Gå til innhold

Familiehund for litt rusten hundeeier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp med hund i hjemmet og hadde hund som ung voksen, da en jakthund. Nå er barna blitt store (yngstemann er 10) og jeg føler vi har tid til å ha hund igjen. Ønsker en rase som passer godt som familiehund (barnevennlig) som er lett å oppdra (siden jeg er litt rusten som hundeeier), takler å være med på fjelltur, men ikke krever altfor mye mosjon  (tenker en tur på morgen og en lengre tur på ettermiddagen). Noen tips? Ser for meg en mellomstor til stor hund.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en puddel?

Anonymkode: d9d34...8c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Shetland sheepdog eller Collie :)

Anonymkode: 908bd...c53

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

takler å være med på fjelltur, men ikke krever altfor mye mosjon  (tenker en tur på morgen og en lengre tur på ettermiddagen)

Kan du utdype hva dette innebærer? Hvor mye tur vil hunden få på en helt vanlig hverdag? Gjerne skriv litt om lengde og hva slags turer du mener (det er stor forskjell på rolig rusletur i nabolaget og tur i skogen uten bånd).

Hvor mye vil hunden ellers få av mental stimuli, lek, trening? At en hund er lett å trene betyr ofte at den er smart, og en smart hund trenger gjerne mer mental stimuli.

Hvor mye vil dere maksimalt bruke på pelsstell hver dag? Hvor mye røyting er greit?

Hvor viktig er det å kunne ha hunden løs? Tenker da med tanke på jaktinstinkt.

Ønsker dere en hund med vaktinstinkt, som varsler og sier ifra? Eller vil dere ha en som generelt er stille?

Mange spørsmål, men så mye informasjon som mulig gjør det lettere å kunne anbefale en rase. :)

Anonymkode: 8e831...f9c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må anbefale min yndlingsrase collie :) Utrolig vakre, medgjørlige, lærevillige og intelligente, vennlige hunder. I motsetning til en jakthund, som kan finne på å løpe avgårde, "fotfølger" collier eierne sine. Små sjanser for at de vil stikke av.

Du må selvfølgelig ikke ha noe særlig i mot å børste hunden da, dette er jo en langhåret rase med mye pels og mye underull. Det finnes forøvrig korthåret variant av collien også, men selv om de er fine, er collien den vakreste!

De finnes i flere farger. Tricolor, sobel og blue merle. Dette er den vanligste og heter sobel:

collie-med.jpg

Anonymkode: f5cdb...492

• Liker 2
Skrevet

http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php

Canis sin rasevelger gir deg en oversikt over raser som kan være aktuelle for dere. Jeg ville ikke tatt valget bare basert på den, men du får luket ut mange raser som er helt uaktuelle.  Lykke til!😊

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype hva dette innebærer? Hvor mye tur vil hunden få på en helt vanlig hverdag? Gjerne skriv litt om lengde og hva slags turer du mener (det er stor forskjell på rolig rusletur i nabolaget og tur i skogen uten bånd).

Hvor mye vil hunden ellers få av mental stimuli, lek, trening? At en hund er lett å trene betyr ofte at den er smart, og en smart hund trenger gjerne mer mental stimuli.

Hvor mye vil dere maksimalt bruke på pelsstell hver dag? Hvor mye røyting er greit?

Hvor viktig er det å kunne ha hunden løs? Tenker da med tanke på jaktinstinkt.

Ønsker dere en hund med vaktinstinkt, som varsler og sier ifra? Eller vil dere ha en som generelt er stille?

Mange spørsmål, men så mye informasjon som mulig gjør det lettere å kunne anbefale en rase. :)

Jeg ser ikke for meg at vi rekker mer enn en halvtimes tur på morgen. Da på asfalt eller skogsvei. På ettermiddag er jeg ute rundt halvannen time, oftest på stier i skog eller fjell. I helgene sannsynligvis litt mer. Ønsker ikke en hund som trenger mye mental stimuli. Ønsker familiemedlem og turkamerat, det er ikke aktuelt å drive med f.eks. agility, lydighetstrening e.l.

Pelsstell - minst mulig. Røyting er vi forberedt på (men jo mindre, dess bedre).

Det er ikke så viktig å kunne ha hunden løs. Ønsker en hund uten mye jakt- og varslerinstinkt. 

Har vært inne på mops (selv om den er liten), men har slått det fra meg grunnet helsemessige problemer rasen kan være utsatt for. Har også tenkt litt på labrador eller golden retriever, som jeg kjenner litt fra før.

Ser noen her anbefaler puddel, har ikke tenkt på dem, tror kanskje de krever litt mer pelsstell enn jeg ønsker, uten at jeg har noen erfaring fra rasen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slår et slag for puddel. Jeg holder min kortklipt, og det er da minimalt med pelsstell. Er et lite prosjekt å barbere henne, men det er gjort på et par timer. Må også nappe ører av og til, men det er en liten pris å betale for å slippe røyting synes jeg:)

1 time siden, mykemule skrev:

Ser noen her anbefaler puddel, har ikke tenkt på dem, tror kanskje de krever litt mer pelsstell enn jeg ønsker, uten at jeg har noen erfaring fra rasen?

