elever, og "ser" elevene slik du tror de er utfra fødselsdato.. Anonymkode: 36a3c...2b8 Det er masse forskning på at barn født tidlig på året presterer bedre, og det handler ikke om "hvordan lærerne ser på dem." Anonymkode: 36421...525
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå