Gå til innhold

Magen litt oppblåst/veier, mat jeg må unngå/spise mer av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg føler at magen er litt oppblåst. Spiser f.eks vannmelon hver eneste dag, knekkebrød hver eneste dag. Spiser ellers mye poteter og ikke noe brød. Kjøtt hver dag.

Tips for å minske oppblåstheteten? Spiser veldig lite fiber f.eks. Vekta viser mye mer enn jeg føler at jeg veier, noe jeg tror at skyldes mat.

Anonymkode: 40ca3...dbd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler du at magen er oppblåst, eller er den det? Har du målt med målebånd?

Anonymkode: 38a58...dcd

Skrevet

Når jeg har vannmelon spiser jeg det aller sist på dagen, som "late night snack"; dette er sånn at over natten jeg kan tisse  det ut om morgenen^^. Helt siden jeg sluttet med kjøtt, meieri og egg to år siden har fordøyelsen min vært MYE bedre; jeg kan gjøre nummer to hver eneste eller annen hver dag nå, og er ikke like oppblåst. I så fall er mye av oppblåstheten pga av vannvekt og det tisser jeg ut hvertfall 5 ganger om dagen; drikk nok vann.

Ha frokost som største (i volum) eller mest kaloririke måltid. Personlig så spiser jeg ikke middag hver dag, men det er bra å ha alle tre måltidene frokost, lunsj og middag om du vil gjøre nummer to hver eneste dag. Jeg velger å spise enten lunsj eller middag; på en vanlig dag har jeg, frokost, lunsj og evt. kveldsmat ettersom hvor stor lunsj.

Jeg har begynt å spiste grønnkål hver eneste dag; det tar litt tid å fordøye så har det etter lunsj eller som kveldsmat. Til frokost har jeg banan, musli og cornflakes med Alpro sjokolademelk; gir masse morgen kalorier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler du at magen er oppblåst, eller er den det? Har du målt med målebånd?

Anonymkode: 38a58...dcd

Jeg veier av en eller annen grunn mer, enn jeg føler. Jeg veier 4 kg mer enn jeg gjorde for 2 uker siden som ikke er mulig iom at jeg spiser like lite..

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, VesleÅkki skrev:

Når jeg har vannmelon spiser jeg det aller sist på dagen, som "late night snack"; dette er sånn at over natten jeg kan tisse  det ut om morgenen^^. Helt siden jeg sluttet med kjøtt, meieri og egg to år siden har fordøyelsen min vært MYE bedre; jeg kan gjøre nummer to hver eneste eller annen hver dag nå, og er ikke like oppblåst. I så fall er mye av oppblåstheten pga av vannvekt og det tisser jeg ut hvertfall 5 ganger om dagen; drikk nok vann.

Ha frokost som største (i volum) eller mest kaloririke måltid. Personlig så spiser jeg ikke middag hver dag, men det er bra å ha alle tre måltidene frokost, lunsj og middag om du vil gjøre nummer to hver eneste dag. Jeg velger å spise enten lunsj eller middag; på en vanlig dag har jeg, frokost, lunsj og evt. kveldsmat ettersom hvor stor lunsj.

Jeg har begynt å spiste grønnkål hver eneste dag; det tar litt tid å fordøye så har det etter lunsj eller som kveldsmat. Til frokost har jeg banan, musli og cornflakes med Alpro sjokolademelk; gir masse morgen kalorier. 

Men vannmelon, fører det til at magen blir litt større seendes ut? Spiser alltid vannmelon om kvelden, klokka 10 ca og når jeg våkner på morran og skal f.eks veie meg veier jeg 3-4 kg mer..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vannmelon, fører det til at magen blir litt større seendes ut? Spiser alltid vannmelon om kvelden, klokka 10 ca og når jeg våkner på morran og skal f.eks veie meg veier jeg 3-4 kg mer..

Vel, jeg bruker ikke badevekt; det kan være kjekt å vite noen ganger, men tenker ikke for mye over vekten så lenge BMI er under 25. Ja, vannmelon har mye vann og fiber som sagt, og det tar tid å fordøye; så i mellomtiden ser man gjerne mer oppblåst ut, og blæren min er full den kvelden eller morgenen etter vannmelonen. Jeg spiser aldri vannmelon til frokost nettopp fordi det er så lite kalorier i forhold til volum og vannvekt. Prøv å spis vannmelonen en-tre timer før. 

Å spise noe kjøtt i det hele tatt er virkelig ikke bra for fordøyelsen, fordi det ligger i endetarmen, der den råtner (som andre døde organismer) og det gir fra seg giftstoffer. 

Forresten, så glemte jeg å nevne frukt; IKKE vær sparsom eller snål med frukten om du har råd til det. Prøv å følg med hvilke butikker som har tilbud på frukter fra uke til uke. Jeg passer på å alltid ha banan, pære, druer, epler, appelsin, klementin, plommer, vannmelon, jordbær og selvsagt grønnkål når jeg kan; ikke alt på en gang (selv om det hadde vært digg), men det er mine favoritt frukter. Til vanlig spiser jeg minst 3 frukter hver dag, minst to bananer, grønnkål og kanskje eple/pære/vannmelon.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, VesleÅkki skrev:

Vel, jeg bruker ikke badevekt; det kan være kjekt å vite noen ganger, men tenker ikke for mye over vekten så lenge BMI er under 25. Ja, vannmelon har mye vann og fiber som sagt, og det tar tid å fordøye; så i mellomtiden ser man gjerne mer oppblåst ut, og blæren min er full den kvelden eller morgenen etter vannmelonen. Jeg spiser aldri vannmelon til frokost nettopp fordi det er så lite kalorier i forhold til volum og vannvekt. Prøv å spis vannmelonen en-tre timer før. 

Å spise noe kjøtt i det hele tatt er virkelig ikke bra for fordøyelsen, fordi det ligger i endetarmen, der den råtner (som andre døde organismer) og det gir fra seg giftstoffer. 

Forresten, så glemte jeg å nevne frukt; IKKE vær sparsom eller snål med frukten om du har råd til det. Prøv å følg med hvilke butikker som har tilbud på frukter fra uke til uke. Jeg passer på å alltid ha banan, pære, druer, epler, appelsin, klementin, plommer, vannmelon, jordbær og selvsagt grønnkål når jeg kan; ikke alt på en gang (selv om det hadde vært digg), men det er mine favoritt frukter. Til vanlig spiser jeg minst 3 frukter hver dag, minst to bananer, grønnkål og kanskje eple/pære/vannmelon.

Når anbefaler du meg å spise vannmelon da? Fordi jeg elsker det!

AnonymBruker
Skrevet

Noen som tror at å spise vannmelon fører til at man blir litt oppblåst og veier litt mer enn normalt pga all vannet?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når anbefaler du meg å spise vannmelon da? Fordi jeg elsker det!

Jeg legger meg mellom elleve og ett, så da spiser jeg siste måltid mellom 6 og 9. Prøv å spis det i 6-7 tiden og bare ha evt. vann etterpå helt til frokost.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, VesleÅkki skrev:

Jeg legger meg mellom elleve og ett, så da spiser jeg siste måltid mellom 6 og 9. Prøv å spis det i 6-7 tiden og bare ha evt. vann etterpå helt til frokost.. 

Men hvordan kan jeg adde så mye som 3kg av vannmelon og 2l vann?

Når jeg ikke spiste vannmelon så veide jeg 3 kg mindre enn idag..

Skrevet

Badevekten kan være feil. Når man veier seg er det viktig å gjøre det flere ganger på rad. Det kan hende at det var ekstra vekt fra resten av maten du spiste dagen før og det får du ut med nummer to. Vekten skal variere dra dag til dag og time til time^^

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, VesleÅkki skrev:

Badevekten kan være feil. Når man veier seg er det viktig å gjøre det flere ganger på rad. Det kan hende at det var ekstra vekt fra resten av maten du spiste dagen før og det får du ut med nummer to. Vekten skal variere dra dag til dag og time til time^^

Hvordan kan en badevekt være feil? Den står på null, og beveger seg opp mot 120 kg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en badevekt være feil? Den står på null, og beveger seg opp mot 120 kg

om du bare veier deg en gang kan det bli feil; du må sette den på null og veie igjen for å sjekke at nummeret er rett. det har skjedd med meg at det sto 61kg først, så 58kg, tredje gang 59kg, fjerde gang 59kg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, VesleÅkki skrev:

om du bare veier deg en gang kan det bli feil; du må sette den på null og veie igjen for å sjekke at nummeret er rett. det har skjedd med meg at det sto 61kg først, så 58kg, tredje gang 59kg, fjerde gang 59kg

Oja sånn ja.

Men hvordan får jeg stabilisert vekta igjen a? Kanskje slutte å spise vannmelon og se hvordan vekta blir da?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som tror at å spise vannmelon fører til at man blir litt oppblåst og veier litt mer enn normalt pga all vannet?

Man blir ikke oppblåst av vann. 

Anonymkode: b279a...198

Skrevet

Oppblåsthet kan skyldes at kroppen holder vann, eller at en har luft i magen, eller en kombinasjon, så før en kan gi råd burde en nesten vita hva slags "oppblåsthet" det er snakk om. 

Mange med sensitiv mage reagerer på enkelte typer karbohydrater, og vannmelon inneholder ganske mye av den ene typen. Honningmelon og meloner som piel de sapo er snillere mot magen. Tilsvarende er sopp, løk, kål og en rekke andre varer også utfordrende for enkelte å fordøye og kan gi mye luft og smerter. 

For lite fiber, men også for mye (eller en veldig brå økning av inntak) kan også føre til oppblåshet og dårlig fordøyelse.

om du er veldig "vannete" i kroppen kan det skyldes ubalanse mellom væske og salt

kunstig søtning som i lettbrus, tyggegummi og pastiller kan også gi luftsmerter.

enda en faktor å vurdere er selve spisingen. Spis langsomt, tygg skikkelig, og vær sparsom med inntak av væske rett før og underveis i måltidet

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir oppblåst av poteter og gluten..
Noen grønnsaker blir jeg også oppblåst av.

Jeg spiser derimot kjøtt, men jeg er ikke en av de som kjøper en hel biff og spiser nesten bare den.
Derimot bruker jeg mye grønnsaker, man kan si at min tallerken er 1/5 kjøtt, 1/5 ris og resten salat/grønnsaker.
Jeg har prøvd å kutte ut kjøtt, men problemet lå ikke i kjøttet ;)  Var like forbannet oppblåst og hadde avføring 1 gang i uka.
Kuttet ut gluten + poteter og nå går det ca 2-3 dager, noe som er helt greit  =) 
(rådførte meg med fastlege)

TS, prøv å kutt ut melonen en liten periode for å se om det hjelper på magen :) 
Eller spis mindre av den ^^ 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oja sånn ja.

Men hvordan får jeg stabilisert vekta igjen a? Kanskje slutte å spise vannmelon og se hvordan vekta blir da?

NEI, IKKE slutt å spise frukt. Det er bare vann eller tarmgass; det er helt normalt. Ikke bli opphengt i hva badevekten sier. 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, VesleÅkki skrev:

Det viktigste er at man veier seg på samme tid på døgnet dersom man skal se på vekten over tid. Det er jo ikke nødvendig å veie seg flere ganger på rad. Små variasjoner kan forekomme, men dette er helt vanlig. 

Anonymkode: aa249...6b8

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke oppblåst av vann. 

Anonymkode: b279a...198

Så hvorfor har jeg begynt å veie mer etter at jeg har begynt å spise vannmelon hver dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...