Anonymkode: 83c37...c04

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, mykemule skrev:

Jeg ser ikke for meg at vi rekker mer enn en halvtimes tur på morgen. Da på asfalt eller skogsvei. På ettermiddag er jeg ute rundt halvannen time, oftest på stier i skog eller fjell. I helgene sannsynligvis litt mer. Ønsker ikke en hund som trenger mye mental stimuli. Ønsker familiemedlem og turkamerat, det er ikke aktuelt å drive med f.eks. agility, lydighetstrening e.l.

Pelsstell - minst mulig. Røyting er vi forberedt på (men jo mindre, dess bedre).

Det er ikke så viktig å kunne ha hunden løs. Ønsker en hund uten mye jakt- og varslerinstinkt. 

Har vært inne på mops (selv om den er liten), men har slått det fra meg grunnet helsemessige problemer rasen kan være utsatt for. Har også tenkt litt på labrador eller golden retriever, som jeg kjenner litt fra før.

Takk for svar :)

Puddel er fine hunder som kan passe. Pelsstellet er litt det du gjør det til selv; du kan slippe unna med lite pelsstell, men da må du ta den til frisør og klippe ned pelsen regelmessig. Da slipper du i tillegg røyting.

Ellers høres det ut som en mengde mosjon som vil passe for de fleste raser med unntak av brukshunder. Både Labrador og Golden Retriever kunne passet bra, bare vær obs på at spesielt Labrador kan være ekstremt krevende når de er unge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Golden retriever høres ut å passe beskrivelsen din. Den trenger jo mosjon da,  men vi går ikke mer enn det du beskriver (fordelt på tre turer). Vi var første gangs eiere når vi skaffet oss Golden og selvom den er ganske sta så er den ganske lettlært. En fin familiehund! 

Anonymkode: 672a0...1a1

• Liker 2
Skrevet

Puddel krever ganske mye pelsstell. Mange har litt sånn borrelåspels, som drar med seg hele skogen hjem. Det hjelper å holde den snauklipt, selvfølgelig, men da må den klippes rimelig ofte. Men herlige hunder, så absolutt. 

Synes det høres ut som at collie, labrador eller golden er raser som kan passe dere fint :) 

• Liker 1
Skrevet

Familien min har puddel (toy puddel) og den er en perfekt familiehund. Vi tar han til groomer hver 5-6 uke, og da er det ikke mye pelstell for oss, bare vanlig børsting. 

Skrevet
På ‎20‎.‎05‎.‎2017 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Jeg må anbefale min yndlingsrase collie :) Utrolig vakre, medgjørlige, lærevillige og intelligente, vennlige hunder. I motsetning til en jakthund, som kan finne på å løpe avgårde, "fotfølger" collier eierne sine. Små sjanser for at de vil stikke av.

Du må selvfølgelig ikke ha noe særlig i mot å børste hunden da, dette er jo en langhåret rase med mye pels og mye underull. Det finnes forøvrig korthåret variant av collien også, men selv om de er fine, er collien den vakreste!

De finnes i flere farger. Tricolor, sobel og blue merle. Dette er den vanligste og heter sobel:

collie-med.jpg

Anonymkode: f5cdb...492

Har hatt collie og bare gode erfaringer, men de er smarte og krever både tur og mental stimuli. Dessverre er rasen innavlet og har mange sykdommer i dag.

• Liker 2
Skrevet

Samojed er kanskje en mulighet, men også de er preget av innavl. Det finnes gode linjer som er sunne, men der er det ventelister.

Finsk lapphund som er en mellomstor gjeterhund kan være et alternativ, og hva med eurasier som en skrev over. Rasene som er langhåret er som regel lettere i forhold til røyting, det er bare å børste par ganger daglig, mens korthårede "slipper alt" og hårene legger seg fast på sofaen og alle steder man ikke ønsker.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innavl er ikke ensbetydende med dårlig helse, men kan lettere doble opp på recessive arvelige sykdommer og påvirke fertilitet. Følte bare for å nevne det. Gruppe 10-hundene har blitt drevet linjeavl på i lang tid, og det finnes generelt lite grums på myndene sammenlignet med andre raser.

- - - 

Med collie må man være obs på mentalitet, da det finnes dessverre mange skjøre collier der ute som ikke fungerer i en travel familie. Får man en collie med riktige skruer i topplokket derimot har man en fantastisk familiehund.

Liker også finsk lapphund godt, morsomme hunder med futt i, uten å bli for mye. 

Anonymkode: 8019c...e22

AnonymBruker
Skrevet

Cavalier king charles er en fin første gangs hund. Se litt på nett om denne rasen. 

Anonymkode: 43b9a...cdd

Skrevet
På ‎20‎.‎05‎.‎2017 den 18.31, mykemule skrev:

Med de kriteriene kan du med god samvittighet ha alle rasene i gruppe 9, selskapshunder i hvert fall. Så blir det å se på hvilke egenskaper de har som passer deg best.

Selv har jeg hatt siberian husky, Berner sennen, eurasier og Shetland sheepdog. Jeg har landet på at rasen for meg er eurasieren, de er noe for seg selv. Opplever at i voksen alder og med trening så har ikke rasen jaktinstinkt ut over det du kan kontrollere. Ergo kan du ha hunden løs over alt, og tro meg, det er praktisk å ha en hund som ikke stikker av når du går tur. (min går aldri i bånd) Mindre instinkter betyr en lydig hund. De er enormt flokkorienterte og førsteprioritet for hunden er å være med familien. Hannene er store og kan trekke deg på ski, men de krever ikke enormt med fysisk aktivitet heller. Men viktig at de får løpe løse noen ganger i uka for å holde formen, det er jo tross alt samojed i rasen. Jeg syns du skal ta en nærmere kikk på eurasier hvis det er turkompis og familiehund du er ute etter, helt fantastisk rase.

Skrevet
På ‎28‎.‎05‎.‎2017 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Innavl er ikke ensbetydende med dårlig helse, men kan lettere doble opp på recessive arvelige sykdommer og påvirke fertilitet. Følte bare for å nevne det. Gruppe 10-hundene har blitt drevet linjeavl på i lang tid, og det finnes generelt lite grums på myndene sammenlignet med andre raser.

- - - 

Med collie må man være obs på mentalitet, da det finnes dessverre mange skjøre collier der ute som ikke fungerer i en travel familie. Får man en collie med riktige skruer i topplokket derimot har man en fantastisk familiehund.

Liker også finsk lapphund godt, morsomme hunder med futt i, uten å bli for mye. 

Myndene? De er generelt sunne, i alle fall de som kjører løp, på samme måte som andre raser med sunne linjer, sjæfere? Og hva vil man med en mynde som kan hoppe over en selv, som en familiehund hvis man er en førstegangseier?

En venninne hadde en mynde, men hun var hundekjenner. Det er en enmannshund. Sa hun til meg. Hun valgte en mynde, på grunn av gemyttet, men det viste seg å være en dårlig oppretter og en hund med ADHD, hun beholdt den helt til den ble tatt av en ulv, siden den var så kjempetøff og måtte løpe og ikke lyttet.

Alle collier og alle hunder har knapt noe å gjøre i en travel familie? Nei, selvsagt ikke.  

En liten lapphund? Tror du provoserer? Uten å bli for mye. Hvilken bakgrunn har du med hybrider?

Hva mener du om politiets hunder? Det er rene linjer, få sykdommer, mens NKK er kun for seg selv, ja, jeg har vært medlem der, men det er par ti år siden nå.

AnonymBruker
Skrevet
På 30.5.2017 den 21.23, Atea skrev:

Myndene? De er generelt sunne, i alle fall de som kjører løp, på samme måte som andre raser med sunne linjer, sjæfere? Og hva vil man med en mynde som kan hoppe over en selv, som en familiehund hvis man er en førstegangseier?

En venninne hadde en mynde, men hun var hundekjenner. Det er en enmannshund. Sa hun til meg. Hun valgte en mynde, på grunn av gemyttet, men det viste seg å være en dårlig oppretter og en hund med ADHD, hun beholdt den helt til den ble tatt av en ulv, siden den var så kjempetøff og måtte løpe og ikke lyttet.

Alle collier og alle hunder har knapt noe å gjøre i en travel familie? Nei, selvsagt ikke.  

En liten lapphund? Tror du provoserer? Uten å bli for mye. Hvilken bakgrunn har du med hybrider?

Hva mener du om politiets hunder? Det er rene linjer, få sykdommer, mens NKK er kun for seg selv, ja, jeg har vært medlem der, men det er par ti år siden nå.

1. Jeg anbefalte ikke raser som tilhører myndegruppen til TS, jeg brukte de som eksempel på at innavl ikke er ensbetydende med syk avl, siden det ble tatt opp lenger opp i tråden. 

2. Så klart kan en riktig skrudd sammen hund fungere godt i en travel barnefamilie. De fleste hunder i Norge er nettopp familiehunder hvor det skjer mye hopp og sprell i hverdagen. 

3. Finsk lapphund ble tatt opp av andre tidligere i tråden, og da valgte jeg å si meg enig i vedkommendes forslag.

4. Hvorfor trekker du inn politiet og NKK? 

5. Hvis du bruker spørsmålstegn og punktum riktig er det kanskje lettere å forstå deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...